Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 9)

I dag oppdaget jeg noe litt trist i et akvarium. Akvariet det gjelder står rett ved siden av skrivebordet jeg sitter ved, og er den øverste 160 literen min.

Over tid har den ene trerota helt til høyre i karet sklidd litt ned, og endt opp så godt som klint inntil sideglasset på høyre side. Der står nå skrivebordet mitt, men før stod det en reol med 2 x 128 liter der, og da var det ikke mulig å se inn på den kortsiden av 160 literen.
For noen uker siden oppdaget jeg et skjelett liggende klint mellom glasset og trerota. Utifra formen på hodeskallen skjønte jeg at det var en Corydoras. Jeg kunne også se restene av benspilene de har langs kroppssiden istedenfor vanlige fiskeskjell. Helt klart en Corydoras som hadde kilt seg fast og endt sine dager der. Skjelettet var sannsynligvis gammelt, og jeg tenkte at "nå må jeg huske på å dra den trerota litt mere frem, og legge noe i mellom så den ikke sklir tilbake, for da kan flere fisk sette seg fast..."
Men sånne ting på ting-å-huske-på-lister har en tendens til å bli utsatt... og utsatt.

Og i dag var det for sent. En ny Corydoras hadde kilt seg fast og lå sidelengs klemt under rota og den var død...
Siden Corydoras har så stive og harde finnepigger, og finnene ved gjellene bare kan peke rett ut eller bakover, og ikke forover, så sitter de dønn fast hvis de kiler seg inn i et trangt rom. Finnepiggene, som er ment å skulle redde dem fra å bli spist av andre i det fri, kan også være en dødsfelle. Ute av stand til å rygge pga finnepiggene henger seg opp og fungerer som mothaker på en fiskekrok, blir de liggende til de dør.

Denne gangen kunne jeg fremdeles se hvilken art det var som satt fast, og det var en Corydoras amapaensis. Jeg er faktisk så godt som sikker på at det var en sånn forrige gang også... Det er typisk denne arten å stikke seg vekk alene, og siden hannene bøller litt med hverandre har en og annen hann ofte behov for å finne seg et bortgjemt sted å gjemme seg.

Hvis jeg har rett og den forrige som satte seg fast også var en C. amapaensis, skulle det bety at jeg nå skulle hatt 3 C. amapaensis igjen i karet. Men det som er litt mistenkelig er at jeg kan bare finne 2 stykker....
Jeg har sjekket karet med lommelykt, men kan ikke se noe. Men det er jo ikke lett heller i en hel 160 liter. Fisk har forduftet totalt i mindre kar enn det.

Stakkars fisken....æsj, det er dobbelt så irriterende fordi jeg føler at det er min feil! Dødsfellen kunne vært rettet opp i for ukesvis siden, men glemsomhet og lathet fra min side gjorde at enda en fisk gikk i samme fella.

Needless to say... roten er nå endelig flyttet frem og en sten lagt i mellom, så flere fisk kan ikke kile seg fast der.


Det syns ikke på bildet, men sideglasset på karet er altså klint inntil den trerota som fisken har kilt seg fast under, så det ble som en liten "tunnel".
[External Image]


Her er et utklipp/nærbilde av restene etter forrige Corydoras som avled samme skjebne. Det ser ut som avklipte tånegler eller noe, men det er altså benplatene som Corydoras har langs kroppssidene som vern mot fiender.
[External Image]
Føler med deg her Mona. Det er trist når fisk klemmer seg ihjel og vi vet at vi kunne forhindret det;( Har ikke opplevd akkurat dette, men jeg har reddet en cory som hadde kilt deg fast, og da følte jeg meg bra etterpå PS! Det siste bildet kom ikke opp.


Det kom opp nå!
Så fint at det ser ut til å gå bra med babyen *s*
Jentebabyer tåler heldigvis mer enn guttebabyer *S* Krysser fingrene for at det fortsatt vil gå bra med henne *S*

Også en Mona *S*
hvis du høyreklikker på bilde ditt, egenskaper, så avansert. ser du alle innstillingene bilde er tatt med fikk du det til ?

evt egenskaper, så bla bort til fanen detaljer, dette gjelder vista

Det gjelder vel kanskje mest for Internet Explorer? For jeg har Windows Vista, men jeg bruker Firefox nettleser, og den har ingen "Avansert" fane når det kommer til "Egenskaper" på et bilde på nettet. Den har faktisk bare en fane og der står det ikke stort.

Jeg kunne gått gjennom hvert enkelt bilde i Windows fotogalleri, der finner jeg massevis av detaljer. Som dette f.eks. (se bilde nederst)
Men det gidder jeg ikke :p

Jeg har forresten tatt noen nye bilder i kveld, mens Corydoras sp Black ynglene gasser seg med levende artemia. Har du sett på ma(g)en! Herrejemini, de triller snart. De spiser og spiser og spiser.... dette likte de! Skal krympe bildene nå og legge dem ut.

[External Image]
Gratulerer som tante

Kjedelig med fiskene dine som setter seg fast & dør. Krysser fingre for at det ikke skjer igjen.
Men å se på bilder av dine Cory for jeg bare mer & mer sans for disse, blir nok en fin julegave iår det
Nå har jeg sett Corydoras sp. Black yngelen ete som de aldri før har gjort De har proppet de små magene sine med artemia så de ligger og vugger!
Da jeg fôret med pipetten, følte jeg meg "litt ute av trening" mht hvor mye de skulle få, så jeg trodde først jeg ga en del for mye. "Det blir slamsuging i morgen" tenkte jeg. Men etter at de har fått spise en stund, kikket jeg under håndkleet igjen, og de har spist opp 80% av maten allerede!
Resten spiser de nok utover kvelden og natta. Det blir sannsynligvis ikke nødvendig med noe slamsuging i morgen, bare vanlig vannbytte.

Når jeg skal fôre med nyklekt artemia i et yngelkar med Corydoras, må jeg sørge for at den levende, hoppende maten er der yngelen kan få tak i den; på bunnen. Når vi vet at levende, nyklekt artemia tiltrekkes av og svømmer mot LYS, så er det egentlig ganske enkelt. Man sørger for at det befinner seg en lyskilde nede ved bunnen på et relativt konsentrert område, og at resten av karet er mørklagt. Da svømmer all artemiaen ned dit og holder seg der, og Corydoras-ynglene kan vasse i masse deilig mat!

Jeg gjør det på følgende måte:
Et stykke svart sitteunderlag eller sånn akvarieunderlag. Dette er til frontruta. Nederst på dette firkantede underlaget skjærer jeg en avlang firkant, omtrent på størrelse med en vanlig hårkam. Så setter jeg det inntil frontruta, med utskjæringen nede ved bunnen. Et håndkle dekker resten av karet, så det blir mørklagt og ikke får lys fra rommet og akvariene rundt. Dekkglass må til, så ikke håndkleet dyppes ned i vannet
Så legger jeg en liten akvarielampe på krakken foran karet, vender den inn mot åpningen jeg skjærte ut i sitteunderlaget så den lyser mot akvariet og gjennom den utskjærte åpningen. Der sprøyter jeg så ut artemiaen jeg har høstet med en pipette. Siden lyset er der, vil artemiaen samle seg og holde seg der i en stor sverm. Yngelen også, de ligger i skyen av artemia og gafler i seg som gærne

Om jeg har sett riktig, så har jeg bare mistet 2 yngel siden de klekket. De er vel... 10 dager nå tror jeg? Så det betyr at det skal være rundt 75 stk. igjen, og det er mange munner som spiser artemia, det

Disse bildene tok jeg ved å stikke kameraet inn under håndkleet og fotografere fra høyre kortside Man ser tydelig at artemiaen svermer i retning lyset. Legg også merke til hvor "konsentrert" lyset er, det er kun den stripen nede ved bunnen det kommer inn lys fra.

[External Image]


[External Image]

Se på den magen til denne lille tassen! Proppmett.
[External Image]

Min favoritt-flyteplante: Ceratopteris pteroides!

Suger opp enorme mengder overskuddsnæring fra vannet og holder de fleste karene algefrie. En bitteliten avlegger på størrelse med et kronestykke kan vokse seg enormt stor. Jeg pleier å sammenligne dem med størrelsen på en middagstallerken, men de blir større, mye større!

Denne 10-liters bøtta måler 28 cm tvers over i diameter. Flyteplanten er litt krøllete fordi den har vokst trøkket inn i et hjørne, men den måler nok rundt 40 cm (!) tvers over fra spiss til spiss.... !

Av og til fjerner jeg en sånn diger flyteplante og napper av noen små avleggere og legger igjen i karet. Så er det deres tur å bli store. De store skygger jo for mesteparten av lyset under seg, så det er liksom ikke overalt i karet de kan ligge heller. Og før eller siden blir de for store og må fjernes. Den yngre generasjonen får overta, for de setter dusinvis av avleggere kontinuerlig langs alle bladkantene sine.

Jeg har egentlig lyst å sette opp et kar med kun denne som plante, hele overflata dekt av den Stilig med de lange røttene hengende ned i karet.

[External Image]
Plussmedlem
Som vanlig har du en makeløs tilnærming til akvaristikken. Herlige bilder. Cory'er er opp til vurdering for neste kar, det er i hvert fall sikkert!

Men jeg vil arrestere deg på en ting. Vel er jeg mindre bevandret i faget enn deg, og min magre erfaring mot din er som å sammenlikne en bergenser med en trønder, men at den lille cory'en skulle være mett?! Den kjøper jeg ikke.
Den fisk fins ikke (er min empiriske påstand) som ikke forsøker å sluke alt konsumerbart materiale i dens nærhet. Jeg er sikker på at et par av de ville gladelig gitt avkall på flere indre organer for å kunne stappe bare den lille myggen ekstra, eller den o' så fristende artemia'n ned i gapet.

Så over til alvorspraten.
Har du, i all din prakt og kunnskap, observert scalarer slåss? Har to så godt som jamnstore ho'er som tidligere har vært bestiser og lesbian lovers, men etter forrige runde med "egging" snudde den største på flisa og ble konebanker. Hvorpå jeg bekymret googla seansen og fikk skrapa sammen noen opplysninger som hintet i retning av at konkurrerende hunner kan slåss om eierskap til egg. En sannsynlig konklusjon? Er dette noe du kanskje har opplevd, eller har du kun holdt de i tokjønnete par?
Hvis det er en opplevelse vi så deler, any advice? Den ene ser rimelig herja ut etter mishandlingen, selv om gemyttene er en god del roligere nå og finnene og skjellene gror pent tilbake.

Setter umåtelig pris på din innsikt og eventuelle råd.
På forhånd takk, og med ydmyk ærbødighet,
Viktor

PS: Ja, heia beste flyteplanten i verden! ;D
Viktor
Har du, i all din prakt og kunnskap, observert scalarer slåss?

Åjada, mange, mange ganger Jeg hadde vel på det meste 14-15 scalarer, fordelt på 3 kar (et par 250 litere og en 160 liter).
Noen scalarer gikk bare ikke sammen, og da måtte jeg nedi med håven og flytte enten bølla eller offeret til et av de andre karene. Jeg flyttet scalarer frem og tilbake inntil jeg kom frem til en gruppesammensetning i hvert kar som fungerte. Mens noen bare ble hissige under eggpassing, var det enkelte som rett og slett var slemme. Noen hadde bare et ondt øye til bestemte fisk i gruppa og ville aldri gå fredelig sammen, så de måtte være i hvert sitt kar.

Viktor
Har to så godt som jamnstore ho'er som tidligere har vært bestiser og lesbian lovers, men etter forrige runde med "egging" snudde den største på flisa og ble konebanker. Hvorpå jeg bekymret googla seansen og fikk skrapa sammen noen opplysninger som hintet i retning av at konkurrerende hunner kan slåss om eierskap til egg. En sannsynlig konklusjon? Er dette noe du kanskje har opplevd, eller har du kun holdt de i tokjønnete par?


Ikke godt å si, men jeg observerte noen ganger lignende scenarioer med et vanlig scalarepar. Hunnen og hannen var gode venner og vel forlikte, de la egg, men så ble eggene plutselig spist av andre i karet... Da ble hannen mildt sagt forbanna på sin kone og vendte seg mot henne, grisebanket henne fordi hun var en så dårlig mor og lot eggene bli spist. Han ga henne en omgang som for å si: "Host opp en ny ladning egg NÅ, ellers...!"
Da hunnene stort sett må ha et visst antall dager på seg for å utvikle nye, modne egg i buken, kunne hun ikke det. Hannen ble derfor mektig fornærmet og strøk på dør.
Denne store svart-marmorerte hannen min delte sin tid mellom to rivaliserende hunner; en svart hunn og en gullfarget hunn. De to hunnene avskydde hverandre som pesten, mens hannen stod der i midten og spilte uskyldig når hunnene barket løs på hverandre i kampen om hannens gunst.

Så hver gang en av hunnene hans mistet eggene, skjedde det samme: han ble sur og dro over til den andre hunnen og lot den siste stå igjen; ribbet for både mann og barn :p Men hver gang han kom tilbake, ble han tilgitt, den slasken! Innen et døgn eller to hadde han egg på et nytt blad med den nye kona si.

Slik er scalarer; troløse. De danner par med den som til enhver tid er leksklar og har modne egg å tilby parforholdet. De er ikke monogame, slik mange tror, de danner ikke par for livet! Men om forholdene i karet er slik at de ikke finner en annen attraktiv partner, så holder de seg til den de har. Finnes det imidlertid andre som er villige til lek og egglegging, så kan partnerbytte fort skje. Scalarer er som alle andre dyr; deres hovedinteresse er å spre genene sine videre til nye generasjoner.

Antar at dine to hadde en liten diskusjon om akkurat det der. Det er helt normalt og går som oftest over uten noen varige mèn. Men hold øye med dem for sikkerhets skyld. Sjekk at begge får spise osv.


Dette er en (av mange) favoritt-Corydoras jeg har!
Corydoras oiapoquensis - nydelige! Jeg har en gruppe på 7 viltfangede voksne, pluss en skokk unge voksne og yngel (salig miks av alder). De legger egg støtt og stadig, og yngel vokser på egenhånd opp i karet. Eller de har gjort det iallefall - nå har jeg gjort om hele akvariet, og jeg håper det fortsatt vil vokse opp yngel.
Jeg har hatt denne gruppen i to år nå. De går i den nederste 160 literen min, og det bor noen Corydoras atropersonatus sammen med dem.

Corydoras oiapoquensis.
Hunn på øverste bilde, hann på nederste. Se så flott ryggfinne hannene får når de blir eldre!

[External Image]

[External Image]
mona o
... Corydoras oiapoquensis - nydelige! Jeg har en gruppe på 7 viltfangede voksne...


Rettelse :p
Jeg har helt glemt at jeg har 1 til i den øverste 160 liter'n! Så egentlig har jeg 8 viltfangede voksne.

Den enslige Oiapoquensis'en har gått der sammen med C. condiscipulus ("den store fetteren" til Oiapoquensis, de ser like ut mht mønster og farger) siden jeg kjøpte de Coryene i fjor på disse tider. Aquamanias hadde bare èn Oiapoquensis igjen, og den kjøpte jeg samtidig med at jeg fikk C. amapaensis, C. spilurus og C. condiscipulus levert. Siden den enslige Oia'en var ny, skulle den bare gå i karantene og avluses først i sammen med de andre. Planen var jo å sette den ned til resten av "Oia-gjengen" etter et par-tre mnd i karantene.
Men, vi vet jo alle hvor pes det er å få fatt i EN bestemt fisk i et kar.... alt inventar må ut, og man blir svett og håret stritter, de stygge ordene hagler der man står vaglet over karet... ja du vet Det har blitt glemt og utsatt hele tiden og et helt år har gått... :p

Uansett, i kveld hadde jeg hatt sjansen - hvis jeg bare hadde husket at den enslige Oiapoquensis'en var der! Jeg flyttet på begge trerøttene og kastet ut noen av plantene, samtidig som jeg benyttet meg av Orca Underwater Glue og fikk limt på en skjøt på den innvendige bakgrunnen. Var litt lei av å se veggmalingen bak karet gjennom den ganske store glipen som ble der etter at HMF matten ble røska ut.

Den øverste 160 literen fikk et vannbytte i går, og et nytt stort vannbytte i dag også, siden jeg dro opp så mye dritt når jeg hev ut noen store sverdplanter og en stor klase halvråtten H. leucocephala. Det har nok blitt for varmt for den planten der i det siste. Typisk for den er å bli gul og så begynner en del av bladene å gå i oppløsning når temperaturen stiger over 26°C. I dette karet sliter jeg spesielt mye med å holde tempen nede, så den siste tiden har temperaturen ligget litt for høyt; på 27°C. Dette fordi jeg må ha dekslene til armaturet liggende nesten helt tett lukket pga de tetraene som er der. Nannostomus eques er skapt med en kroppsfasong som en hopper, så jeg hadde vel funnet alle på gulvet om jeg åpnet armaturet mer for lufting.

Omgjøringen og alt rabalderet jeg har utsatt dem for, har nå utløst en energisk og intensiv vrimling opp og ned langs frontglasset blant Corydorasene!
Hei Mona flotte disse Corydoras oiapoquensis dine.
Bare lurte på en ting ang oppdrett på corydoras, når du for egg på de tar du de i isbokser eller lignende eller kan man drette eggene i eget kar med sand på bunnen eller lar ikke dette seg gjøre med tanke på møkk og lignende fare for sopp på eggene?
Jeg kjøpte meg 2 voksne sterbai har 7 fra før men disse går ikke i samme kar enda, men de 2 begynte å leke og ligge egg en stor hun og en litt mindre han, kan eg ta eggene i et annet kar og la det gå sin gang eller trenger eggene ferskt vann hver dag?
Plussmedlem
Takk for svaret.
Etter ca. et døgns ekstra observasjon kan det se ut som det er en ny konstellasjon i emning og at det kan være årsaken til den noe brutale fremferden mot den gamle partneren.
Jeg husker fra artikkelen din at du nevner de ikke er fiskenes svar på albatrosser, men jeg innbilte meg at de foretrakk partnere på sin egen størrelse. Tvert i mot ser det da ut til at den største har slått seg sammen med den minste, som er i hvert fall bare halvparten av størrelsen. Nå er det etter mine kalkyler ennå en stund før jeg kan regne med å bivåne noen egglegging, siden det sist skjedde forrige lørdag.

Alltid litt trist når man finner døde fisker, så jeg føler med deg. Sist jeg fant en hadde jeg den morbide "gleden" av å plukke en halshugd kuhlii ut av impelleren i pumpa...
mona o
Min favoritt-flyteplante: [URLBLOCK1]! Suger opp enorme mengder overskuddsnæring fra vannet og holder de fleste karene algefrie. En bitteliten avlegger på størrelse med et kronestykke kan vokse seg enormt stor. Jeg pleier å sammenligne dem med størrelsen på en middagstallerken, men de blir større, mye større!


Kunne jeg spurt pent om å få kjøpe et par avleggere av deg? Har vært på jakt etter denne en stund, men sjelden jeg ser flyteplanter i salg her i byen i alle fall.
Liv H
Kunne jeg spurt pent om å få kjøpe et par avleggere av deg? Har vært på jakt etter denne en stund, men sjelden jeg ser flyteplanter i salg her i byen i alle fall.


Send meg en email Liv. Jeg ga bort noen i går, men jeg har noen igjen
Du behøver ikke betale for plantene, men jeg kan sende deg noen pr post hvis du gidder å betale porto + boblekonvolutt

PS! husk at desember-posten går litt tregt.
ctammer
Hei Mona flotte disse Corydoras oiapoquensis dine. Bare lurte på en ting ang oppdrett på corydoras, når du for egg på de tar du de i isbokser eller lignende eller kan man drette eggene i eget kar med sand på bunnen eller lar ikke dette seg gjøre med tanke på møkk og lignende fare for sopp på eggene? Jeg kjøpte meg 2 voksne sterbai har 7 fra før men disse går ikke i samme kar enda, men de 2 begynte å leke og ligge egg en stor hun og en litt mindre han, kan eg ta eggene i et annet kar og la det gå sin gang eller trenger eggene ferskt vann hver dag?


Det er mange måter å gjøre det på Noen klekker egg i sånne tomme isbokser, ja.
Eggene trenger ikke nytt vann hver dag, men yngelen gjør det hvis du tar dem i en egen boks eller klekketank med bare en brusestein.

Men jeg kan jo fortelle om måten jeg foretrekker:
Jeg syns det er greiere å bruke plast-kar av denne typen for de er gjennomsiktige så man lett kan se både egg og yngel, og de rommer litt mer vann. Tror mine rommer ca 10-11 liter.

Til klekking av egg bruker jeg en dæsj Amazon sortvannsekstrakt i vannet. Da mugner de ikke. Dagen før jeg beregner at eggene skal klekke, altså etter ca 3 døgn, skifter jeg ut alt vannet i klekkeboksen med rent, mellomlagret vann (med riktig temp og ph) fra vanntønnene mine. Da klekkes yngelen i fint og rent vann uten sortvannsekstrakt.

Hvis jeg bruker den metoden, med bare en luftestein oppi og ikke noe filter, må klekketanken få 100% vannbytte hver dag og klekketanken må byttes ut med en ny og ren tank hver- eller annenhver dag for å unngå bakteriebelegg på bunnen (det kan drepe C-yngel om slikt oppstår). Vannet man bytter med må være mellomlagret og luftet før bruk, og ha samme temperatur som vannet i yngeltanken. Corydoras-yngel tåler ikke mye temperatursvingninger, og er man uheldig kan man utrydde et helt kull. Så lite som 2°C forskjell i temperaturen kan kverke dem om det kommer brått på.

Noen velger å plukke eggene og klistre dem på innsiden av glasset i et vanlig, lite akvarium med innredning og filter, full pakke (men uten andre fisk!), sånn at yngelen klekkes i et vanlig akvarium der de kan vokse opp.
Etter min erfaring er oppvekstprosenten en god del lavere med den metoden, og man har heller ikke så god oversikt siden yngelen blir litt borte i sanden og innredningen. Men fordelen er jo at det er minimalt med arbeid Så jeg bruker den metoden fra tid til annen når jeg ikke gidder/orker/kan bruke mer arbeidskrevende metoder, hehe Mine yngelkar til den metoden er på 45 liter og et på 19.

Jeg vet ikke hvorfor jeg har lavere oppvekstrate på den metoden, men sånn er det her iallefall Andre har kanskje annen erfaring enn jeg.
I dag har jeg både solgt fisk og kjøpt fisk Har endelig kjøpt meg en art jeg har ønsket meg så lenge! Det er faktisk ikke Corydoras (sjokk!) men noe annet innen malleverdenen; Otocinclus cocama! Sebra Otto, altså.

De er råfine! Jeg kjøpte dem av Aquamanias, for der var de for en gangs skyld ikke så svindyre som jeg har sett dem til i andre butikker. Akkurat nå er jeg imidlertid temmelig sinna på meg selv fordi ikke bestilte flere enn bare 8.... :p De er så nydelige!

De skal gå alene i karantene i 85 literen nederst til venstre i den doble reolen min. Der gikk det tidligere en skokk L144 og noen få Corydoras, men L144 mallene er nå solgt og Coryene flyttet jeg til karet ved siden av. Så de nye Ottoene får karet alene, de deler det bare med en diger koloni av kirsebærreker, men de må også ut. Jeg vil ha en annen type reke her senere, når karet skal gjennom totalomgjøring. 100% sikkert hvor Sebra-ottoene skal flytte inn senere, etter karantene og avlusing, har jeg ikke bestemt enda. Men jeg vurderer å sette dem i den øverste 168 liter, sammen med Green Laserne. Det er noen CRS reker der som algespisere fra før, men ikke så mange.
Alternativ to er å sette dem inn i den øverste 160 literen, men der var jeg så dum å slippe ut 3 stk L144 maller siden tetraene der spiste opp alle rekene. Da ville jeg først fanget inn (= ut med alt inventaret...*urk*) de L144 mallene og solgt dem først, sånn at Sebra-ottoene får være alene om algespisingen og får all maten for seg selv.
Ja, jeg syns egentlig det høres greiest ut. Jeg er lei av L144, og angrer nå som en hund for at jeg ikke kvittet meg med de tre også når jeg først ble kvitt alle de andre (22 stk) i kveld.

Men først skal disse nydelige nye mallene få gå i karantene og venne seg til livet i Mona O's akvarierom! Hehe


Jeg holder på med akklimatisering enda, så bildene er tatt mens de er i akklimatiseringsboksen som henger på innsiden av karet.
[External Image]

[External Image]
Åhhhh! Du er så heldig! Jeg har så utrolig lyst på den ottoen der. Jeg så faktisk at Aquamanias har fått de inn, men lommeboka tillater egentlig ingen fiskesprell nå... Hvert fall ikke om jeg skal prøve å være fornuftig. Blæh.

Var i Oslo i går, og måtte ta meg sammen for å ikke vrenge innom Kløfta og se om det var mulig å handle...

Gratulerer med nydelig fisk!
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap