Sykt øye..

hei.. det er noe galt med den ene fisken min.. husker ikke helt hva navnet var på den.. men har et bilde..

Den har fått et stort øye.. og den spiser ikke ordentlig..

er det noe jeg kan gjøre med dette ?
Dette er det som kalles "pop-eye" og er ikke en sykdom i seg selv, men et symptom på at noe er galt. Gjerne vannkvaliteten. Hva er vannverdiene, vannbytterutinene samt hvilket filter har du til hvor stort kar?
Du kan også ta et vannbytte nå som "førstehjelp", siden det kan være vannkvaliteten.

Ellers ser jeg at det er en ciklide, og de er jo gjerne aggressive. Kan det være slossing inne i bildet? Det kan nemlig også føre til pop-eye, og også at de spiser mindre, hvis de ikke slipper til maten. Har du gjort noen endringer i karet? Nye fisker for eksempel?

Ellers kan det være et symptom på forskjellige sykdommer. Skriv ned alt av endringer på fisken, samt det jeg skrev over, så blir det lettere å hjelpe deg.
det er et 350 liter.. har 4 tigeroskar oppi der og noen gullfisker. gullfiskene mangler shell og ser ut til og ha blitt banka litt. og jeg fant en fisk uten hue i går.. så kan nok være oskara som begynner og bli tøffe.

har har en fluval 403 pumpe
ph ligger på 7,8

når jeg gir den mat har den mulighet til og spise, vis den tar noe spytter den det ut igjen.

Plussmedlem
Vannverdier er mere enn bare pH.
Mistenker at du har problemer med nitritt i dette karet.
Kan du måle noe annet enn pH?

Hvor lenge har du hatt vann i akvariet? Hvor lenge har filteret vært igang?

Gullfisk og hissige ciklider er ingen god kombinasjon. Det har du nå fått erfare.

Cikliden i første innlegget kan være en Nimbochromis livingstonii.
Det er en rovfisk. Gullfisk er nok noe en rovciklide vil forsøke seg på.
har vært vann i det på pen stund men har hatt vann i det nå i litt over en uke.

får ikke målt noe mere akk nå.. men skal ta med vann prøver neste uke,

men takk for hjelpen.. skal ta og sjekke ut mere
Ronny Olafsen Glasø
har vært vann i det på pen stund men har hatt vann i det nå i litt over en uke.

Mener du at det bare er en uke siden du startet opp akvariet med filter og alt?
Da er det garantert ammoniakk (gift) som plager fiskene dine. Du kommer til å få alvorlig trøbbel med nitritt (enda giftigere) om kort tid (om ca en uke).
Jeg synes ikke du skal vente til neste uke med å få sjekket vannkvaliteten. Du bør sjekke for ammoniakk og nitritt.

Det er ammoniakk som har gitt fisken din et pop-eye nå. Det kommer nemlig ofte av dårlig vannkvalitet.

Så store og "sølete" fisk i et så nytt kar er nødt til å bli trøbbel med vannkvaliteten... Man skal overdimensjonere filteret så det holder, og etter min mening blir Fluval 403 for lite til en 350 liter med så store og grisete fisk som skiter så mye.

Ph på 7.8 til Oscar er vel heller ikke helt ideelt..?
hva skal jeg gjøre med dette da ? ta et 100% vannskift ?
Plussmedlem
100 % er for mye. Ta 50 %.
Fortsett med daglige vannbytter fram til den dagen du ikke måler ammoniakk/nitritt.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap