Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 13)

NOTE-TO-SELF:
Idag, på selveste julaften, har jeg fanget inn hele 5 stk Betta channoides yngel fra 85 literen og plassert dem i nettet sammen med de andre. Jeg tror det kan være 9-10 stk tilsammen nå.

Hannen har tydeligvis spyttet resten av de han hadde i munnen.
Jeg kom meg såvidt i dusjen i tide til å bli ferdig før julegjestene ankom i dag, for jeg var så opptatt av å fingranske 85 literen etter flere Betta yngel :p

Men det ga resultater! I løpet av selve julaften (dag og kveld) håvet jeg opp tilsammen 10 Betta channoides yngel fra karet. Hvor mange som er i nettet fra før vet jeg ikke, men det var minst 4 som jeg kunne se iallefall (da jeg trodde hannen var ferdig med å spytte dem ut).

Etter de første jeg fant og skrev notat om tidligere i dag, fant jeg 5 til i løpet av ettermiddagen og kvelden. Jeg pilte inn på akvarierommet innimellom når jeg så mitt snitt til å forlate juleselskapet, og innimellom fant jeg da yngel som ble håvet kjapt opp og overført til fødenettet. Så var det fort ut igjen til julegjestene, vente en stund, og ta en ny tur inn, hehe

Hannen har allerede tatt et nytt kull egg i munnen og driver nå med ruging igjen. Han skal få være i fred en stund, men jeg flytter ham til et annet kar (yngel-safe) i god tid før han spytter, og så får han være der til han har fetet seg opp en stund. Han får ikke gå sammen med hunnen igjen på en stund da, for han trenger mat. Han er tynn nå, stakkar. Pliktoppfyllende far som bare tenker på den neste generasjon små channoides'er!

Her er et par bilder den flinke far, som prøver å skjule seg litt i plantene.
Ser man godt etter på nederste bilde, ser man omrisset av gulhvite egg på undersiden av haken hans og litt utpå sidene. På det nederste bildet hadde han flyttet seg fra plantene/mosen, og sto en stund og hauket under yngelnettet i skyggen der.

ETTER-REDIGERT; Jeg så plutselig to til i akvariet! Jøss, så mange han hadde! Den ene fikk jeg tak i, den andre spratt unna og gjemte seg i mosen. Men den kommer til å dukke opp igjen, de pleier å henge rundt i overflaten blant noe løst planterusk. Der står de og svaier i sirkulasjonen i takt med rusket, og håper de er helt usynlige om de ikke gjør noen brå bevegelser
Utover kvelden fikk jeg tak i nr to også. Tilsammen 12 yngel innfanget i løpet av 24. og 25. desember
16 stk totalt i fødenettet, sikkert antall. Sannsynligvis kanskje flere som jeg ikke har telt (det er vanskelig å skimte dem ordentlig gjennom nettet)

Det er interessant å se at de som har bodd i nettet i noen få dager, er større enn de jeg har fanget i akvariet enda de er fra samme kull. Dette fordi jeg har fôret i nettet, så den yngelen har faktisk rukket å vokse allerede, mens de i akvariet nettopp er sluppet ut av hannens munn og sannsynligvis har de ikke fått noe måltid i livet enda.

[External Image]

[External Image]



Jeg tok ut to små yngel fra fødenettet for å fotografere dem i dag. De har fått levende, nyklekt artemia tidligere i dag, og det er ganske så tydelig på bildene at "Joda, de spiser!"

Jeg plasserte dem i en bitteliten plexiglass-eske (litt mindre enn en kortstokk) som er bare 2 cm høy, og som jeg av og til har brukt til fotografering av bittesmå yngel.

De er tilbake hos sine søsken nå. Dessverre slapp jeg dem tilbake før jeg sjekket bildekvaliteten på pc'en. De ble ikke så skarpe som ønsket, men siden jeg hadde sluppet ut yngelen igjen fikk jeg ikke tatt nye. Men man ser det viktigste ihvertfall

Betta channoides yngel, kun få dager gamle.
[External Image]

[External Image]
c. guapore. va stilige......
Jeg er nå 100% sikker på at den tidligere ukjente Corydoras-yngelen i karet med C. guapore og C. gracilis, er Corydoras metae yngel.
For et par dager siden var jeg i gang med vannbytte, og mens jeg holdt på med slamsuging av biltema-sanda i krokene, så la den lille krabaten seg tilfeldigvis rett ved frontglasset. Jeg snek sakte nedi en håv og smøg med på småen og fikk han i nettet. Den ble overført til karet der jeg har artsfrendene dens.

Jeg gikk tilbake til slamsugingen og var akkurat i ferd med å plassere et selvtilfreds glis i fjeset mitt over å ha fått fatt i den, da jeg så at det rørte på seg i buskene. Noe smått.... argh! Der var det sannelig 3 til, av akkurat samme slaget! Det blir altså flere å fange inn senere.... merkelig dette. Jeg har aldri sett mer enn èn om gangen, så derfor har det aldri virket som om det er mer enn èn liten krabat der. Jaja.

Det ser ut til å gå bra med Betta channoides-yngelen jeg har i fødenettet. Jeg sier "ser ut til", for det er ikke lett å se noe. Gjennom nettet og gjennom plantene jeg har stappet det fullt av, skal det litt til å få øye på noe. Men av og til skimter jeg et par små mørke skikkelser med yngelform. De står stort sett urørlige, eller glir uhyre sakte fremover. Så sakte at de virker nesten urørlige. Da avslører de seg ikke, og det er vel en del av overlevelsesstrategien deres, det.

Jeg fôrer dem med nyklekt, levende artemia. De burde kanskje få to ganger om dagen, men jeg gir en gang om dagen for å gjøre det enklest mulig. Enkelte dager får de mat to ganger, men da er det mikroorm andre gangen.
Når jeg fôrer med dette levendefôret, er artemiaen så liten at noen av dem klarer å vrikke seg ut gjennom nettbunnen i fødenettet. Det har Corydorasene i karet oppdaget! Jeg ser nå stadig Corydoras venezuelanus susende opp-ned under nettet mens de smatter i vei. Etter en stund ser jeg også at noe artemia har kommet seg ut gjennom nettingen og ut i karet, de fleste svømmer da opp til overflaten i lyset der de er lette å se. Disse blir spist av Betta channoides hunnen eller av Corydorasene (når de faller til bunns).


Corydoras venezuelanus renser utsiden av bunnen i yngelnettet
[External Image]
Barclaya longifolia
mona o
[URLBLOCK1], så vil blomsten faktisk selvpollinere seg, og frø utvikles uansett om blomsterknoppen åpner seg eller når overflaten eller ikke :) Og frøene kan man samle inn og deretter så dem i sanden i et akvarium, og små frøplanter vil dukke opp i månedene etterpå. Interessant plante! :) Jeg driver og grubler på hvor jeg kan flytte denne planten til, for det er reker overalt.


Hei Mona,

Rotet litt rundt i tråden din og fant denne interessante linken du hadde lagt ut. Den ga meg svar på en del av det jeg lurte på angående denne supre planten. Strålende!

Hva slags reker har du i karet der du har plantene? Jeg har nemlig mine sammen med sikkert 500 kirsebærreker, men har ikke sett de spise på plantene, har heller ikke sett hullete blader. Men nå tilsetter jeg co2 i karet, og gjødsler litt, så det kan jo hende at mine planter kar kraftigere blader som rekene ikke klarer å pille i stykker?

Mine planter gjør som artikkelen sier, de sender stadig opp nye blomster. Jeg har ventet på at de skulle nå overflaten, er så nysgjerrig på hvordan de ser ut, men det skjer visst aldri. Det som derimot skjer er at blomsten til slutt slipper stilken og sprer frø over hele karet. Morro å lese at disse kan spire! Tok bilde av de små piggete frøene - har ikke sett noen spire hos meg enda.

Jeg ville kanskje forsøkt å tilføre litt gjødsel til plantene hvis jeg var deg, men pass på, det er en fin balansegang før veksten eksploderer og planten blir enorm. Mine får minst 50 cm lange blader, og jeg kniper stadig vekk de største for å holde den i sjakk.

Jeg hadde de i et annet kar der jeg ikke gjødslet tidligere, da holdt de seg små og vokste veldig sakte, nå vokser de veldig raskt.

Plantene mistet forresten de fleste bladene da jeg fikk de i hus, det tok litt tid før de kom seg igjen. Men flyttingen fra et kar til et annet gikk mye bedre, da mistet de bare et par blader. Så flytting kan gå bra.

Har du forresten funnet ut av hva du skal gjøre med de enda?



Hei Turnips

Nei, jeg vet ikke hvor jeg skal sette dem egentlig. Det går uansett tregt med veksten her uten CO2, og det er forsåvidt greit for meg.
Nå har jeg lest litt mer om dem, histen og pisten, og det kan være snegler som spiser på dem, ikke reker. Det sto iallefall at snegler var veldig glad i den planten. Kanskje det jeg har sett er reker som står og spiser på hullene etter at sneglene har vært der først og laget hullene :p (vi snakker om pestsnegler, ikke prydsnegler)

Jeg gir mine en plantenæringstablett i ny og ne, men ingenting flytende i vannet. Da sier det bare *booom* og algene dekker karet. Er det flytende eller i bunnlaget du gir? Siden det er en knollplante så tenkte jeg næring i bunnlaget var det beste.

Forresten fant jeg blomsterhodet liggende på bunnen en dag, tomt for frø. Har ingen anelse om hvor frøene har tatt veien, har ikke sett noen ligge på bunnen.
Jeg skal ta meg sammen og gjødsle dem litt flittigere. Er dette en plante som liker spesielt tilskudd av jern, forresten?
Barclaya longifolia
Hei igjen,

Jeg har en følelse av at planten tar opp en del næring fra vannet. (Det står det vel også i artikkelen fra aquatic plant central tror jeg?). Mine fikk nemlig en gjødselkule i det forrige karet de sto i. Der var det også plantelys. Allikevel var veksten sen og bladene skjøre.

Etter at jeg flyttet de til nytt kar får de flytende gjødsel i tilleg til en gjødselkule, (men jeg har flyttet litt rundt på planten i karet så jeg er jammen ikke sikker på om kulen ligger under plantene lenger).

Her gjødsler jeg veldig forsiktig med flytende Plantpro- denne inneholder også jern. I tillegg har jeg et hjemmelaget co2 anlegg som putrer og går -litt i perioder siden effekten daler etter en stund og så må jeg huske å lage ny sats. Ser ikke ut som om planten sturer i periodene co2en ikke funker.

Så det kan være den flytende gjødselen som gjør forskjellen, det kan også være som du nevnte at din trenger litt jern?

Jeg har uønskede skivesngler i mitt kar, men ser ikke ut til at de gjør noen skade. Har heldigvis ikke de vanlige pestsneglene. Kanskje er det som du nevner disse som er synderne?

Ser ut som om frøene driver med strømmen og ender opp i et hjørne av karet. Du får lete litt, eller være på vakt og "fange"neste knopp som ser moden ut. Knoppen blir "rund i bunnen" etterhvert som den blir eldre og klar til å slippe frø, ser ut som om den har svelget en klinkekule.

Jeg burde kanskje dytte noen frø ned under sanden - det hadde vært veldig morro å få akvarieplanter til å spire fra frø, det har jeg ikke vært med på før
Hvis Barclaya tar næring fra vannet, får den greie seg som best den kan på det som finnes. Jeg tilsetter helst ingenting av næring i vannet, for det resulterer alltid i det samme hos meg; grønnalger i bøtter og spann, og gjerne et lass trådalger også. De sistnevnte er verre å bli kvitt enn grønnalgene.
Og jeg overdoserer ikke! :p Jeg tar bare noen få dråper av plantenæring, mye mye mindre enn flaskenes doseringsanvisning tilsier (har prøvd en del ulike typer etterhvert). Men likevel blir det grønt slør på frontglasset og diverse andre plasser i akvariene av det.
Otocinclus cocama gruppen min ser ut til å ha stabilisert seg. Håper jeg da.

Nå er det et par uker siden jeg fikk dem i hus, og etter de tre første frafallene i starten har det nå gått fint siden med resten (15 stk). De spiser JBL NovoPleco grøntfôrtabletter med god appetitt, og kjemper med rekene om plassen rundt maten. Rekene går helt av skaftet og stabler seg i etasjer oppå maten, de kravler over ottoene om de må. I starten tror jeg ottoene syns det var litt muffens med alle disse rekene, og skygget litt unna dem. Men nå har de sannsynligvis skjønt at de er harmløse, og bryr seg ikke om at maten er full av dem, men baner seg vei og tar sin del av "dagens rett".
Det minner meg på at jeg må sjekke ut markedet og se om jeg finner litt alternative grøntfôrtabletter så jeg har noe å variere med. Det merkelige er at agurkskiva får henge i fred stort sett, bare en sjelden gang jeg ser en otto henge på den. Men når JBL NovoPleco kommer i karet, blir de aktive og så flokker de seg rundt tablettene.

I karet over ottoene har jeg Betta channoides paret mitt og et fødenett med yngelen deres. Jeg gleder meg så veldig til det blir mere "fisk" ut av de ørsmå Betta-ynglene jeg har i nettet! Det vil nok bli et nydelig syn! Slik de er nå, er de vanskelige å få øye på, og jeg aner lite om hvordan det egentlig går oppi der, hehe Siden jeg ikke vil at de skal føle seg stresset og redde, men få lov å gjemme seg når de føler for det, så har jeg jo stappet nettet fullt av planter til dem. Mindre stress = større overlevelsesprosent på kullet. Men det betyr også at jeg ser mindre og får mindre oversikt.
Når de blir litt større, er det lettere å se om det går bra og telle hvor mange det er. Akkurat nå aner jeg ikke, men om alle jeg har funnet lever, så er det iallefall 15 der.
Jeg gjør iallefall mitt for at de skal vokse opp til en sunn og frisk gjeng. Jeg gir dem næringsrik mat hver dag i form av levende nyklekt artemia, og jeg har sett at de spiser bra (bruker forstørrelsesglass ), og karet får et ukentlig vannbytte med temperert vann. Så får naturen greie resten
Vanligvis gir jeg hyppigere vannbytter til yngel, men siden betta-ekspertene ikke bruker å ha et så flittig vannbytteregime på betta de oppdretter, så har jeg holdt meg til det ene ukentlige.

[External Image]

[External Image]

Fisk og reker kjemper om sjefsplassen på maten
[External Image]
Tester med Photobucket opplastet bilde:

Betta channoides (female)
[External Image]
Skrik om råd og moralsk støtte i natten
Hei Mona. I ren desperasjon henvender jeg meg til deg i tråden din, ettersom du har litt fartstid, he, he. Jeg har to problemer, hvorav det ene synes meg å være akutt. Nær samtlige fem corydoraskar synes å være angrepet av en ekkel sykdom.

Det begynte i 200literen, der jeg har viltfangede caudimaculatus (og en langsnutet blindpassasjer)og adolfoi (samt otto og vf smykketetra). Frem til for en uke siden var alt ok i alle kar, bare litt mer kløe enn ideelt. Jeg fikk inn 7 nye adolfoi. Kort sagt er det nå voldsom kløe på de fleste corydoras, tidvise skjelvinger og lettere rykkete og unormalt svømmesett. Samtlige spiser fortsatt godt, med unntak av den hardest rammede adolfoi som også har en lettere kroket, pukkelrygget kroppsform (hadde denne form da jeg fikk den for en uke siden). Enkelte fisker har tidvis meget hurtig pustefrekvens. Ingen ytre sykdomstegn utenom en viss fargeforandring på en del fisk, disse har blitt noe mørkere eller gråere. Adolfoi virker hardere rammet enn caudimaculatus og tre sterbai-ungfisk av egen produksjon, men samtlige klør.

I 250-literen med sterbai og atropersonatus (samt et par nannostomus-arter)opplever jeg tilsvarende kløing hos begge arter, samt lettere skjelvinger på atropersonatus. (Her fikk jeg for en uke siden inn to vf atroer med samme sending som adolfoiene.) Matlysten er her god. På en sterbai ser jeg små tråder fra finnene, som er noe flisete blitt ”over natten”. Sterbaiene leker fremdeles nesten daglig, men de ser ikke så glade ut, he, he.

I begge disse karene har jeg veldimensjonerte utvendige eheimfiltre, ph på 6.8 senket med eikebarkekstrakt, eikeblader og cattapablader. Jeg gjør faktisk (nesten flaut for en far med tre små barn å innrømme det) også daglige kaldtvannsbytter vannbytter på 10 %, nitritt på 0, lavt nitrat og variert kraftig foring med myggiser, mikro-orm, diskusgranulat og malletabletter. Jeg bruker samme utstyr til vannbytte, har IKKE (dumme meg)hatt fisker i karantene eller brukt antiparasittkurer.

I karene med metae, arcuatus og concolor er det noe kløe å spore, men ingen ”farlige” sykdomstegn foreløpig.

Jeg er nå inne i dag to i en esha exit og 2000-kur i samtlige kar, men ser ingen markert bedring så langt.

Jeg regner med(???) at det er snakk om parasitter og har derfor bestilt prazipro fra statene. Jeg er klar over at dette kan ta tid, og at sendingen kan stoppes i toll. Lokalt kan jeg få tak i Sera med prazi som virkestoff. (Husker ikke navnet i farten) Denne er grisedyr i ”nærbutikken”…

Jeg trenger råd. Bør jeg avslutte esha- kurene umiddelbart og pøse på med Sera-medisin, eller bør jeg avvente noe? (på prazipro i posten?) Vil du råde meg til å følge bruksanvisningen på Sera-pakken, eller lytte til de som mener at dette er alt for svake doser? Jeg er forvirret og rådvill…Andre teorier?

Problem nummer to er ikke akutt, men trist. Jeg hadde minst 70-80 yngel fra metae og sterbai i alderen nyfødt til et par måneder. Etter å ha glemt å ta på filter på 15 timer etter mikroorm-mating startet problemet (til tross for sykt mange, daglige vannbytter i etterkant med vann fra sterbai-karet). Med unntak av de 4 største sterbai-ynglene og en enslig, men tøff metae-krabat har alle langsomt strøket med. De sultet seg til døde, ble sløve, beina stakk frem, en del med røde mager, andre ikke, rar, sløv svømming og de trakk mot overflaten (ikke oksygenmangel). Kort sagt: Sakte men sikkert har de krepert over de siste 4 ukene. Yngelkaret er terminert, de overlevende plassert i andre kar med liten suksess.

Det hele minnet sterkt om et sykdomsforløp på yngel jeg leste du beskrev på corydorasworld for en tid tilbake. Mikroorm var hovednæringen jeg benyttet. Jeg har lest meg til at en teori er at yngelen ikke har hatt tilstrekkelig tarmbakterieflora til å ta til deg næring. I det nye yngelkaret mitt vil jeg nå fore mer variert med knust diskusgranulat, tabimin finknust og mikroorm fra kultur beriket med fiskeforeldrenes bæsj for opptak av tarmbakterier og da spesielt k-vitamin. (He, he, dette er sært…) Foreløpig ser det greit ut, men jeg tar ikke lenger noen seier på forskudd. Fant du ut årsaken til det problemet du hadde en gang som kunne minne om mitt?

Dette var et uhorvelig langt innlegg som sikkert burde vært postet et annet sted, men slik er det være akvaristenes Mor Theresa, Mona!

Mvh,
Are
I dag bestemte jeg meg for at det var på tide å flytte Corydoras sp. Black yngelen fra deres 19 liters barnekammer til større innkvartering. De er 4 uker gamle nå.

For å slippe samme flyttesjauen en gang til om ikke så lenge, bestemte jeg meg for å gå opp to størrelser i kar. En 85 liter ble bestemt å være neste stopp. Jeg tømte den 85 literen der foreldre-gruppen går, ca 20 voksne, og flyttet dem ned til 98 literen som ble innkjørt med Biobacter. De kvitterte for flyttingen ved å peise ut noen egg allerede før det var gått en time! :p

Den nå tomme 85 litern fikk et realt vannbytte og litt fiksing og flytting av planter, så var det klart for en gjeng småtroll.
Jeg hadde akkurat sluppet ut de aller første ynglene da jeg kom på at jeg hadde glemt tellebilde! Det må jeg ha, så jeg tok et kjapt. Mot bunnen på den hvite bøtta syns de svarte/mørkebrune ynglene godt. Som man ser av bildet er det imidlertid noen "avvikere" i bøtta, noen som skiller seg ut blant de svarte. Det er Corydoras adolfoi yngel, 5 stykker. De satt som egg i mosen jeg la i 19 literen da den ble satt opp. Disse C. adolfoi ynglene har jo hatt sine første leveuker i lag med de svarte, og siden det er nær sagt umulig å skille dem ut og få fatt i dem i denne vrimmelen når de er så små, så får de bare være der til de blir store nok.

På tellebildet kom jeg frem til akkurat 60 Corydoras sp. Black yngel. Da hadde jeg allerede sluppet ut noen veldig få yngel, men søren ta... jeg noterte jo ikke antallet så det ble jo selvfølgelig glemt! Men jeg TROR det var enten 3 eller 5 yngel som var sluppet ut i 85 literen alt, da tellebildet ble tatt. Det er altså godt over 60 igjen av de svarte.

I kveld har jeg også montert opp et utvendig Eheim tønnefilter (2224) til den 85 literen som står nederst til venstre i den doble reolen med 6 x 85 liter. Dette medførte et laaaangt sett med slanger, for å nå helt frem fra det eneste stedet det var plass å sette et tønnefilter; under reolen med 2 x 168 litere. Dette er det siste filteret det er plass til under der, nå står det 5 stk på rekke og rad. 2 hører til 168 literne, og 3 av dem hører til 85 litere i den doble reolen. Jeg digger utvendige tønnefiltere; prikkfri partikkelfiltrering, lange rense-intervaller og minimalt vedlikehold år etter år.
Det er 85 literen med 15 Otocinclus cocama som fikk tønnefilter i dag. Det ble futt i dem da gitt, når de plutselig fikk sirkulasjon så det suste. En gjeng kvikkaser hoppet fornøyde rundt og så ut til å sette pris på dette.

Nå skal jo ikke Otocinclus'ene bo der for alltid, de er fremdeles i karantene. Men den 85 literen har hatt Eheim Biopower 200 (innvendig filter), og jeg er så drittlei av å rense innvendige filtere! Orker bare ikke det sabla sølet det blir hver gang. Og av en eller annen grunn må jeg rense så ofte i det karet! Jeg syns annenhver uke er for ofte, så derfor ble det altså utvendig filter her også.

Den 85 literen står forresten fremfor en total omgjøring den dagen Ottoene er ferdige med karantenen og flyttes til andre kar, de skal være permanent. Da skal jeg endelig få et ordentlig og litt mere gjennomtenkt oppsett i denne 85 literen, for dette karet har vært midlertidig oppsatt i et halvt år nå... :p Måtte sette det opp i hui og hast på en halvtime da jeg skulle selge 180 literen og all fisk måtte ut av det.

Tellebilde: 60 Corydoras sp. Black + 5 Corydoras adolfoi
(de røde flekkene er selvfølgelig tellestreker gjort i Paint)
[External Image]

Til akklimatisering i nytt kar
[External Image]

"Oj, jeg ante ikke at verden var såååå stor!"
[External Image]


ladeklof
Dette var et uhorvelig langt innlegg som sikkert burde vært postet et annet sted, men slik er det være akvaristenes Mor Theresa, Mona! Mvh, Are


Hei
Jeg ville bare si fra at jeg har lest hele innlegget ditt, og skal svare så godt jeg kan i morgen på dagtid Nå nærmer klokka seg halv tre på natta, så jeg bare postet det innlegget jeg logget på for å poste, men så er det sovetid for meg
Men jeg skal svare ordentlig i morgen.

MonaO
Sov skjønnhetssøvnen din du. Den aktuelle medisinen er forøvrig: Sera Tremazol [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=386920+*+386921&t=temartic_e&userid=6iOxPVzt0vVnLa2wha9eo1l4GZwMUGvrhLj](link her)[/URL]

Og tusen takk for din velvillighet. (Du må gjerne fjerne innlegget mitt hvis du ønsker.)

Mvh,
Are
Hei igjen Are

Har du byttet brukernavn i løpet av natta, du? Hehe

Jeg har sett på innlegget ditt igjen, og jeg føler egentlig at det er vanskelig for meg å si så mye sikkert utifra bare en beskrivelse. Det gjelder såvidt jeg forstår ganske mange kar og fisk også? Huff, stakkars deg.
Men jeg kan jo si hva jeg tror og hva min første tanke var da jeg leste symptom-beskrivelsene dine. Så får du se om du syns det høres logisk ut.

Det positive er at jeg tror det er ytre parasitter som plager fiskene dine. Kløen du beskriver, pluss de flisete greiene som stikker ut fra finnene på enkelte, det er to ulike ting, men begge deler er ytre parasitter. Og ytre parasitter er langt lettere å bli kvitt med medisiner enn indre parasitter. Det er det positive.

De flisete parasittene du ser stikke ut fra finnene har jeg sett flere ganger på nyinnkjøpt viltfanget fisk hos meg også. Dette har jeg kurert lett i løpet av et par timer med en avlusningskur bestående av.... Flubenol 15. Det er det negative i historien, for Flubenol 15 eksisterer ikke på markedet lenger. De har sluttet å produsere den etter en lovendring i England. I navnet "Flubenol 15" står tallet bakerst for konsentrasjonen av virkestoffet Flubendazole, 15%.
Pr i dag finnes det bare en "erstatning" jeg kjenner til med Flubendazole, men det har bare 5% av virkestoffet i seg. Altså en del svakere. Medisinen heter Kusuri Wormer Plus.
Jeg tror nok den medisinen du har bestilt fra Rocky Mountain Discus også har veldig god effekt, men selv har jeg liten eller ingen erfaring med bruk av praziquantel. Her jeg sitter nå kan jeg egentlig ikke huske et tilfelle der jeg har brukt det, selv om jeg tror jeg har hatt det i fiske-apoteket mitt.

Vanligvis sies det at man aldri skal avbryte en medisinkur som er påbegynt, men alltid fullføre. Dette for å unngå resistens hos de sykdomsfremkallende mikroorganismene. Men skal jeg være ærlig, så tror jeg kombinasjonen av Esha medisiner rett og slett blir for pinglete uansett. Det er egentlig en medisin som bare fungerer i svært enkle og lette tilfeller. Syns jeg hører så mye om tilfeller der Esha ikke har fungert her på forumet.
Jeg synes det er vanskelig å gi noen bastante anbefalinger i tilfeller der jeg ikke engang har sett fisken, men... La meg si det sånn; om jeg var i din situasjon, hadde jeg rett og slett avbrutt Esha-kuren og gått for Sera Tremazol straks. Den inneholder tross alt et velkjent og effektivt virkestoff (praziquantel) og det er langt bedre.
Praziquantel har heldigvis ingen negativ effekt på filtebakteriene, det er såkalt filter safe

Når det gjelder det siste, ang. yngel med den merkelige avmagringslidelsen, så kjenner jeg igjen det du skriver om innlegget til Darell på CW Han har en ganske sær "approach" til en del ting, tror han digger naturmedisin og sånn, hehe Men med all respekt; jeg tror egentlig ikke han har rett. Han snakker om BB kar med kun yngel, og det var jo ikke tilfellet overalt! Det stemmer bare ikke for mine tilfeller. Jeg har sett det pilespiss-hale og avmagrings-symtomene på yngel som går i større kar med voksne leksgrupper også. Og der er det bæsj i massevis

Corydoras er robuste fisk vanligvis, men det de lett bukker under for, er angrep av bakterier. I ditt tilfelle tror jeg det var bakterier som fikk fotfeste etter filterstoppen, og tok langsomt knekken på dem. Når de først har fått en solid knekk i ung alder, kan det hende de klamrer seg til livet en stund, men som oftest tåler de ikke sånt og bukker under til slutt.

Jeg kunne ønske jeg visste, uten spor av tvil, med sikkerhet hva som forårsaker den yngel-lidelsen. Men det vet jeg ikke, selv om jeg grubler på det hele tiden. Nå er det en stund siden jeg så noe til det, men det dukker vel opp igjen. Merkelige greier. Jeg hadde aldri sett det i det hele tatt før i år, 2009. Aldri sett noe sånt i årene før på noen av alle de Corydoras-ynglene jeg har hatt. Det fikk meg til å begynne og granske fôret jeg har introdusert det siste året... og jeg fant et par nykommere... men det er for tidlig å si noe sikkert.
Takk, takk. Ja jeg har byttet avatar og brukernavn i natt i et forsøk på å fremtre mer menneskelig, he he.

Jeg vil kjøre på med sera tremazol i ettermiddag trolig. Bør jeg filtrere bort esha-medisinen først, eller er det bare å kjøre på?

Ta et par vannbytter og hvis du tilfeldigvis har; filtrer over kull. Men ikke kjøp noe kull bare for det. Et par vannbytter gjør jobben.
Jeg må vise dere et lite sjarmtroll. Her er tjukkasen blant våre to marsvinbrødre
[External Image]

Han er døpt Blaster av guttungen på 9. Opprinnelig syns alle broren hans, Teddy, var den fineste pga pelsen hans (som en teddybjørn). Men Blaster kapret raskt alles hjerter med sin sjarm, tillit til mennesker og hjertelige appetitt Han er kvikk og smart, alltid på pletten ved burkanten om han hører kjente fottrinn fra noen som pleier å gi han mat. Jeg går alltid i tøfler inne, og det vet han, så etterhvert har han vel begynt å pipe hver gang jeg går forbi, hehe

Merkelig at noen kan bli så trinne og runde av så sunn mat? Bare grønnsaker, store mengder av dem, samt pellets lagd av grøntfôr, høy og gress.


De to pelsgutta våre blir ½ år gamle om litt over en uke (de blir 6 mnd på bursdagen til Elvis, 8 januar).
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap