Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 150)

Alt vel i yngel-karet, de spiser og vokser og barter rundt som bare det.

I dag gikk det litt bedre under fotoseansen med ynglene

Det er èn av ynglene som kan kjennes igjen, da den har en splitt i ryggfinnen sin. Den har vært avbildet her i tråden før, og her er den igjen
Imorgen er gjengen 3 uker gamle, og de er fremdeles knøttsmå, selv om de plutselig ser større ut på bilder. Det er hovedsaklig kroppsmassen som har forandret seg, ikke så veldig mye i lengden, er mitt inntrykk.
Om ca 3-4 uker til, vil vi så smått begynne og se at kamuflasjefargen forsvinner og de begynner å anta voksen fargedrakt. Det gleder jeg meg til, da er de så sinnsykt søte, bittesmå kopier av de voksne En annen liten "fun fact" ang. disse, er at yngelen ikke er født med det fargeløse bakre gjellelokket (som viser de brunlige gjellene under). Det er en egenskap de utvikler først senere, når de kommer opp i en viss størrelse, rundt 1½ cm. Så frem til da ville de vært litt vanskelige å sette id på, hvis man ikke visste det, siden de mangler det mest påfallende kjennetegnet.

Jeg har 6-7 bilder å legge ut. Poster 3 først, så 3 til.

[External Image]


[External Image]


[External Image]


[External Image]

Her er lille mr Splittfinne
[External Image]

Her inne føler de seg trygge
[External Image]
De 3 siste bildene til posten ovenfor
For noen små søte skapninger. Gosh..
FOR noen bilder! Og for noen herlig små tasser! Hvor lange tror du de er sånn ca? Ja de ser jo store ut nå
3 uker! :)
Hurra, hurra! Yngelen er 3 uker gamle i dag, og fremdeles 22 stykker, alle i live da jeg sjekket i formiddag, og ser kvikke og raske ut. Jeg er veldig, veldig glad for det

Plutselig synes jeg de var blitt så "store" også? De har tydelig vokst i det siste.
Det var littegranne mere "fisk" å se til, liksom. Hvor lange de er i mm (noen som spurte om det ovenfor?) var jeg ikke sikker på, det er vanskelig å måle noe som er så lite og skjørt. Redd for å skade den om jeg tar opp og måler... så det tør jeg ikke. Men jeg tenkte jeg kunne prøve og måle utenpå plast-akvariet, hvis en yngel tilfeldigvis legger seg langsmed ruta der i dag. Det skjer ofte at de gjør det. Så jeg sjekket tanken og vips, der lå det en så beleilig plassert Såvidt jeg kan se er de ca 12 mm, uten halefinne

Jeg skal ta noen bilder senere i dag, på selveste 3 ukers dagen deres, men foreløbig blir det et bilde som ble tatt i går (men ikke brukt). Det kommer altså flere bilder i dag! I ettermiddag, tenker jeg

[External Image]
Den "tuten" som stikker opp fra panneområdet på yngelen, er neserøret. Den har to av det, om du ser godt etter. Det er altså neseborene til fisken, og ser litt overdimensjonerte og store ut på en så liten krabat Det er tydelig at naturen har innrettet det slik at luktesansen skal være på topp også i denne alderen, når det er som viktigst, sånn at de små finner nok mat mens de vokser opp.
Plussmedlem
Gratulerer med dagen til småtassene dine!

Begynner å ligne på fisk nå... kjenner jeg savner litt å ha små yngel gående, jeg.
Plussmedlem
Fine bilder syns jeg.Artig å følge.
Men du,Mona? Hender det noen gang at du finner overraskelser i karene? Som lek på noen du ikke ventet, yngel som har trosset oddsene på egen hånd, slike ting?
Viktor
Fine bilder syns jeg.Artig å følge.

Takk for det

Viktor
Men du,Mona? Hender det noen gang at du finner overraskelser i karene? Som lek på noen du ikke ventet, yngel som har trosset oddsene på egen hånd, slike ting? :)

Jada, det har skjedd mange ganger det. Kanskje ikke så mye nå lenger, siden jeg har trappet så kraftig ned og kun har 3 kar (det visste du kanskje ikke, siden du har vært fraværende fra forumet selv en lengre periode).
Men det har skjedd i mange akvarier jeg har hatt opp gjennom årene, at yngel har vokst opp i så stort antall på egenhånd, at det har blitt store kolonier i karet. Måtte derfor "tynne ut" en gang i året eller så, og selge noe av overskuddet hvis det ble for fullt. Som f.eks. Corydoras panda, Corydoras adolfoi og Corydoras oiapoquensis skjedde det med, som jeg kommer på i farta. Innredningen i akvariet har mye å si, mye javamose øker overlevelsesprosenten.

Lek på en art jeg ikke hadde forventet noe (enda) på har også skjedd flere ganger, f.eks. da jeg hadde C. reynoldsi og de lekte og la egg bare en mnd etter at jeg fikk dem Det dukket opp yngel i karet i etterkant, men de døde dessverre av et kaldtvannsbytte (jeg så dem akkurat for sent, det kalde vannet var allerede tømt i).

Jeg forventet heller ikke lek på Corydoras condiscipulus, som er en langsnutet og litt større art som ligner C. oiapoquensis. Langsnutede C-arter bruker å være vanskeligere å få til oppdrett på, men de la egg og jeg fikk oppdrettet en hel haug ungfisk av det

Om det vokser opp yngel på egenhånd avhenger altså litt av hvordan akvariet er innredet og om det er nok skjulesteder for de små, og om de voksne er spesielt glupske på egg og leter opp egg for å spise dem fortløpende. Lar de eggene være så det klekkes yngel, kan det leve opp en og annen. Men antallet som lever opp på egenhånd er forsvinnende liten i forhold til det å ta ut eggene og drette dem opp separat, med skikkelig fôring osv.
Hvis de voksne Coryene lar eggene være, vil jeg tippe at kanskje 1 av 20 eller 30 kan klare å vokse opp i karet på egenhånd, gitt at det er nok mose, akvariet er godt etablert så det er rikelig liv av microorganismer å spise, osv.
Jeg har visst glemt å ta bilder av yngelen de siste par dagene Så her kommer noen rykende ferske, knipset for få minutter siden.

Alt vel i yngeltanken i formiddag, da jeg tok min daglige kontroll. Ingen frafall, heldigvis.

Jeg synes utviklingen hos Corydoras-yngel tar et lite byks mellom tre og fire ukers alder. Plutselig blir de mer "fisk" i miniatyr, liksom Disse er nå tre uker og et par dager gamle.

Bildene er tatt før de fikk mat i dag, men man ser på magene deres at de har småspist på artemiaen som ble gitt i går helt frem til i dag. Da jeg sjekket tanken i formiddag,var den helt renspist, så de siste restene ble vel spist i morgentimene i dag siden de fremdeles har synlig mat i magen. Regnet nesten med å finne en del mat til overs på bunnen i dag, siden jeg ga så raus porsjon i går kveld. Men neida, de har spist smitt og smule, noe som er kjempebra. Hjertelig appetitt liker vi hos små fisk!

Legg merke til den flotte bartepryden de har allerede fra ung alder

[External Image]


[External Image]


[External Image]


Disse to bildene nedenfor ble ikke så skarpe, men jeg tar dem med likevel. Fin bartepryd på den siste, der!
[External Image]


[External Image]
De siste to bildene til innlegget over.
Jammen så de fine ut, magene. Ja fisken ellers også så klart
Det er så artig med små Corydoras. Når jeg legger mat på bunnen med pipette, står jeg alltid og studerer yngelen litt. Etter noen sekunder kan jeg se at duften av mat sprer seg. På de ynglene som ligger rundt omkring, ser man plutselig at det begynner å rykke litt i bartene , og de snuser. Så begynner de å flytte seg, hele tiden mens bartene mopper prøvende rundt. Sirkler seg stadig nærmere målet, guidet av luktesansen peiler de seg mot maten.

Corydoras bruker ikke synet når de spiser. Det er veldig rart, men de spiser ikke mat som de burde se ligge rett foran dem, før de har fått snusen i den med bartene sine og "følt på den".
Alt vel med yngelen fremdeles, noe jeg er veldig glad for 3½ uke gamle nå. De begynner å bli riktig søte (eller det har de vel vært hele tiden da) og ligner mer og mer på opphavet sitt i fasongen.

I dag glemte jeg faktisk å fôre dem på formiddagen! Eller, jeg trodde jeg hadde fôret dem, for jeg hadde gjort i stand en porsjon med mikroorm og satt det klart. Men så glemte jeg det siste og vesentlige; å gi det til yngelen :p Først nå klokka halv fem fikk jeg øye på maten som stod der, og fortet meg å gi det til de.
Jeg så de hadde mat i magen i formiddag, så de har nok ikke sultet heller, heldigvis, selv om yngeltanken var renspist og fri for matrester tidligere i dag.
Alt vel med Corydoras-yngelen, heldigvis, og nå nærmer de seg 4 uker (til søndag) Det hender det kommer en ny sånn "kneik" de må over (som den i to ukers alder) i fire ukers alderen, av en eller annen mystisk grunn. Vi får håpe det går bra.

Bildene idag er tatt før tanken ble rengjort og nytt vann gitt, så det ser litt småruskete ut der Aner ikke hvorfor bildene ble litt mørke i dag, jeg har ikke gjort noen justeringer som jeg vet om på kameraet, og lyset lå over yngeltanken.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Fine bilder av småtassene Mona, av og til tenker jeg på at det er dumt at apistogramma og corydoras ikke går så bra sammen.
Fart66
Fine bilder av småtassene Mona, av og til tenker jeg på at det er dumt at apistogramma og corydoras ikke går så bra sammen.

Jeg har tenkt den samme tanken flere ganger...! Jeg liker Apistogramma veldig godt, det er jo utrolig mange vakre arter. Og tøffe personligheter i liten pakning!

Jeg forsøkte i en lengre periode å holde dem i samme kar som Corydoras (selv om jeg ble tipset om at det ville gå dårlig...). Eneste fisk var f.eks. et par Apistogramma og resten en gjeng Corydoras.
Det gikk, som du sikkert vet, ganske dårlig som regel. Det gikk kanskje fint en stund, men så endte det jo alltid med at Apistoene ville legge egg, og da startet jo spetakkelet og de stakkars barteprydde ble kjeppjaget karet rundt og skjønte ingenting, stakkars. Corydoras har jo aldri forstått beskjeden "Adgang forbudt her" De virrer bare fortumlet tilbake, og kanskje kjenner de lukten av egg også, og tenker at "her er det mat å hente", styrer bestemt i den retningen og forventer ikke at noen hissigpropper står der og beskytter "maten"...! :p

Neida, til syvende og sist måtte jeg velge, og det ble som kjent Corydoras som valget falt på for min del da. De er og blir mine favoritter
____________________

DAGSRAPPORT om yngelen har jeg glemt i dag. Den er;
alt vel, ingen frafall! De ligger og gasser seg med nyklekt artemia akkurat for øyeblikket
I helgen gikk jeg fra 3 akvarier til 4 Det nyeste er en 63 liter jeg har kjøpt av Aquamanias.no for å bruke til oppvekstkar for yngelen. Foreløbig har jeg ikke satt det i drift, men skal snart ta tak i det og begynne.
Akvariet har fått et dobbelt T8 armatur. Valgte å droppe T5 her, da jeg uansett ikke skal ha noe særlig krevende planter i dette karet, så jeg ikke helt vitsen med T5 rør. Så to nyinnkjøpte [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=908300+*+908301+*+908302+*+908303+*+908304+*+908305&t=temartic_e&userid=0yQ2OeIGaBPSSN8sqgFDXIFRKGjlKmb1kKJ]Dennerle Amazon Day rør på 15 watt[/URL] (bestilt fra Tyskland) er satt i armaturet.

Første steg er å male bakglasset svart på utsiden. Når det er gjort, skal jeg skjære vekk glasslistene langsmed overkanten som egentlig er til å holde dekkglasset. Men jeg bruker aldri dekkglass, og siden jeg skal ha Eheim Liberty Hang-on filter (2042) som filtreringsmetode her, må den glasslisten vekk, så jeg får plass til å henge filteret der

Planen er å stjele en blå svampskive fra et av de andre filterne mine, som er Eheim 2224 tønnefiltere, for den svampen er innkjørt og full av de riktige bakteriene. Bare skjærer/klipper den i riktig fasong og stapper nedi de to filterkammerne på Liberty'en. Tønnefilteret klarer seg med de filterbakteriene som er igjen, for det er jo fullt av Efimech og Eheim substratkuler i filterkurvene også. Jeg legger nedi en ny blå svampskive i tønnefilteret som erstatning for den jeg tar, så er snart den innkjørt også. Jeg har gjort dette før (rappet den blå svampskiva i tønnefiltere) og det går helt fint, filteret lider ingen nød om den blir erstattet med en ny. Det er som nevnt nok av filterbakterier ellers på filtermediene i filtertønna.

Med en slik innkjørt blåsvampskive har jeg et innkjørt Liberty hang-on filter på dagen, og kan flytte over ynglene med det samme. Yngelen må over på annet fôr enn levende artemia når de flyttes til vanlig akvarium, da det ellers er vanskelig å få den levende maten ned på bunnen der yngelen er i et vanlig kar.
Jeg har ingen trerot å bruke i dette yngelkaret, men det er greit, for jeg liker å ha oversikten ordentlig i et yngelkar. Får heller legge nedi noe eikeløv de kan gjemme seg under og få litt beskyttelse.

Blir ikke noe bilde av ny-karet nå, da det er makrolinse på kameraet og det er dessuten bare et tomt glasskar på 63 liter som ikke er gjort noe med

Yngelen var 4 uker gamle i går, og alt er bra med dem De spinner rundt i plast-tanken sin og blir ørlitte granne større for hver uke som går
Hvor får du tak i eieløv på denne tiden? Er det greit å plukke ferskt løv og legge til tørk når det blir sprette ut tid for eikeløvet? *dum nå, men må bare spørre*

Gratulerer med nytt akvarium. Tar meg SNART igjen nå 6 i drift om dagen her.

Hva skal du for på når det er slutt på artemiaforinger?
Jeg har tørket eikeløv liggende lagret i en pappkasse på kottet her, og det samlet jeg vel inn for et par år siden eller noe sånn Det må sankes om høsten, etter at det er blitt gult og brunt. Ikke grønt løv, for det inneholder bl.a. klorofyll.
I vanlige Corydoras-akvarier bruker jeg ikke så mye eikeløv, rett og slett fordi det føles litt bortkastet :p Det tar nemlig bare noen dager fra jeg slipper det nedi, til pansermallene har begravet og kostet sand over løvet. Så borte blir det, på ganske kort tid. Jeg er lei av å drive og fiske opp igjen begravet løv og riste sanda av det. Men yngelen er for små til å klare og begrave løvet ennå, så da går det bra Det gir også flotte skjulesteder som yngelen instinktivt bruker å skjule seg under.

Når jeg slutter å fôre med levende, nyklekt artemia, blir det diverse annet som gis. Men jeg bruker nok en del avskallede, frysetørkede artemiaegg, for de er omtrent like næringsrike som den levende varianten. Veldig bra altså.
Så hakker jeg vel opp litt mygglarver (røde) i småbiter og gir litt av det, og ser om de tar det.
Et annet fôr som bruker å gå ned hos små Corydoras (og store) er finknust diskusgranulat fra Tetra. Av en eller annen merkelig grunn er akkurat det diskusfôret fra den produsenten det mest populære hos små Corydoras. Har prøvd mange andres, men det kan ikke måle seg med Tetra sitt diskusfôr.

Prøver etterhvert også med en tablett Tabimin (fra Tetra) og så sånn fortsetter det. Prøver bittelitt av hvert nye fôr, og sjekker nøye at de tar det før jeg gir mer eller prøver det igjen. Tar de det ikke, slamsuger jeg det opp igjen og er alltid nøye med å fjerne matrester i et yngelkar.
Jeg har tørket eikeløv liggende lagret i en pappkasse på kottet her, og det samlet jeg vel inn for et par år siden eller noe sånn Det må sankes om høsten, etter at det er blitt gult og brunt. Ikke grønt løv, for det inneholder bl.a. klorofyll.
I vanlige Corydoras-akvarier bruker jeg ikke så mye eikeløv, rett og slett fordi det føles litt bortkastet :p Det tar nemlig bare noen dager fra jeg slipper det nedi, til pansermallene har begravet og kostet sand over løvet. Så borte blir det, på ganske kort tid. Jeg er lei av å drive og fiske opp igjen begravet løv og riste sanda av det. Men yngelen er for små til å klare og begrave løvet ennå, så da går det bra Det gir også flotte skjulesteder som yngelen instinktivt bruker å skjule seg under.

Når jeg slutter å fôre med levende, nyklekt artemia, blir det diverse annet som gis. Men jeg bruker nok en del avskallede, frysetørkede artemiaegg, for de er omtrent like næringsrike som den levende varianten. Veldig bra altså.
Så hakker jeg vel opp litt mygglarver (røde) i småbiter og gir litt av det, og ser om de tar det.
Et annet fôr som bruker å gå ned hos små Corydoras (og store) er finknust diskusgranulat fra Tetra. Av en eller annen merkelig grunn er akkurat det diskusfôret fra den produsenten det mest populære hos små Corydoras. Har prøvd mange andres, men det kan ikke måle seg med Tetra sitt diskusfôr.

Prøver etterhvert også med en tablett Tabimin (fra Tetra) og så sånn fortsetter det. Prøver bittelitt av hvert nye fôr, og sjekker nøye at de tar det før jeg gir mer eller prøver det igjen. Tar de det ikke, slamsuger jeg det opp igjen og er alltid nøye med å fjerne matrester i et yngelkar.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap