Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 3)

Ken Myrseth
Og grattiss med ny tråd, den gamle gikk jeg ikke inn på lengre, da det ofte tok vannvittig lang tid og komme inn og jeg opplevde også at maskinen min hang seg når jeg prøvde, men nå fungerer tråden din slik den skal igjen. Har du noen adolfoi tilsalgs nå?;).


Huff, jeg får helt dårlig samvittighet her jeg sitter - Del 1 forårsaket visst mye tull med folks pc'er som jeg ikke ante noe om, hehe! Men nå er alt i orden igjen, heldigvis!

C. adolfoi yngel har jeg, men jeg har dessverre ingen som er salgsklare enda.

Hvis jeg bare får mannet meg opp til å plukke fra hverandre karet som leksgruppen min går i, kan jeg få tatt ut all C. adolfoi yngelen og ungfiskene og telt dem, samt flyttet dem til et eget kar der de kan fôres opp separat. Da vokser de bedre. Det er temmelig fullt i karet med de voksne nå, for det ser ut til at det vokser opp noe yngel fra omtrent hvert eneste kull
Jeg renset filteret der i går forresten, og måtte som vanlig sile gjennom gjørma i filtertønnen før det ble tømt ut. Resultat? 4 yngel.
Skjønner ikke hvorfor filterinnsug er en sånn magnet på små coryer? Jeg har kortet inn "sugerøret" sånn at filterinnsugsristen henger ganske høyt (ikke så nær bunnen som vanlig), men likevel svømmer de opp og inn der tydeligvis.
Jeg orker ikke dekke til innsugsristen med svamp, for da må jeg bare nedi der til stadighet og få renset svampen for å unngå total tetting.

Vel, vel, nå pratet jeg meg visst helt vekk (igjen) hehe
Men svaret er vel at jeg ikke har noen C. adolfoi til salgs nå - men om noen mnd. vil det være det.

PS!
Jeg så at Aquamanias har viltfanget Corydoras adolfoi til salgs, har du sett det? De ser utrolig flotte ut.
Finner du ynglene nederst i filterbøtta?
Under ristene?
Må kanskje nedi der å sjekke jeg også.

Espen
Black_Flys
Finner du ynglene nederst i filterbøtta? Under ristene?

Jeg vet ikke, de dukker bare opp når gjørma siles Jeg flytter kurvene over i først en bøtte akvarievann, rister og drar dem litt opp og ned, og så over til en annen med akvarievann. Der står de til jeg er ferdig med å ta meg av resten. Jeg siler både vann-innholdet i filtertønna og det brune vannet som er i første bøtte som kurvene ble skyllt i.

Husker egentlig ikke hvor disse småtrollene dukker opp fra, alt ser like gjørmete ut :p men jeg tror de holder til nederst. Det er iallefall nesten alltid noen i tønna. Rekene holder til spesielt på nederste kurv der blåsvampen er. Den er alltid full av reker (levende, ja).
Kan du ikke prøve en slags netting foran innsuget i stedet for svamp? Da går det ikke tett.
Små Corydoras yngel er så små at de klemmer seg inn nesten hvor som helst Denne nettingen måtte vært så finmasket at den hadde gått tett og alt rusket i akvariet ville klistret seg utenpå den, istedenfor å bli tatt opp av filteret (slik det skal). Yngelen svømmer jo inn der mens de bare er noen få mm.

Jeg hadde en litt lei opplevelse en gang med et utv. slikt tønnefilter som var "sikret" med en bit svamp på innsuget, og så gikk det tett uten at jeg la merke til det ...(akvariet stod plassert så lavt i reolen). Så jeg foretrekker å ikke gjøre det mer.
Ok, det er jo forståelig.
Planer og omgjøringerer
Planer og diverse omgjøringer på gang på akvarierommet mitt.

Det er litt trist å innrømme det, men jeg har ikke fått til dette med HMF filtere, jeg.

Jeg sliter med akvariene jeg fremdeles har HMF som filterløsning i. Derfor ble beslutningen tatt for noen mnd siden, og etterhvert har jeg gradvis fjernet en og en matte, og satt inn andre filterløsninger som erstatter HMF. Nå har jeg kun 2 kar igjen med HMF. De skal gjøres om, de også, og få andre filterløsninger.

Hvorfor gjør jeg dette? HMF er jo en glitrende løsning på enorm filterkapasitet til å være innvendig filter, ingen andre kan måle seg med dem ifht innvendig filtreringsløsninger. Man slipper også problemet med plass utenfor akvariet, for det trengs jo ikke noen gulv- eller skap-plass til utvendige filtere.

Etter en tids drift, så gir HMF meg store algeproblemer i mine kar, spesielt trådalgene driver meg til vanvidd! Men det aller verste er egentlig at jeg bare ikke får til plantene lenger der, det er håpløst å få planter til og trives når det er HMF. Joda, i begynnelsen går det så greit. Men etter 5-6 måneders drift og når hmf matten virkelig har begynt å gjøre sin virkning, så begynner elendigheten. Karet får problemer ved at plantene begynner å vise dårlig vekst, enkelte visner, generelt mye døde blader, algene popper frem, rett og slett dårlig balanse og mistrivsel generelt. Trådalgene popper alltid frem i kar med HMF, men ikke i de andre akvariene med f.eks. utvendig Eheim Pro tønnefiltere.
Hadde jeg bare fått til dette skulle jeg hatt HMF overalt, men istedet har jeg gradvis begynt å fjerne dem. Det tar tid, for andre filtere må innkjøres først før HMF matten kan tas bort (og det er forøvrig litt av en sølejobb!).

24. november:
PLAN 1
:
I dag har jeg startet prosessen med å fjerne enda en HMF-matte til på sikt. Det er i det nederste 98 liters karet til venstre, der jeg har Corydoras C121 (Corydoras cf. burgessi) og mine 3 Golden wonder panchax killier. Til å drifte filtermatten i en overgangsperiode har jeg tatt vekk powerheaden bak filterhjørnet, og istedet koblet til et utvendig Eheim Pro 2224 filter (bak matten). I et par måneder vil dette stå og innkjøre seg, inntil det er klart og kan ta over som filter i karet og filtermatten kan fjernes.

PLAN 2
Det blir en litt annen hos Corydoras reynoldsi, som går i 85 literen øverst til høyre i den doble reolen (6 x 85). Det er for høyt oppe, løftehøyden blir for stor for Eheim Pro 2224. Jeg har vurdert å kjøpe et annet utvendig filter som har større løftehøyde, men... nei, det er tross alt bare en 85 liter, og det burde holde med et innvendig filter her. De søler ikke særlig mye, de små C. reynoldsi'ene, det er en beskjeden gjeng
Så, i det karet har jeg planlagt å sette inn et Eheim Biopower 200 filter. Det har stått til innkjøring nå siden 18. oktober, altså litt over en måned, og er straks klart til å tas i bruk (fem ukers innkjøring, skulle vel egentlig lagt på en uke eller to til for sikkerhets skyld, men...jeg er utålmodig).

Jeg har vann til mellomlagring "as we speak", og venter bare på at det skal få en brukbar temperatur så jeg kan sette i gang og fjerne HMF matten hos C. reynoldsi. Det krever nemlig et ganske stort vannbytte, og mye slamsuging, når matten skal ut. Først tapper jeg ned akvariet til ca det halve, og vannet suges ut fra hjørnet bak matten. Der ligger det et tjukt mudderlag. Så trer jeg en bærepose nedover filtermatten ovenfra. Så kommer det som er litt "tricky"; å vippe det hele lynkjapt rundt så mudderet som renner av matten havner i posen og ikke i akvariet. Brorparten havner i posen, men i det øyeblikk matten vippes rundt så raser det mørkebrunt gørrvann ut av den (ikke uventet, nei) Mye havner i akvariet også... det ser generelt ikke særlig flott ut i karene etterpå, nei...

PLAN 3
Så har vi det siste karet. Det er 98 literen nederst til høyre som jeg har Corydoras weitzmani gjengen min i.
Karet har vært i drift i 3½ år, og er helt gjengrodd av alger på bakgrunnen og karet generelt er det. Trerota er helt myk, og må byttes ut. Algene skal skrubbes bort, og nye planter skal inn. Det er penselalger innimellom også, æsj, den forhatte algen der. Håper at en total make-over skal få fjernet det.

Akvariet har utvendig Eheim filter (hatt det hele tiden) og en innvendig Juwel Rock bakgrunn. Fra den henger det en tykk matte med mosegrønne pelsdotter og vifter - de ligner egentlig på penselalger, bare at de ikke er gråsvarte, men helt mosegrønne istedet. Forsåvidt en dekorativ alge, om slikt noe finnes, så derfor har jeg egentlig ikke forhastet meg med å få tatt dette karet.
Jeg har bestemt meg for å tømme det helt og overføre fiskene (Corydoras weitzmani) til den nederste 168 literen, for den har tatt litt over som selskapskar etter at 128 literne ble solgt. Samler alle C. weitzmani'ene i et plastkar først, teller over og finner ut hvilke jeg skal beholde. Det er store muligheter for at de er flere enn de opprinnelige 15 jeg satte inn der De som blir til overs skal selges, og avtale er allerede gjort på det.
Jeg håper å få startet på tømmingen i dag, men jeg trenger hjelp til å få akvariet ut av reolen. Og gubben er ikke hjemme fra jobb enda, så jeg må vente til senere i kveld.
98 literen skal vel på sikt få tilbake sine opprinnelige beboere, evt noe annet.

Jeg har også plan 4 og plan 5, det gjelder begge 160 literne, det går på "reparasjoner" og tilskjæring av Juwel Rock bakgrunn og liming med undervannslim, for å tette gapet som oppstod etter at jeg fjernet HMF matten i begge de to.

Ser du at man aldri blir "arbeidsløs" når man har mange akvarier stuet sammen på et rom? Alltid noe å ta seg til, alltid prosjekter og planer.
Blir ikke arbeidsløs med det første nei.
Bare et spørsmål om denne typen filter. Skal de ikke rengjøres?
Skvise ut litt fritt i ny og ne? Eller blir det så mye dritt uansett?
mona o
Ser du at man aldri blir "arbeidsløs" når man har mange akvarier stuet sammen på et rom? :-) Alltid noe å ta seg til, alltid prosjekter og planer.


Hehe, jeg har kun 5 akvarier for øyeblikket, men det er nok å ta seg til der også Lykke til med planene
Mona:
"Jeg har også plan 4 og plan 5, det gjelder begge 160 literne, det går på "reparasjoner" og tilskjæring av Juwel Rock bakgrunn og liming med undervannslim, for å tette gapet som oppstod etter at jeg fjernet HMF matten i begge de to."


Undervannslim sier du. Vil det si det samme som at du kan lime bakgrunnen i akvariet mens det er vann i det?

Hvor får man kjøpt den limen?

Nå er 98 literen med C. weitzmani tømt, og de har visst nesten doblet antallet sitt
4 yngel i filteret, regner ikke med dem, men de ble silt ut og plassert i 168 literen.
Men i 98 liters karet var det 25 ganske store nå, altså 10 ekstra i forhold til de 15 jeg satte inn der en gang i tiden.

Tellebilde
[External Image]
Jeg tror jeg må investere i noen nye Red Bee reker. Etter et sted mellom 1½ og 2 år, strøk den flotte "frimerke-reken" min med for litt siden. Det var den siste av Red Bee rekene av den kvaliteten.
Den var nok gammel (til å reke å være) så det var nok alder, tenker jeg.
Denne hadde det såkalte "No stop sign" mønsteret, med mye hvitt og et rødt merke på ryggen som ligner på trafikk-skiltet "stopp forbudt".

Han (det var en hann) døde iallefall som kjendis, hehe
Ikke mange reker som blir avbildet på frimerker og sendt landet rundt! Jeg hadde fotografert ham og så produsert opp Personlige Frimerker hos Posten.no.

Slik så frimerket ut:
[External Image]
Har "kjøpt" abonement på din nye tråd-Del 2.
Måtte bare skrive en liten hilsen, etter å ha lest gjennom hele Mona`s lille akvarierom Del 1, (tok meg bare hele forrige uke) og fortelle at jeg er også en av mange som liker dine skrifeferdigheter og har "kost meg kostelig".
Jeg skjønner godt alle innlegg som oppfordrer deg til å skrive bok, jeg har jo brukt minst dobbelt så lang tid på din gamle tråd enn hva jeg vanligvis bruker på en god bok!
Jeg har også forelsket meg i Corydoras etter dine engasjerte innlegg og flotte bilder, og håper etter hvert og få noen i mitt lille akvarium.

Mvh Aina Y.
Vel, da var enda en HMF filtermatte fjernet. Det var 85 literen med Corydoras reynoldsi som ble tatt i kveld. Håper det gir resultater i form av tilbakegang av de hersens trådalgene. De gjør meg sprø!

Filteret som ble satt inn og skal ta over fra nå av, har stått til innkjøring i andre kar siden 18/10. Ca fem uker med andre ord. Litt utålmodig og lei av trådalgene så satte jeg det inn litt tidligere enn jeg egentlig hadde tenkt. Jeg liker vanligvis å vente oppimot et par mnd men...fem uker burde holde, det er liten belastning i karet med få og små fisk.

Filteret er et av Eheims nye modeller; Eheim Biopower 200. Den skal iflg. produsenten holde til kar opptil 200 liter, men det tror vi som vanlig ikke noe på Jeg har mer enn halvert det anbefalte antall liter, så da burde det holde og gi prikkfri biologisk filtrering. Det funker bra i 85 literen med L144 yngel, der det har kjørt nå i noen mnd.

Eheim Biopower 200-modellen passer akkurat ifht høyden i disse 85 liters karene, de er 35 cm høye men så har man jo fratrekk for noen cm sand på bunnen.
Ulempen med disse er at når du slår dem av for å ta det ut for rens, så raser møkka av det og ned i akvariet... *himler med øya* Det er så typisk for innvendige filtere, men det får man vel bare leve med.

I kveld hadde jeg også tenkt å lime inn en ekstra del for å skjøte på den Juwel Rock bakgrunnen som finnes i karet, for å tette igjen det gapet som ble der når filtermatten ble fjernet. Men da jeg tok frem patronen med Orca Underwater Glue, var innholdet i patronen steinhardt og ubrukelig. Syns jeg hadde skrudd korken skikkelig hardt på jeg da, men... tydeligvis ikke. Gikk inn på Tropefisk.no for å bestille en ny, men det var ikke på lager og bestillingstiden var hele 2-4 uker (!). Da kan jeg like gjerne bestille fra Tyskland, og det gjorde jeg. Deretter var det bare å vente da... jeg regner med at dette tar tid, for juleposten begynner nok å forsinke ting snart. Så fort vi entrer desember, kan man bare glemme å få ting til normale tider hos posten. Man må ofte legge på både en og to uker...

Her er et bilde av C. reyndolsi tanken, knipset en times tid etter at jeg var ferdig så vannet er ikke helt klart enda.
De kule fjesene til Reynoldsi'ene ligger der inne i mudderet mellom plantene og glaner forskrekket ut på meg; det dommedags-vesenet som bragte denne katastrofen over dem

[External Image]
Black_Flys
[/B]Blir ikke arbeidsløs med det første nei. Bare et spørsmål om denne typen filter. Skal de ikke rengjøres? Skvise ut litt fritt i ny og ne? Eller blir det så mye dritt uansett?


Det er en av fordelene med HMF matter, at de så sjelden trenger rengjøring. Jeg ble veldig interessert i den typen filter når jeg hørte hvor lite vedlikehold de trenger (det liker jeg!)
Det er en enorm flate og millioner av små hulrom i svampen der slammet får plass. Har ikke helt fått med meg hva akvarister flest har som rengjørings-intervall på denne typen filter, men det er maks en gang i året har jeg inntrykk av. Kanskje annethvert år, mener også jeg leste om en som renset sin for første gang etter tre års drift. Akkurat som med vanlige filtere så avhenger nok rense-intervallene litt av fiskebesetningen, forurensningen generelt osv.

Mitt vedlikehold av mattene bestod vel egentlig mest av å slamsuge dem for pestsnegler av og til i forbindelse med vannbyttene :p Så jeg slapp å se de sneglene spredd utover hele den svarte filtermatta.. pestsneglene elsker de mattene, det bodde hundrevis av snegler i og på dem... urk.


AquaLife
[/B]Undervannslim sier du. Vil det si det samme som at du kan lime bakgrunnen i akvariet mens det er vann i det? Hvor får man kjøpt den limen?


Ja, det er riktig
Undervannslimet binder og herder under vann, og man kan fylle opp akvariet igjen med det samme. Jeg tenkte å tappe ned karet ca halvveis, mest for min egen del så jeg kan jobbe litt over vann også mens jeg driver med det. Men det hadde ikke vært noe i veien for å bare ha full vannstand og lime løs. Jeg tenkte å sprøyte på undervannslimet på bakgrunnsbiten mens jeg holdt det utenfor akvariet, og så direkte ned i akvariet og klemme det fast på bakveggen der det skal sitte.

Jeg vet at Tropefisk har undervannslimet Orca i sitt sortiment her.
Selv bestilte jeg det her fra Aquaristikshop.de i Tyskland denne gangen, men forrige gang kom det fra Tropefisk.

___________________

Nå har jeg forresten utført plan 1, plan 2 og plan 3
Eller nesten da. Karet med C. reynoldsiene er ferdig, hmf matten er fjernet.

Så har jeg vasket, spylt og rengjort 98 literen jeg hadde C. weitzmaniene i, og de flyr nå rundt som jojo'er i 168 literen. Helt spinville, som alle Corydoras er når de er flytta på. Vet ikke om det er gledesrus eller hjemlengsel eller hva :p
Etter skrubbingen ble karet dyttet på plass i reolen igjen, og så helte jeg en sekk på 15 kg Biltema-sand i karet. Da kjente jeg at det var nok for i dag, så jeg ikke orket å fortsette. Dessuten gidder jeg ikke fylle det med iskaldt vann. 100 liter vann er fyllt i en av mellomlagringstønnene mine, så får jeg vann som er passe temperert til i morgen og kan fylle det opp og begynne plantingen da.

Jeg oppdaget at jeg har vært en flittig liten maur i november... jeg har i løpet av måneden renset alle mine utvendige tønnefiltere! Det sitter en post-it lapp på hvert filter, der jeg skriver datoen for siste rens (så jeg har et overblikk osv)
Dermed sitter jeg her med skjegget i postkassa (eller geipen) for jeg har ikke noe særlig med filtergørr å kickstarte filteret med denne gangen. Det gamle filtermaterialet som var i, pælmet jeg. Grunnen til det er at det var så sinnsykt med alger, både grønne og gråsvarte penselalger, i det karet. Da gidder jeg ikke bruke filterets innhold om igjen, for det er det samme som å sende algene en forgyllet invitasjon om å komme tilbake til karet igjen. Algesporer finnes det millioner av i et filter. De kan godt holde seg borte så lenge som mulig. Derfor ville jeg starte filteret på ny frisk, og ta splitter nytt filtermateriale (det har jeg i en kasse). Jaja, da får jeg bare smøre meg inn fra topp til tåfis med tålmodighet, og kjøre inn filteret på den langsomme måten (kanskje jeg kan finne noe gørr i et av filterne mine et sted og påskynde prosessen noe, iallefall).
Eller jeg kan gjøre et eksperiment ut av det, og teste enda et slikt "bakterier på boks" produkt, som lover gull og grønne skoger mht filterbakterier...? Kunne vært morsomt. Det har enda ikke forekommet at et kar har vært nitritt-fritt under innkjøringen ved bruk av noe slikt produkt, men siden jeg er nysgjerrig og vil finne ut om dette gjelder så godt som alle på markedet så må jeg jo teste.
Denne gangen valgte jeg en ellers pålitelig kvalitetsprodusent, Aqua Medic, og deres produkt innen filterbakterie-kategorien heter Biobacter.
Kan bli spennende å se om det har noen virkning overhodet, littegrann eller hva.
Bilder fra i går, knipset litt her og der.
Corydoras eques fikk brine shrimp sticks til kveldsmat, og i dag er tanken helt tåkete. Jeg irriterer meg grenseløst over at all mallemat skal tåkelegge karene sånn! Faktisk har jeg begynt med flakfôr istedet. De får en klype av f.eks. JBL Krill flakfôr. Mye bedre. Hver Cory suger i seg et og et flak, og ingen støvlegging av karet. Det er bare litt mer sølete for meg med flak, for jeg må dyppe og riste litt på klypa under vann for å få det til å synke med en gang. Da blir jeg våt på fingrene og må tørke fingrene for hver gang jeg skal nedi boksen og ta en ny porsjon (fuktighet må ikke komme til nedi boksen med fôret).
[External Image]


Så har vi overlevelses-helten vår, killien min "Happy Camper". Han har virkelig blomstret opp etter at han fikk damer i karet, så han er lykkelig dagen lang.
Bildet er tatt uten blitz og uten stativ, så det ble ikke helt sylskarpt. Men han har så kult tryne her!
[External Image]
Det ser ut til at Corydoras sp. Black yngel har høy dødelighet. Det er ikke godt å si hvorfor, men jeg har et par teorier. Det er alltid så høyt frafall på disse. Høy dødelighet på yngelen kan også forklare hvorfor denne typen Corydoras, som legger så mange egg, likevel fortsatt er såpass uvanlig i hobbyen og enda så dyr i innkjøp.

Som sist, ser det ikke ut til at overlevelsesprosenten/oppvekstprosenten på disse blir mer enn mellom 10 og 20 %. Det var jo hundrevis av yngel her til å begynne med (to kull lagt med en dags mellomrom), men det er ikke mange igjen nå, gitt. 30-40 stk antar jeg (har ikke foretatt noen telling).

Det er også store forskjeller på veksten i kullet. Noen er normalstore, andre er bittesmå "fliser" som ikke ser ut til å ha vokst på ukesvis. Jeg skal gi denne arten et forsøk til mht oppdrett, og da skal jeg gå tilbake til den arbeidskrevende metoden med BB tank, 100% vannbytte daglig og kun levende artemia til fôr de første ukene. Tidligere har jeg alltid hatt veldig god oppvekstprosent med den metoden. Men jeg har blitt latere, så det er ikke så ofte jeg gidder det lenger. Men verdt et forsøk, for å prøve og få opp et litt større antall av disse svarte Coryene.

[External Image]

[External Image]
mona o
Det er bare litt mer sølete [I]for meg[/I] med flak, for jeg må dyppe og riste litt på klypa under vann for å få det til å synke med en gang. Da blir jeg våt på fingrene og må tørke fingrene for hver gang jeg skal nedi boksen og ta en ny porsjon ([B]fuktighet må ikke komme til nedi boksen med fôret[/B]).


Hvorfor ikke det, egentlig? Er bare litt nysgjerrig. Da lærer jeg noe nytt
Holdbarhet Fuktighet = bakterier. Fare for at det mugner/blir dårlig, rett og slett. Alt tørrfôr (inkl menneskeføde faktisk) må oppbevares/lagres helt tørt for å holde seg.
Restart av 98 literen nederst til høyre
Der var tønnefilteret sparket i gang på nytt i nyoppsatt 98 liter!

Leste bruksanvisningen på Aqua Medic Biobacter, filterbakterie-produktet altså, og fulgte den som omhandlet nyoppsett av akvarium.

Innholdet i pakken: Det var en liten ampull i tynt glass med et slags pulver i, det så egentlig mest ut som tørrgjær både av farge og form. Så var det et lite reagensrør av glass med kork som det var noen hvite tabletter i.
Ampullen knakk jeg over den åpne filtertønna, og la en tablett nedi. Det luktet dritt av innholdet i den ampullen :p La på filtervattskiven som skal ligge på toppen, og tenkte å starte det, men så tenkte jeg meg om litt. Litt mere filterbakterier ville kanskje hjelpe....

Så for å hjelpe kickstarten ytterligere klatret jeg opp på gardintrappa og hentet ned hang-on filteret som gruppen med C. eques har, men der har jeg tydeligvis vært og renset ganske nylig, der også. Søren og - men jeg greide å skvise ut ørlitte granne gørr fra de to svampene i en bøtte vann og tømte det også oppi filtertønna. Så smekket jeg på lokket, koblet til alt og plugget i kontakten...*svusssssssj* sa det. En sky av uklart, beige vann strømmet ut av filteret. Det sto i bruksanv. på Biobacter'en at det ville skje, men at det var normalt. Videre skal man så tilsette en sånn hvit tablett til på dag 3 og dag 6, og måle nitritt-nivået daglig.

Dette kan jo bli et interessant eksperiment!
Fortsettelse og oppdateringer følger.
Nå vil jeg jo ikke få vite 100% sikkert hvilken av de to metodene mine som hjalp mest, siden jeg kombinerte filtergørr og produkt fra pakke. Men det var så utrolig lite filtergørr jeg fikk ut av de svampene at jeg er usikker på om det har noen virkning overhodet.

Nå skal jeg koke eikeblader og legge oppi. Leste at det å gi dem et oppkok får dem til å synke fortere (i motsetning til bløtleggingsmetoden i bøtte eller akvarium, da tar det et par dager).

Holder på å lete etter sugekopper til filter-rørene akkurat nå. Sånt noe har jeg en tendens til å slenge fra meg litt overalt.

Plantene som er satt her er noen nyinnkjøpte Barclaya longifolia (rødlige blad) som jeg kjøpte av Siljan og fikk i posten tidligere i uka. De grønne plantene er
Aponogeton crispus, som jeg kjøpte av Aquamanias i sommer. De hentet jeg fra karet ved siden av, der knollene opprinnelig ble plantet. De har delt seg litt og satt sideskudd, så jeg kunne hente ut avleggere derfra nå.
Alt må nå bare stå og vokse seg til Spesielt gleder jeg meg til B. longifolia blir større, de er utrolig flotte planter. Tynne og skjøre, men akk så vakre blad!

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap