Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 151)

Tusen takk. Da lærte jeg enda mer i dag. Men ikke fare for forurensning etc når man plukker løv som er så nære fall eller etter fall fra trær?

Hehe, det gir jo coryer en jobb om de graver vettø Men klart, ikke bare dem som får jobben da
Alt vel i yngeltanken De nærmer seg fem uker nå! (søndag)

Bildene tok jeg i går, men jeg glemte bare å poste dem da.

Jeg driver og maler bakglasset på den nye 63 literen svart nå i dag, og hadde tenkt å omsider få ut fingeren og sette i drift akvariet. Har gått og sett på det hele uka og tenkt at "nå skal jeg straks ta det"

Det blir antageligvis til at jeg flytter yngelen over i 63 literen ganske raskt når den er ferdig satt opp, nå når de runder fem ukers alder. Jeg er litt lei av å bytte yngeltank hver kveld, nå når jeg har gjort det hver eneste dag i fem uker...!

Til oppsettet av 63 literen, bruker jeg innkjørt filtersvamp og stapper det i Liberty hang-on filteret, så er det innkjørt og i gang med en gang.
Men jeg er litt i tvil mht å overflytte yngelen fra "barnekammerset" til innredet oppvekstkar, for yngelen vil ikke spise noe annet enn levendefôr ennå. Prøvde med pulverisert diskusbits her om dagen, og da kunne jeg ikke se noe tegn til at de hadde spist av det i etterkant. Burde vært lett å se, pga fôrets rødfarge, så ville det vært masse røde mager å se, akkurat som når de har spist artemia (som er oransje). Så det virket ikke som de ville ha det ennå, dessverre. Liker ikke å flytte yngel som ikke spiser forskjellig "dødt" fôr fra BB tank til innredet tank, for da blir det vanskelig å følge de i etterkant.

Kom på nå at jeg ikke har prøvd avskallede artemiaegg til dem ennå. Den posen kan jeg jo rote frem (jeg vet jeg har en et sted...) og sjekke om de tar det. Gjør de det, er saken grei. De kan vokse opp på det om nødvendig.

Tror jeg hadde plassert kamerastativet litt for nært yngeltanken da jeg tok bildene, for de ble ikke heeeelt skarpe. Men ok nok

[External Image]

[External Image]

[External Image]
De ser flotte ut, Mona ! Skikkelig moro å følge med på dette kullet, for du er så god til å følge opp med bilder. Blir vel en ørliten kneik å flytte dem, kanskje...men de er vel nødt til å lære seg å spise noe annet enn artemia. Det må være et ork å bytte tank hver dag, så lykke til med flyttingen Skal alle beholdes og deles på dere ?

Småttingene her har det bra, ser ut som de elsker å leke seg i strøm fra filteret..
Se der ja. Morro når det tar form og vokser til. Men burde de ikke snart synes at det er ok med litt annet enn bare levende for?
SilverShaded
...men de er vel nødt til å lære seg å spise noe annet enn artemia. Det må være et ork å bytte tank hver dag, så lykke til med flyttingen :-) Skal alle beholdes og deles på dere ?


Det er ikke så mye "ork" egentlig Det er en rutine som går kjapt og greit på få minutter. Ellers hadde jeg ikke gjort det på denne måten. Men siden det gir så god overlevelsesprosent og kullene blir så bra, så gjør jeg det på denne måten

Men jeg må tilstå at etter en måned eller mer, da begynner det så smått å bli litt "ork" å reise seg fra sofaen om kvelden og måtte gå og ordne det før man kan legge seg f.eks

Snakker om yngelstell ja... i går skulle jeg på venninnebesøk, og jeg dro hjemmefra rundt kvart på seks på kvelden. Ikke før jeg kom hjem igjen i halv to tiden på natta, så oppdaget jeg at jeg hadde glemt å stelle ynglene før jeg dro. De hadde altså ikke fått ny tank og nytt vann.... men mat hadde jeg gitt da; microorm, så de sultet iallefall ikke. Jeg ORKET bare ikke begynne med å bytte tank midt på natta! Jeg var kjempetrøtt og ville bare gå og legge meg. Så jeg lot det stå til, og byttet ikke tank i går.

Jeg var derfor litt spent når jeg kom i formiddag (sover lenge jeg...) og skulle sjekke yngeltanken....! Heldigvis var alle i live, men en del blekere enn normalt bare. Enkelte var nesten hvite (!) så det er tydelig at forurensingen påvirket dem. Jeg skiftet tank med en gang, og nå ligger de og gasser seg med artemia.

Dessverre har jeg ikke funnet den posen med avskallede artemiaegg som jeg er 99% sikker på at jeg kjøpte inn samtidig med masse annet utstyr før jul. Den må ligge her et sted i rotet... men jeg har leita, og den er helt umulig å finne! Derfor har jeg ikke fått testet ut om yngelen spiser den typen mat, og da har jeg ikke våget å flytte dem til innredet akvarium med filter heller ennå.

Skal bestille en ny pose med avsk. artemiaegg hos Aquamanias, og håpe han kan sende den i en liten boblekonvolutt med en grei porto. Da burde jeg ha det i midten av neste uke. Får ikke tid til å dra ut til selve butikken hans i dag ihvertfall for svigermor kommer på besøk i kveld.

Tvillingmamma80
Se der ja. Morro når det tar form og vokser til. Men burde de ikke snart synes at det er ok med litt annet enn bare levende for?

Det varierer faktisk litt fra art til art, hvor lette de er å fôre opp som yngel. Noen arter vil ikke ha annet enn levendefôr, så folk som prøver andre ting, bare opplever å miste 95% av kullene eller mer.
Corydoras adolfoi er også en art som jeg har lest kan være vrien å fôre opp på annet enn levendefôr i starten. Jeg har alltid hatt gode resultater på dem fordi jeg alltid bruker levendefôr, og hadde lest den artikkelen før jeg prøvde oppdrett på dem første gangen Den første gangen husker jeg at jeg hadde jeg 11 egg, og 10 vokste opp
90% overlevelsesrate eller høyere er bra og noe jeg alltid sikter etter.

Jeg håper jo at disse C121 snart skal synes det er greit å ta "erstatninger" Men inntil de er store nok til å tåle og sulte litt (for å tvinge dem til å spise annet) så tør jeg ikke kjøre "hårda bud". Når de blir litt eldre, tåler de lettere å hoppe over et måltid hvis de nekter å spise det som er servert ved et måltid.
Akkurat hvor den "aldersgrensen" går, har jeg ingen anelse om. Men jeg ser det an en stund til, de er fremdeles svært små og "pinglete".
Så bra at det gikk bra!

Kom yngel her i natt, men kan ikke se noe plommesekk. Så er jo utrolig spent på om jeg klarer å få dem til å leve opp. Henter pakka fra webzoo i morgen og skal sette i gang med klekking av artemia. Siden de klekka i natt skal de vel ikke ha noe mat før tirsdag?
Tvillingmamma80
Siden de klekka i natt skal de vel ikke ha noe mat før tirsdag?

To til tre døgn etter klekking kan man mate første gangen. Avhenger litt av størrelsen på plommesekken og hvor fort de bruker den opp. Noen klekker med store plommesekker og andre med veldig små.
Det er ingen vits å mate for tidlig, for de spiser ikke før plommesekken er oppbrukt og de begynner å bli sultne. Ligger det mat der før tiden, bare mugner og råtner den og forurenser vannet.

_________________________


Jeg nevnte tidligere at jeg var ute etter avskallede artemiaegg, da det er den mest næringsrike maten utenom levendefôr for yngel. Jeg har forsøkt å få bestilt avskallede artemiaegg til yngelen min, men både Webzoo og Aquamanias er tomme. Webzoo viser lagerstatus i nettbutikken, den er null. Aquamanias fikk jeg email fra som opplyste om at han hadde forsøkt å bestille allerede forrige uke, men ikke fått det, så han var tom. Skulle forsøke å bestille inn igjen, skrev han.

Det jeg KAN gjøre, og som forhåpentligvis holder en stund, er å koste vekk en del sand så jeg får bar glassbunn i 63 literen ene kortende eller i et hjørne. Da kan jeg fôre med levendefôr der, uten at det forsvinner nedimellom sandkornene og ut av rekkevidde for yngelen. Ja, jeg kan forsøke det kanskje... da får jeg flyttet yngelen til større innkvartering, m/ filter, og jeg kan "slappe av" litt igjen og slippe daglige vannbytter.

Jeg får lete en gang til og se om jeg finner den posen med artemiaegg, for jeg er helt sikker på at jeg kjøpte det tidlig i vinter, men jeg tviler på at jeg finner det for jeg lette ganske bra sist.


Sette inn noe i stil med en sånn plastikk-trekant som brukes til biljard på en "feiet" del av bunnen ...da har man brukbar kontroll på hvor maten er og hvor mye de får i seg. Har prøvd det selv en gang for lenge siden med yngel. Og maten stikker ikke av...med mindre det er mye strøm,da.
Plussmedlem
Har du sjekka "rett foran nesa", eller der du ser hele tiden, men vet det ikke er vits i å lete? Pleier å være der, hehe :p

Bra det går bra med yngelen! De blir nok glade for å komme ut i den store verden, altså et akvarium
Det er jo bare SÅ irriterende når man vet at man har og ikke finner. Makan til uflaks også. Men den dukker nok opp igjen når beovet er mindre må vites

Husker ikke hvor du bor, men kanskje dahls (de sender vel også nå?) eller rett over grensa inn i SVerige kan bistå? Om det så er så kan jeg sikkert handle i Töcksfors til torsdag/fredag og evt ta med og sende deg om det er eneste løsning Vet ikke om de har det så det må jo først undersøkes da. Men tror Dahls har? Mener de sa det, men det kan jo være utsolgt så klart.
Lars selger avskallet artemia Mona, kjapt levert er det også
Ja, Anders, har sjekket "foran nesa", dvs på kommoden der all den andre fiskematen står...!

Jeg må huske feil, tror jeg, kanskje jeg ikke kjøpte det tross alt, for nå har jeg leitet NØYE igjen og kan ikke finne snurten av den posen. Det eneste jeg har, er vanlige artemiaegg til klekking, lagret i fryseren. Ingen avskallede artemiaegg å finne. Har til og med lyst med lommelykt under reolen og bak kommoden, i tilfelle posen har falt ned bak der....!

Irriterende dette her altså. Skulle gjerne hatt det igår, liksom, det er jo typisk, ikke neste uke eller noe sånn.

Nå har jeg forresten endelig plantet og fyllt opp 63 literen med vann. Gjorde det i dag.
Det er tatt vann fra lagringstønna, samme vannet som yngelen får vannskifte fra hver dag. Så egentlig kan jeg nå bare håve dem over med det samme.... Men jeg nøler litt, for selv om jeg har tatt innkjørt svamp i filteret er jeg redd det ikke er nok til å avverge nitritt, og så små yngel er jo veldig skjøre og vare overfor dårlig vannkvalitet. Ender vel opp med at jeg skifter nesten alt vannet på dem hver dag uansett om de er flyttet fra plast-tank til akvarium....:p
Akvariet står og surrer nå iallefall, og jeg tror nok egentlig det er nok med filterbakterier overført. Karet har litt grumsete vann akkurat for øyeblikket, ettersom jeg tømte oppi en del filtergørr også, fra tønnefilteret jeg tok blåsvamp fra til Liberty Hang-on filteret. Valgte å ta fra det øverste 98 liters karet mitt, da det er helt algefritt, ingen alger å spore i det hele tatt. Da følger det ikke med uønskede algesporer i filtermaterialet og filtergørra jeg tok. De to andre 98 literne mine er litt rammet av diverse alger, så det synes jeg var dumt å innføre i et splitter nyoppsatt akvarium.

Jeg tror jeg bare tar og flytter yngelen over med det samme, jeg...


REDIGERT;
takk for tipset Rita, jeg har nå bestilt av Lars!
Avskallede artemiaegg er bestilt og betalt hos Lars, men inntil da fôrer jeg med levende, nyklekt artemia og microorm som før.

Jeg har kostet vekk sand i et av de fremre hjørnene i karet, lengst vekk fra filteret, og der fôrer jeg på glassbunnen. Fôringsplass, kan man si. Det ble prøvd ut for første gang nå nettopp, og ser ut til å fungere flott Jeg mørkla rommet, hang opp et håndkle foran karet med en glipe nederst i hjørnet, og la så en liten akvarielampe på bordet der - rett utenfor fôringsplassen, altså det stedet som sanden er kostet vekk. Så senket jeg armen rolig ned i akvariet og doserte den levende artemiaen på fôringsplassen ved å sprøyte den rolig ut med pipette, og så fjernet jeg armen forsiktig uten å virvle opp noe.
Jeg kikket etterpå ned i akvariet ovenfra. Jeg kunne se at de små bartetrollene som lå spredd rundt om på sanda i karet, begynte å røre på seg når de fikk snusen i artemiaen. De rykket til og bartene begynte å jobbe, så flyttet de seg rykkvis og i sirklende bevegelser mot målet. De er så søte når man ser at bartene deres jobber; sniff-sniff! Så ankom de første ynglene fôringsplassen, der artemiaen svermet over bunnen pga lyset jeg hadde lagt på benken utenfor karet. Det var bare å begynne og gafle i seg, noe de gjorde med stor appetitt.

Jeg føler litt lettelse nå, over å ha fått dem over i et innredet akvarium med filter. Jeg har ikke noe i mot yngelstellet, men det er unektelig litt mere behagelig å slippe det, så.... Nå håper jeg dette er slutten på store, daglige vannbytter Jeg må følge med og se at kickstartingen av filteret fungerer. Litt nervøst...

Jeg har tatt de første bildene av yngelen på sandbunn, de ble nesten usynlige...:p Men de orker jeg ikke bearbeide nå, så jeg tar beskjæring og krymping av bildestr i morgen, tenker jeg
Oi, så bra at det funka. Da får vi håpe at det fortsetter sånn. Spennende.OG at posten er rask så du får artemiane (den avskallede asså )
Begynte å lure på om det var noe galt med de to boksene mine med mikroorm i dag. Det var lite eller ingenting som krøyp på veggene, og derfor ingenting å høste heller. Jeg gikk og så på de og sjekket dagen lang, og ingenting skjedde. Noen ganger hjelper det å slå på skrivebordslampa (som står rett over de to boksene), men lys og varme fikk dem ikke til å begynne og krype oppover heller.
Jeg ga nytt tilskudd av tørrgjær i går, så det skulle jo være greit. Men jeg har ikke tilsatt sukker. Kanskje det kunne få fart i sakene? Så nå klokka halv fem ca, strødde jeg en kvart teskje sukker på overflaten av hver av de to boksene. Og et kvarter etterpå krydde det av mark oppover kantene! Jeg hadde da allerede gitt yngelen litt knust diskusbits, men mottagelsen var sparsom. Kun en eller to yngel lot seg lokke til stedet og så ut til å smake på det.
Men saken stilte seg helt annerledes da jeg endelig fikk skrapt sammen noe levendefôr! Sprøytet det ned i fôringshjørnet og kort tid etterpå så jeg yngelen begynne og sirkle seg nærmere, lokket av duften av noe kjent mat

Det ser forøvrig ut til at alle har greid overgangen til akvarium bra. Kan ikke se noe "muffens" og ikke funnet noen som har falt fra. Topp! Alle sammen, da de ble sluppet ut der, lå først i sjokkert stillhet og glodde. Sand!??? Hva er det, liksom? Men etter noen minutter begynte de å gjøre det Corydoras bare MÅ gjøre når de kjenner sand under buken; moppe litt rundt i det og rote instinktivt i bunnlaget I dag er det som om de aldri har kjent noe annet enn sand under magen.

Fôringen med artemia (levende) i går gikk ikke så bra som først antatt. Etter en stund gikk jeg nemlig tilbake for å sjekke nedi karet, sett ovenfra. Da var mesteparten av artemiaen virvlet opp i vannmassene og surret rundt i hele karet. Jeg hater at mat går til spille og blir virvlet opp sånn, da ender det bare i filteret og ligger der og råtner og forpurrer vannkvaliteten istedet for å mette mager og gjøre ernæringsmessig nytte. Fullstendig bortkastet i filteret.
Vanligvis pleier jeg å skru av filteret en halvtimes tid når jeg fôrer med artemia, nettopp for å unngå dette. Men jeg gjorde ikke det i går, ville prøve uten. Det var nok filteret som virvlet for kraftig, som gjorde at artemiaen forsvant fra bunnen og opp i vannet, selv om jeg hadde skrudd sirkulasjonen på filteret så langt ned som det gikk nesten.
Det var imidlertid noen artemiaer som hadde klart å klamre seg fast mot glasset vendt mot lyskilden, og det var ikke noen hindring for yngelen, heldigvis, at maten befant seg på loddrett og ikke vannrett flate. Yngelen suste opp og ned langs glasset for å beite på dem Forhåpentligvis havnet ikke altfor mye av fôret i filteret, men havnet på bunnen der yngelen kunne spise det, likevel....
SilverShaded
Skal alle beholdes og deles på dere ?

Dette spørsmålet så jeg visst ikke tidligere, så jeg svarer på det nå

Hadde det vært Inger Annes gruppe med C121 som la disse eggene, så hadde de selvsagt blitt delt på to; halvparten til oss hver, som avtalt
Men det var mine egne C121, gruppen med F1 og F2 som jeg kjøpte av Sølvi i Bergen, som klemte til og la denne spesielle gruppen med egg som faktisk klekket. Siden da har ikke mine egne C121 lagt et eneste egg som jeg har sett, det ble med den ene gangen. Synd, siden dette var egg som faktisk klekket!
Hva jeg skal gjøre med disse 22 småtrollene, har jeg ikke helt bestemt enda, men mye heller mot at jeg faktisk beholder dem og ikke selger noen De er sååå fine! Eller kanskje jeg selger en liten gruppe på 6 stk maks. Vet ikke ennå. Men sannsynligvis blir altså alle værende her

Inger Annes gruppe har derimot lagt mange egg, flittig, et par ganger i uka osv. Men selv om jeg har prøvd flere ganger med litt ulike metoder, har jeg enda ikke lykkes å få eggene fra Inger Annes viltfangede gruppe til å klekke. Ikke en eneste gang! Det er et mysterium.
Nå har de åpenbart stoppet å legge egg for sesongen, for det er et par uker siden sist. Men jeg gir ikke opp! Når de kommer i gang igjen, er det første jeg skal prøve REGNVANN! Det ble ikke noe av forsøket med smeltet snøvann i vinter, men regnvann blir jo det samme, så det skal jeg teste ut som klekkevann til neste runde med egg fra disse viltfangede fiskene. Så jeg må altså samle regnvann. Hvordan det skal skje, har jeg ikke helt tenkt ut enda. Jeg må vel lage en kjempetrakt og sette over en bøtte ute på plenen eller noe!? :p Eller samle fra takrenna?

Jeg håper jeg får det til etterhvert - det gjelder vel bare å finne "koden" Det er jo en spennende utfordring, dette
I prinsippet er regnvann en super ide. Men jeg har aldri våget å bruke det, av flere årsaker.

Vi bor jo ikke i de mer eller mindre uberørte områdene som f.eks.Rio Negro får vann fra. Der vi bor, fins det ofte rester av både sprøytemidler og annen forurensing (svovel, f.eks.).
Å ta vann fra taket er dristig...der fins det ofte påleiringer av fugleskitt, døde insekter og andre uhumskheter. Muligens kan materialene i selve taket også lekke stoffer ut i vannet, jeg vet ikke.

Jeg ville prøvd med justert RO-vann, tror jeg...og tykt lag med blader, på bunnen av et lekskar. Men jeg burde egentlig holde helt kjeft, for min erfaring med coryer rekker ikke deg til anklene...
Spinner litt videre på regnvann, burde det ikke gå bra om man satte bøtter/tønner ut som var rene og tok det direkte fra himmelen i stede for fra takrenner? Hadde aldri brukt takrenna nei. Tenkte ikke på dem en gang når jeg hørte regnvann
I dag kom det nye fôret i posten; avskallede artemiaegg! Første fôring er gjort, men responsen var ikke all verdens... jeg synes det ser mere ut som om de fleste ynglene er opptatte med det som er typisk for Corydoras den første tiden etter en flytting; surfing langs glasset i flokk og følge, opp og ned og hit og dit, hele tiden

Vel, maten ligger der, og jeg håper de spiser den etterhvert, når de bare blir sultne nok. De har ikke fått noe annet i dag, men jeg hiver vel inn håndkleet og fôrer med microorm i kveld hvis de ikke har spist artemiaeggene.... HVIS jeg kan da! Det er noe rart med microormkulturene mine, det er nesten ikke en orm å se som klatrer oppetter veggene i boksene?! Og da er det jo ikke noe å høste. Det yrer av liv i overflata, det er altså nok av microorm i dem, men hvorfor de ikke klatrer aner jeg ikke. Men jeg får ikke tak i dem hvis de ikke klatrer! Jeg har skrevet maisgrøt på handlelappen for i dag, så skal jeg prøve og lage en ny startkultur selv etterpå i dag. Husker ikke helt når disse to ble kjøpt, men det er sikkert en måned siden, så kanskje det er på tide og kassere dem og lage ny(e).

Pga all surfe-aktiviteten til yngelen, er det litt vanskelig å ta noen gode blinkskudd-bilder av dem idag. De fleste er i bevegelse, og da har jeg ikke fått til noen gode bilder med macrolinse på kameraet. De som måtte ligge i ro et øyeblikk, får fart på seg når jeg begynner og fokusere med kameraet på dem. De liker ikke det infrarøde lyset kameraet sender ut, så da får de farta opp. Av en eller annen grunn er de litt ekstra obs på det nå plutselig, etter flyttingen.

Hvis jeg ikke har telt feil, er yngelen nå ca 5½ uke gamle Har ikke målt størrelsen deres, men det skal jeg se om jeg får til å gjøre i forbindelse med 6 ukers dagen deres kanskje? Jeg tipper en cm og et par mm kanskje.... Men jeg og øyemål suger...!

Utrolig hvor godt kamuflerte disse ynglene er mot sandbunn, ikke sant?

[External Image]

[External Image]
Tvillingmamma80
Spinner litt videre på regnvann, burde det ikke gå bra om man satte bøtter/tønner ut som var rene og tok det direkte fra himmelen i stede for fra takrenner? Hadde aldri brukt takrenna nei. Tenkte ikke på dem en gang når jeg hørte regnvann ;)


Grunnen til at jeg tenkte på det er jo det jeg har lest på selveste Ian Fullers hjemmesider. Han bruker regnvann, mye, pga vannet i krana i England er så hardt. Og han samler det fra taket via takrenner. Mange Corydoras-arter vil jo ikke leke i hardt vann, eller eggene er vanskelige å klekke om gh er for høy, så derfor er de nødt til det. Har lest at folk i Danmark også ofte gjør det; samler regnvann pga fiskene.

Ian Fuller beskriver sitt fiskehus sånn at han samler regnvann fra taket og takrennene ved "kraftige og langvarige regnskyll". Jeg vet ikke hvordan han praktiserer det, dvs å ikke bruke vannet fra korte regnskyll, men... (det går jo i samme tønnene) Iallefall; han samler regnvannet via takrennene ned i tønner som står på bakken inntil bygget. Så filtrerer han det, og bruker det i fiskehuset sitt (fiskehuset er et påbygg på det vanlige huset hans).

Dette er bare fiskeegg, så jeg tar sjansen på å bruke regnvann herfra. Men jeg skal gå til innkjøp av noe ordentlig filtermateriale, sånn at jeg kan filtrere vekk alle forurensningspartikler. Hadde tenkt å bruke et som kan filtrere vekk partikler ned til 1/1000 mm (iflg produsenten); nemlig JBL SymecMicro. Dvs partikler mye mindre enn vi kan se med det blotte øyet. Dette filteret kan altså filtrere vekk hvitprikkparasitten når den er i det frittsvømmende stadiet!

Har brukt det filteret før i sammenheng med f.eks. angrep av infusorier (uklart, tåkete vann) og det har faktisk greid å filtrere vekk "plageåndene" da det tar så små partikler. Etter et par dager var vannet helt klart og fint igjen. (Jeg bruker det ikke i hovedfilteret, men i et lite separat filter jeg setter opp, f.eks. Eheim Liberty e.l.)

Skulle det ikke fungere å bruke regnvannet her omkring etter denne metoden, så vel... da vet jeg det Det verste som kan skje, er vel det samme som har skjedd inntil nå med andre metoder; eggene klekker ikke, de mugner bare eller blir hvite.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2014
Reklame for plussmedlemskap