Jeg gir snart opp.. I 120 literen, som ble startet opp i juli, dør fiskene en etter en. Det skulle i utgangspunktet bare være molly-yngelen min der (pluss ancistrus). Jeg passet på å bare flytte noen av gangen fra det andre akvariet, og sjekket vannverdier ofte. (Akvariet ble godt innkjørt i over en mnd før fisk ble puttet i) Lot det gå en ukes tid mellom hver overflytting, slik at filteret gradvis ble vant til mer belastning. Til slutt var alle 40 yngel flyttet over, og alt virket bra.
Problemene startet når jeg bestemte meg for å kjøpe fire honninggurami for en måneds tid siden. Etter en uke døde den ene av disse, og siden har mollyene fulgt med en etter en. Tror jeg så langt har mistet rundt ti, og det er stadig nye syke fisk. De blir syke og veldig slappe i noen dager først, og klarer ikke svømme normalt. Kan se ut som om de har problemer med svømmeblæra. De ligger på bunnen, men kvikner ofte til når jeg gir mat. Så får de en knekk i ryggen, ser rett og slett ut som om de har brukket ryggen. De svømmer i sirkel, samme vei som ryggen er knekt. Tok livet av de første, men nå orker jeg ikke det lenger, tar de bare over i et bittelite kar sånn at de er vekk fra de friske fiskene.
Jeg har lest en del på sykdomsforumet og sykdomsbasen, og det eneste det kan ligne er endetarmsorm. Men jeg er veldig usikker, for jeg har ikke sett noe som kan se ut som orm på fiskene.
Det er så grusomt å se at fiskene lider på denne måten, og jeg er også redd for at flere skal dø. Hver gang jeg ser inn i akvariet er jeg livredd for å se nye syke fisk som må settes i "karantene".
Molly-yngelen ble født i juni, og er av litt forskjellig størrelser. De har vokst veldig sakte. Før honningguramiene kom har jeg ikke hatt noe problemer med sykdom, så jeg antar at det var noe de kan ha tatt med fra butikken..
Jeg er ikke hjemme akkurat nå, så jeg har ikke oversikt over vannverdiene i karet. De har holdt seg stabile når jeg har sjekket, og det er ikke nitritt (som jeg først tenkte var problemet).
Håper noen vet hva det kan være og hva jeg kan gjøre med det!