- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Ph , gh, kh
Ph , gh, kh
Postet 20.11.09 kl 00:45
Postet 20.11.09 kl 00:51
Endret: 20.11.09 kl 00:59
Ph , gh, kh
javist ja,.
nei det er Tetra sin test det her,. og de er helt nye,. men kh farger ikke ut,. gh farget ut etter 4 dråper,. men syns det er litt merkelig,.
prøvde dråpene i kranvannet og der farget hverken Gh eller KH,
det er derfor jeg spør ,. om så er at den er forlav må jeg ha kh-gh +, for rekene mine sin skyld,
og kansje mysteriet med døde reker er Løst! for bløtt vann,.????
nei det er Tetra sin test det her,. og de er helt nye,. men kh farger ikke ut,. gh farget ut etter 4 dråper,. men syns det er litt merkelig,.
prøvde dråpene i kranvannet og der farget hverken Gh eller KH,
det er derfor jeg spør ,. om så er at den er forlav må jeg ha kh-gh +, for rekene mine sin skyld,
og kansje mysteriet med døde reker er Løst! for bløtt vann,.????
Postet 20.11.09 kl 00:56
Postet 20.11.09 kl 00:58
Postet 20.11.09 kl 01:09
Når du måler kh så skal den først bli blå for så å gå over til gul. Det vil si at du har 0 i kh. Da er det rart du har ph på 7,5. Gh ville jeg ha øket til 8 hvis jeg var deg. Men det spørs hva slags reker du har da...jeg har blå, gule kirsebær og røde crystalreker og jeg har ph på 7,5 og gh på 8-10. De formerer seg som bare det og ser ut til å ha det bra. Jeg har også snegler i de kara...
For å øke kh så kan du tilsette bikarbonat....men følg med ph ...den vil dra med seg den...
For å øke kh så kan du tilsette bikarbonat....men følg med ph ...den vil dra med seg den...
Postet 20.11.09 kl 01:11
Endret: 20.11.09 kl 01:12
Hei hakke
))) takker for svar,. ja vi har brusdalsvann, og PH er jo 7.5,. samme som i reke karet,. men KH og Gh gir ikke utslag nevneverdig,. sløste bort 40 dråper på KH uten forandring,.
om det er så at den er så lav at den ikke kan måles er jo det litt skummelt,.
du skjønner at rekene mine kreperer som fluer fortia,. og vannet er synderen på en eller annen måte,.
bruker kalk i vannet for å gi sniglene og rekene kalktilførsel, og det funker supert fine skall,. mens rekene derimot sliter med skallskiftet ,. none kreperer mens de skifter, andre like etterpå,.
oh hei foressten meld deg på akvarieklubben i Ålesund Du også da) ligger info her på forumen
om det er så at den er så lav at den ikke kan måles er jo det litt skummelt,.
du skjønner at rekene mine kreperer som fluer fortia,. og vannet er synderen på en eller annen måte,.
bruker kalk i vannet for å gi sniglene og rekene kalktilførsel, og det funker supert fine skall,. mens rekene derimot sliter med skallskiftet ,. none kreperer mens de skifter, andre like etterpå,.
oh hei foressten meld deg på akvarieklubben i Ålesund Du også da) ligger info her på forumen
Postet 20.11.09 kl 01:16
Heidi IngdalNår du måler kh så skal den først bli blå for så å gå over til gul. Det vil si at du har 0 i kh. Da er det rart du har ph på 7,5. Gh ville jeg ha øket til 8 hvis jeg var deg. Men det spørs hva slags reker du har da...jeg har blå, gule kirsebær og røde crystalreker og jeg har ph på 7,5 og gh på 8-10. De formerer seg som bare det og ser ut til å ha det bra. Jeg har også snegler i de kara... For å øke kh så kan du tilsette bikarbonat....men følg med ph ...den vil dra med seg den...
ja det er det som er så rart,. Ph er 7.5,. grønn å fin fin,. målte også springvannet,. og samme der, 0 kh.
0.gh,. den er å blir gul den å
får grå hår av mindre her...
Postet 20.11.09 kl 01:19
Postet 20.11.09 kl 01:24
Postet 20.11.09 kl 01:26
Rekene som er i karet
CRS røde/hvite og sorte/hvite og brownies,.
Blå tigerreker, de er nesten svarte,. så blå er de,.
knallrøde kirsebær reker
og noen oransje reker(neocardinia sp P) husker ikke navnet helt på den.
de rekene som dør er CRS rekene,..
Blå tigerreker, de er nesten svarte,. så blå er de,.
knallrøde kirsebær reker
og noen oransje reker(neocardinia sp P) husker ikke navnet helt på den.
de rekene som dør er CRS rekene,..
Postet 20.11.09 kl 01:28
Hei Filathor.
Du kan prøve å doble mengden vann når du tester kh. Da teller en dråpe som en halv kh. Bare for å se omdu får noe utslag i det hele tatt. Husk at om du tilsetter natron så øker ph, så du må være forsiktig. Men om du tilsetter co² så trekker det ned igjen ph. Slik kan du få ønsket mengde ph, kh og co² . Fint for plantene vet du. Jeg kjøper 100 g. natron på obs og blander det ut med 1 l. vann. Tilsetter 1 dl ved hvert vannbytte 1/3 i 275 l. Når jeg skifter i 54 l med snegler og reker (kar uten co²) skal det bare en liten kork til i ei bøtte med vann. Det skal veldig lite til mao.
Du kan prøve å doble mengden vann når du tester kh. Da teller en dråpe som en halv kh. Bare for å se omdu får noe utslag i det hele tatt. Husk at om du tilsetter natron så øker ph, så du må være forsiktig. Men om du tilsetter co² så trekker det ned igjen ph. Slik kan du få ønsket mengde ph, kh og co² . Fint for plantene vet du. Jeg kjøper 100 g. natron på obs og blander det ut med 1 l. vann. Tilsetter 1 dl ved hvert vannbytte 1/3 i 275 l. Når jeg skifter i 54 l med snegler og reker (kar uten co²) skal det bare en liten kork til i ei bøtte med vann. Det skal veldig lite til mao.
Postet 20.11.09 kl 02:50
Det er litt vanskelig dette her, fordi du har to ulike dyr i akvariet som trives i ulike vannverdier. Så hvem skal du prioritere? Rekene eller sneglene?
Dvergrekene skal ha surt (7 eller lavere) vann og lav kh/gh, mens eplesneglene skal ha motsatt (7 eller litt høyere, pluss økt kh og gh).
Spørsmålet er jo hvilken av disse som vannet skal tilpasses. Jeg tror ikke rekene liker kalk-tilsetningen din i vannet.
Det er også merkelig at du ikke får utslag på kh når du faktisk tilsetter kalk.
Dvergrekene skal ha surt (7 eller lavere) vann og lav kh/gh, mens eplesneglene skal ha motsatt (7 eller litt høyere, pluss økt kh og gh).
Spørsmålet er jo hvilken av disse som vannet skal tilpasses. Jeg tror ikke rekene liker kalk-tilsetningen din i vannet.
Det er også merkelig at du ikke får utslag på kh når du faktisk tilsetter kalk.
Postet 20.11.09 kl 09:24
Endret: 20.11.09 kl 09:24
Ph , gh, kh
Nei, det er det som er så merkelig her,. ingen utslag,. dråpetesten går fra Gul, til enda mere Gul,.
har nå fått tak i kh +,. og natron,. så skal vi se hva som skjer da,.
har ikke eplesnigler , men sandsnigler massevis!!!!! vil vel påstå ca 1000,.
kalken er nå fjernet, fordi den gjør ikke det døyt, rekene liker den får de står der på den hele tiden og gnavser,. men skal prøve uten,.
det er bare CRS rekene som dør, de andre kirsebær og tigerrekene har knall farger og er Virkelig fine,. Men de røde og svarte crystal rekene, har det ikke bra,.
har nå fått tak i kh +,. og natron,. så skal vi se hva som skjer da,.
har ikke eplesnigler , men sandsnigler massevis!!!!! vil vel påstå ca 1000,.
kalken er nå fjernet, fordi den gjør ikke det døyt, rekene liker den får de står der på den hele tiden og gnavser,. men skal prøve uten,.
det er bare CRS rekene som dør, de andre kirsebær og tigerrekene har knall farger og er Virkelig fine,. Men de røde og svarte crystal rekene, har det ikke bra,.
Postet 20.11.09 kl 20:05
Postet 20.11.09 kl 20:27
filathorNei, det er det som er så merkelig her,. ingen utslag,. dråpetesten går fra Gul, til enda mere Gul,. har nå fått tak i kh +,. og natron,. så skal vi se hva som skjer da,. har ikke eplesnigler , men sandsnigler massevis!!!!! vil vel påstå ca 1000,. kalken er nå fjernet, fordi den gjør ikke det døyt, rekene liker den får de står der på den hele tiden og gnavser,. men skal prøve uten,. det er bare CRS rekene som dør, de andre kirsebær og tigerrekene har knall farger og er Virkelig fine,. Men de røde og svarte crystal rekene, har det ikke bra,.
Du må ikke bruke kh+ og natron for det er vel det samme?
Postet 20.11.09 kl 21:36
Ph , gh, kh
ja fant ut det så nå kan jeg bake sveler i stedet ,. hehehehhe
uansett,. ble langt bedre nå i allefal,. mht på Kh,.
Ph fortsatt, 7.5
Kh: 6
GH, derimot er fortsatt 0,.
er der noen triks der ??
uansett,. ble langt bedre nå i allefal,. mht på Kh,.
Ph fortsatt, 7.5
Kh: 6
GH, derimot er fortsatt 0,.
er der noen triks der ??
Postet 20.11.09 kl 23:08
Postet 20.11.09 kl 23:16
Ph , gh, kh
du de pøser på med salt, og kalk og gud vet altmulig og deklarer ikke å holde liv i rekene sine mer en et par dager,. så jeg spør ikke der nei,.
fikk reker derfra for 2 uker siden,. joda fikk 20 stk,. 10 kjøpte jeg og resten skulle jeg ha dagen etter.
da var de dau,.!!! feil vann i karet,.
andre reker de har lever ikke stort lenger de heller,.
så reker kan de ikke,.
derfor maser jeg heller her inne, for her har i allefal folk mere peil,.
vannverket sier en ph på 7.00, måler selv 7.5
kh:0 ikke målbar
Gh:0 dvs de er ikke målbare
fikk reker derfra for 2 uker siden,. joda fikk 20 stk,. 10 kjøpte jeg og resten skulle jeg ha dagen etter.
da var de dau,.!!! feil vann i karet,.
andre reker de har lever ikke stort lenger de heller,.
så reker kan de ikke,.
derfor maser jeg heller her inne, for her har i allefal folk mere peil,.
vannverket sier en ph på 7.00, måler selv 7.5
kh:0 ikke målbar
Gh:0 dvs de er ikke målbare
Postet 20.11.09 kl 23:21
KH heves med kh+ eller natron, uansett vil dette dra opp pH litt hver gang siden pH og KH er en likevekt.
Gh heves med GH+ (ikke nødvendigvis GH/TH+ som i tillegg inneholder masse salt i tillegg, men GH+ inneholder vist klor leste jeg et sted) eller gips.
Dette var forøvrig en glimrende tråd om ca. hvor mye man må ha for å heve GH og KH så så mye.
Gh heves med GH+ (ikke nødvendigvis GH/TH+ som i tillegg inneholder masse salt i tillegg, men GH+ inneholder vist klor leste jeg et sted) eller gips.
Dette var forøvrig en glimrende tråd om ca. hvor mye man må ha for å heve GH og KH så så mye.
Postet 20.11.09 kl 23:38
Endret: 20.11.09 kl 23:44