Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 153)

Plussmedlem
Tunevannet får BGA-oppblomstring hver sommer. Når på sommeren avhenger litt av vær og temp. Men det er MASSE fisk i Tune, så mye at det ses på som et problem og fiskes ut av yrkesfiskere med noen års mellomrom...
Plussmedlem
Utrolig bra at det gikk bra med yngelen!

Men du, jeg lurte på en ting. Hva slags pumpe bruker du for å pumpe vann fra vanntønnen din opp i akvariene? Pumpa jeg har her er visst for "dau" til den slags, så jeg må kjøpe en ny...
Anders K
Hva slags pumpe bruker du for å pumpe vann fra vanntønnen din opp i akvariene?

Eheim Compact 1000, mener jeg å huske det er.
Plussmedlem
Takk! Da gleder jeg meg til å få den i hus så jeg slipper å bære bøtter fra dunken
Anders:

Den vanlige slangestørrelsen jeg har og som jeg liker, er 12/16 mm, den som f.eks. Eheim 2224 filterne bruker. Det er en letthåndterlig dimensjon og slangen blir ikke for stor og tung.

Denne pumpen, Compact 1000, må man egentlig bruke en større slangedimensjon til. Men for å slippe en stor og tung slange (viktig når man har kroniske senebetennelser i skuldre og armer...) så har jeg brukt den vanlige 12/16 mm slangen likevel. Jeg har bare skvist slangen på innsiden av pumpens tut, istedenfor å tre den utenpå som man egentlig skal... Sånn har det fungert i flere år, null problem
Ville bare nevne det for deg Anders, så du ikke begynner å fortvile når du får pumpen og oppdager slangedimensjonen den tuten på toppen har. Man KAN altså bruke den vanlige 12/16 mm, noe jeg synes er veldig greit å gjøre. Vil du ha større slange, så må du kjøpe 16/22 mm.(de målene jeg nevner er altså noen av Eheims standardmål på slanger)

Sånn ser det ut med 12/16 slange skvist innenfor tuten:
[External Image]
Heisann.
Lurer på hvor du får kjøpt denne 12/16 mm slangen. Trenger noen meter pga av akvarier i flere rom. Hørtes utrolig deilig ut å slippe bøttebæringen.

Går det an å bruke denne slangen sammen med kobling sånn at jeg får vann i vanntønna også ?
Høres deilig ut å slippe all bøttebæringen, ja, for gamlinger som meg..
Lurer på om denne pumpa klarer å pushe vannet fra dunken på badet og ut i spisestua der akvariene står...det blir noen meter ?

Eheim-dimensjon slange (12/16 og 16/22) har de aller fleste...både dyrebutikker og nettsjapper, f.eks. her og her.
Takk for tips.
Bra priser på de linkene du la ut. Synes at de to butikkene holder bra priser, også i forhold til utenlandske.
Christian E
Takk for tips. Bra priser på de linkene du la ut. Synes at de to butikkene holder bra priser, også i forhold til utenlandske.

Ja, på enkelte ting er de nesten like billige som "utlandet", sånn som brødvarer som slanger. Men se på blåfiltermatte og vanntester...der er forskjellen stor. For ikke å snakke om elektronikk, sånt som pumper og filter.
Plussmedlem
Tusen takk for info ang. pumpen! Det var kjekt å vite det. Da spørs det vel om den vanlige vannslangen er mulig å bruke...

Håper jeg har nok Eheim filterslange liggende, men det er vel tvilsomt.
Hvis utvendig diameter passer til den pumpen du skal bruke, kan du se her: vannslange fra Biltema

10 meter 12 mm innvendig diameter koster 64,90. Jeg bruker slike slanger i ulike diametere til slamsuging, vannbytte etc.
Christian E
Lurer på hvor du får kjøpt denne 12/16 mm slangen. .................. Går det an å bruke denne slangen sammen med kobling sånn at jeg får vann i vanntønna også ?


Jeg bruker 12/16 mm Eheim slange til begge deler, men jeg har en slange til vannbytter og en til fylling av vanntønna (så jeg slipper å skifte over og ta av og på).
Fra vannkrana på badet og bort til 100 liters vanntønna jeg har, er det 7-8 meter, så jeg har en 8 meters slange med påsatt hurtigkobling til vannkrana. I den andre enden, den som går oppi vanntønna, er slangen påsatt [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=727221&t=temartic_e&userid=nnF0EwQOhc9SziVI5GiJYsthrsooJbGWHdE]en Eheim bøyle[/URL], så den henger trygt over kanten på tønna uten at jeg trenger å stå der og holde i den.

Til vannskift, dvs å få pumpet vannet fra tønna og opp i akvariene, bruker jeg en kortere slange. Den er 3½-4 meter lang, da det holder med hensyn til hvor tønna står ifht akvariene. Gidder ikke håndtere en lenger slange enn jeg må, det blir tungvindt ifht vannbyttene.
Dette er sånn jeg gjør det. Man tilpasser det sånn at det passer til eget bruk, selvsagt Men det ER kjekt å ha en slange til hvert sitt bruk, dvs to.

Eheim-slanger får man kjøpt overalt der Eheim produkter selges. F.eks. [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=400294+400394&t=e_temgroup&start=1&dif=14&userid=nnF0EwQOhc9SziVI5GiJYsthrsooJbGWHdE&path1=Accessories&mpath1=1&path2=Hoses&mpath2=2&path3=EHEIM+Hoses]her[/URL]. Det antallet man taster inn i bestillingsfeltet, er antall hele meter man ønsker av slangen.

Jeg kjøper som regel alle akvarie-varene mine fra Aquaristikshop i Tyskland (linker til de her i innlegget), eller fra Webzoo evt Aquamanias.
Ah! Lettelse!
I dag er tydeligvis den nye microorm-kulturen min i gang for alvor! Nå krøyp det småormer i massevis oppover kantene på innsiden av begeret, det var helt hvitt på innsiden nesten, så det var bare å høste i vei

For at sultne småyngel skal få ha maten i fred på bunnen og den ikke skal bli virvlet opp og avgårde av hang-on filteret, så slo jeg av hele filteret og satte alarm på mobilen til en halvtime senere. Da husker jeg å slå det på igjen

Yngelen fikk ganske mye fôr nå, for de har ikke spist siden i går formiddag. Det var ikke noe microorm å hente på kvelden, og istedenfor å gi dem noe tørrfôr e.l. som de ikke spiser og bare blir liggende og forurense, så droppet jeg fôring i det hele tatt på kvelden i går. Jeg håpet den m.o.kulturen jeg satte først skulle være skikkelig i gang i dag, og det viste seg å stemme. 6 dager siden jeg satte den i gang i dag.

Akkurat nå ser jeg stinne, hvite mager blant yngelen - et sikkert tegn på at de blir skikkelig mette av dagens levende-fôring!

Og som det har vært den siste måneden; ingen frafall. Takk og lov!

Når de ikke ligger og spiser, oppfører yngelen seg fremdeles som om de nettopp var flyttet på. De suser langsmed glasset og opp og ned hele tiden. Alltid en gjeng som er i full fart. Veldig livlige

I dag så jeg at en av ynglene hadde fått en litt oransjeaktig flekk på pannen, oppå hodet De første antydningene til voksne farger og tegning

Hvor gamle er det nå forresten...? Har kommet litt ut av tellinga, men det er vel 6½ uke...? Nei...? Så mye? 5½? Må telle etter.... Joda, de klekket søndagen i uke 11, nå er det uke 18. Så de blir 7 uker til søndag, dvs 6½ uke nå. Også så bittesmå som jeg synes de er enda da! Men de har jo selvfølgelig vokst på disse ukene, da.
I dag fikk jeg rett og slett nesten panikk. Jeg har i det siste lagt merke til at en del planter har begynt å felle blader og visne i det nederste akvariet, og at fiskene egentlig har virket litt...slappe. Ikke som vanlig, rett og slett. Men jeg har ikke ant hvorfor....før i dag.

Det går veldig mye i røde mygglarver når jeg fôrer her, og da bruker jeg pinsett. Jeg er derfor ikke i kontakt med vannet i akvariene. I tillegg skiftet jeg heller ikke vann forrige helg, i et forsøk på å få opp nitratverdien litt (algeproblemer pga for lav nitrat, skjev balanse). Så vannkontakten har vært minimal i det siste...

I dag skulle jeg imidlertid gi diskusbits, og det tar jeg i en klype mellom tommel og pekefinger og stikker under vann og rister litt, så de synker med en gang (ellers flyter de bare rundt, en del av de).
Øverste kar; greit. Midterste kar, greit....så kom turen til nederste kar, og jeg kjente øyeblikkelig at her var det noe veldig GALT! Vannet føltes glovarmt i forhold til de to andre karene, og en kjapp titt på termometeret kunne avsløre at tempen var oppe i gloheite 34°C...!!! Forbannade varmekolbe altså! Den ble røsket ut med en gang, og jeg byttet litt vann så temperaturen ikke var fullt så akutt varm. Men jeg ville ikke ta for mye iskaldt vann på en gang, men heller la det noe av tempen kjøle seg gradvis ned, så ikke fiskene får sjokk.

Temperaturen gikk ned til 30°C etter vannbyttet, varmekolben ble tatt vekk og kastet, lyset slått av og dekselet oppå karet tatt av så vannet lett kan kjøles ned ved fordamping og lufting.
Huffameg, stakkars fisk...! Sånn har det vært en stund (noen dager) tror jeg, for fiskene HAR virket pjuske de siste gangene jeg har sett på dem. Dessuten tror jeg det tar noen dager før plantene begynner å felle bladene pga varme, som hadde skjedd her. Innsugesrøret til det utvendige filteret var halvveis tettet igjen av løst bladverk eller "nåler" fra de finbladete plantene (H. sessiliflora). Noen av vasspestene var også blitt brunlige. Alt i alt var det tegn på at noe var galt, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har sett på termometeret før! * grem *

Nå er det gått en stund, og jeg lyste nettopp på termometeret med lommelykt; 28°C.... ah, endelig går det mot normalen!

Den varmekolben har tydeligvis klikka og bare sto der og varmet i vei.... åh, dette bekrefter bare hvorfor jeg hater å bruke varmekolber! Men i det nederste karet føler jeg at det er litt nødvendig å ha varmekolbe, da tempen ellers har lett for å bli litt lav for disse varmekjære C121. De liker best at tempen er sånn ca 26°C eller deromkring, er min erfaring. Og uten varmekolbe går tempen lett nedi 22-23°C i det nederste karet etter en natt uten lyset på f.eks. (som varmer litt på dagen).

Jeg skal sjekke status på fiskene i morgen når lyset kommer på igjen i akvariene, og se om de har kviknet til igjen. Det håper jeg!

Kommer til å kvie meg for å sette inn en ny varmekolbe i akvariet etter dette...
Åh nei! Gremmer meg med deg. Har akkurat sendt et par til resirkulering selv, begynner å ane meg at de går ut på dato etter et par år. Krysser fingerene for at du slipper med skrekken!
Svaret på pjusk fisk var så enkel som ei varmekolbe som ble litt for ivrig. Skjønner at du gremmes over å ikke ha sjekket det, men det er jo ikke så rart at u ikke sjekker da. Er da ganske naturlig å anse den for å være i orden.

Krysser fingrene for at dette har gått bra. Og kanskje du kan sette i en varmekolbe som er litt mindre? Vil tro at det kan redde situasjonen litt om dette skulle skje igjen.

Ble litt redd når jeg hørte at varmekolber kanskje går ut på dato. Har flere gammle kolber. Men bank i bordet, de har ikke tulla hittil. Men har lært via din kolbe å sjekke hyppig Er vel bare et par kar totalt som jeg har kolbe i her. Har lite behov i de fleste kar heldigvis.
Kikket inn i akvariet i formiddag, og antallet stemte, alle var i live Puh! Da våger jeg så smått og håpe på at jeg (og fiskene) slapp med skrekken!

Jeg lurte litt på hvor gammel varmekolben var, men trodde egentlig ikke den var særlig gammel. Så jeg sjekket i email-mappen jeg har merket "Kvitteringer", og søkte på ordet "varmekolbe" der. Da poppet det opp en email som sa at jeg hadde kjøpt denne varmekolben i oktober 2011. Litt for lang tid har gått, til å klage og forlange ny, kanskje...
Jeg har hatt denne typen varmekolbe før, mange av dem også siden de er uknuselige og tåler å stå over vann påslått (kjekt under vannbytter osv), men har aldri opplevd at en av disse har klikket og gått amok med varmingen sin. Heldigvis. Ikke som jeg kan huske iallefall! Hadde en Jäger varmekolbe en gang som gjorde det, men det er alt jeg husker og det er noen år siden nå.

Senere i dag blir det vannbytte, har en full vanntønne som står og lufter seg.
63 literen med yngel, og to av 98 literne har nå fått vannbytte i dag.

Siden det er en stund siden sist, tok jeg hele 50% vannbytte på to av 98 literne. Det tredje og øverste 98 liters karet hadde jeg ikke nok vann igjen til, så de får vente til i morgen.
Men det nederste akvariet, som var så voldsomt overopphetet i går, samt det midterste der C. adolfoi holder til, fikk halvparten av vannet skiftet ut. Det nye vannet holdt 20°C ca, men likevel var det nok til at det ble litt ekstra liv i begge leire etter vannbyttet C. adolfoi-hannene suser nå rundt og leter frenetisk etter en villig hunn!
Det ble også litt ekstra aktivitet hos C121 gruppen i nederste kar, men jeg tviler på at det blir noe der. Jeg holder ikke pusten for å si det sånn. Det er veldig off-season for dem nå, og det er mange uker siden de gikk inn i pause-perioden sin. At de skulle avbryte den nå, ville være rart... men mirakler har jo skjedd før, så man vet aldri. Selv om jeg altså tviler.

Det ser ikke bra ut i det nederste akvariet etter hetebølgen. Tydeligvis ble det for mye med 34°C for H. sessiliflora plantene, for der sto det nesten bare nakne stilker igjen når jeg begynte å røre rundt i akvariet. Det fløyt av løse blader overalt, så derfor ble vannbyttet såpass stort, samt at de trengte det siden det er lenge siden sist.

Jeg forventet en ganske høy nitratverdi (ifht tidligere) da jeg tok en test for å sjekke nitrat-nivået i vannet i bøttene jeg hadde slamsugd ut. Men hva som skjedde, var at testen viser akkurat det samme som før!??? Det er mellom 1 og 5 i nitrat, testfargen er gul. Ikke noe mer enn det. Jeg skjønner ikke dette, det skal jo være nesten teknisk umulig etter så lang tid uten vannbytte! (2½ uke) Kan det være noe galt med testen? Den er jo nesten ny da, men....!

Det var ikke så mye å ta bilde av i nederste kar, men jeg tok et oversiktsbilde av akvariet i midten i reolen, der C. adolfoi holder til Prøvde å ta bilder av de ivrige hannene som forsøkte å få hunnene med på leken, men de likte ikke kameraet og stakk når jeg begynte å knipse. De to bildene jeg rakk å ta før de forsvant, ble uklare, så det var bare å slette. Det ble altså ingen å vise frem.

Jeg har skiftet fra macrolinse til standard kit-linse på kameraet, og da er det ikke så lett å ta bilder av småtasser. Men jeg gjorde et forsøk. De har omtrent samme farge som sanda for tiden, så de går litt i ett med omgivelsene, hehe!

Yngel i 63 literen, 7½ uke gamle
[External Image]

98 literen i midten av reolen med C. adolfoi. Bildet er tatt rett etter vannbytte, og jeg har nettopp fjernet halvparten av mosen pga algevekst i den. Litt småpartikler i vannet pga dette.
[External Image]
Vi prøver med litt vitaminer i dag!

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap