Kamfisk


Har en kampfisk som jeg er ganske overbevist om at er noe galt med..

han pleide å ha langt flott slør, men nå ser det ut som at det faller av? det er nesten bare tråder igjen, og han har masse hvite klumper på seg? det ser virkelig ikke bra ut..

hva gjør jeg? er det noen som vet hva som kan være galt?
Det kan hende det feiler han to ting; både finneråte (bakterielt) og sopp (de hvite klumpene). Du bør medisinere han. Du kan ta han ut og medisinere han separat i et eget kar (f.eks. et plastkar på 10 liter), dersom du ikke har andre fisk som er rammet. Disse to sykdommene angriper som oftest bare en eller to fisker, det virker ikke spesielt smittsomt. For å få sopp, har fisken som oftest et problem fra før i form av en skade eller en rift. Dette er inngangsporten til bakteriene og soppsporene, som slår seg ned på det skadete vevet.

Hvilke fisk har du sammen med kampfisken din?

Du kan prøve en kur med Esha-2000, som virker både mot bakterielle sykdommer og sopp. Det er imidlertid en ganske mild medisin, og er derfor egentlig best egnet til milde tilfeller eller der man oppdager sykdommen(-e) tidlig. Er kampfisken din veldig hardt angrepet er det ikke alltid det har så stor effekt, og du må da kanskje prøve noe sterkere.
Tropefisk har også denne medisinen; Beck's benium multi, men det står ikke hvilke virkestoffer den har og jeg kjenner ikke til medisinen personlig.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap