Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 152)

Ikke lest noe av han. Men det er jo absolutt verdt et forsøk da. Og som du sier, det verste som kan skje er jo at de ikke klekker.

Det filteret så veldig bra ut.
Sant nok, det...du har lite å tape. Og den som intet våger... osv. Det må jo være en grunn til eggene går åt skogen, ken det være at "gutta" ikke gjør jobben sin ordentlig ?
SilverShaded
Det må jo være en grunn til eggene går åt skogen, ken det være at "gutta" ikke gjør jobben sin ordentlig ?

Godt spørsmål. Og jeg må si at ja, jeg har tenkt mye på dette, og den tanken har slått meg.
Grunnen til det er at svært mange av eggene får en hvit flekk nesten med en gang, i løpet av få timer, mens de fremdeles sitter i karet. Jeg har vanskelig for å tro at "feil" ph eller lign. skal påvirke egget raskt at det blir dårlig omtrent mens jeg står og ser på, før jeg rekker å plukke det omtrent. Eller...?
Men jeg har altså lagt merke til at det er minst 90% iallefall av eggene som får hvit flekk samme kvelden de er lagt, om de blir sittende i akvariet.

Kritthvit flekk = dårlig egg som ikke blir noe av. Den hvite flekken vokser og dekker til slutt hele egget, som så mugner.
Eggene skal ha en form for hvitfarge som er som frostet glass, ikke kompakthvit farge som kritt. Den hvite flekken er som kompakt krittfarge.

Så jeg har stilt meg selv spørsmål om hvorfor mange ganger. Kan det være at hunnene ikke er helt drevne på dette med befruktningen i bukfinne-pungen? Slurver de på noe vis? Eller har hannen(e) lav spermiekvalitet? Det burde ikke lenger være gamle og ubrukte egg som er årsaken, slik jeg antok de første gangene de la egg. Etter noen egglegginger burde alle gamle egg være borte, og nye, ferske og "gode" egg utviklet og dannet i hunnenes buk. Så den teorien om hvorfor de mugnet fra første stund, var jeg nødt til å gå bort fra etterhvert, for eggene fortsatte jo bare å mugne.

Siden dette er en art av Corydoras som i naturen finnes i områder og småelver rundt Rio Negro, der vannet har ikke-engang-målbar gh og kh-verdi, tror jeg kanskje evolusjonen har skapt dem slik at de trenger liknende forhold for å utvikles normalt og klekke. Selvsagt er det ikke slik at alle Corydoras-arter har så spesialtilpassede egg og formeringsmetoder, men noen har det - og disse sliter mange med å få til i fangenskap. Unntatt de som kanskje av ren tilfeldighet har perfekt vann fra vannkrana som passer til dem, f.eks. brønnvann fra myr- og skogsområder, med naturlig svært lav ph og lav gh/kh. Og kanskje andre faktorer også, som vi ikke vet om eller kan måle med våre vanlige vannntester? Jeg tror det kanskje er noe slikt i det.
Regnvann er som kjent så rent for mineraler som man kan få det og ph ligger på fem ca, etter hva jeg husker (lenge siden jeg målte).

Men, det gjenstår å se om det er kombinasjonen ph/gh/kh som gjør det. Jeg skal prøve med regnvann, og fungerer ikke det heller, vet jeg ikke lenger hva mitt neste trekk skal bli....
Forresten, jeg kan også justere temperaturen noe oppover, for hittil har jeg hatt romtemperatur (20-22°C) på vannet, for å forebygge mugg og soppdannelser. For jo varmere vann, jo bedre trives muggsporer (opp til et visst punkt, selvfølgelig). Men samtidig ser jeg jo at de voksne C121 er veldig varmekjære, så kanskje eggene også krever en viss varme? Jeg vet jo at f.eks. eggene til C. adolfoi (som også kommer fra bielver i tilknytning til Rio Negro, som C121) fint klekker i romtemperatur, selv om de voksne foretrekker at temperaturen heller er litt over 25 enn under. Jeg fikk eggene fra min egen C121 gruppe til å klekke i romtemperert vann, og også en gang tidligere med en stor gruppe på nesten 60 C121 yngel som jeg hadde for noen få år siden, så umulig er det ikke, men kanskje det øker sjansene å heve temperaturen noen få grader?

Jeg kan faktisk SE på atferden til C121 at de "fryser". Hadde glemt å plugge inn varmekolben i karet deres en gang etter et vannbytte, og la merke til at alle sammen lå hutlet sammen under trerota i to dager etterpå. Hva skjer? De som alltid pleide å være fremme og moppe rundt? Sjekket temperaturen og oppdaget tabben, plugget i varmen igjen. Noen få timer senere var alle i full vigør og moppet glade rundt omkring i karet igjen
Så kanskje jeg skal ta sjansen på at eggene tåler litt mere varme enn andre uten å mugne, så lenge ph og det andre er i orden? Regnvann og 25-26°C kanskje...? Har en bitteliten minivarmekolbe som er beregnet for kar mellom 10-15 liter (såkalte nano-akvarier) og den kan jeg bruke til eggene.

Akkurat nå er jeg litt utålmodig, for jeg vet at jeg sannsynligvis må vente helt til høsten før den viltfangede gruppen vil legge noen egg igjen, så jeg må vente en god stund før jeg får prøvd ut regnvann-metoden...! Klør i fingrene etter å begynne. Jeg VIL få det til!
Klart du får det til...før eller siden knekker du koden
Det er interessant, dette med "andre ting" i vannet. Det jeg har forstått av biotopene i øvre Negro, så er det mye nedfalne greiner og blader i vannet. Skulle vel tyde på mye humus-innhold i vannet ? Ser at Rita Aspevik til sine VF og F1 brukte pH 6 og null KH/GH. Og temp på 24-26 grader ! Det er jo verdt et forsøk, bare synd at du må vente til neste sesong...*sukk*
Dine tidligere VF leker fortsatt de Mona, senest i dag. Jeg har også trøblet med å finne den beste klekkeløsningen på disse eggene og siste forsøk har vært det beste, jeg tar sand og "bøss", mose og egg i en breeding-box og lar den stå med full gjennomstrømning på innsiden av foreldrekaret. Da har de samme temp og vannverdier som de voksne. La dagens ladning i et slikt oppsett og så blir det spennende å se om klekkeprosenten er like god denne gangen Litt mindre oversikt over yngel når jeg gjør det slik men de sterkeste overlever, syns nemlig de jeg har fått frem i mer sterile omgivelser virker litt skjøre.
Jeg er litt bekymret nå... yngelen er syltynn! De spiser ikke noe særlig, og avskallede artemiaegg var visst ingen hit. Merkelig nok. Men jeg TRODDE de spiste det. Jeg la en porsjon med det i det hjørnet i karet der jeg har kostet vekk sanden. Det så ut til å være borte i går kveld. Så jeg trodde de hadde spist det... Men i dag ser jeg plutselig at det ligger fullt av muggdotter på sanden rundt den bare flekken på bunnen...! Det var bare å sette i gang og slamsuge det vekk. Ikke rart jeg synes yngelen så mager ut...!

Dessverre har jeg ikke noe levendefôr å tilby dem akkurat nå, for jeg har jo kuttet artemiaklekkingen etter at de (yngelen) ble flyttet til akvarium med filter, og jeg sliter med microormen for tiden. Det ser ut til at de to kulturene jeg hadde gående er noe galt med, for ormene vil ikke krype opp langs kantene - der jeg kan høste dem. De rører på seg i grøt-overflaten, så det er liv i kulturene, men det hjelper jo ingenting, jeg får ikke tak i dem der! Jeg kan ikke hive grøt i akvariet! Man må vente til ormene kryper opp langs kantene, der man kan sveipe dem opp uten noen grøtrester med.
For to dager siden tok jeg derfor og gikk til innkjøp av en pakke med barnegrøt, som jeg synes fungerer veldig godt som kulturmedie til denne typen orm. Lagde en grøtporsjon med det samme, tok en plastboks og stakk noen hull i lokket, og strødde litt tørrgjær på overflaten, litt sukker og så sprayet jeg overflaten med en fin dusj vanntåke. Det fuktet tørrgjæren. Så hentet jeg en liten halv teskje fra den gamle kulturen med grøt innsatt med microormer, så podet jeg den nye kulturen min med denne lille dosen orm. Fant jo ikke noe mer langs kantene å ta av.
Så det er altså på vei en ny microormkultur, jeg må bare vente - det tar opptil en uke før den nye kulturen er oppe og går og jeg kan håpe på å høste noe fra den. Og artemiaklekkeriet har jeg som nevnt lagt ned da det er umulig å få fôret Corydoras-yngel skikkelig med det i et innredet kar med filtrering.

Jeg valgte derfor å fôre dem med finknust diskusbits i dag, siden artemiaeggene bare så ut til å bli liggende og mugne. Diskusbitsen finknuses, og så bløtgjorde jeg dem med litt vann, sugde opp i en pipette og sprøytet det så forsiktig ut på bunnen i det hjørnet der sanden er kostet vekk. Nå er det gått fem minutter.... men kun èn enslig yngel lå der og så ut til å spise noe nå! .....1 av 22 stk er ikke mye - det virket ikke spesielt populært med "dødt" fôr uansett. Huff, dette går visst ikke så bra Det er vel nummeret før noen begynner å bukke under av sult. Sære yngel...og så typisk at tilgangen på levendefôr skal feile akkurat når man har et slikt kull!

Jeg skjønner ikke hvordan BEGGE microormkulturene kan feile helt på likt!? Jeg ser jo at det yrer i overflaten i begge skålene, men de vil bare ikke krype opp langs sidene så jeg får tak i dem!

Huffda, det der høres ikke bra ut. Du kan ikke legge noe "innkjørt" mose, blader og slikt i karet så finner de kanskje noen microorganismer de kan beite på?
Skulle gjort det hvis jeg hadde. Men pga alger er mosene i to av karene kastet. Men jeg har en dott i det midterste karet....relativt stor mosedott, men som er spekket med alger da... har egentlig ikke lyst å putte den i yngel-akvariet og bepeste det også med alger.... Uansett tror jeg yngelen er for mange og for "store" til å kunne mettes i noen særlig grad av usynlige microorganismer...? Om de hadde vært en uke eller to gamle, ja, men snart seks uker gamle er de jo... de trenger vel mer mat i magen enn det....? Det er jo snakk om så ørsmå organismer at de ikke er synlige engang, og det kan ikke monne mye for yngel i den alderen....?
Uansett, jeg skal prøve og se det an noen timer til. Har ikke yngelen spist synlig av diskusfôret til da, så slamsuger jeg ut mesteparten og prøver med mosekladd, som du foreslår. Mulig det er Adolfoi-egg i mosen da, men... (de lekte her om dagen)

Selv om det bare er noen dager siden jeg strødde tørrgjær over de to gamle microormkulturene, så prøvde jeg igjen med den ene. Det virker som det trigger ormene til å krype opp, har jeg merket, så håpet er at det skal krype opp noen nå, mange nok til at yngelen kan få LITT mat i magen iallefall! Stakkars tynne småtrollene! Jeg har ikke sprayet mere fuktighet/vann på de to gamle microormkulturene, for jeg synes de SER rimelig fuktige ut, men det er kanskje verdt et forsøk likevel.....?

REDIGERT:
..også kan jeg finhakke røde mygglarver og gi dem! Det tenkte jeg ikke på. Har enda ikke møtt en Corydoras som takker nei til det Det skal jeg prøve etterpå!
Når micrormene mine har stagnert pleier jeg å strø tørrgjær over og så ta baksiden av penslen jeg bruker å røre i grøten og da tar det ikke lang tid før jeg har veggene fulle av microrm!
Jeg ser at både unge og voksne cory støvsuger både planteblader og mosedotter i karene her så noe spiselig finner de nok ettersom de holder på slik
Hvis det er orm i de gamle kulturene, må det da gå an å skille dem fra grøten ? Om du putter en teskje oppi en flaske som er trekvart full med vann, rister litt og lar det stå mørkt men slik at sterkt lys treffer øverst i flaska...vil de ikke samle seg der så du kan suge dem opp ?
Plussmedlem
Måtte ha en pause i akvarie-bæring, og så jo dette. Huff, det hadde vært helt utrolig tragisk om disse skulle begynne å bukke under nå, såpass sent i livet... Sitter spent her nå, du må oppdatere når du har prøvd opphakkede mygglarver...
SilverShaded
Hvis det er orm i de gamle kulturene, må det da gå an å skille dem fra grøten ? Om du putter en teskje oppi en flaske som er trekvart full med vann, rister litt og lar det stå mørkt men slik at sterkt lys treffer øverst i flaska...vil de ikke samle seg der så du kan suge dem opp ?

Må tilstå at jeg ikke helt skjønte hva du mente her? Microormen kan ikke svømme særlig godt, de synker til bunns om de havner i vann.

Jeg klarte å samle bittelittegranne microorm nå nettopp, men så greide jeg å miste det ned på grøten igjen i det jeg skulle løfte opp penselen...! Argh! Jeg skrapte det opp igjen og skylte det ut i et fingerbøl med vann, sugde det opp i pipetten og lot så pipetten stå i et par minutter rett opp og ned. Da detter all microormen nederst, og jeg kan bare sprøyte ut selve microormen, og så stoppe før resten av vannet i pipetten blir sprøytet ut, så jeg ikke får med grøtvann ut i karet også.
Det var ikke mye microorm på deling på 22 yngel men....
Plussmedlem
Alt hjelper selvfølgelig, men har du forsøkt opphakkede mygglarver ennå? Kan jo hende de tar det etter litt lukting og smaking
De spiser! Røde opphakkede mygglarver går rett ned

Måtte slamsuge ut mugne rester etter diskusbits fra i går, men det kan hende jeg ga litt for mye i går, og at de likevel har spist litt av det i det minste.

Men røde mygglarver var altså en hit, det så jeg da det ganske raskt samlet seg en gjeng rundt det for å ta den første prøvesmaken. Duften lokket Da blir det røde mygglarver til kvelds også, så får vi fôre med det noen dager, før vi prøver igjen med avsk. artemiaegg etterhvert. Snart er det vel mulig å høste noe i den første microormkulturen jeg lagde også. Har laget en til (igår) så jeg har to gående, i tilfelle en svikter. Finner det veldig merkelig at begge de to gamle sviktet på likt. Det ER jo liv i dem, jeg ser det yrer av mark nedi selve grøten, for overflaten på grøten beveger seg tydelig. Men de vil altså ikke kravle oppetter sidene som de skulle gjort så jeg får høstet dem inn.

Uansett, sultedøden er avverget, nå da de åpenbart spiser røde myggis. Det blir servert til kveldsmat også i dag. Litt proteinfattig for yngel i vekst, kanskje, med bare 6% proteininnhold (iflg pakningen). Men bedre enn ingenting akkurat nå når jeg ikke får dem til å spise særlig annet.
Dette var hyggelig lesning. Da kan man puste lettere ut!
Det blir ikke noe overflytting av mosekladd fra 98 liter til yngelkaret... Jeg ser nå i dag at BGA'en har slått seg ned der.... Det vil jeg ikke ha overført til yngelen. Halve mosekladden skal nå kastes.

Det har lenge sittet en til to flekker BGA, små i størrelse, på trerota i det karet. Det har holdt å holde den i sjakk ved å slamsuge den vekk en gang i uka under vannbyttet. Men nå har den åpenbart spredd seg plutselig. Nå har jeg lyst å bruke F-ordet...:p
*leter etter ordbok* Hva er BGA? *forvirret, men skjønner det er negativt i det minste*
Det er forkortelse for en algebakterie; BGrønne Alger.
Det er litt spesielt med denne, fordi den "smitter", og siden dette er en symbiose ("samarbeid, de lever sammen) mellom en alge og en bakterie. Det er algen som gir bakterien grønnfarge. Den vokser i slimete løse "flak" på bunnen og på inventar i akvariet.

Den er lett å fjerne mekanisk f.eks. ved å suge den vekk, da den ikke sitter fast på underlaget. Men...den dukker som regel opp igjen i løpet av et døgn, da den pga bakteriene vokser sinnsykt fort og rester av bakterien (usynlig for det blotte øyet) er nok til at den vokser frem igjen på samme sted.
Det er mange grunner til at BGA kan dukke opp i et akvarium, men jeg orker ikke ramse opp alle her nå. Men FOR rent vann som gir skjevhet i balansen mellom fosfat og nitrat (veldig lave nitratnivåer) kan gjøre at den blusser opp, og også motsatt; hvis vannet er veldig skittent og det er for høye nivåer av nitrat; da kan den også dukke opp.

Den er i større doser mildt giftig. Dersom den forekommer i ekstreme mengder ute i vann og innsjøer er det som regel ikke anbefalt å bade der, hverken for hunder eller mennesker, da man kan bli syk av det. Dette iflg en brosjyre jeg leste på apoteket.
Jeg regner derfor med at den i virkelig store mengder i akvariesammenheng kan begynne og medføre en viss helsefare for livet i akvariet også, selv om jeg ikke kan huske å ha lest noen skrive om det. Men i små mengder skjer det ikke noe om man får BGA i akvariet.
Å, jammen da har jeg hørt om det i en av vanna her. Husker nå ikke hvor, om det var mens vi bodde i Hobøl eller om det var Tunevannet som var angrepet. Men det var så godt som ikke fisk igjen heller der. Vannet er for flere år siden friskemeldt og folk kan bade igjen der,men det var en omfattende prosess. Husker ikke om det var pga det som ble tilført vannet eller BGA som gjorde at man ikke kunne bade der. Bader den dag i dag heller ikke der (ingen av nevnte steder). Skal være bra, men kjenner den støkken satt i. For jeg sendte en melding til kællen "Santa og jeg har badet" og var i nevnte område. Og fikk tilbake "ikke i X vannet vel?". Det hadde vi ikke, den gangen viste jeg ikke om det. Men har etter det alltid holdt meg borte Så vil tro at på sikt vil også fiskene lide av det ja. Og kanskje ikke klare seg en gang? Skjønner at du ikke tar sjanser der ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap