Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 147)

Noen bilder tatt nettopp.



Øverste bilde:
Et lite mallefjes, snart ca en uke gammel. Litt ujevn klekking over flere dager gir ikke noen eksakt på-dagen alder
Nå har jeg montert makrolinsen på kameraet, men jeg har ikke tatt frem stativet til kameraet. Uten stativ eller støtte blir det mye "blurr" ved makro-fotografering. Jeg har satt en tønne med nesten hundre kilo vann i rett foran yngelkaret, så stativet får ikke helt plass i riktig posisjon. Men nå er linsen satt på iallefall, og i morgen skal jeg gjøre et nytt forsøk på å få tatt noen ordentlige bilder av de små bartefjesene

Makrobilde tatt på frihånd - her må det nok stativ til...! :p Ikke skarpt nok uten.
[External Image]

Snø til smelting i bøtte. Er dette løsningen på eggklekkings-problemet tro....?
Skal også bli spennende å sjekke hva ph verdien på smeltet snøvann er, tipper det er surt...!
[External Image]

Litt kaos på benken. Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med alt sånt noe, hvis jeg bestemmer meg for å selge skjenken for å få plass til en akvariereol til? Hvor skal alt stæsjet stå og alle klekketanker og artemiaklekkeri osv? Nå som jeg har to hunder i hus, noe jeg ikke hadde før, så må jeg være pinlig nøye med hva jeg lar bli liggende på gulvet. Får de tak i noe, tar de det og bærer det med seg for makulering på en hemmelig plass.... Har funnet oppgnagde sugekopper og sånt før
På benken står det tre plastakvarier nå; en med yngel i, en med egg i, og den tredje er rent vann i som er satt klart til akklimatisering/utjevning av temperatur til i morgen (da er tempen helt lik den som yngelen er i fra før).
Et lite artemiaklekkeri er også klemt inn nærmest veggen der, midt på benken Samme klekkeriet som jeg har hatt i flere år nå, fungerer så fint atte To hvite hobbyplater skrudd sammen til en L, montert lys på øverst på L'en. Så settes bare klekkebeholderen nede på L'en og lyset skinner rett nedi, holder temperaturen oppe og gir eggene lys slik de trenger.
[External Image]
Var skikkelig fornøyd med en fotoserie jeg knipset med den nypåsatte makrolinsen på kameraet. Lå på kne og knipset inn i karet med de vf C121, som vimset rundt og lot meg fotografere.

Først da jeg satte meg ved pc'en og fikk opp bildene i stort format, kjente jeg at jeg hadde lyst å rive meg i håret av frustrasjon...! Jeg hadde glemt å vaske vekk og polere glasset igjen, det var fullt av klin og merker etter våt hundesnute! Det så ikke ut! Det var bare å bruke sletteknappen på det meste. *sukk* Jeg skal polere glasset med mikrofiberklut i morgen og gjøre et nytt forsøk.

Dette skulle egentlig blitt slettet, fullt av klin som det er, men fisken bak sølet var så fin at jeg beholdt det likevel... Kunne ikke slette absolutt alle.
Bare SE på det klinet hundenesa har laget på glasset! Argh!

[External Image]
Har vært ut for det en del ganger jeg også mona. Sikker på at man har tatt de blinkskuddene, helt til man får dem opp på pcen, med urent glass enten på utsiden eller insiden. Like irriterende vær gang.


Fart66
Har vært ut for det en del ganger jeg også mona. Sikker på at man har tatt de blinkskuddene, helt til man får dem opp på pcen, med urent glass enten på utsiden eller insiden. Like irriterende vær gang.

"Felles skjebne er felles trøst", er det noe som heter, hehe
Jeg skal gjøre et nytt forsøk senere.
Yngel- og egg-status :)
Jeg smiler som en sol når jeg sjekker yngeltanken og ser at alle er i live og farter rundt, hver formiddag når jeg kommer inn og ser Ingen frafall i dag heller - det var supert!

I dag var "den store dagen", i dag skulle de få smake nyklekt, levende artemia for første gang. Erfaringen tilsier at det ville gå ned på høykant på rekordtid - ingenting annet jeg har prøvd på Corydoras-yngel blir spist så grådig og så fort. Det tar f.eks. flere timer før yngelen får synlig mage av en servering mikroorm. Og de blir heller aldri stappet og trillrund av den maten, synes jeg. De spiser det greit og overlever på det, men jeg synes absolutt det er en mer "lunken" mottagelse enn hva artemia får.

Først ble de overflyttet en etter en med pipette, fra den gamle tanken til en ny og ren en, som innebærer 100% vannbytte. De begynner å bli vriene å få tak i med pipette nå... mer futt i dem! Jeg har klippet tuppen på pipetten så åpningen er større, for yngelen er jo større nå enn hva de var for en uke siden eller noen dager siden. Jeg fikk tak i alle til slutt og til slutt lå de klare i det nye karet

Så fikk de artemiaen servert, Mona O-style, i dag, med "forheng" og lys som ligger på benken og lyser nederst på bunnen av yngelakvariet, gjennom en glipe i håndkleet jeg dekket yngeltanken med. Da svermer artemiaen nede på bunnen, der lyset er - og slik at Corydorasyngelen på bunnen får tak i maten Det gikk bare noen sekunder før jeg så de første ynglene med den lysende oransje maten i magen! Fantastisk! Lett å se pga fargen. Innen det var gått et par minutter, så jeg alle drev og moppet ivrige rundt i artemia-svermen.

Det blir vel to-tre måltider av denne beholderen med artemia på yngelen før jeg må slå den ut (holdbar 24 t)og sette en ny. Jeg gidder ikke ha to gående på en gang, ikke ennå iallefall, så mens jeg venter på at den nye skal bli ferdig og ha klekte artemia, får yngelen mikroorm og finpulverisert diskusbits å spise. Tetra Diskusbits går faktisk ned, det pleier Corydoras-yngel å akseptere veldig greit. Jeg lurer ofte på hva Tetra egentlig har i sine diskusbits, siden de er så mye mer populære hos Corydorasene enn andre merkers diskusfôr....:-p Men sånn er det faktisk.

Så over til eggenes status, som jeg har hatt til klekking de siste dagene...
Det gikk dessverre dårlig med disse siste eggene også, fra den VF gruppen med C121 (Inger Anne sin). Da jeg sjekket inn i klekketanken med lommelykt i formiddag, var det plutselig bare muggdotter. Stor, og brå, forandring fra i går. Jeg slo ut alt i do og vasket klekkeboksen i varmt vann. Forhåpentligvis får jeg ny sjanse. Jeg gir meg ikke. Dette skal jeg få til.

Nå er all snøen fra i går i bøtta smeltet, og jeg må si den snøen var skitten...! :p Tok den fra en fjellknaus i hagen der hundene ikke har adgang. Ser ut som det ble kanskje 5-6 liter vann av en stappet bøtte med snø (det er 15 liters bøtter jeg har).
Men jeg filtrerer vannet gjennom et lag tjukk filtervatt før jeg bruker det, så jeg får urenhetene vekk - det burde gå greit. Ph'en i smeltet snø er iallefall lav nok. Jeg fikk oransje testresultat på JBL's 3-10 ph test, dvs ph'en er vel mellom 5.0 og 5.5. Jeg testet den med JBLs ph-test for nivået mellom 6.0 og 7.6, men fikk gul som resultat, og den testens laveste svar er 6.0 som er limegrønn av farge. Siden svaret ble gult, er den altså surere enn 6.0.

Ved mitt første forsøk med klekking av egg i snøvann, så tror jeg at jeg bare skal bruke det smeltevannet ufortynnet. Eller blir det for mineralfattig og surt...?? Burde jeg blande med mitt kranvann littegrann? Jeg finner det vel ut hvis jeg prøver. Ja, jeg må jo bare prøve. Hvis ingen har andre erfaringer med å prøve det og villig til å dele her, så må jeg jo bare gjøre mine egne erfaringer og teste det ut.

Det ser forresten ut som den viltfangede C121 gruppen muligens har tenkt å gi meg egg igjen i dag, ser iallefall ivrige hanner suse rundt og lete etter klare hunner. Vannbyttet var jo i går, så jeg regnet med det. Gleder meg ikke akkurat til å sitte på kne i timesvis og vente og lete etter egg i det nederste akvariet...:p Au i knærne og ryggen når den økta er ferdig! :p

En av de viltfangede, vakre C121 i nederste kar
[External Image]
Godt det ikke bare er nedturer, men også oppturer. Kjipt med di eggene. Mine gikk samme vei i dag. Vært fint helt til i dag. Jaja, som du sier, man får flere sjanser.

Er det vannskelig og krevende å klekke artemmia og må man klekke mye eller kan man klekke bitte litt? Tenkte siden de bare er holdbare 24 timer.
Joda, det er klart, man kan klekke bare bittelitt også Man tar oppi den porsjonen artemia-egg man har behov for, alt avhengig av antall yngel/fisk man skal fôre.

Kunne sikkert ha holdt med en bitteliten kvart teskje for mitt behov nå, med bare 25 ukesgamle yngel å mette, men det ble nok litt mer enn det. Jeg glemte å tenke etter størrelsen på porsjonen og bare plumpet uti en teskje med artemiaegg i klekkeriet :o) Sløseri med egg egentlig, men jeg husker på å minske mengden til neste gang.

Det er overhodet ikke vanskelig å klekke artemiaegg!

Jeg har forklart hvordan jeg gjør dette med artemiaklekking i denne tråden om "Hvordan lage yngelfôr hjemme". Jeg vet det er en drøss med metoder å bruke når man skal klekke artemia, men det er altså MIN måte jeg beskriver i tråden. Og den funker som gull Jeg har fostret opp hundrevis av yngel med den måten, mange forskjellige fisk. Både Corydoras, tetra og ciklider.

Så metodene og utstyret varierer, ikke minst med hensyn til hva man bruker som klekkebeholder til artemiaeggene. Man tager vad man haver eller har lyst til Jeg synes de avkappede 1½ liters brusflasker som noen bruker blir for vinglete og ustødig, for min smak. Jeg liker heller ikke å tappe ut fra bunnen av klekkeriet, jeg går nedi ovenfra og tar ut artemiaen med pipette. Dessuten gidder jeg ikke styret med å få av etikketten av flaska, sage dem i to osv.

Jeg kjøpte to litersmål på Clas Ohlson, 29 spenn kostet de hver... Ikke den største utgiften altså. Har også funnet litersmål på 10-kroners marked på supermarkedet før, så de trenger ikke koste stort. Utmerket som klekkebeholder for artemiaegg Men for all del, det finnes ferdige artemiaklekkerier å få kjøpt om man ikke har noe i mot kostnaden

Jeg har sett at noen har hengt artemiaklekkeri på veggen i en spesiell holder og har lys over, men jeg vil ikke ha hull i denne nyoppussede veggen min. Og vær obs på at saltvannet kan sprute noe, så omgivelsene kan få seg en liten "sjøsprøyt". Du merker det i form av størknet lett salt-lag

Anbefaler deg å lese tråden, så ser du hva du trenger av utstyr.

Næ fordelen med for mye er vel at de voksne man har også liker det Men så klart ikke trenger det så jada, bortkasta, men det er påske og man får se på det som litt ekstra påskegodt

Har alltid sett på det som utrolig vannskelig og aldri tort meg innom tråden. Men nå skal jeg for det frister å prøve ja. Bare de egga kan finne på å klekke og ikke bare muggne i siste sekun da. Men om man har alt annet klart så er det jo bare eggene det står på evt
Tenker du på å filtrere snøvannet over et kullfilter, sånn for å fjerne forurensing vi ikke kan 'se'.
Galemor
Tenker du på å filtrere snøvannet over et kullfilter, sånn for å fjerne forurensing vi ikke kan 'se'. :)


Nei, egentlig ikke. For det første har jeg ikke filterkull liggende og heller ikke et filter jeg kunne brukt til det. Folk bruker jo regnvann uten å filtrere det over kull til fisk, så hvorfor skulle det være nødvendig for snøvann? tenker jeg

Jeg tenkte mer å lage en trakt av en avkappet brusflaske, stappe den med filtervatt og holde den med tuten pekende nedover, holde over en bøtte, og så bare heller jeg snøvannet over filtervatten så det renner gjennom og ut flasketuten og ned i bøtta.
Det er partikler jeg vil ha vekk.

Yngelstatus :)
Det ble ikke noe eggplukking i går, jeg glemte det litt bort for jeg drev og syslet med andre ting.

Jeg er like spent hver formiddag når jeg kommer og sjekker yngeltanken Det var ingen frafall i dag heller, så langt alt vel, altså
Det lå massevis av tiloversbleven mat i yngeltanken i formiddag. Jeg visste jo forsåvidt det, for jeg så det jo i går, at jeg ga aaaaalt for mye artemia da jeg doserte maten med pipette. 25 bittesmå ukesgamle Corydoras spiser ikke akkurat mye, så jeg kunne nøyd meg med 10-15% av det, hehe!

Var litt mer forsiktig med doseringen av artemia i dag da, selv om jeg tror det ble litt for mye nå også, men jeg vil jo liksom ikke risikere at de sulter heller...! Det har alltid vært vanskelig det der, å få til korrekt dose mat til yngel.

Slo ut resten av artemiaen da jeg hadde forsynt meg i dag, siden den vil bli over et døgn gammel ved eventuelt neste måltid. Vasket artemiabeholderen og satte en ny porsjon artemiaegg til klekking.

Leser stadig men kommenterer skjeldent i tråden din, Mona.
Alltid morsomme og bilderike oppdateringer her, stå på
Takk for kommentar, Torbjørn, det var hyggelig!

__________________

YNGEL-STATUS

En liten oppdatering i dag også. Meningen var å legge ved noen kule yngelbilder, men de ble ikke fullt så kule som håpet - tvertimot svært så uklare og ute av fokus Så de kunne ikke brukes. Lenge siden jeg har hatt på makrolinse, åpenbart, så jeg er ganske ute av trening. Vi erstatter derfor yngelbildene med bilde av en sånn de håper å bli når de blir voksne

Det går fremdeles bare bra med alle 25 yngel, alle lever, kan jeg glad og fornøyd rapportere! Det gleder meg stort. Jeg håper inderlig de overlever, alle sammen.

Gruppen som la disse eggene som endelig klekket, min egen F1-F2 gruppe fra Bergen, har ikke vist noen flere lekstendenser, dessverre. Det er bare ro og fred i det karet, ingen opphisset eller gira svømming opp og ned langs glasset. Det ser ut til at jeg må hoppe over et vannbytte på dem igjen, og så bytte med kaldt vann, sånn som sist. Da de la eggene, hadde de gått to uker uten vannbytte før jeg byttet vann med ganske så kjølig vann. Dagen etter kom de eggene som nå er blitt til 25 yngel Vi får forsøke det igjen, så det blir null vannbytte på dem kommende helg!

[External Image]
Jeg hadde vært på tur med hundene mine og satt og koste meg i sola på terrassen i ettermiddag, da jeg plutselig kom på at jeg ikke har stelt for ynglene i dag. Oops! Hverken mat eller nytt vann! :p Så jeg spratt opp og løp inn og gjorde det som trengtes.

Alle ble fanget inn, en etter en (stadig kjappere og sterkere for hver dag...), og overflyttet til nytt, rent kar med rent vann. Ingen frafall i dag heller. Så fikk de en dose nyklekt artemia, før jeg vasket alt utstyret (artemiabeholderen og yngeltanken + artemia-silen).

Og selvsagt, rett etter at jeg hadde flyttet dem over, kom jeg på tanken at jeg burde kanskje telle dem og sjekket at alle faktisk er der...? Jeg har ikke funnet noen døde yngel, så alle BURDE jo være der, men så tenkte jeg at det er jo fort gjort å overse en (iallefall i starten når de er så fargeløse) og som så blir "skyllt ut med badevannet". Det har skjedd før at en og annen bare blir borte underveis.

Men ok, da får jeg prøve og telle i morgen, og sjekke at alle 25 er der.

Satte ny beholdning med artemiaegg til klekking også, og merket den med klokkeslett og ukedag. Så vet jeg når den bør kastes og jeg glemmer ikke når det er satt til klekking.

Så koste jeg meg med å kikke litt på ynglene som hakket rundt på bunnen som høner hakker etter korn, der de spiste artemia

Trodde også jeg hadde klart å knipse noen gode nærbilder av yngelen i dag, men da jeg sjekket dem på pc'en etterpå ser jeg at alle bildene ble elendige og uskarpe likevel (jeg holder nok kameraet for nært det jeg vil ta bilde av). Jeg skånet likevel et par stykker av dagens bilder for slette-knappen, da de tross alt viser veldig godt hvor stappet magene til yngelen blir av artemia - lett gjenkjennelig på den oransje fargen Man kan også skimte at yngelen nå, i en alder av halvannen uke, har begynt å utvikle og få ordentlige ryggfinner

[External Image]

[External Image]




Uskarpe bilder er myyye bedre enn ingen bilder Mona. Er jo ynglene vi er interesserte i, ikke foto-evnene dine (som vi vet er gode)
Heisann Mona.

Har over tid lest begge akvarierom trådene dine fra start til slutt og må si jeg har fått med meg masse god kunnskap. Syntes det er kjekt at du fortsatt holder på tiltross for alle opp og nedturene.

Ikke start for hardt på igjen nå da slik at du kansje blir mettet av hobbyen igjen Har selv hvert av/på hobbyen noen ganger.

Lykke til med VF-coryene, løser det nok tilslutt.

Kom foresten på en tanke, ikke det at jeg har så super-peiling på detteda jeg nettopp har begynt med det selv, men hva med å putte litt CO2 i en av tankene å prøve om dette vil hjelpe å senke PH? Den senker hvertfall PH betraktelig her.

En annen tanke, rekesoil på ett vis lagt inn ett sted der coryene ikke får gravet så mye? Har selv slik soil i rekekaret som "automatisk" hjelper å senke PH og øke KH for en mere stabil PH-verdi. Har "as-we-type" PH 6.5 og KH 9.

Når vi snakker CO2 igjen da, så senket jeg PH (gradvis) fra 8 til 6,5 ved å øke CO2-bobler per sek (over 48t).
Alt så bra ut i yngeltanken i dag også, og nå ligger alle og gasser seg på ren bunn med nyservert, levende, nyklekt artemia
Det er fredag i dag, og til søndag regner jeg dem som to uker gamle. Vi får se om de klarer seg over "to ukers kneika"

Bilder knipset i dag. Jeg må øve på dette med makrolinse.
Bildene er tatt rett etter at de ble flyttet over til ny tank, før de fikk servert maten. Som man kan se på bildene så hadde de gode og fyllte mager fra før, selv før jeg fôret dem for i dag, og de sulter altså ikke

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Å kjære vene så flotte dem er! Så utrolig morro!
Mats A
Har over tid lest begge akvarierom trådene dine fra start til slutt og må si jeg har fått med meg masse god kunnskap. Syntes det er kjekt at du fortsatt holder på tiltross for alle opp og nedturene.

Det er noen spaltemeter, begge de to delene av akvarierom-trådene mine, ja, så da har du sittet og lest en stund Hyggelig å høre


Mats A
......men hva med å putte litt CO2 i en av tankene å prøve om dette vil hjelpe å senke PH?

Co2 vil senke ph, ja. Det er garantert. Men jeg har prøvd Co2 tilsetning før, og funnet ut at det styret der var ikke noe for meg, dessverre Med Corydoras i akvariene vil jeg ha så lav kh og gh som mulig. Med CO2 tilsetning må man øke kh.
Eikebarkekstrakt er enkelt og kjapt og fungerer.

Cathy
Så søte :)

Tvillingmamma80
Å kjære vene så flotte dem er! Så utrolig morro!

Corydoras-yngel er utrolig søte, ja Det er et eller annet med de søte små bartefjesene.... det er noe eget ved sjarmen til Corydoras!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap