Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 127)

Og her er en 4 uker gammel Corydoras adolfoi yngel
Er de ikke skjønne, vel..??

Det sto også i tråden min om det oppdrettet at jeg hadde målt den på den alderen, og kommet frem til to cm. Dessverre skriver jeg ikke noe om det er SL eller hva. Med eller uten halefinne? Dette var i 2006 så jeg husker jo ikke hvordan jeg målte da.

Når jeg kommer i gang med oppdrett igjen senere, skal jeg søren meg ta og notere litt "data" om yngelen underveis. Lengde ved hver ukes alder osv. Det kunne vært interessant. Vi vet jo at en hel del Corydoras-arter omtrent stopper opp å vokse ved 2½ cm, men hvor gamle er de da? For de vokser fort frem til akkurat den størrelsen, det er etter det at veksten går utrolig sakte og tar årevis å nå full voksenstørrelse.

Corydoras adolfoi, 4 uker gammel yngel
[External Image]
Corydoras pile-up!

(la på et sterkt lys over karet, og alle stormet inn i et hjørne og stablet seg oppå hverandre)
Bildene er fra 20 mars 2006. Før speilrefleks-kamera, så det forklarer de kornete bildekvalitetene fra den tiden.

Corydoras adolfoi yngelen på bildet er 8 uker. De øvrige Sterbai-ynglene vet jeg ikke, de var noe yngre.

[External Image]

[External Image]
Jeg har kjøpt litt småtteri på nettet i det siste, ting jeg har bruk for når akvariene blir oppe og gå igjen. Blant annet har jeg kjøpt avlusnings-kur fra Plymouth Discus, altså Kusuri Wormer Plus. Et par pakker av det kom i posten forrige uke.

I dag hentet jeg en pakke på posten, og det var en pakke helt fra Hong Kong: en sånn breeding box modell. Det er ikke den originale, ser jeg nå, men samme patentet med lufttilførsel osv. Får ikke testet den ut nå på noen akvarier, men satser på at den "virker"
Ser på kredittkort-regningen min at det ble belastet 166,- kr inkl porto for denne. Den slapp altså gjennom uten fortolling, siden den går under 200 kroners grensen for import.
Kan hende jeg må ha flere av disse senere, sikkert greit å ha mer enn èn. Men først må jeg få brukt den og sjekket at den virker som den skal da...

Har veldig lyst å få båret inn akvariereolen her i kveld... Få tømt ut sanda og sånn. Oppdaget forresten i dag at jeg har gitt bort alle bøttene jeg hadde til akvariebruk også, da siste reol og rest av akvarieutstyr forsvant :p Så nye bøtter må altså kjøpes inn. Synd jeg ikke får tak i de litt robuste bøttene fra OBS! Supermarked lenger, de hvite med helletut. De var litt mindre "vinglete" enn bøttene fra Nille...


Breeding box med japansk skrift. Feel free to translate
Kjøpte den fra denne selgeren på ebay. Størrelsen er 2 liter, ser ganske stor ut.

[External Image]

Dette må være verdens rareste fisk..! Dypvannsfisk, svart, men med gjennomsiktig hode (!)

Jeg klarer ikke finne ut hvordan man bygger inn videosnutter i innleggene her lenger, så derfor følger bare en direktelink:

http://youtu.be/Zoygy-8PTtU
mona o
Synd jeg ikke får tak i de litt robuste bøttene fra OBS! Supermarked lenger, de hvite med helletut. De var litt mindre "vinglete" enn bøttene fra Nille...


Du må få gubben din til og kjøre deg til Rygge storsenter og dra inn på Jula og kjøpe disse: Hvit bøtte med helletutt
En liten førjuls presang
Takk for tips, Buskiz! Det så ut som en solid og grei plastbøtte. Men litt langt å kjøre kun for noen bøtter da kanskje... får se om jeg legger det samtidig med et annet ærende i Moss.
Aha, enda et godt tips! Noen anelse om den finnes i hvit, Donald...? Jeg antar det finnes flere farger enn bildet viser, da men... Sist hadde jeg grå plastbøtter, noe som var umulig å finne igjen små yngel i. Det var best med de hvite jeg hadde før, der kunne jeg lett se om små Corydorasyngel var sugd med ned i bøtta etter vannbytte.

Europris ligger det jo en butikk av rett ved der gubben jobber, så da kan jeg sende han ut for å kjøpe for meg!

EDIT;
oj, den rommet visst mer enn vanlig også; 15 liter!
Ja, eg har denne i både hvit og blå versjon. Den er skikkelig solid, og at den rommer så mye er selvfølgelig ekstra positivt
Da var reolen båret inn på rommet igjen!
Men fa....så kaldt det var å ta i og bære metall som holdt -10°C....! Tenkte ikke på hansker da så klart. Bar inn armaturene også, og de var ikke stort varmere de, nei..

Til min store glede hadde jeg visst tatt mesteparten av grovarbeidet likevel, før jeg satte bort reolen i sommer! Jeg så for meg at jeg måtte begynne og spa ut sand NÅ, jeg, men det var de heldigvis tomme for! Det lå kanskje et par spiseskjeer sand igjen i to av dem bare, pluss at de var skitne da, alger og vannflekker osv. Å vaske dem hadde jeg droppet på to av karene, kun det tredje som var skinnende rent og tomt for alle sandkorn.

Nå må glasset i akvariene akklimatisere seg til romtemperatur. Ingen god idè å tømme varmt vann i iskaldt glass :p for å begynne og vaske dem. Lar romtemperaturen ta seg av den biten, sakte og rolig.
Jeg hadde visst noen bøtter også, hadde beholdt 3-4 stk så jeg i boden. Men det var altså bare de dårlige bøttene fra Nille, og de er litt "vinglete" i plasten, bøyer seg lett ved trykk. Jeg skal uansett bytte dem ut, vil ha noe mer stødige saker.

Yngste bikkja ble voldsomt interessert i akvariene som står på gulvet på håndklær her nå. Sniffer og snuser og synes dette var spennende saker.

Det står igjen akvarieutstyr og filtere i boden ute enda, det har jeg ikke bruk for riktig ennå. Men jeg tar det vel inn i morgen. Greit å få sett over hva jeg har, så jeg vet hva jeg trenger. Jeg trenger f.eks. slangebørste, vet jeg.
I boden så jeg at det lå noen mangroverøtter også, det var jo fint. Men de hadde et visst grønt slør over seg, tørkede alger, så de må skrubbes før bruk. Skal ta inn de røttene også, så jeg får sett over dem og hva jeg har som kan brukes.
NOTE-TO-SELF: kjøpe et par neglebørster til å skrubbe røtter med!

Til uka håper jeg å få sendt ut min (u)frivillige medarbeider på en tur til Biltema, for å kjøpe et par sekker med sand. Jeg har èn sekk, men trenger da to til.
Så godt at det går fremover i prosjektet ditt ,gleder meg veldig til du kommer igang
Plussmedlem
Lurer på hva som ender opp i akvariene dine nå, jeg Eller skulle det være kun adolfoi (og C121)?
Anders;
det blir først og fremst C. adolfoi, til å begynne med. Så blir det nok C121. Det tredje akvariet må jeg kanskje avse til oppdrett/yngel/ungfisk
Eller så får jeg kjøpe et eget yngelkar, kanskje en 63 liter eller noe, å ha ved siden av. Det får vi se på.
Et enslig kar? Er ikke det å bruke opp gulvplassen unødvendig? :p hint hint!
Det var da en grusomt hyggelig pris på breeding box'en! Håper du sier ifra i tråden når du har testet den, for da kjøper jeg nok den framfor de dyrere og mer kjente variantene.
Jeg har den boksen Stine Sofie, og den fungerer som bare det

[External Image]
Den billige boksen er den til venstre, den er større og tilpasset så den henger stødig både på rammekar og helglasskar
Torbjørn Jørgensen
Et enslig kar? Er ikke det å bruke opp gulvplassen unødvendig? :p hint hint!

Ja, det er jo verre enn å banne i kjerka, å si sånt som jeg sa der.. Hehe!
Plussmedlem
Nei, vet dere hva, Mona og Rita; nå fristet dere meg så at jeg nettopp tok opp visakortet og trykket inn en bestilling på en sånn boks selv! Veldig billig må jeg si, så jeg MÅTTE bare :p Gleder meg til å teste - nå skal jeg drette C. adolfoi litt ordentlig her, tenker jeg

Kjekt at den passer helglasskar og rammekar, for jeg har jo en miks av begge deler.

Jeg satt og kikket gjennom emailer fra tidligere bestillinger hos Aquaristikshop, for jeg leitet etter en med Woha-armaturene (80 x 35). For i den ene emailen jeg fikk fra ny-firmaet Semro-Woha, stod det en pris på disse (jeg spurte) som jeg synes var litt lav ifht det jeg er "vant til".

Så fant jeg emailen med bestillingen av de tre 80 x 35 Woha lysarmaturene jeg bestilte i 2011.
Pris pr stk hos Aquaristikshop iflg emailen er 141,47 EURO.
Pris i emailen fra Semro-Woha ved direktekjøp fra dem: 102,50 EURO.....!

141,47 Euro * 8,00 kr = 1131 kroner pr stk
102,50 Euro * 8,00 kr = 820 kroner pr stk

(valutakursen er vel kanskje litt under 8 nå, men jeg tar heller i litt)

Det var en viss prisforskjell på å kjøpe direkte fra produsenten ja! Ulempen er at de ikke tar kort. Skal man kjøpe fra dem direkte, bestiller man pr email. Så får man først tilsendt en faktura på email. Denne må man betale via nettbank, til den tyske bankkontoen. Når pengene er reg. hos Semro-Woha, sender de varene.
Jeg har ingen anelse om hvordan man går frem for å betale en faktura til et utenlandsk bankkontonummer/til en utenlandsk bank...!? Det lar seg vel gjøre fra nettbanken, men hvordan aner jeg ikke.

Ikke at det betyr at jeg skal bestille noe med det første altså....! *plystre* Men sånn i tilfelle... Kan jo få bruk for det til senere, hvis jeg skal ha yngelkar osv i form av 63 litere og sånn.

Kanskje andre har bruk for infoen også.

semro@woha.eu
Så lenge du får oppgitt et IBAN(?)-nummer i tillegg til kontoopplysningene, er det ikke noe problem å overføre penger til andre land. Men det kommer et lite gebyr i tillegg for dette, som går til banken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap