Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 146)

Dette er en til. C.ourastigma

Beklager, får ikke snudd bildet i etter tid
Cathy
Hvor lenge har du en sånn flaske med eikebarkekstrakt til karene dine? Bruker du den hver uke da du har vannbytte?


Ikke meg du spør,men denne brukte jeg 1 kork i en 10 liters bøtte senka ph med ca 1. Brukte det ved vannbytte,og ph holdt seg stabil. Billig og bra
Jeg fant ut at det var lurt og blande i eikebarkekstrakten kvelden i forrveien,da den brukte noen timer for og stabilisere seg. Målte jeg etter noen minutter,var den høyere enn dagen etter..Men etter det holdt den seg helt stabil,i mitt kar riktignok. Kan være mange faktorer.
Cathy
Hvor lenge har du en sånn flaske med eikebarkekstrakt til karene dine? Bruker du den hver uke da du har vannbytte?

Ja, bruker det hver uke på alle vannbytter. Jeg mellomlagrer alt vann i en stor tønne (som du ser på bildet lenger oppe) og så lufter jeg vannet med brusestein og luftpumpe sånn ca over natten. Neste dag er vannet romtemperert, eller litt kjøligere - det er kaldt på gulvet her der tønnen står, så vannet holder 19-20°C uten varmekolbe, selv om rommet har 23-24°C.

Når vannet er ferdig luftet osv, så fjerner jeg lufttilførselen og doserer noen ml eikebarkekstrakt i vannet. Hvor mye man skal bruke, avhenger helt av vannet der man bor og har som utgangspunkt - hvor høy ph og kh er. Jeg bruker ganske mye eikeb.ekstr. nå, hele 4 pipetter (4 x 3 ml). Men det er altså HER. Det er ikke den dosen alle andre bør bruke, man må selv prøve seg frem med det kranvannet man har der man bor.
Uansett, dosen er hatt i vannet, og så tar jeg og blander godt så eikebarkekstraktet mikser seg skikkelig med de 100 literne med vann som tønnen rommer
Jeg har kjøpt en stor 3 liters kanne med eikebarkekstrakt, tror det var for minst et par år siden, og det er såvidt det merkes at den er brukt av. Jeg hadde vel en litersflaske også på den tiden og brukte opp den først.
Jeg vet ikke hvor lang tid en sånn kanne på 3 liter vil vare - du kan jo gjøre regnestykket om du vil finne det ut 12 ml hver uke, en gang i uka...og kannen er på 3 liter. Kannen er nok gammel, for jeg finner ikke email-kvittering (jeg tar vare på alle) på kjøpet, og kvitteringene på denne pc'en går tilbake til juni 2010. Dvs at jeg kjøpte kannen på 3 liter før det. Merk også at jeg var akvarieløs en periode da jeg kuttet ut akvariehobbyen i noen mnd.

Galemor
Vet ikke om det er noe å prøve? :)

Joda, torv-metoden er velkjent... men det er noe klin og masse styr og greier, som jeg kjenner at jeg ikke helt gidder! Dessuten avtar virkningen av torven etterhvert, man må drive og måle, bytte torven i tide osv. Jeg orker ikke alt det sølet med torv. Har brukt torv-vann et par ganger da, til å få Corydoras i lek. Det kan være et triks å prøve når alle andre triks feiler og man prøver å få en art i lek (Corydoras condiscipulus lekte i torv-vann hos meg)

Jan Gundersen
En av helgens nyheter.

Heldiggrisen! Hva er det? Hvor kjøpte du den? Er det....? (Er det Burgessi så griner jeg av misunnelse!)
Plussmedlem
Det ER burgessi, Mona. Så det på Corydoras Skandinavia på fjesboka...

Hadde ikke gjort noe å fått en gruppe av dem også. Du må drette og få spredd dem, Jan!
Yngelen som er i plast-tanken min, er jo klekket over flere dager, så det er litt vanskelig å si nøyaktig når jeg skal begynne og fôre. De har ikke alle behov for mat på likt når klekkingen er så spredd.

Jeg synes jeg ser plommesekker overalt ennå, så mange har enda ikke behov for fôring. Men noen er blitt slanke, så i dag bestemte jeg meg for å gi dem den første dosen med mat. Så kan de som har behov for det, spise.
Det ble mikroorm som står på menyen. Det kom to kulturer i posten så sent som i går (kjøpt av Frosken her på forumet), så egentlig er vel ikke kulturen helt klar (var lite orm å se på veggene i skålene) men jeg klarte å skrape til meg en ørliten dose. Det er jo ikke mye de skal ha, de små ynglene.
Jeg hadde faktisk tatt vare på de penslene jeg brukte til mikroorm-høsting før i tiden, så det var bare å ta i bruk en sånn en igjen Kjøpt på Nille i sin tid tror jeg, hehe.
Jeg plasserte dosen med mikroorm rett foran eikebladet på bunnen der alle ynglene ligger og gjemmer seg. De kjenner nok snart lukta, så de som vil kan spise. Var borte og kikket nettopp og da var det et yngel som hadde plassert seg midt i matfatet

Etterhvert som yngelen kommer i vekst og blir litt mere hardføre, skal jeg akklimatisere dem til vannet i et av akvariene (vet ikke hvilket ennå), og så overføre dem til Breeding Box'en jeg har. Det forenkler jo ting litt. Men foreløbig satser jeg på dette gamle systemet mitt.
Jeg skal ta bilder med makrolinse en dag, men jeg har bare ikke orket å skifte fra standardobjektivet til makroen foreløbig... :p Så beklager dårlige bilder.

Prøvde å ta bilder av mikroormen for å vise, men det var ikke lett uten makrolinse på :p Men man ser denne haugen med noe som ser ut som "støvfiber" på bunnen, og det er altså den sprellende mikroormen Og *host* jeg ser det har sneket seg med et hundehår på bildet... De hårene er overalt og umulig å unngå med to langhårede hunder i hus...:p
[External Image]

Det er fullt under bladet, det er stedet alle vil være
Fremdeles plommesekk på noen yngel som man kan se.
[External Image]
Alle ynglene var i live da jeg overførte dem til ny og ren tank for første gang i dag 25 stykker ble overført med pipette.

Jeg ga ynglene bittelittegranne Tetra Diskusbits i går. Et eneste korn av det, var det Det ble pulverisert/knust så fint jeg klarte, og så bløtt opp i et par dråper vann, sugd opp med pipette og sprøytet forsiktig ned på bunnglasset foran gjengen med yngel under løvet. I dag da jeg hadde stått opp og kom for å sjekke, var det røde fôret borte! Så de har spist det. Det var bra, da vet jeg det. Greit å ha variasjon, men jeg vil gi hovedsaklig levendefôr i starten da, de første par ukene. For å få dem "i gang" liksom De får mikroorm nå, rett og slett fordi jeg mangler litt utstyr til å klekke artemia og har vært for lat til å dra og kjøpe det. Mangler noe å klekke eggene i. Litersmål er det jeg har tenkt å bruke, og de gamle har jeg tydeligvis kastet. Så nye må jeg ha. Egg har jeg, en stor hermetikkboks, uåpnet.

Mikroorm går bra det. Enklere også, man slipper putre-lyden fra artemiaklekkeriet....

Har også vært for lat til å skifte objektiv på kameraet til makrolinse...så dagens bilder er fremdeles tatt med standardobjektivet på :p Jeg synes forresten yngelen har vokst litt jeg, på så kort tid! Litt svak kamuflasjefarge har også dukket opp.

Bildene er tatt litt før de fikk servert dagens første måltid av mikroorm.
[External Image]

[External Image]


Så søte , ser ut til at de har gode,runde mager og
Så utrolig morro.Ogtusen takk for at du deler så vi kanfølge prosessen. Jeg lærer i alle fall!
Plussmedlem
Herlige, små skapninger Her får du en fin flokk!
Anders K
Herlige, små skapninger :) Her får du en fin flokk!


Ja, Corydoras-yngel ER bare helt utrolig søte og herlige
Yngel-status :-)
Fremdeles liv og røre i yngeltanken Jeg smiler bredt hver gang jeg kikker oppi der og ser at det står bra til! Ingen frafall i dag heller, og det er kjempepositivt!

Overførte alle 25 til ny og ren tank i formiddag med 100% nytt vann, og det gikk helt fint. De fikk med seg eikebladet sitt, som åpenbart er stedet alle foretrekker å oppholde seg, hehe. De ligger og lurer under der, alle som en.
Jeg fôret med mikroorm på bunnen rett utenfor bladet, så yngelen raskt skulle lukte det og forhåpentligvis våge seg frem. Men av en eller annen grunn ser jeg ikke slike velproppede, stinne mager som jeg gjør når det fôres med nyklekt artemia De spiser jo mikroormen også, det må de gjøre, ellers hadde de ikke vært i live nå. Yngel stryker med fort uten mat, de svekkes veldig raskt av matmangel i denne fasen, er min erfaring.

Jeg har en liten ekstra lampe til akvariebruk og den har jeg lagt over yngeltanken sånn at jeg skal få bedre oversikt når jeg holder på der med fôring, sjekker status, flytting av yngel etc. Men når jeg ikke er der, slår jeg den av. Disse mallene liker best dunkel belysning.

Eggene jeg har til klekking går det dårlig med. Dette er fra de viltfangede, og som typisk er, så mugner nesten alt. Det er bare noen få egg igjen, kanskje 4 stk eller noe, som ikke har mugnet. Noen er så-som-så, ikke mugne men ser litt mistenkelig ut i fargen. De får bli til jeg er sikker på at det ikke blir noe av de, eller til de mugner. Det vil nok ikke bli rare utbyttet av denne eggladningen, nei. Vi får håpe på bedre lykke neste gang, kanskje jeg finner ut et magisk triks. Hvis det er noe jeg kan gjøre annerledes da, som gjør at de kan klekke. Hvis ikke de er dårlige i utgangspunktet, pga manglende befruktning fra hunnens side e.l. Alternativene er mange.

Idag har jeg fått kjøpt det jeg manglet til artemiaklekking, så jeg tenkte jeg skulle sette i gang en artemiaklekkebeholder senere i dag. Det trengs vel ikke store mengden artemiaegg til så få yngel, men...
Så koselig å høre! Dette må være utrolig morro ja.
Gratis meg yngler
Får poste masse bilder ettersom de vokser.
Artig med småbarter. Grattis
mona o
Idag har jeg fått kjøpt det jeg manglet til artemiaklekking, så jeg tenkte jeg skulle sette i gang en artemiaklekkebeholder senere i dag.


Tenkte visst ikke på antall stikk-kontakter da jeg skrev det :p

Det blir ingen start av artemiaklekkeriet i kveld, ser det ut til, det må vente til i morgen.
Jeg måtte fylle vanntønnen og sette vann til lufting til i morgen, så jeg har rent vann å skifte på yngeltanken i morgen. Og da trenger jeg de to siste ledige stikk-kontaktene. En av dem til varmekolben (ellers blir vannet gulvkaldt og det går ikke pga ynglene) og en til luft-pumpen. Det er èn kraftig Schego luftpumpe som driver luftesteinene i vanntønnen, den kraftigste Schego har, pga trykket på så dypt vann (tønnen er 70 cm dyp) så fungerer ikke svakere pumper.
I tillegg har jeg en splitter ny Eheim luftpumpe med to forgreninger; en til C121 som er til klekking og en til yngeltanken ved siden av. Så har vi da selvsagt alle stikk-kontaktene som skal til akvariene selv; 3 stk Eheim filtere og varmekolber (lysene går på et annet flerstikk). Alt i alt så er 10-stikks kontakten ved benken full av ledninger nå, og det var ingen ledige uttak til artemiaklekkeriet. Men når vannet i vannlagringstønnen er ferdig varmet og luftet i morgen, så blir det ledige et par så jeg kan få klekket artemia

Jeg fikk hentet pakken min fra Webzoo i dag med den nye luftpumpen jeg nevnte ovenfor, en Eheim luftpumpe med to uttak. Det var det jeg trengte Herregud så herlig de luftpumpene der er når de er nye - helt musestille! Men jeg har hatt drøssevis av Eheim luftpumper og de er stille og fine det første året, de.... så begynner de fleste av dem å dure, synes jeg. Dessverre. Virker som gummimembranen inni dem blir morken og tørr etterhvert og da begynner den å bråke. Men det er ganske massiv bruk jeg har utsatt mine for opp gjennom årene da, med kanskje kontinuerlig, daglig bruk av enkelte, til drift av både filtere og artemiaklekkerier. Men det skulle de da tåle?

Vel, vel, nå står 95 liter vann til lufting i vanntønnen, og det kryr av microorm i karet til yngelen. De burde ikke sulte Men jeg gleder meg til å se hva som skjer når de får artemia... det har da blitt ganske stor forskjell på magemålet tidligere, etter hva jeg husker

Dere skulle bare visst hvor hardt jeg krysser fingrene for at denne fine gjengen på 25 C121 skal leve opp...! Jeg har så lyst til å klare dette, når de eggene viser seg å være så notorisk vanskelige å klekke her. Det hadde vært veldig, veldig interessant å se hva som skjedde mht klekkeprosent, hvis bare min egen F1-F2 gruppe kunne legge egg igjen.... det er jo de som har klekket, mens jeg ikke greier å klekke de viltfangede sine egg? Det er samme arten, så jeg skjønner ikke at det kan være noen forskjell? Det må bare være tilfeldig... eller?
Uansett hadde det vært kult om de hadde lagt egg igjen i øverste karet, sånn at jeg fikk testet å klekke en batch til med egg derfra

C-121, bilde fra august 2008 (min gamle vf gruppe)
De er bare såååå fine!

[External Image]
Har selv prøvd forskjellige luftpumper, men synes at Schego sine er klart stillest.
Tetratec sine kan du få kastet etter deg. Bråker som et uvær og samme med Eheim etter en stund. Har ikke prøvd sera sine da, men kommer til å kjøpe meg Schego igjen når jeg starter opp igjen.

Gøy å lese alt som skjer hos deg igjen Mona.

Espen
Black_Flys
Gøy å lese alt som skjer hos deg igjen Mona.

Takk for tilbakemelding Det er trivelig å lese.
Ser du er enig med meg ang luftpumper. Schego sine er definitivt stillest - over tid også. Men ikke den største. Jeg kjøpte den for å drifte luftingen av den dype vanntønnen, og den pumpen hører man godt i hele rommet når den står på. De andre og mindre, lettere modellene, de er stillere. Men sånn er det vel med alle luftpumper, de kraftige må ha større motor og gir mer støy? Jeg har Schego Ideal også, og den pumpen hører man ikke når den er påslått med mindre man står med øret nesten inntil Så de er favoritter, de luftpumpene der. Men denne gangen kjøpte jeg Eheim fra Webzoo, fordi jeg ville ha de justeringsknappene oppå OG de luftesteinene de har med filt og sugekopp. Mye bedre å ha luftestein på sugekopp i yngel- og eggtanker! Men vanligvis foretrekker jeg Schego da.



Noe helt annet;
jeg satt og leste i den eldre delen av akvarietråden min, DEL 1, og befinner meg på slutten av sommeren 2008. Da ser jeg et innlegg (nr 2261) fra nettopp Inger Anne, som dreier seg om vf gruppen med C121 som hun har, de eksakt samme fiskene som jeg har på lån i mitt nederste kar Der skriver Inger Anne at hun har problemer med å klekke eggene deres, de bare mugner....
Så, jeg er altså ikke alene om det, problemet med å klekke eggene fra denne gruppa har eksistert i årevis.
Dette krever innsats fra min side, for dette SKAL jeg løse! En utfordring! Det liker jeg.
Regnvann er det første jeg skal teste ut å klekke dem i, eller på denne tiden av året; smeltet snøvann, er det første jeg skal prøve ut - bare å sette i gang og smelte! Tror sannelig jeg skal gå ut og fylle en bøtte med snø nå i dag, for jeg har byttet vann på akvariene i ettermiddag og det skulle ikke forundre meg om vf gruppen med C121 legger egg igjen snart da...! Regnvann og snøvann er utrolig mineralfattig, veldig surt og veldig lav ledningsevne. Skal bli spennende å se om eggene liker det bedre!

ETTER-REDIGERT:
Da står en bøtte med snø til smelting foran vifteovnen her på akvarierommet
Vet ikke hvor mye vann det blir når det har smeltet sammen, jeg orket ikke pakke snøen sammen med hendene og virkelig stappe bøtten, men det holder vel til nok vann så jeg får klekket noen egg bare.

Apropos vifteovn; nå er en ny og egen vifteovn innkjøpt til akvarierommet! Første gang i historien at jeg har egen varme på her. Men det er såpass få akvarier nå at de holder ikke varmen i rommet oppe "av seg selv" lenger, sånn som før med 15+ akvarier. Da var overoppheting et problem, nå er det fort for kaldt her om natta. Akvariene klarer seg, men jeg tenker på egg og yngel i plasttankene på benken.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap