Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 145)

Det har klekket et par stakkarer som ikke er liv laga også, dessverre. Det er noe jeg typisk ser når eggene har brukt uvanlig lang tid på å klekke. Yngel som da til slutt kommer ut, er kroket som et komma-tegn, og bare virrer rundt og rundt i en spinn. Tror ikke det var mer enn en eller to sånne, ikke foreløbig. Det er enda noen egg igjen som henger på glasset som ikke er klekket, så vi får se.

Jeg foretar meg ingenting riktig ennå med de "komma-tegn ynglene", men etterhvert så må jeg enten "sortere dem ut" eller vente og se om de faller fra av seg selv (noe de som regel gjør til slutt).

I tillegg sugde jeg opp et muggent egg som det datt ut en død, ferdig utviklet yngel av Synd at de skal komme så langt i utviklingen, og så dø rett før klekking

Sjekket forresten kh-verdien i kranvannet her, og det var littegrann høyere enn før. Det var 0 - 1 tidligere, og nå er kh'en på 2. Det var egentlig som forventet, fordi jeg har merket at ph er litt vanskeligere å få ned nå med eikebarkekstrakt i forhold til før. Jeg har måttet øke dosen for å få ph så langt ned som jeg ønsker, og så har ph'en en tendens til å sige litt oppover igjen etter senking (men ikke like høyt som kranvannet da) så det ante meg at kh ikke var lik lenger.
Eggstatus
Eggstatus nå er 16 nyklekte yngel overført i ny, ren tank. Et eikeløv på bunnen å gjemme seg under.

I klekketanken, som nå ser ganske slimete og seig ut på bunnen etter en uke, er det fremdeles 6 fine og gyldne egg som jeg håper skal klekke. Det stikker en hale ut av ett av dem Håper alle de siste 6 klarer å bryte seg gjennom og ut til slutt.

16 + 6 (hvis alle de gjenværende klekker)....da vil det bli totalt 22 C-121 yngel. Det var ikke så mange som jeg håpet på, men på den annen side; langt flere enn jeg har hatt hittil under disse klekkeforsøkene av denne artens egg

Jeg er akkurat ferdig med helgens vannbytter. Tok et bilde underveis. Det blir nok rot av å bytte vann på bare tre kar...! :p Vannbøtter, vannbytteslanger, håndklær, vannlagringstønne på 100 liter og så powerheadpumpe og slange til å pumpe vann fra den opp i karene, filtervatt til å gni alger av glassene osv.

Jeg har også tatt en FOSFAT-test i kveld. Var ganske spent. Fikk den i posten i går fra Aquamanias. Testet vann FØR jeg byttet vann i dag. Jeg ble overrasket over resultatet. Trodde den skulle være veldig høy, pga mye alger i to av karene og at jeg har testet så veldig lavt på nitrat. Men nei, fosfat-testen viste faktisk null! Dette skjønner jeg mindre og mindre av...! (som nevnt før tror jeg det algesporene er noe som kommer inn i stort antall i kranvannet her som gjør at det blir så mye trådete og pelsete alger, men samtidig har jeg også kar i etableringsfasen så ting kan forandre seg om et par-tre mnd).

Bildet er litt dunkelt da det ble tatt uten blitz.
På den hvite benken bak vannlagringstønnen, står klekketanken og yngeltanken (plastakvarier).

[External Image]
Dette virker jo lovende og håper selvfølgelig de siste klekker fint og.

Når det gjelder fosfat så har jeg hørt at denne kan være veldig vanskelig å få utslag på.
I hvertfall når det gjelder saltvann og regner med det gjelder ferskvann og,arrester meg gjerne visst dette er feil.
Det var visst kun et merke som klarte å få dette riktig ved saltvannstest ,husker ikke hvilket ,men det var skikkelig dyrt.

Når jeg har testet saltvann så er den på null enda jeg vet det er mye næring i karet og det burde gjort utslag.
Så jeg har kuttet ut denne målingen ,men noen har kanskje andre erfaringer enn meg .

Fosfor er et fryktelig spennende grunnstoff som bindes i alt levende og går i hurtigtogsfart fra -in til -at, organisk til uorganisk, ikke veldig lett å forstå for en blondine i alle fall, og ifølge limnologibokas kapittel 15 ikke enkelt å teste heller. Fikk superutslag på PO4 etter å ha skiftet nesten alt vann i et akvarium med rent springvann som i teorien er fosfatfritt, men må nok minst lese boka fra begynnelsen for å forstå noe som helst. Kanskje en biokjemiker kommer innom og kan forklare litt folkelig?
Funderte på om det var du som hadde skrevet at du mellomlagret vann i tønner, og så skriver du det sannelig selv

Hvor har du kjøpt tønnene til å lagre vann i ?

Ser for meg at om jeg et par dager i forveien tapper opp vann som står på varmekablene på badet, så blir de passe varme. Og så kan jeg stå med fotpumpen på badet, og tappe vann i karene, hvis det er lang nok slange da, ellers må jeg tappe over i bøtter. og så tømme i karene.

Da kan jeg etterfylle litt med kaldt vann fra kranen, og så slipper eg å styre med å koke vann eller bruke fra varmtanntanken.
Yippi, alle de siste 6 eggene som jeg nevnte var uklekt i går kveld, er nå klekket! Antall yngel i den rene yngeltanken er 22
Det aller siste egget hadde bare en hale stikkende ut, som mistrøstig ikke lenger orket å røre på seg, så det ut til. Jeg tenkte kanskje yngelen var død av anstrengelsene, men bestemte meg for å hjelpe til litt. Jeg sugde opp egget med pipette, så fikk den litt hjelp av pekefingeren min (ååå, så forsiktig!) og vips! Så var den løs. Det var bare det den hadde ventet på, tydeligvis, for nå pilte den avgårde og var i aller høyeste grad i live
Sistemann ble fanget inn og sluppet løs med sine søsken i tanken ved siden av, og ENDELIG kunne jeg ta med den skitne klekketanken ut på badet og rengjøre den. Det var ikke akkurat blomster den luktet! Spesielt når jeg tømte ut vannet, og det slimlaget på bunnen kom i friluft....usj, for en stank! Fatter ikke hva som kan stinke sånn? Esha 2000 medikamentet jeg brukte en dråpe av?!? Aner ikke. Men skitten og sleip av illeluktende slim på bunnen var den!

22 stk C121 yngel......Jeg er så glad! Krysser fingrene for HØY overlevelses-prosent!

Helt sinnsykt lang klekketid på dette kullet altså! 6-8 dager....! Kan ikke huske noen som har brukt så lang tid før. Neste gang skal jeg passe bedre på temperaturen, i tilfelle det var det som var årsaken. Eller, det må jo være det som var årsaken, ellers hadde yngelen klekket med mer oppbrukt plommesekk. Såvidt jeg kunne se, har alle hatt normal plommesekk når de klekket, den var ikke brukt opp e.l.

Heldigvis ble det noen yngel utav kullet da, selv om en del egg mugnet. Ca en tredjedel blir det vel som mugnet.

sessan
Funderte på om det var du som hadde skrevet at du mellomlagret vann i tønner, og så skriver du det sannelig selv :-) Hvor har du kjøpt tønnene til å lagre vann i ?


Ja, det er jeg som har sånn tønne ja Den rommer 100 liter.

Jeg hadde to, men den ene ga jeg bort sammen med en del akvarieutstyr da jeg la opp og tok pause.

Hvor jeg kjøpte den hen....? Ja, det var det da....jeg vet at jeg fant et firma i Rygge, Østfold (eller var det Moss) som solgte dem. De kunne sende over hele landet også, men dette var i kjørbar avstand fra oss, så jeg sendte gubben for å hente tønnene. De kostet mellom 250-300 kr pr stk.inkl moms.

MEN jeg står visst helt fast på NAVNET på firmaet! Jeg har googlet, jeg har søkt i telefonkatalogen og jeg har søkt her på forumet... men jeg finner ikke firmaet! De het noe i stil med Nor-pack eller Nordpack eller noe sånt. Drev med emballasje i plast av alle mulige slag. Men jeg finner dem altså ikke igjen, jeg feilstaver antageligvis navnet.

Skal lete litt videre og se om jeg får det til og finner navnet på firmaet, Sessan ! Eller kanskje andre her har klisterhukommelse og husker hva jeg har skrevet at de heter? Jeg vet jeg har nevnt det minst to-tre ganger på forumet, både når jeg hadde nettopp kjøpt dem og senere når andre har spurt hvor jeg kjøpte de. Så navnet står her.... men hvor? :p

REDIGERT;
ha, jeg fant dem! Jeg søkte på "emballasje, Østfold" istedet og da poppet det firmaet frem! De heter nordicpack.no og holder til på 1570 Dilling. Du finner oppslag i tlf. katalogen på dem her for email adr og tlf nr.
Takker så masse
Får lete litt, kan jo hende at jeg finner tilsvarende nermere her jeg bor
Jeg kan jo ta med en over fjellet når jeg skal til Bergen i mai? Jeg er i Dilling også av og til, men det er som regel på ettermiddagen/kvelden, og da er de vel stengt.
Glemte å nevne noe vedr. vannbyttene i går. Jeg brukte relativt kaldt vann, rundt 15-16°C, selv om jeg vet at det var yngel i karet til C. adolfoi. Bare to igjen var det, i går.
I dag fant jeg de to ynglene døde Det ante meg. Jeg så de begynte å oppføre seg rart da jeg fyllte på vannet i går, svømte i spiraler opp og ned osv.
De var svekket fra før av noe, vet ikke riktig hva, så kaldt vann var nok dråpen som fikk dem til å bukke under. Men det er jo velkjent at Corydoras-yngel kan stryke med av så lite som 2°C forskjell i vanntemperaturen.

Nevnte for en tid tilbake siden at det er noe rart med filtreringen i karet til C. adolfoi, veldig slapp sirkulasjon, og det var når det begynte at ynglene begynte å slite. Karet var fullt av rusk og skitt, i tillegg til mye alger, men all skitten var verst. Virket ikke som filtreringen fungerte ordentlig, rett og slett, noe som er rart i et så nytt filter. Vannverdi-tester ga ingen negative funn, til tross for hvordan karet så ut.

Forrige uke prøvde jeg å rense bare filtertønnen. Det gjorde ingen forskjell, så da var det ikke det.

Denne uken tok jeg av slangene og rørene til filteret, pluss filtertoppen som slangene er montert fast i under bruk, og tok det hele med ut på badet for en skikkelig rens. Etter en del leting forrige uke, fant jeg til slutt slangebørsten min, og ga alle deler en real omgang med børster og q-tips (smådeler). Det kom ut mye brunt slam, men ikke sånne mengder at det skulle tilsi en så redusert strøm på filteret. Likevel, da jeg monterte alt på plass og startet det, var det fullt øs på filteret igjen! Yippi! Nå ble det nesten litt for mye, for alle Coryene hutlet seg sammen under trerota, da det ble for "frisk bris" ute på den åpne sandflata. De ble nesten feid med. Og akvariet! I dag er det helt rent for all den ekle møkka og rusk og rask, borte vekk! Endelig ser det fint ut igjen. Bare alger da... men jeg håper det ordner seg etterhvert også, nå som filtreringen er ok igjen. I tillegg tok jeg aluminiumsfolie rundt det bakerste T5 lysrøret for å blende det av. Håper at det skal dempe algene litt, jeg ser at det er BGA tendenser igjen nemlig...! De forsvant under mørkleggings-dagene jeg hadde for litt tid tilbake siden, men nå var det altså på vei tilbake. Håper som sagt at kun et lysrør skal gjøre at alle algene demper seg litt eller blir borte.

Vurderer å bytte ut M. mattogrossense plantene i det karet med noe annet som ikke er så kravstor. Nå som det kun er ett lysrør der, er det ikke sikkert den vil trives noe særlig i karet lenger, de trenger jo en del lys. Uten verken nok lys eller CO2 tilsetting kan det hende den visner bort. Skal skaffe noen sverdplanter og ha L. sessiliflora i tillegg der istedet kanskje?
Gratulerer ynglene! Gleder meg til bildene som kommer...
Jeg holder på å plukke noen flere C121-egg Denne gangen er det Inger Anne sin gruppe.

Det tar sin tid med denne arten, de bruker laaang tid på hvert eneste egg. Foreløbig har jeg vel fått tak i ca 10 egg. (REDIGERT tre kvarter senere: nå oppe i 15 egg ca)

Siden jeg sitter og ser på og følger med nå, har jeg oppdaget at Inger Annes gruppe er eggspisere/eggrøvere :-/ F.eks. Hunnen som er i lek, suser rundt og forsøker å finne et sted å legge egget hun har i bukfinnepungen, så kommer hun plutselig over et egg hun la litt tidligere, og vips! Hun lugger det løs og spiser det! Hvis hun ikke gjør det, gjør hannene som forfølger henne det, dersom de kommer over et egg på veien. Har sett det 2-3 ganger i løpet av dagen mens jeg har samlet disse eggene (noe som har tatt lang tid!). Begynner å få vondt i knærne av å stå på kne foran akvariet der :p

Vi får se hvor mange egg jeg greier å få tak i til slutt. De som gjemmes i villnisset av Limnophila sessiliflora-planter kan jeg glemme. De er umulige å finne igjen. Eller, jeg fant et da, og det var fordi jeg hadde blikket limt til hunnen og så eksakt hvor hun klistret det.

ETTER-REDIGERT;
Klokka kvart på sju i kveld måtte jeg gi meg med eggplukking, da guttungen begynte å bli masete og spurte etter middag Mannen er med en kamerat på Ikea, så det er jeg som må lage middagen i kveld.
Jeg er ikke helt sikker på hvor mange egg jeg har klart å sanke, men det er ca 24. Men, 2 av disse er eldre egg som er gyldne i fargen, altså lagt for noen dager siden. Jeg tok dem med i klekketanken når jeg kom over dem. De vil jo da naturligvis klekke først, så da må jeg holde øynene oppe etter ynglene og flytte dem når jeg ser dem.

22 yngel, 24 egg altså Vi får håpe på bedre klekkeprosent her. Men jeg fikk inntrykk av at hunnen begynte å "slurve" på slutten. Hun slurvet litt på flere måter, fikk mere hastverk med å plassere egget, og et par ganger presterte hun å glemme og "ploppe ned" et egg etter T-posisjonen med hannen Hun suste imidlertid rundt som om hun hadde et egg der å leitet etter steder å klistre dette fantasiegget. En annen gang kom hun susende med et egg hengende fast i ryggfinnen En av hannene oppdaget jo det, og slukte det i en fei.

REDIGERT;
Ti på halv åtte: ser at leken ikke er helt over ennå, men nå sier rygg og knær stopp til mere eggplukking for i dag. Det tar på å sanke egg fra et lavt kar!
Bilde 1
Her er et gyldent egg, dvs et flere dager gammelt egg, som ikke har mugnet i akvariet med de voksne C121 ! Fantastisk! Jeg så faktisk et til, som satt på et eikeløv. Dette på bildet sitter veldig beleilig til, for det er rett ved frontglasset sånn at jeg kan følge med på det de neste dagene. Dette er det nederste akvariet, der hvor Inger Annes gruppe er.
[External Image]

Bilde 2
Jeg samlet brorparten av eggene i dag på et eikeblad, rett og slett fordi jeg fant ut at det var enklere å få egget av fingeren igjen på den måten. Sleit veldig med å få eggene til å sitte på innsiden av plastveggen på karet. Noen egg sitter likevel på veggen, og noen ligger løse på bunnen. Nå venter vi bare på klekking...
En dråpe Esha 2000 er tilsatt vannet, som sist.
[External Image]


Bilde 3
Dette er fra karet med de nyklekte ynglene, som ligger og bruker opp plommesekkene sine. De er for det meste i ro i denne alderen, men dersom man forstyrrer dem med lys (lommelykt) så speeder de avgårde og prøver å komme seg unna. De har fått eikeløvet for å ha noe å søke dekning under, det minsker stress.
Oppi dette yngelkaret har jeg plassert noen små hjelpere som skal hjelpe til å holde bunnen fri for slim og smuss; et par-tre pestsnegler av typen blæresnegl (?). Det sitter en på toppen av bladet her som dere ser.
[External Image]

Sissimor
Gratulerer ynglene! Gleder meg til bildene som kommer... ;)

Jeg prøvde, men dessverre ble det bare uskarpe bilder i dag :p Jeg må nok bytte linse til makro. Skal gjøre et forsøk på det imorgen og se om jeg får tatt noen gode yngelbilder da!
mona o
Hun slurvet litt på flere måter, fikk mere hastverk med å plassere egget, og et par ganger presterte hun å glemme og "ploppe ned" et egg etter T-posisjonen med hannen :) Hun suste imidlertid rundt som om hun hadde et egg der å leitet etter steder å klistre dette fantasiegget.

Fiskers svar på innbildt svangerskap?

Ellers må jeg si: "Flinke fiskene mine". Jeg håper det blir småttiser av eggene.
Linda W
Fosfor er et fryktelig spennende grunnstoff som bindes i alt levende og går i hurtigtogsfart fra -in til -at, organisk til uorganisk, ikke veldig lett å forstå for en blondine i alle fall....

Det er ikke lett for noen hårfarger å skjønne, tror jeg Jeg er ikke blond(lenger), og jeg aner ikke hva fosfat er en gang. Bare at det er "noe" og at det har en tendens til å gi alger.

Jeg mener jeg har lest en gang at penselalger trives i kar med fosfat? I en lett overbefolket 160 liter jeg hadde en gang, med haugevis av Corydoras og Apistogramma i, så testet jeg fosfat som gikk opp i skyene på testen. Det karet var smekkfullt av penselalger. De levde nok fett på fosfaten!

________________


Sjekket eggtanken med eggene fra i går og jeg ble sjokkert... her var det ikke mye gode egg å spore! Først så det ut som nesten alle var mugnet og blitt hvite! Jeg kom frem til at det er bare 4-5 egg igjen som ser ok ut. Tre fjerdedeler ble dårlige over natta altså

Et av de to gyldne eggene jeg plukket, var klekket, og en liten tass pilte rundt da jeg lyste inn der med lommelykten. Han ble sugd opp og overført med pipette til de andre i yngelkaret ved siden av. Så nå er antallet der oppjustert til 23

ETTER-REDIGERT; tallet i yngeltanken er nå oppjustert til 24, for gyldent egg nr to som ble samlet inn i går har også klekket. En sjekk i selve akvariet viste at egget som satt på en vasspest-stilk nær frontglasset var borte, og derfor også klekket nå i formiddagstimene tenker jeg Håper den overlever i karet!

Dette med mye dårlige egg i klekketanken var synd. Det kan virke som eggene fra den viltfangede gruppen har lettere for å bli dårlige enn de fra oppdrettsgruppen, merkelig nok? Jeg vet ikke helt hvorfor eggene fra den viltfangede gruppen gang på gang har vist seg å bli (eller være) dårlige. Kanskje de voksne ikke helt har fått skiftet ut den gamle eggbeholdningen inni kroppene sine ennå? Kanskje hannen som kjemper seg til sjefsplassen under lek er steril? Kanskje hunnene er uerfarne og derfor bommer på befruktningen, iallefall noen av dem? Vet jo ikke om det er forskjellige hunner som legger hver gang osv.

Jeg vet altså ikke om det er noe jeg gjør feil, eller om det er slik at flesteparten av eggene ville vært dårlige uansett hva jeg gjør. Det er jo umulig å få til å klekke et ubefruktet egg for eksempel, eller et egg som ikke er "liv laga" fra naturens side. Det må være et friskt, befruktet egg skal det bli noe.

Neste gang jeg skal klekke egg fra de viltfangede C121, så tror jeg at jeg skal samle inn snø og smelte det (i mangel av regnvann), varme det opp og bruke hovedsaklig dette snøvannet blandet med noe av mitt eget kranvann, for å få ned den lille kh-verdien og gh-verdien som er i kranvannet mitt. Kanskje enda surere vann med enda lavere ledningsevne må til på eggene til på de viltfangede...?

Intet skal være uprøvd!
Lurer på å kjøpe en 63 liter, men jeg husker ikke i farten hvor mange watt lysrørene er på da... er det 15 eller 18 watts i et armatur som passer til et 60 cm langt kar? (som 63 literen er)

Noen som husker/vet og kan hjelpe meg....?
Plussmedlem
Jeg bruker 15 W i armaturet i min 54 liter, så det blir vel samme som i en 60 eller 63 liter

Godt å høre at det går så bra med eggklekking og yngel! Lykke til med videre oppfôring, det er jo fint med yngeloppdateringer her inne igjen

Forresten, hvilken pH omtrent har du hos C121-gruppene dine? Vet du det?
Anders K
Forresten, hvilken pH omtrent har du hos C121-gruppene dine? Vet du det?


Har ikke eksakte tall akkurat nå.
Jeg ser ut til å ha litt problemer med å få ph'en ned dit jeg vil ha den. Jeg har de siste tre-fire gangene byttet vann med ph 6.2, men når jeg sjekker akvariene får jeg høyere ph - den synker jo ikke fra uke til uke (noe den burde for hver gang jeg bytter vann med ph 6.2).
Husker ikke hva den var nå sist i de ulike karene. Skrev jeg ikke ph her i tråden for det øverste karet da C121 gruppen der lekte for første gang? Husker ikke hva den var, men jeg husker at den var lavere der enn i de to andre karene, som jeg sliter med å få lavere enn 6.8. Den vil bare ikke under det!? Vet ikke helt hvorfor. Men det kan ha med å gjøre at tidligere om årene har det jo vært knapt målbar (0-1) kh her i krana, mens nå er den på 2, så det er nok forklaringen (tror jeg). Innvirkningen mangroverøttene har (eller ikke har...) spiller også inn en del, virker det som.

Det jeg ØNSKER av ph til begge C121 gruppene er ph mellom 6.0. og 6.2. Det passer dem veldig godt. Som sortvanns-art kan de nok gå i enda surere vann enn det, sett fra naturens side, men sånn "akvarietilpasset" så er vel rundt 6-tallet ok...

REDIGERT;
tok en kjapp ph-test av nederste karet med de vf C121 og der er ph 6.8-6.9. Og det til tross for at jeg bytter vann hver uke med vann som har fått en kraftig dose eikebarkekstrakt i seg...Skulle vært nede i iallefall 6.6. eller lavere, etter forsøkene mine. Men det går visst ikke ned.
Men, de leker og legger egg iallefall!

Iflg innlegg 2865 var ph i øverste karet 6.6 da de lekte (dette er F1 og F2 fisk)
Plussmedlem
Takk for svar Min pH skulle nok gjerne vært lavere. Skulle ønske jeg hadde surt brønnvann, jeg, DA hadde det jo vært en enda større drøm å være Corydorasakvarist

Bruker som regel ikke noen pH-senkende middel jeg, da, så da blir det bare med at pH-verdien synker litt i akvariet av seg selv... men det spørs vel om jeg skal investere i en flaske eikebarkekstrakt, ja.
Apistofolket bruker kun torv til å senke ph i vannet sitt.
Man får kjøpt ubehandlet torv i 25kg sekker på hagesentere mener jeg.

Torven putter de i en sokk, strømpe etc og har i vannbyttevanntanken, gjerne med en powerhead stående og blåse mot torva.

Vet ikke om det er noe å prøve?
Hvor lenge har du en sånn flaske med eikebarkekstrakt til karene dine?
Bruker du den hver uke da du har vannbytte?
Tilfeldig bekjentskap
© Viggo Gausvik
Reklame for plussmedlemskap