Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 149)

mona o
Som man ser på bildene er det kun hodet på den bittelille yngelen som er i fokus, ikke resten av kroppen på den. Det er dumt. Hvis noen vet hvordan dette justeres, så skrik ut her i tråden. Jeg har Canon EOS 400 D. Det står "Canon Macro Lens EF 100 mm 1:2.8" på selve objektivet, hvis det har noe å si.

Hei, det du må gjøre er å blende ned objektivet. Når du fotograferer på største blenderåpning med makroobjektiv så tett opp til nærgrensen for objektivet blir fokusområdet (det som er skarpt) veldig smalt. For å få riktig eksponerte bilder med mer nedblendet objektiv (høyere blendertall) kan du øke isoverdien på kameraet eller få inn mer lys på det du fotograferer. Øker du isoverdien får bildene mer støy, blir mer kornete. Mer lys ordnes best med en blitz, men vanlige lamper kan også brukes. Jeg er fotograf, så jeg kan sette en studioblitz rett over karet og få så mye lys jeg vil ha. Flinke amatører uten avansert utstyr finner ofte på kreative løsninger.
Det er forøvrig et godt objektiv du har.

Ser du har mange gode bilder her på forumet.
Lykke til videre med fotograferingen!
Jammen er det noen flotte krabater. Og morsomt å se magen dems fylte og fine.
Takk for kommentarer til dere begge to ovenfor!
Jeg må imidlertid tilstå at jeg ikke helt skjønte forklaringen på det med fotograferingen....? Hvordan kan justering av ISO forandre størrelsen på fokusfeltet? Må lese om igjen noen ganger, tror jeg.. skjønte ikke helt. Er grønn på fotograferingsjusteringer!

___________________________________


Ellers i dag har jeg trykket på SEND knappen i nettbutikken til Aquamanias!

Kjøpte meg et nytt akvarium! Det er til yngelen, og det ble en 63 liter i helglass, + et lysarmatur og noe filtermedie (blåsvampmatte).
Selve filteret som trengs til karet har jeg fra før, et ubrukt og nytt Eheim Liberty hang-on filter som ble kjøpt fra Aquaristikshop i Tyskland tidligere i vinter. De filterne er jeg veldig godt fornøyd med og har brukt mange av dem før, i kar opptil 85 liter. Dette er overdimensjonert filterstr. i forhold til akvariestørrelsen på 63 liter, så klart.

Dette skal altså bli akvariet "to-og-tjue-banden" med små Corydoras skal flytte inn i etterhvert - dvs når jeg blir lei av å ha dem i BB-tank og daglige vannbytter om noen uker!
Jeg kickstarter vel filteret med filterslam fra et av tønnefilterne mine og får det i gang ganske raskt på den måten, når jeg får varene levert.

Akvariet skal innredes svært enkelt og være oversiktlig, slik at jeg kan kontrolllere bestanden av yngel daglig og se om noen faller fra. Det blir et lag Biltema-sand på bunnen, og så et par sverdplanter som jeg også bestilte i dag. Det blir ikke mer enn det + noen eikeblader på bunnen for skjulesteder som innredningen vil bestå av, nettopp for å holde det ganske oversiktlig, samtidig som yngelen får NOE å gjemme seg under. Ellers blir de lett stresset. Og stress dreper, så det må vi unngå

PS! Jeg så forresten at C121 til Inger Anne lekte og la egg i går. Men de må ha spist eggene, for jeg kan ikke se noen i dag. Eller gjemt dem fryktelig godt denne gangen..! Da er det altså håp om flere egg denne sesongen ennå...
mona o
Takk for kommentarer til dere begge to ovenfor! :) Jeg må imidlertid tilstå at jeg ikke helt skjønte forklaringen på det med fotograferingen....? Hvordan kan justering av ISO forandre størrelsen på fokusfeltet? Må lese om igjen noen ganger, tror jeg.. skjønte ikke helt. Er grønn på fotograferingsjusteringer! :)


Hehe. Det er nedblendingen av objektivet som øker det skarpe området. For at du ikke skal sitte med en gjeng undereksponerte bilder må du enten øke isoverdien eller få mer lys på det du fotograferer.

Det du har støtt på under fotograferingen av de bittesmå krabatene dine er et typisk makrofenomen: Dybdeskarpheten reduseres dramatisk.
Har du ikke stativ Mona? Det kan absolutt anbefalles.. trenger ikke være no dyrt og fancy heller
Da er det mye enklere å sette fra seg kamera klart til å knipse i akkurat den høyden man vil.. så kan heller fisken bli litt trygg på dette rare som står der
Torbjørn Jørgensen
Har du ikke stativ Mona? Det kan absolutt anbefalles.. trenger ikke være no dyrt og fancy heller :) Da er det mye enklere å sette fra seg kamera klart til å knipse i akkurat den høyden man vil.. så kan heller fisken bli litt trygg på dette rare som står der :)

Joda, har stativ, og har hatt det ganske lenge. For det er selvfølgelig satt vekk vanligvis, av plasshensyn Blir litt lei av å snuble rundt det eller rive det ned når det står i rommet...! :p
Det er litt smalt og trangt på akvarierommet her nå ifht før, nå som jeg har satt et digert garderobeskap på andre veggen. Jeg skal jo inn i det skapet og hente klær osv daglig omtrent, så står et kamerastativ oppslått på gulvet der da så er det bare i veien.

Stativ er mere sånn "stå-og-vente-på-anledning-og-motiv" greie Er liksom ikke for de spontane bildene. Kameraet i hånden er lett å flytte rundt og få i riktig vinkel i en fei. Innen kamerastativet er riktig stilt inn og justert ifht motivet, er jo fisken svømt sin vei....

Men, jeg kan jo ta frem stativet nå og justere det til høyden på yngeltanken. Det blir jo sikkert mye bildeknipsing nå omtrent daglig fremover, tenker jeg, for å vise fremgangen og veksten på småtrollene
fiskereinert
Hehe. Det er nedblendingen av objektivet som øker det skarpe området. For at du ikke skal sitte med en gjeng undereksponerte bilder må du enten øke isoverdien eller få mer lys på det du fotograferer. Det du har støtt på under fotograferingen av de bittesmå krabatene dine er et typisk makrofenomen: Dybdeskarpheten reduseres dramatisk.


Jeg må tilstå at jeg ikke ble noe klokere Nesten litt flaut å innrømme det, men jeg skjønner altså ikke hva ISO har med fokuset å gjøre. Fokuspunktet på makroen er bare på str med hodet til det lille yngelet, resten av kroppen til yngelen er ute av fokus. Lyset er det jo ingenting i veien med. Jeg trodde ISO hadde med lyset å gjøre, hvor mørkt eller lyst bildet blir? Hvordan kan da ISO justeringer få økt området som er i fokus, dvs at både hodet OG kroppen på yngelen er skarp på bildene?

Hjelpe meg, dette skjønner jeg ikke no'av! :p Hehe! Takk for at du forklarer...!

Men jeg forsøkte forresten nå å justere på ISO, men det gikk ikke. Den står fast på "Auto" når kameraets valg-hjul er innstilt på nærbilder, dvs der symbolet er den lille blomsten. Skal jeg eksperimentere med noe annet, synes du? Når det hjulet står på M, kan jeg justere ISO. Og den står nå på 1600. Kan ta et par eksperimentbilder senere.
Inaktiv bruker
Hei Mona! Iso er hvor lysømfintlig filmen er, eller i dag bildebrikken. Jo høyere Iso, jo raskere lukkertid kan du bruke, men med redusert kvalitet på bildet. Mange av dagens kameraer har helt ok bildekvalitet opp mot 1600-3200 uten for mye korning i bildet(støy) Lavere Iso = bedre bildekvalitet, men med seinere lukkertid.

Høy Iso kombinert med full blenderåpning tillater lynraske bildetakninger, men med lav dybdeskarphet.
Ok, men det om ISO visste jeg jo sånn omtrent.

Det jeg ikke skjønner her, er hvorfor, når jeg knipser bilde av en yngel f.eks, bare får hodet skarpt og i fokus på bildet. Hvorfor blir ikke kroppen på den lille yngelen også skarp og i fokus? (Hva har det med ISO å gjøre?)
Det virker som fokuspunktet er bittelite, midt i bildet, og alt annet rundt blir duset ut og ute av fokus. Jeg vet at det skal jo mye av bildet være når man bruker makroobjektiv, men jeg mener det er for MYE nå. Det er så veldig, veldig liten del av bildet som faktisk blir skarpt? Litt mer vil jeg ha...?

Jeg har i denne omgang ikke gått inn for å gjøre noe med eventuell korning på bildene osv. (som kan komme av høy ISO, dårlig lys osv)
Det var altså det at området som er i fokus er såååå bittelite på bildene. Som om kameraobjektivet skrudde alt rundt ned til en bitteliten dott midt på bildet? Sånn mener jeg at det ikke var før? At mer av området rundt også ble i fokus, når jeg brukte dette objektivet på kameraet?

Mener dere at hvis jeg skrur ned ISO, så vil plutselig hele yngelen bli skarp og i fokus på bildene?
Inaktiv bruker
Hei Mona!, det løser du enkelt med å bruke mindre blenderåpning. Men da må kameraet stå i manuell eller med blenderprioritet, ikke auto. Foreksempel på min faste 35mm linse, kan jeg velge blendertall ned til F1.8 og opp til F22. Om jeg velger F1.8 vil bare en veldig liten avstand foran og bak fokuspunktet være klart/i fokus. Om jeg derimot velger F22 vil hele bildet fra fremste detalj til bakerste detalj fremstå som skarpt.
Inaktiv bruker
Iso har ingenting med dybdeskarpheten å gjøre.
Inaktiv bruker
3 eksempler

1 F 1.8
2 F 4
3 F 8
x-ray har rett i det han skriver.
Dybdeskarpheten bestemmes av blenderen. Stor åpning/lavt blendertall gir liten dybdeskarphet - Liten åpning/høyt blendertall gir større dybdeskarphet.

Men når du blender ned (høyt blendertall) må du ha mye mer lys inn til bildebrikken for å få riktig eksponert bilde.
Det kan du få ved å:
1. øke isoverdien kamerahuset er innstilt på. (Når du allerede har ISO 1600 er det ikke så mye mer å hente der for deg.)
2. øke lukkertiden. (Bevegelige objekter blir uskarpe og fotografens bevegelser med håndholdt kamera gir uskarphet. Stativ eliminerer fotografens bevegelser.)
3. øke mengden lys objektet får på seg. (Lamper, blitz.)

Jeg råder deg til å bruke manuelle innstillnger på kameraet dit og eksperimentere litt hvis du har tid og lyst. Har du alt på automatikk er det vanskeligere å få med seg hva som egentlig foregår.

-Det blir nesten et lite fotokurs dette her...
fiskereinert
-Det blir nesten et lite fotokurs dette her... ;-)

Ble visst det, og er takknemlig for at du tok deg tid til å svare Nå har jeg det stående her så jeg kan gå tilbake på det og lese om jeg blir forvirret (igjen). Som du sier, det beste er vel å eksperimentere med innstillinger og se hva som gjør hva. Det lærer man nok mye av. Og det er nettopp sånne ting jeg har gjort lite av, og så sjelden, at jeg glemmer det jeg kanskje lærte sist jeg drev på og eksperimenterte. Så må jeg liksom begynne forfra hver gang

Jeg har f.eks helt glemt hvordan man skrur ned det f-tallet som står i displayet. Vet du det? Man kommer ikke lavere enn objektivet er laget for, ikke sant? Det står f.eks. F 1:2.8. på mitt objektiv, men F 4.5 i displayet på kameraet akkurat nå. Skal de to tallene helst være de samme...?
Inaktiv bruker
Er usikker på hvordan du gjør det på ditt kamera, men en liten titt i instruksjonsboken å det er på plass. Om det står F2.8 på ditt objektiv er det 2.8 som er det laveste du kommer. Men her spiller brennvidde på linsen inn, om linsen er foreeksempel 18-120 mm og F 2.8 vil du kun kunne bruke F2.8 på laveste brennvidde område som er 18- til kanskje 30mm. Minimum F tall vil fort stige etter som du zoomer nærmere med linsen på ditt motiv. Kan være god ide å nærme seg motivet til fots for å beholde lavt F nummer i noen tilfeller, unngå å bruke zoom. Bildekvaliteten vil som oftes bli bedre av dette også.
Hjertelig takk for god hjelp X-ray, selv om jeg føler at hjernen min ikke helt klarer å omgripe denne infoen og FORSTÅ hva det betyr. Dette må jeg nok øve på og lære i praksis!

Det står forresten 100 mm på makroobjektivet.
Vel, det er bare å begynne og eksperimentere!
Første forsøk med M på programvalg-hjulet, altså "Manuell", for manuelle innstillinger.
På bildeegenskapene etterpå stod det følgende info:
F-stopp: f/4.5
Eksponeringstid: 1/40 sek
ISO 800
Brennvidde 100 mm

Det var tekniske data jeg fant. Sier meg lite eller ingenting
Kamerastativet er hentet frem og disse bildene ble tatt med stativ. Kan ikke si det hjalp så mye...Nesten alle bildene måtte slettes, var bare blurr. Disse to våger jeg å presentere selv om de ble uklare og kornete Øvelse gjør mester, så forhåpentligvis blir det bedre enn dette etterhvert!

C121 yngel, 2½ uke gamle
[External Image]

[External Image]

Inaktiv bruker
Ingen problem Mona, bare moro å kan hjelpe deg med noe. Om det er ett macroobjektiv er det mest sannsynlig ingen zoom, men fast brennvidde på 100. Dette er også ett utmerket objektiv til portrettbilder av både mennesker og dyr. Bruk lav F nummer og gå nærmere objektet som du trenger med en slik linse, å du får flotte portretter. Med skapt ansikt/figur og en blurete/tåkete bakgrunn. Slik det skal være på portretter, ingen forstyrrede elementer.

Det er bare å øve litt, så kommer dette. Finnes også mange gode nettsteder som forklarer dette mye bedre en hva jeg er i stand til. Lykke til
Inaktiv bruker
Synes ikke dette er ille, men om du finner ut av å øke F tallet til foreeksempel 5.6 -6.3 vil hele fisken bli sylskarp om du har fokuspunktet på eller nære fisken. Men lukkertiden vil øke noe, dette kan du kompensere med å øke Iso'n. Bilde kvaliteten vil ikke bli så forringet da bildet er tatt under gode lysforhold. Muligens ikke merkbart engang.
Prøvde å ta noen flere bilder nå på morgenen av yngelen, men de ble bare mislykka. Beholdt kun ett, bare for å ha noe å legge ut i tråden, selv om det ble aldri så dårlig :p Får øve meg videre etterpå.

Det var bare bra med yngelen da jeg kom for å sjekke dem i morges. Ingen frafall
De fikk ganske mye artemia i går, og likevel var tanken helt renspist og tom for matrester i dag tidlig Har vært sultne da, skjønner jeg! Et veldig betryggende tegn at de viser så god matlyst.

Siden gårdagens artemiabeholder som ble satt til klekking ikke har stått 24 timer ennå, ble det mikroorm på menyen til småfiskene nå på morgenen. De hadde fremdeles litt oransje mager, så jeg, så ingen var utsultne antageligvis, og det er jo bra.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap