Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 5)

Pål sine fisker
Lurer på om planten du spør etter kan være Najas guadalupensis. Den er veldig lik i veksten, og kan variere endel i tykkelse... Ellers som alltid knall bilder :) Pål


Ah, tusen takk. Jeg har googlet litt og det stemmer perfekt med bilder og beskrivelse (at stilken knekker av lett osv). Tusen takk! Har reg. planten i profilen på karet nå (kjekt å gjøre så man husker navnene på det man har).
Resten av bildene jeg tok i går.

Black Bee reke på tur i 85 literen med C. Black. Har ti stk, kjøpt nå i høst, og ser nå flere hunner med egg.
[External Image]


Glimt fra 98 literen med C. adolfoi. Jeg lurer veldig på hvor mange det egentlig er der nå, ½ år etter at de voksne flyttet inn i dette karet... på det nederste bildet ser man et av hjørnenene i karet, og det ligger (såvidt jeg kunne telle/se før bildet ble forminsket) 28-29 Corydoras adolfoi yngel/ungfisk bare der. Det kan like gjerne være minst like mange spredd rundt ellers i karet og gjemt under trerota o.l. Ojsann...

Her må det altså en kraftig oppryddning til, men jeg lurer på hvor jeg skal ha dem inntil de er store nok/gamle nok til å selges...Akkurat nå kjennes det at jeg nylig har kvittet meg med to akvarier og har litt mindre plass plutselig.
Det får bli i den nyoppsatte 98 literen jeg ominnredet her om dagen, når den bare er klar for å ta i mot fisk.

Det ble litt dårlige bilder av Adolfoi'ene, for akvariet står øverst og jeg er ikke høy nok til å få riktig vinkel (hvis jeg ikke står på en stol e.l.)
[External Image]

[External Image]
Ha! Ser man det! Noe skjer i karet jeg har satt til innkjøring med "prefabrikerte filterbakterier" fra eske

Er det en mulighet for at kanskje Aqua Medic Biobacter er et produkt som faktisk virker? Det gjenstår å se hvor lang tid dette tar, men det er dag 3 i dag, og jeg har allerede kraftig utslag på ammoniakk-testen. Hele 1.5 mg/L viser ammoniakk-testen idag (som er giftig nivå for fisk).
Idag er som sagt tredje dag, og det er tid for å tilsette en ny tablett av de hvite som fulgte med (det skal gis en på dag 1, dag 3 og dag 6). Men mengden oppgitt i bruksanv. er for et kar på 250 liter. Det er dumt. Må man da egentlig sitte og dele tablettene med kniv og plundre med det om man har et mindre akvarium? Det gidder jeg ikke, så jeg bruker stor dose - det kan umulig skade, det gir vel heller bedre effekt?

Når siste tabletten er tilsatt på dag 6, er jeg spent på hva som skjer i etterkant av det, f.eks. hvilke målinger jeg vil få på dag 7 og 8.

Spennende dette her Kanskje dette er et produkt man faktisk kan bruke og kan anbefale brukt (i motsetning til alle andre slike produkter jeg har sett/hørt om/prøvd ut)...? Men det gjenstår altså å se.

[External Image]
mona o I GÅR
Ooops.... jeg sjekket nitrat-nivået i karet med C. adolfoi nettopp. Og fikk altfor høyt måleresultat. Forventet å få under 15, kanskje 10, men det ble det absolutt ikke, nei. Jeg har aldri sett så høyt nivå i noen av mine kar før. Oransjefargen ble litt annerledes enn den på papiret, men den lignet mest på noe midt i mellom 40 og 60.... *gisp*! (NB! Bildets fargegjengivelse er ikke helt korrekt)


Jeg skulle ta en ny nitrat-test i dag, og oppdaget en liiiiten feil jeg gjorde sist...
det skal visst tilsettes 2 skjeer av reagenspulveret, ikke 1 som jeg trodde og gjorde sist. Da er jo resultatet ovenfor (fra i går morges) helt feil.

Den nye JBL Nitrat-testen som jeg gjorde i dag viser fullstendig normalt nivå av nitrat. Testen har fargeresultat for verdi 10 og 20. Fargen på dagens test er midt i mellom 10 og 20. Kanskje nærmere 20 enn 10. Omtrent 15 i nitrat er helt greit. Men jeg skal fortsette og holde øye med det. Høyt nitratnivå er nok sannsynlig i et kar som er så fullt av ungfisk og yngel.
Kjempeflotte bilder av C. Blackene dine!
De eneste bartete jeg har er 4 VF Brochis (husker ikke slaget)
men, de er jo nydelige de og

På bildene gjemmer de maten sin i hjørnet på karet=D
I fjor på disse tider, i oktober/november -08, satte jeg inn 7 stk voksne, viltfangede Corydoras oiapoquensis i den nederste 160 literen min.
I dag, ett år senere, teller jeg 31 Og det har de blitt uten at jeg har måttet løfte en finger







Tellebilde!
[External Image]

[External Image]


Jeg hadde storomgjøring i 160 literen deres i dag. De trådalgene som grodde på redmoor-røttene gjorde meg sprø. Selv om jeg har fjernet HMF matten vil ikke algene helt slippe taket, selv om det er mange, mange ganger bedre enn før jeg tok ut matta (da lå det jo KLASER med trådalger). Det er litt igjen.

Jeg har dessuten lenge hatt lyst til å sette inn en mere "corydoras-vennlig" rot, dvs en som skaper skygge for dem, hvor de kan ligge og hvile uten å bli sett ovenfra. Mangroverot, med andre ord. Så selv om jeg liker redmoor-røtter, så byr de jo ikke på særlig mye skjulesteder for Coryene. Og Corydorasene liker nok absolutt mangroverøtter bedre, så jeg fikk lyst til å innrede karet mer for deres skyld og ikke min :p
Jeg bestemte meg altså for å gjøre om.

Fikk kjøpt meg noen mangroverøtter av Aquamanias for litt siden, og i dag skred jeg til verket. Rota ble spylt og skrubbet ren for løs flis og støv i dusjen først.

Så var det ut med alle redmoorrøttene og alle plantene. Gufset sto som en røyksky for hver plante...*urk*
Fiskene ble fanget inn, en etter en, og satt i to plast-kar. De 7 C. atropersonatusene delte plastkar med plantene så lenge, mens de jeg var mest interessert i idag, fikk et eget plast-kar. 31 Corydoras oiapoquensis, hvorav hele 27 hadde flott størrelse (7 fra opprinnelig gruppe, 20 som har vokst opp på egenhånd i karet). De 4 siste ynglene var bare noen uker gamle og syns knapt på bildet, ca 1 cm store bare

Fikk vrikket på plass rota, og dyttet på plass plantene igjen på litt andre steder enn før. Kom på at jeg glemte jo å gi dem plantenæringskuler, men det får bli i morgen.
Det ble jo et 70% vannbytte omtrent i forbindelse med dette, for jeg måtte slamsuge ut så mye gørr, oppbløtte plantenæringskuler, småbiter av knust, gammelt eikeløv osv. Men jeg hadde vanntønnene mine klare, så vann stod ferdig luftet og ph-justert.
Det var morsomt å se på Corydorasene da jeg slapp dem ut i karet igjen. Vannet var nok noe kaldere enn istad (3°C kjøligere), og etter de første sekundene med forvirring, satte de i gang og moppe rundt på sandbunnen. Her var det mye god-grums som var virvlet frem i dagens lys!

Her tror jeg Coryene vil like seg mye bedre nå! Mange av dem tok rota i besittelse på flekken, og de har allerede ligget og kula'n en stund under rota
Kastet oppi et tre-fire never med eikeløv, men mesteparten har ikke sunket enda.

Grumsete vann enda og eikeløv som flyter tjukt i overflata, så det er ikke så mye man ser på bildet, men...
Akkurat nå sitter jeg ved pc'en ved siden av 160 literen deres, og nå er det full rulle og velkjent vrimling langs glasset

[External Image]
Det ble nydelig Mona! Blir alltid forbløffet over hvor fine karene dine blir!
Takk for det, Matsi, og jeg blir alltid like overrasket når folk sier det, for selv føler jeg at jeg har "kjørt meg litt fast" og at akvariene mine begynner å bli litt "ensformige". Jeg har stort sett alltid samme oppsett, med noen få unntak, og tenker at det sikkert må være kjedelig i lengden for andre å se Ikke no' nytt, liksom


Har et par bilder til fra i går.
Corydoras atropersonatus.

Øverste bilde har jeg laget en skikkelig vrien quiz av...
GJETT hvem som er den rognstinne hunnen??? Hehe
[External Image]


Her på plass i akvariet igjen. Blek, men fattet.
[External Image]
Konkurranse
konkurranse. Jeg tipper den til venstre.
Dou..... hehe. Flott bilde der man ser forskjellen.

Har sikkert spurt, men du sier 6 måneder før du selger fisk. Hvilken størrelse er dette ca da? På coryer altså.

Espen
Jeg pleier ikke selge mine Corydoras før de er 8-9 mnd. Har vært noen unntak, men sånn ca deromkring pleier de å være. Eller enda eldre Jeg liker å ruge på dem lenge før de flytter hjemmefra, hehe

Størrelsen er så forskjellig fra art til art, så det er vanskelig å si noe om. Det avhenger også hva jeg har fôret dem med. Helt klart at de som er "flasket opp" på levende artemia har fått en start som ikke kan sammenlignes med tørrfôr-fisk. De kan i enkelte tilfeller være dobbelt så store :p

Om man går på str og ikke alder, så burde man nok vente med å selge til de er minst 2½ til 3 cm.
"Problemet" med Corydoras er at de ser ut til å vokse i rykk og napp. Den første tiden ser man forskjell fra uke til uke, og de vokser så det knaker frem til en viss størrelse, og det er nettopp 2 - 2½ cm. Da får veksten plutselig en holdt, det stanser opp, og de ser ikke ut til å vokse noe som helst på lange tider. Fra 2½ cm og oppover går det veldig sakte.

Maller generelt vokser jo sakte, så det er jo ikke noe uvanlig.
Jeg er litt trist fordi jeg ikke har sett noen lek og egglegging på min nydelige lille gruppe med Corydoras reynoldsi på ganske lenge nå.
Aner ikke hva som har skjedd, men de holdt jo på som besatt fra tidlig i våres og hele sommeren gjennom. Men så brått utpå høsten, når det egentlig er tiden for lek og egglegging hos Corydoras, DA slutter de!

Jeg må se om jeg kan finne ut hva som er feil. Temperatur er som før og ph også (rundt sju).

Jeg trodde kanskje det skulle hjelpe å få fjernet HMF matten og samtidig få inn bedre sirkulasjon, men det har ikke skjedd. Hm.... her må det tenkes.

[External Image]
Coridoras reynoldsi
-den reynoldisen så tynn ut.?
-vet at du vet best,men har du slurva med god mat.?
Treg.. neida ;-)
Det hjalp å få startet en ny tråd Mona
Jeg var vel en av de som ikke fikk skrevet noen innlegg i den forrige.
Har fulgt med en stund nå & må bare si at du har et vakkert akvarom, med mange fine & spennende fisker.
Etter å ha lest litt i tråden din har jeg fått lyst på Corydoras, vet ikke helt hvilken type ennå.. Men er vel greit å tenke et par ganger før man handler disse.
Bedre sent enn aldri, godt å ha deg tilbake

& lykke til med de som ikke vil leke.
Så mange yngeler du har fått på C. Oiapoquensis og C.Adolfoi, Mona. Begge er kjempefine arter Har du planer om å selge noen av disse artene om ikke lenge? Selv skulle jeg gjerne hatt flere C.Adolfoi, og muligens også kjøpt en gruppe med C. Oiapoquensis. Hvordan er sistnevnte mht til skyhet? Ser dette varierer veldig masse fra art til art, C.Sp. Black er jo nesten oppi glasset hele tiden
stingsild
-den reynoldisen så tynn ut.? -vet at du vet best,men har du slurva med god mat.?


He-he, her begynte jeg å le høyt Om jeg har "slurva med god mat"... vel, sannheten er : nei, jeg sverger, det har jeg ikke

Men bildet er fra i våres, og jeg kjøpte fiskene i april. De var nok temmelig tynne og små da jeg fikk dem, så på bildet hadde de nok ikke rukket å legge på seg noe særlig.
Men til info; det er store forskjeller på artene i familien Corydoras. Noen er store, noen er små, noen er runde, noen er høybygde og kompakte, andre er langstrakte og slanke av natur.
Corydoras reynoldsi er liten og spinkelt bygd altså en veldig slank art. De blir rett og slett ikke tjukke. Det eneste er at jeg ser hunnene er noe rundere om buken pga eggutvikling, men absolutt ikke så mye som andre arters hunner blir, bare litt.

C. reynoldsi er sky og veldig beskjedne i matfatet, maten jeg gir bruker de mer enn dobbelt så lang tid å spise opp som de andre artene jeg har (de sluker det).

Joanna & Pål
Så mange yngeler du har fått på C. Oiapoquensis og C.Adolfoi, Mona. Begge er kjempefine arter :-) Har du planer om å selge noen av disse artene om ikke lenge? Selv skulle jeg gjerne hatt flere C.Adolfoi, og muligens også kjøpt en gruppe med C. Oiapoquensis. Hvordan er sistnevnte mht til skyhet? Ser dette varierer veldig masse fra art til art, C.Sp. Black er jo nesten oppi glasset hele tiden ;-)


Corydoras adolfoi vil nok bli til salgs noen av, men jeg aner ikke når. Og siden jeg allerede har lovet bort 10 av dem, går nok de største ut der.
Resten er vel mye smått, men jeg har planer om å ta dem ut og fôre dem opp i et eget kar. Fôre litt oftere og sånn, så vokser de bedre. Det er ganske vanskelig å vite hvor mye man skal fôre når man ikke aner antall fisk i et kar Og der de går nå er det sånn. Har ingen anelse om hvor mange fisk jeg driver og mater på, siden de har vokst opp der på egenhånd.

Dessuten er jeg jo grådig nysgjerrig da, og har lyst å vite hvor mange de er blitt... Så en telling hadde vært moro.
mona o 26.11.2009
Eller jeg kan gjøre et eksperiment ut av det, og teste enda et slikt "bakterier på boks" produkt, som lover gull og grønne skoger mht filterbakterier...? Kunne vært morsomt. Det har enda ikke forekommet at et kar har vært nitritt-fritt under innkjøringen ved bruk av noe slikt produkt, men siden jeg er nysgjerrig og vil finne ut om dette gjelder så godt som alle på markedet så må jeg jo teste. Denne gangen valgte jeg en ellers pålitelig kvalitetsprodusent, Aqua Medic, og deres produkt innen filterbakterie-kategorien heter [URLBLOCK1]. Kan bli spennende å se om det har noen virkning overhodet, littegrann eller hva.


EKSPERIMENT BIOBACTER:

Jeg synes dette eksperimentet faktisk ser ut til å bli ganske spennende!

Det er nå bare på dag 5 av eksperimentet, og det er utslag på både ammoniakk og nitritt. Nitritten har dukket opp i løpet av det siste døgnet (var ikke utslag i går).
Først testet jeg med Tetra sin nitritt-test, for det var den som tilfeldigvis lå der. Resultatet ble en varmgul farge. Jeg har brukt sånne tester mange nok ganger til å vite at resultatet ikke er null da, men at det er utslag, siden Tetra ikke viser andre resultater enn "gul" før det overstiger 0,3. Og både 0,2 og 0,3 er et ganske ubehagelig nitritt-nivå for fisk! Er Tetras nitritt-test derimot lysegul med et stikk av lime grønt, da er resultatet null. Så gulfarge er ikke bare gulfarge - det finnes forskjeller

Jeg tok frem JBL nitritt-test og den ligger på noe som ser ut til å være midt i mellom 0,2 og 0,4. (JBL testen viser utslagene som rosa farge, ikke gul som Tetra gjør).

Ammoniakk-testen viser fremdeles sterkt utslag, men kanskje en anelse lysere enn i går. Men det tilsvarer fremdeles 1,5 på fargekartet.

Det ser ut som filterbakteriekulturen jeg tilsatte i form av ferdigprodukt, speeder opp prosessen med innkjøring ved å tilføre ammoniakk i stor mengde fra dag 1. Man kan spare en hel del dager på innkjøringen hvis det er slik dette funker.

Det er en tablett igjen å tilsette, den skal i på dag 6. Det er i morgen, altså tirsdag (jeg tenkte først onsdag, men telte litt feil). Jeg er veldig spent på hva målingene vil vise i dagene etter at siste tablett er tilsatt. Men ikke minst; hvor lang tid det tar før jeg ser beviset på at nitrifikasjonsprosessen er fullført ved at nitritten går ned til null (uten at vannbytter er gjort).


[External Image]

[External Image]
Spennende!
rldig spennende å følge med her på hva som skjer! Og nok en gang, det karet var flott!
Dette var spennende! Men jeg lurer på hvordan går det med de cory artene du kjøpte på oslo city for litt siden? De som var ganske sjeldne med en ganske stiv pris! Har det blitt noe lek?
Kristian F
Dette var spennende! Men jeg lurer på hvordan går det med de cory artene du kjøpte på oslo city for litt siden? De som var ganske sjeldne med en ganske stiv pris! Har det blitt noe lek?


Det går veldig bra med dem, alle sammen Stiv pris er rette ordet ja, den dyreste (og sjeldneste) lå på omtrent 600 kr pr stykk..(C. gracilis) Det svei litt i lommeboka, det, men det var bare en sånn må-ha greie, hehe Og siden jeg alltid har hatt et godt øye til Corydoras guapore, så måtte jeg bare ha dem også!
Jeg var på nippet til å reise tilbake til Oslo City og kjøpe flere C. guapore, men jeg hadde da allerede rukket å gi dem en avlusningskur (mot parasitter), og hvis jeg på ny tilførte vf fisk der, måtte jeg kjørt hele avlusningskuren på nytt. Så jeg droppet det, men det var veldig fristende å få tak i 4 -6 eksemplarer til (jeg kjøpte 8 av Guapore).

Pussig du skulle spørre om det der med lek.
Jeg har ikke sett noen lek, og heller ingen egg, men ved flere anledninger har jeg sett et bittelite Corydoras-yngel pile over sandbunnen! Hvilken art det er og hvor det kommer fra, det lille krapylet, aner jeg ikke. Det har fremdeles yngelkamuflasje-mønster, så id er noe jeg må vente en stund på (hvis den overlever over tid i karet da). Men det er nok lite sannsynlig at det kommer fra disse vf. Mest trolig er det et egg som har hengt fast i plantene jeg satte i karet da jeg innredet det, og alle plantene tok jeg fra andre akvarier jeg har (men husker ikke hvor fra jeg tok flyteplantene).

Men det er tegn til opphisset svømming og stiming i gruppen med viltfangede, det er helt klart, så det er håp! Spesielt i går kveld, da var det nesten så jeg trodde de skulle sette i gang. Men det roet seg ned og jeg så iallefall ikke noe så lenge lyset var på.

Det er en nydelig gjeng Corydoras som jeg er veldig, veldig glad jeg fikk tak i. Angrer ikke et sekund.
[External Image]
Morsomt å høre! Har siklet litt på guapore selv, liker den runde formen de har på snuten. Vet du om man kan få tak i noen som ikke er vf og dermed noe billigere? Har ikke hatt cory før men ønsker en gruppe til mitt 240L. Må si at det er du som har fått interessen min for cory til å blomstre med alle de flotte bildene og historiene.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap