Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 131)

Fyllte det tredje og siste karet med vann i dag, så nå suser og går alle tre Eheim 2224 filterne her. Hadde besøk av Hans E. fra forumet her i dag, han kom innom med masse planteavleggere! Det skal jeg kose meg med å plante senere i dag!

I dag tror jeg at jeg skal dra til et par zoobutikker i Oslo og kikke litt. Har de inne ammoniakktest så kjøper jeg det (jeg er så nysgjerrig på verdien av det i det nederste karet), det er den jeg hovedsaklig er ute etter. Men det kan jo hende jeg finner andre ting som er interessante. Prøvde å få med meg guttungen på turen, men han var overhodet ikke interessert å dra til Oslo med mora si. *sukk* Puberteten altså...! :p

Jeg gleder meg til å kikke på fisk og sånn Jeg kan ikke kjøpe noen fisk da, med helt nystartede kar, så det er litt dumt (tenk om jeg ser noe skikkelig kull fisk jeg ønsker meg!), men...det er moro likevel.

*stønn* Hjemme igjen etter å ha vært en tur i jule-sentrum av Oslo... hjelpes meg så fullt av folk! Man går i kø, overalt, både på gata og i butikkene. Togturen hjem var et mareritt, man sto som sild i tønne. Men jeg overlevde da - såvidt....

Jeg fant ikke den planten jeg var på jakt etter, men jeg kjøpte noen andre stilkplanter. Har ikke id på den ene, men den andre buskete stilkplanten er en jeg har hatt et øye etter en stund;
Myriophyllum mattogrossense. Den er så fin, bladene deler seg så flott i flikene, og den er buskete og fyller bra. Står at den har hurtig vekst. En sånn type stilkplante som trekker mye næring fra vannet og er en god algebekjemper. Den kjøpte jeg 3 potter av på Oslo City Dyrego, og den plantet jeg i midterste karet i reolen. På samme sted kjøpte jeg en liten trebit med mose montert på, og det sto at det skulle være juletremose; Vesicularia dubuyana 'Christmas', sto det på etikketen som var festet i den. Men det er jo det vitenskaplige navnet til javamose, de har bare slengt på 'Christmas' på slutten. Den så ikke helt ut som javamose heller, så det stemmer kanskje likevel at det er Juletremose. Selv om denne siden lister Christmas-moss som noe med eget navn eller annet navn enn javamose.

De andre plantene jeg kjøpte var 3 like, der også (jeg liker grupper med like planter), men de kjøpte jeg på tidlg. Oslo Zoosenter i Bernt Ankersgate, nå en Buddy-kjeden butikk åpenbart. De regner jeg med går vel i øverste kar. Disse var også veldig små i størrelsen, så det tar litt tid før det fyller ut litt i karet. Disse tre pottene ligner på Limnophila sessiliflora, men litt arbeid gjenstår for å finne id, for de var ikke merket, dessverre.

Jeg kjøpte meg en ammoniakktest fra Tetra til hele 280,- kroner.... Det skulle jeg aldri gjort. Det første jeg gjorde var å sjekke prisen på nettbutikk når jeg kom hjem. Og hos f.eks. Webzoo kostet den nesten en tredjedel av prisen!!! Kr 109,- bare! Jeg skal aldri mer kjøpe noe utstyr på en vanlig zoobutikk altså...! Det får bli kun levende vesener og planter som betales over disk heretter, for denne prisforskjellen er helt vill.

Bildet av mosen er skikkelig uskarpt, dessverre, så man ser ikke noe særlig detaljer i mosen. Skal prøve å ta et bedre bilde senere, mosen står i karet nå og vannet er litt uklart foreløbig.

ETTER-REDIGERT;
Målte ammoniakk-nivået i NEDERSTE karet (det ble satt i gang først) der det er dau mose på rota: 0,25 mg/l ble resultatet i dag. 5 dager etter oppstart. Det er altså stigende.
Utrolig fin trebit Gleder meg til å få se bilder av alle karene, når de er ferdig satt opp med alle planter osv,
Det har jo vært en del dissens om javamosens "identitet". Man har vel gått bort fra at det er Vesicularia dubyana, og mener nå at den bør hete Taxiphyllum barbieri.
SilverShaded
Det har jo vært en del dissens om javamosens "identitet". Man har vel gått bort fra at det er Vesicularia dubyana, og mener nå at den bør hete Taxiphyllum barbieri.

Var det ikke opprinnelig Taxiphyllum den var under? Mener å huske det for noen år tilbake, at den ble flyttet på og plassert i en ny slekt mht familienavn. Så nå snakker man om at den bør flyttes tilbake til Taxiphyllum? Eller er den allerede offisielt flyttet til T. barbieri..?
Jo, den ble identifisert i 1982 som Taxiphyllum barbieri av prof. Zen Iwatsuki i Japan. basert på en sammenligning av planter fra Japan og Vietnam. Likevel har de vært stemplet som Vesicularia dubyana. Men det er vesensforskjeller i både stilkens oppbygning og bladenes cellestruktur mellom Vesicularia- og Taxiphyllum-arter, og javamosen er utfra dette IKKE en Vesicularia-art.

Den egentlige Vesicularia dubyana er den som kalles "Christmas moss", en art som både vokser på fuktig skogbunn og i vann, og som ser ut som to ulike arter i vann og på land.
Synes den Myriophyllum mattogrossense var nydelig ,slike planter kunne jeg godt ha tenkt meg og ,men tror ikke den er å få tak i her dessverre.
Sølvi Gullaksen
Synes den Myriophyllum mattogrossense var nydelig ,slike planter kunne jeg godt ha tenkt meg og ,men tror ikke den er å få tak i her dessverre.


Jeg hadde trodd at den må da være mulig å få tak i i Bergen, vel..? Dere har jo et par større akvariebutikker som tar inn alt mulig av fisk, så de har vel en del utvalg av planter også? Du kan jo spørre etter den, og høre om de kan bestille inn?
Ellers har jeg faktisk sett den i annonseforumet her på AF flere ganger, så det er mulig å få tak i den på det viset også, når det blir varmere i været.

Jeg er veldig spent på om jeg får til M. mattogrossense her, jeg håper det. Gror den bra så kan jeg nok sende noen stilker til deg når det blir varmere i været, Sølvi
Det er iallefall en utrolig fin stilkplante, måten den fliker bladene på er spesielt vakker
Det er jo en mulighet og ja så håper du får den til
Skal følge litt med om den dukker opp noe sted ,men så langt har jeg ikke sett den.Må jo ellers si at jeg helst kjøper privat og legger lite merke til hva som selges i butikkene. Blir helst til at jeg bruker den lokale zoobutiken og der har de kun de vanlige plantene,

Ser frem til bilder av karene dine nå som du har fått vann,røtter og planter i de
Sølvi Gullaksen
Ser frem til bilder av karene dine nå som du har fått vann,røtter og planter i de :)

Bilder blir litt forsinket :p
Jeg har bare planter i et kar, og kun littegrann. Resten av plantene ligger i esker med lokk og vannbøtter. Jeg var litt ødelagt i høyrearmen etter turen til byen i dag, så skulderen ville ikke helt samarbeide med planting. Å plante med venstre hånd får jeg ikke til :p

Men jeg skal se om jeg får tatt noen bilder etterhvert. Jeg synes ikke vannet er helt glassklart i noen kar ennå, og det blir ikke noe pent på bilder.
Den som venter på noe godt osv,osv

Selv har jeg blitt veldig flink til å bruke høyrearmen etter å hatt betennelse i venstr albu(tennisalbu) i lenger tid ,så nå er jeg nesten blitt høyrehendt mor normalt kjevhendt

Men vet selvfølgelig at en blir veldig handikappet av å ikke kunne bruke armene som en vil ,god bedring .
Jeg klatret opp på gardintrappa for å begynne og plante i de øvre karene litt tidligere i dag. Jeg må stå på noe for å nå oppi og ned til bunnen på det midterste også, faktisk. De ekstra cm jeg la til i arbeidsrom mellom etasjene på reolen, viser seg i praksis og være noen tungvindte centimetere som jeg ønsker jeg aldri hadde lagt til. 55 cm burde jeg valgt som tidligere, istedenfor 60...!

Uansett ble det en kort plante-seanse egentlig. Jeg sto der og prøvde og svinge armen i riktig posisjon med planter i hånda, og det gjorde så inni gr...vondt i skulderen at jeg faktisk mista pusten helt der jeg sto. Måtte ta en pause og puste litt før jeg orket å fortsette. Dette var ikke lett.

LIker ikke å skrive sånne klageinnlegg, det blir fort for sutrete. Så det skal jeg ikke gjøre mer Men akkurat i dag måtte jeg bare få det ut.
Plussmedlem
Men Mona...
Han typen din er vel ganske handy...
Hva med et par taljer festet i taket, som han fester en enkel seng til. Så fester han en vinsj med fjernkontroll til det igjen, og voila....
Da kan du ligge i sengen med fjernkontrollen og bare heise deg opp i riktig høyde...... :-p
Hehe, godt forslag, Milo Men jeg tror jeg dropper sengeliggingen. Jeg har bare vondt i skuldrene, jeg er ikke så handikappet at jeg har behov for å ligge i senga!

Jeg har forresten fått med de første beboerne i det øverste karet, ser jeg, hehe! Et par bittesmå pestsnegler er på plass! Jeg bryr meg ikke om pestsnegler og har ikke forsøkt å skylle planter osv, for før eller siden hadde jeg fått dem i hus uansett.
Plussmedlem
Sånn hengekøyestol da... Så kunne du sittet der og dinglet med beina og tittet på fiskene....
Og hvis typen var litt grinete på deg kunne han bare heist deg opp, tatt med fjernkontrollen og gått... :-p
Plussmedlem
Milo, din smarting Du fikk meg seriøst til å komme på en idè! Jeg har store vansker på akvarierommet når det gjelder å ha et sted å sitte, for det er ikke plass til noen godstol. Å henge noe i taket var lurt...! Kanskje det faktisk er mulig?

Kanskje vanskelig, jeg veier jo litt mer enn 20 kilo, men... :p
Plussmedlem
Anders K
Kanskje vanskelig, jeg veier jo [I]litt[/I] mer enn 20 kilo, men... :p


Hmm, så du tror ikke Mona veier mer enn 20kilo? Ho ser da ikke sååå skranten ut på bilder da...

He, he... Du var LITT større live enn du har sett ut på bilder Anders, litt overrasket der ja....
Jeg kan garantere at jeg veier mer enn 20 kg ja Litt alderstillegg har det jo blitt etter 40...:p Hehe! Jeg var fryktelig tynn før i tiden og var ikke tunge saken, men over 20 kg var det uansett da ja
_____________________

Ellers, gla'nytt! Jeg søkte på pakkesporingsnummeret på pakken fra Aquaristikshop, og den er ferdig tollbehandlet og avsendt fra tollsentralen i Oslo og hitover i dag. Det betyr at jeg faktisk kan "risikere" å få den allerede i morgen! Yippi

Jeg visste ikke at man kunne bruke det tyske pakkesporingsnummeret på søkesiden til Posten.no også, men det kunne man! Der søket stopper på den tyske siden, kan man bare ta med seg samme nummeret videre og taste det inn på norske postens sider, og vips! Der kom pakkesporingen opp! Det var Hans E som tipset meg om dette da han var innom her i går.. tenk at jeg aldri har visst det! Såååå mange pakker som jeg har ventet på fra Tyskland...!
Plussmedlem
milo
Hmm, så du tror ikke Mona veier mer enn 20kilo? Ho ser da ikke sååå skranten ut på bilder da...

Det var ikke DET jeg mente, da, tullebukken :p Jeg tenkte vel på hva taket vil tåle og hvordan jeg skulle få festet noe godt nok, ikke sammenlignet med Mona og hvordan det ville gått hos henne

milo
He, he... Du var LITT større live enn du har sett ut på bilder Anders, litt overrasket der ja....


Høyden eller "utover"? He-he Ser jeg SÅ liten ut på avatarbildet mitt da?


Mona; vi får håpe pakken din kommer straks! Jeg venter spent på boksen min om dagen...
Også må du ha god bedring med armen - kjipt å ikke kunne plante!
En sånn hengende kurvstol fra taket har jeg sett faktisk, og de ser skikkelig komfortable ut. Må være herlig å sitte og svinge sakte fra en sånn og beundre akvarielivet i akvariene sine
Jeg tror dessverre ikke jeg har plass til noe sånt i mitt rom, men kanskje du har det Anders? Fester man skruene/bolten i en takbjelke så holder det greit en voksen mann (som du snart har størrelsen til sikkert). Takbjelkene kan man telle seg frem til fra veggen og finne uten å se dem, for det er en viss standard på mellomrommene pr bjelke, etter hva jeg har forstått?

Pakker fra Aquaristikshop er alltid rene julaften, ja Blant annet får jeg alle vannverdi-testene, som jeg gjerne vil bruke nå i innkjøringen. Det er vel egentlig ikke tvingende nødvendig, jeg vet jo etterhvert hva som skjer hehe, men jeg synes faktisk fremdeles at det er artig og interessant å følge med på vannverdiene under innkjøringen av et akvarium (og senere også da så klart).

Jeg venter også på en pakke med flytende plantegjødning. Jeg trodde garantert at jeg hadde det liggende igjen fra tidligere, men det hadde jeg altså ikke. Så jeg søkte opp mailkvitteringen jeg fikk fra det stedet jeg sist kjøpte den fra (jeg bruker kun en type) for jeg husket ikke firmanavnet, så gikk jeg inn på nettsiden deres og bestilte et par flasker til derfra på nytt. Ble ikke så dyrt totalt, for to flasker inkl porto, når man tenker på norske priser på sånne ting.
Jeg kjøpte Kent Marine Freshwater Pro Plant fra Arcata Pet på nettet (USA).

Nå som jeg har så mye stilkplanter, må jeg passe på å gjødsle i blant med flytende næring også. Det er ikke så lurt å drive og gjødsle med bunntabletter til den typen planter, siden de stadig må dras opp, kuttes ned på og plantes på nytt hver gang de blir for lange. Og hver gang man drar opp planter, følger omtrent all den oppbløtte gjødseltabletten med og grumser vannet...:p Håper derfor at de tre artene med fjærbladete stilkplanter jeg har nå, vil klare seg på hovedsaklig "flytende føde".
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap