Nitrit og nitrat verdier i akvariet

Hei, jeg har et 75 L akvarie som er splitter nytt, har kjørt det med pumpe i 12 dager nå og de siste 5 dagene har jeg hatt oppi 2 Anubias planter. Er helt ny på området. Har tenkt å ha i 2 Ancistrus SP. Og noen Gurami lignende fisk etter hvert.Har en Eheim pumpe i det og blåsesand. Noen som vet om det er klart for fisk snart med tanke på Nitrit og Nitrat ? Burde jeg kjøpe dråpetest? Og hva skal jeg eventuelt gjøre hvis det er høye verdier?

Takker for svar
Må leses
Dråpetester må du ha!

Denne må også leses :
Vannverdier
hei du bør kjøpe dråpetester nitrit og ph,kjøp helst jbl tester,på grunn av nøyaktighet,viss det er høy nitrit innhold i vannet,skifter du ut noe av vannet,og du kan kjøpe et godt produkt fra sera som heter nitrivec å tilsette de nye vannet,viss det er nødvendig med vannbytte,det sjekker du med nitrit testen.
okei, tusen takk, får kjøpe tester. Er det som regel nødvendig å bytte litt vann pga Nitrit eller slipper man unna av og til ?
I ett innkjørt kar skal det være 0 nitritt. Du bytter vann for å fjerne Nitrat.


-Tim
Det kan være en fordel å sette inn mer hurtigvoksende planter (stilkplanter) i starten (anubias vokser veldig sakte) for å konkurrere ut evt alger som gjerne dukker opp i oppstartsfasen.
Patrick Nordmann
Hei, jeg har et 75 L akvarie som er splitter nytt, har kjørt det med pumpe i 12 dager nå og de siste 5 dagene har jeg hatt oppi 2 Anubias planter. Er helt ny på området. Har tenkt å ha i 2 Ancistrus SP. Og noen Gurami lignende fisk etter hvert.Har en Eheim pumpe i det og blåsesand. Noen som vet om det er klart for fisk snart med tanke på Nitrit og Nitrat ?


Nei, det er ikke klart for fisk.
Du burde lese dette innlegget Det skrev jeg tidligere i dag, og omhandler innkjøring av filtere i nytt akvarium.

Patrick Nordmann
Burde jeg kjøpe dråpetest?

JA. Jeg synes ingen burde putte fisk i akvariene sine før de vet hva vannverdiene er og hvordan vannkvaliteten er. Du bør skaffe deg en test for ammoniakk, nitritt, nitrat og ph-test. Det er de viktigste for deg nå.
Å kjøpe på nettbutikkene lønner seg, det er ofte halv pris av hva det koster i vanlige zoobutikker.



Patrick Nordmann
Og hva skal jeg eventuelt gjøre hvis det er høye verdier?

La være å kjøpe fisk
Akvariet ditt har flere uker med innkjøring foran seg. Men les innlegget ovenfor som jeg linker til, så får du vite litt mer.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias H
Reklame for plussmedlemskap