Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 113)

Det er greit det Mona. Marisaene skal det ikke være noe problem å bli kvitt for deg for de formerer seg ikke som små, men det kan bli verre med de andre posthornene. Du får bare knuse og knuse etterhvert.
Plussmedlem
Jeg kan ihvertfall garantere at de ikke kommer fra meg

Håper du blir kvitt alle, da! Det er noe skitt med uønskede planteetere.
Det er bare å knuse de i karet, super mat for coryen.
Lek hos Corydoras Green Laser i dag Full aktivitet og allerede noen egg på glasset der nå.

Jeg fikk før helga en pakke fra Aquaristikshop, en pappeske med en hel del diverse småplukk jeg trengte til akvariehobbyen og som jeg har glemt å bestille tidligere. Blant annet fikk jeg endelig fôringspinsetter! Ah....deilig! Var sååå lei av å styre med å tre plastpose over hånden hver gang det skulle fôres med røde mygglarver! Nå kan jeg bruke fôringspinsett igjen, som jeg var vant til fra tidligere.

Kjøpte også noen runde svamper med hull i midten, som egentlig er til innvendige filtere tror jeg, men som jeg tenkte å tre over filterinnsuget til det utvendige filteret i karet med Green Laser. Vi vet jo at bittesmå yngel har en lei tendens til å søke seg inn i innsugsristen på utvendige filtere og forsvinne ned i filtertønna. Det er ikke få Corydoras-yngel jeg gjennom tidene har berget ut av filtertønner! Er i grunnen merkelig hvor lett de overlever inni der, de lever vel på gjørme og microorganismer.

Det er heller ikke så varmt her inne på akvarierommet som jeg var vant til fra tidligere, da jeg hadde så mange akvarier. Den gangen ble det jo fort overoppheting stadig vekk her inne. Men nå, med bare tre akvarier, blir faktisk akvariene litt for kalde uten varmekolber...! Uvant for meg. Jeg har varmekolbe til de mest varmekjære; C. eques. Men jeg så at C. adolfoi også burde få en, for tempen kunne enkelte dager ligge på bare 22-23°C, og de bør ha rundt 26. Så i kassen fra Aquaristikshop lå det en varmekolbe til, som C. adolfoiene skal få i sitt kar. Jeg bare tester den først, i 100 liters vanntønnen min som jeg driver og lufter vann i til vannbytter i kveld. Skal sjekke den nye kolben og se om den faktisk varmer til det som temperaturskiven innstilles på.
Jeg tror Green Laserne klarer seg uten kolbe, de er ikke så varmekjære som de andre, etter hva jeg har lest.

Det var diverse annet i kassa også, som f.eks. hvite filtervattskiver til Eheim 2224 filtere og PH+ middel (har hatt litt problemer med synkende ph). Det er alltid så moro å få en bestilling, litt sånn julaften, selv om man vet akkurat hva som er der og ingen overraskelser
Det er alltid gøyt å få pakker med akvarieutstyr!
Reine julaften!

Gratulerer med Green Laser egg.

Gratulerer Mona med egg Alltid gøy å få yngel
Må bare legge igjen et visittkort, ettersom jeg kom i skade for å rydde for mye i listen over abonnement. Unnskyld
Mona faller sikkert ikke sammen i krampegråt over å vite at du følger med på hennes gjøren og laden Sigmund, men hvis du for eksempel skulle komme i skade for å slette meg klikker du på "Trådalternativer" over tråden til høyre og klikker "abonner på tråd", så får jeg aldri vite at du fant på noe så tullete ;o)
I akvariet med Corydoras eques, lever det fremdeles en liten mysterieyngel Den kom antageligvis inn som egg med planter da akvariet var nytt, og iflg en jeg fikk planter av, er det muligens en Scleromystax barbatus. Selv om yngelen ser ut som en Corydoras, så er det altså sannsynligvis ikke en Corydoras, men i samme og nær familie (Corydoradinae)

Den begynner å mørkne litt, denne yngelen, men jeg har ingen anelse om hva det kan være med sikkerhet. Har aldri sett S. barbatus yngel heller, så jeg aner ikke hva de ser ut som.
Jeg tror det bare er denne ene der, har iallefall aldri sett mer enn èn om gangen. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den heller etterhvert, når den får vokst til og blitt stor...:p

I akvariet med Green Laser som er så flittige eggleggere, popper det også stadig frem yngel, flere i slengen, og i ulike størrelser. I går kveld så jeg 3 stk på èn gang, så dette lover jo bra for en langsiktig økning av gruppe-antallet!


Jeg var heldig og knep mysterieyngelen på fersk gjerning "in clear view" ved sideglasset i dag, og fikk røsket frem kameraet og knipset et par bilder av den. Bildene viser altså den mørke enslige mysterie-yngelen fra karet med C. eques (som er yngel selv), og sannsynligvis er en S. barbatus:

[External Image]

[External Image]

mona o
Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den heller etterhvert, når den får vokst til og blitt stor...:p


Jeg vet hva jeg ville gjort, skaffet den en partner og beholdt den
Barbatus er jo så fin!
Har ikke du hatt noe lignende før? Kronei?
Nei, jeg har ikke hatt noen Scleromystax, men Corydoras semiaqulius ligner jo forsåvidt litt - den hadde jeg noen mnd for noen år tilbake (2007 eller noe sånn). De ble videresolgt etter at de lekte og la egg her en gang.
Ang. det å evt beholde den lille krabaten når den vokser opp.... jeg vet ikke helt. Jeg må være litt streng med plassen her, og for å øke mulighetene for at de øvrige artene jeg har vil leke og legge egg, er det best å ha dem alene i artskar. Hvor skulle eventuelt noen Scleromystax blitt puttet? Jeg har ikke lyst at de skulle forstyrre noen av de tre artene jeg allerede har
Nå har jeg ikke noe eget yngelkar heller, og det vet jeg ikke om jeg kommer til å skaffe meg heller med det første - så evt yngel må greie seg som best de kan i lag med de voksne. Både C. adolfoi og C. eques er altfor unge til å kunne yngle på en god stund ennå, det er det kun Green Laserne som er (de er voksne og vf)
Ok
Hadde maraton-lesing gjennom tråden din for et års tid siden sammen med et par andre tråder, så da er det ikke så greit å huske hvem som hadde hva, og du hadde jo så mange arter en stund!
Tittet inn litt
hei Mona .-)

Ville bare si at jeg har lest masse av det du har skrevet etter tips fra min kollega og venn Janne Selstad og jeg må si du skriver mye bra og jeg kan se på dine akvarier veldig lenge
Skjønner at du og er forelska i Corydoras slik som meg,, jeg elsker de små bamsene og vil bare lære mer og mer om dem hvilke mat foretrekker du å gi dem og hvor ofte mater du dem??

klem Janne

sender med bilde av noen av mine små-)
Janne Wessel
hvilke mat foretrekker du å gi dem og hvor ofte mater du dem??

Jeg fôrer en til to ganger om dagen. To til de små, en gang til de voksne.

Jeg gir røde mygglarver (frosne) flere ganger i uka. Av tørrfôr gir jeg dem f.eks. JBL Krill flakfôr, og så Tetra Diskus bits ganske ofte. I tillegg får de TabiMin, tablettfôr fra Tetra, men det støver så fælt at jeg prøver å minimere bruken av det (det blir mye pestsnegler av sånt fôrstøv som legger seg overalt i akvariet, usynlig for oss, men nam-nam for pestsnegler) Jeg har noe annet av diverse fôrbokser stående også, som de får av i blant. Det er stort sett diverse flakfôr. Av grunnen nevnt ovenfor er jeg ikke så glad i tabletter, derfor går det mest i flakfôr.....
Jeg har glemt å merke filterne med oppstartsdato, men hvis jeg ikke husker feil, så er det tønnefilteret (Eheim 2224) som jeg startet først fra 17/12... tror jeg det var.
Det betyr at jeg nå egentlig kan fjerne et boblelyd-filter fra et akvarium. I midterste karet hos Eques'ene står det et godt innkjørt svampfilter på fot, drevet av luftpumpe, samtidig som det utvendige filteret altså har vært i drift der siden midten av desember. Svampfiltere er fine som filtere, for de gjør jo jobben sin, men de bobler i vei så høyt... målet er jo en dag å ha boblelyd-frie kar Dessuten blir det ingen partikkelfjerning med svampfiltere drevet av luftpumpe. De tar seg kun av den biologiske filtreringen.

Seks uker ca har de to filterne da samkjørt, så det burde være trygt å fjerne svampfilteret hos Equesene nå. Det er jo ikke akkurat pent å se på med den store svarte klumpen midt i akvariet, så jeg gleder meg til å få den vekk. Ideelt sett, skulle jeg jo beholdt den der og hatt den gående og innkjørt, sånn at jeg har et reservefilter å ta av hvis jeg skulle trenge det i full fart en gang. Men det er ikke plass, syns jeg, til et så stort filter i en 98 liter. Jeg liker ikke å se de store klossene. Det er umulig å "gjemme dem" bort i et såpass lite akvarium.

Legger ved et par bilder knipset i dag. Det øverste bildet ble litt mørkt, så man ser nesten ikke svampfilteret siden det er svart. Men det står altså midt i akvariet, rett bak den greina på trerota.

Øverste bilde viser 98 literen i midten, med C. eques i. På tide og luke litt for første gang snart...? Limnophila sessiliflora til høyre i akvariet har vokst seg veeeldig lange, og trenger å kortes ned litt. Jeg tror de er hovedgrunnen til at akvariet er så algefritt, da disse stilkplantene vokser hurtig og derfor også suger opp næring hurtig. Jeg har for en gangs skyld også vært flink å faktisk gi næring (flytende) til karene mine i oppstartsperioden her, for at ikke plantene skal sulte og ting komme skjevt ut. Det ser ut til å funke veldig bra.
Jeg bruker fremdeles Kent Freshwater Pro Plant, som jeg har kjøpt fra utlandet. Det er den beste plantenæringen (av de flytende altså) jeg har prøvd, og den gir ikke alger hos meg iallefall.
[External Image]

Det nederste bildet viser en rødlig plante som heter Ludwigia repens X arcuta (det er en kryssnings-plante). Man ser den er mest rød i toppen, som er nærmest T5 lysrørene. Den burde kanskje stått mer midt under lysrørene, ikke helt ut på siden i karet.
[External Image]

Har du fått alle Eheim 2224 fileterne nå ?
tusen takk for svar Mona

Jeg mater mine to ganger om dagen, jeg gir både flag og piller og røde mygglarver får de flere ganger om dagen.-)

På fredag henter min mann mitt nye 180 liters akvarium ,de små har jeg på jobben,men fristelsen var for stor så nå blir det stort akvariemøbel i heimen og

Var lenge på Dahls Dyrerike i Moss i dag og kjøpte alt,nesten alt jeg trenger til akvariet mitt, der snakka jeg lenge med Tor som hjalp meg mye,, utrolig flink og hyggelig mann .-)

Jg sa at alt må bygges opp rundt Corydorasene mine, vil ha det der og s de andre fiskene må være sån e som går sammen med dem så dette tror jeg blir bra,men jeg tar me god tid denne gangen .-)
I går fikk jeg se skikkelig lek fra Corydorasene mine og jeg smiler enda,, vakkert
Jarle F
Har du fått alle Eheim 2224 fileterne nå ?

Nei, og jeg begynner nesten å gi opp! Lurer på å sende de en email og avbestille de to som mangler. Så får jeg heller bestille fra Tyskland senere.

Kan jeg heller betale deg for det filteret du hadde med til meg, Jarle? Føler meg litt stressa av tanken på å "skylde" deg noe så lenge....
Send meg gjerne en email med prisen du skal ha for det.

REDIGERT;
nå har jeg nettopp sendt en email til Webzoo og avbestilt de to manglende filterne...
Hei var nok meg du lånte filter av.
Erik Johansen
Hei var nok meg du lånte filter av.

Jeg er klar over det I farten skrev jeg til feil person, hehe. Men skal sende deg en email, jeg (tror jeg har email adressen liggende).
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap