Sneglene mistrives

Det jeg lurer på er om sneglene mine har det bra. Eller det vet jeg at de ikke har...
Det er flere som har dødd, det er mange tomme skal som ligger i bunnen av akvariet .
Det er fortsatt noen som lever, og pestsnegler har entret banen og liker seg. Sandsneglene ser også ut til å formere seg stort.
Det som syns for det blotte øyet er at de virker litt bleke, og på enkelte av sneglene kan man se "skader" på skallet. Det virker som om det er ett stort skille der hvor nytt skall har vokst til etter at jeg fikk de...

Jeg har en PH på rundt 7, og GH på rundt 6.

Jeg har også noen rødmunnstetraer i karret, så jeg kan ikke gjøre for mye med PH'en.

Men kanskje dere har noen tips til meg likevel? Har tenkt litt på en mineralstein fra akvariereker.no , men jeg har ikke helt fått klarhet i hva den gjør med vannverdiene.

Den ene typen pestsnegle ser ut til å være posthornssnegle, kan det stemme?
Ellers er den andre typen mer typisk med lave sneglehus.
Mineralstein for reker
den påvirker ikke vannkvaliteten nevneverdig,da den er ment for at rekene og snigler skal "beite" på den.
-Vil tro kansje at den vil heve ph ,siden den inneholder kalk??
Tror tommy tran kan hjelpe deg, med dette,.
Selv bruker jeg litt faksekalk,I små små mengder, ca 1 ts,.
uansett, om sniglene dine dør, og skallene løser seg opp er vannet for bløtt/surt, og de trenger kalk tilførsel,.

Dine vannverdier er egentlig greie men gh bør ikke være under 6 i alle fall. Jeg ser du har sverdrager i karet og de måtte jeg kvitte meg med for de torturerte mine snegler. Den kan være årsaken til at de er døde....for hvis de blir pirket for mye på så kan de la være å komme ut og da drukner de...
Det er også helt normalt at de kan få vokse skille som jeg kaller det. Det blir en sprekk eller stripe i skallet der den starter å vokse igjen...dette vil gå i rykk og napp og kan ofte vise seg hvis de blir flyttet over i nye kar...De vil også ha hvileperioder og deretter vokseperioder...da kan det også bli fargeforandring på skallet ...enten lysere eller mørkere...
Skader i skallet vet jeg ikke hvorfor det har oppstått ....kanskje hvis de blir nappet på og faller ned evt??
Hvilke pestsnegler du har er vanskelig å se uten bilde men sannsynligvis er det damsnegler og skivesnegler...Se på bilder i sneglebasen om du finner noen som ligner der...
Hvis du har høy nok gh og ph så mener jeg det ikke er nødvendig med andre tilsetninger. Jeg bruker ingenting annet enn variert for. Rekefor inneholder masse som styrker skallet og det samme med krabbefor. Grøntfor - kokt gulrot, potet og brokkoli....agurk og diverse mallepiller og spirulina alger...catappablader er de veldig glade i. . Det som er viktig er at de blir matet hver dag....de klarer seg ikke noe særlig i et akvarium på bare alger...det blir for lite etterhvert så mating er nødvendig.
Heidi
kan su se litt på den ph gh innlegget mitt ?? for det her forstår jeg ingen ting av
filathor
kan su se litt på den ph gh innlegget mitt ?? for det her forstår jeg ingen ting av

Hva skal jeg se på?
Ph , gh, kh
du skjønner, sitter å her å river meg i håret,..

for jeg har akkurat tatt en ph,Gh,Kh test,.

fordi en del reker har forlatt oss og svømmer i de "evige javamose engene,."

måler Ph til 7.5
Gh. til 4
Kh, farger ikke ut etter 40 dråper, den bare er å blir Gul,.

det jeg da lurer på er om at verdiene er for lave eller for hoye,.

hva bruker"normalen" å være?

og finst det noen triks for å få perfekt reke snigle vann,.???

bruker faksekalk,og det hjalp på sniglene for skallene er nå fine og hele og har fine farger ,. men rekene derimot sliter med skallskifte og dør,.
finner 1 død reke for dagen, halveis ute av skallet.
Filathor ..fant den tråden din...har svart så godt jeg kan..
Hei Heidi!

Du er jo mammaen til disse sneglene . Håper det gikk bra med kjempeeplene jeg måtte sende tilbake til deg?

Det har sikkert med mat å gjøre, sånn du fremstiller det. Har bare 3 sverdragere og masse gjemmesteder. Til å begynne med ble de litt nappet i, men kan ikke se det nå lenger. Har også Catappa oppi, men det er veldig sjeldent jeg ser noen epler eller snegler på de.
Ellers kan jeg jo se at GH'en min er faretruende lav innimellom. Erfarer at denne stort sett er synkende, og at jeg må tilføre litt GH+ innimellom.

Når jeg sa skader på skallene, så tenkte jeg mest på vokseskadene. Det er mest at de syns bleke og fargeløse.

Har du en link til noe rekefor du kan anbefale?

Litt av utfordringen med foring er å gi til de rette dyrene. Har noen pleco-chips jeg prøver å gi til ancistrusene mine, men det er Feeding Frenzy hver gang jeg putter de oppi. Putter de oppi på natta, men det ser ikke ut til å hjelpe stort. Sandsneglene mine dukker opp i hopetall om det er noe som ligger på bunn og lukter mat...
Kanskje jeg burde luke ut litt sandsnegler også?

Takker for raske svar.
Sneglene skjønner ikke at de skal gjemme seg i en hule ol og det kan være derfor at de ikke kommer frem og spiser på catappabladene også for at de blir nappet på...hos meg er det snegler hele tiden på disse bladene. du bør også få en rutine på å holde gh og ph stabil for det kan også kverke snegler hvis vannverdiene svinger for mye. Dette bør du sjekke før hvert vannbytte og evt da tilsette gh/th + og bikarbonat hvis de er lave. Disse verdiene bør holdes stabile hele tiden og ikke bare tilsettes av og til. Jeg tester vannet mitt en gang i uka pluss før hvert vannbytte og da må jeg til sette gh/th+ og bikarbonat for at verdienen skal holde seg på samme nivå til neste gang. Så er det dette med mating. Jeg kan anbefale deg å kjøpe novo prawn det får du både hos webzo og tropefisk ....førstnevnte er billigst...det samme med novo crab. Spirulinasticks eller pulver er også kjempefint. Det selges her inne på forumet. Kokt gulrot, mallepiller ja de spiser stort sett det meste. Kan anbefale deg å mate fiskene først og så legge ned for til sneglene der du ser de ligger f.eks . Novo prawn kan ligge i karet i et døgn uten å forurense vannet og hvis du har nedi dette så blir det garantert spist opp før det har gått et døgn.
Hvis sandsneglene kommer opp for å få mat så er det på tide å luke ut litt ja...
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap