Algeboom...for mye lys

Hei.
Har et 312l med discus, ancistrus og cory'er. Lyset er et hengende armatur med 2x150w 5500 kelvin og 2x54 10000kelvin. I tillegg kjører jeg med co2. Omtrent 3 dråper i sekundet.
Synes vannet "gråner" og algene på frontglasset kommer veldig fort fram.
Dessuten får de mørkeste grønne plantene lett alger, men de hurtigvoksende lyse ser ut som de har det bra?
Blir det for mye lys? Feil lys?
Tempen ligger forresten på rundt 29grader.
Glemte å si at jeg har den fineste biltemasanden med gjødningstabletter.
Lysrørene er T5.
hmmm....mange gode forslag her...vet ikke helt hvor jeg skal
begynne :-/
Hehe, du har sikkert mye mer peiling enn meg, men det var da voldsomt mye lys da!?!

Du skal vite hva du driver med når du tilfører så mye energi...

Antall timer belysning om dagen blir jo også relevant...
tusj
Hehe, du har sikkert mye mer peiling enn meg, men det var da voldsomt mye lys da!?! Du skal vite hva du driver med når du tilfører så mye energi... Antall timer belysning om dagen blir jo også relevant...


hehe...må nok kalle meg nybegynner da, men sitter med en mistanke om
at det blir litt "overkill" med lyset.
Lyset står på ca 12 timer om dagen.
12 timer med så mye lys og energi? Sett det ned til rundt 10 timer, og evt. gjør som Mona sier
Du sier ikke noe om mengden planter du har, men med så mye lys, må skulle jo karet absolutt være stappet med planter?

Du har 1,3 watt lys pr liter vann. Det anbefales vel vanligvis å ligge på rundt 0,5 watt pr liter vann (vanlige kar), så du har altså nesten 1½ gang så mye.

Hva med å kutte ut den ene 150 watteren en stund og se om det hjelper? Da kommer du ned på 0,8 watt pr liter, men fremdeles over gjennomsnittet uansett

Har ikke det nok effekt, kan du også redusere antall timer lys pr døgn til 10-11 og se om det har virkning på algene.
mona o
Du sier ikke noe om mengden planter du har, men med så mye lys, må skulle jo karet absolutt være [I]stappet[/I] med planter? Du har 1,3 watt lys pr liter vann. Det anbefales vel vanligvis å ligge på rundt 0,5 watt pr liter vann (vanlige kar), så du har altså nesten 1½ gang så mye. Hva med å kutte ut den ene 150 watteren en stund og se om det hjelper? Da kommer du ned på 0,8 watt pr liter, men fremdeles over gjennomsnittet uansett :-) Har ikke det nok effekt, kan du også redusere antall timer lys pr døgn til 10-11 og se om det har virkning på algene.


Litt vanskelig å kutte ut 1 150W, da må jeg inn i armaturet og skru.
Har nå gått ned til 8 timer med lys, uten at det får noen umiddelbar virkning.
Kanskje jeg kunne byttet ut T5 lysrørene med noen som lyser litt blått? Tenker på discusene?
Ser jo når jeg går ned på lysmengden at plantene slutter å slippe bobler?
Ang. mengden planter, så er det flere små. Ca 10 stykker.

Takker for gode råd hittil!
Uten bilder og vannverdier er gode råd umulig! PO4 og NO3? Kva type alge? Men over 1W/l er veldig vanskelig å kontrollerere iht. algevekst. Det er etter min mening normal at man får algeproblem med så mye lys.
Generelt ville eg gjære det.
Går ned til 7 timer med belysning til algene forsvinner.
Prøver å ta ut så mange alger som mulig (hver dag!) med hand, avsuging, tannbørste etc.
Gjødsling! Det er ubalanse i næringsstoffene. Sjekk ut kva mangel plantene har og mål Fe, PO4 og NO3.
Kutt ut noe lys, sånn at du kommer under 1W/l.
Masse planter! 80 til 100% av bunnen skal dekkes med planter.

Hvis du kan ikke kutte ut lys, kan du bruke svømmeplanter som demper lyseffekten. Det samme effekten kan du oppnå med N. zenkeri eller lotus som har lov å utvikle svømmeblader.

Med 10000 K har du allerede veldig blå lys! Lysfargen er ikke hovedsaken i algekampen. Optimalt er 5500 til 6500K. Kan du kutte lysrørene ut?

At plantene "bobler" ikke lenger er en logisk konsekvens og betyr lite.

Hovedproblem er næringsstoffene. Få kontroll over de og holde de stabile og algene vil forsvinne.

Det er en langvarig sak. Algene vil ikke forsvinne etter noen dager. Effekten ser du tidligast etter noen veker. Så det krever arbeid og tålmodighet. Kanskje det siste er det viktigaste.

Her er noe lesestoff, som kan vere til starthjelp. Så er det bare å google rundt på nettet etter mer informasjon..

-
-
-


Takk for mange gode råd! Da kutter jeg i første omgang ut lysrørene og går ned med lystiden. Så får jeg kjøpe flere tester. PO4 vet jeg ikke hva er, men NO3 test har jeg. En Fe test må jeg også ha. (etter et googlesøk har jeg funnet ut at PO4 er fosfat.
Skal ta noen bilder og poste vannverdier så snart jeg har alt klart!

Lys
prøv å henge lampene høyere opp fra akvariet,bruker selv 3x 150 watt metallhalogen på ett kar,men det er 3,20 meter .lamper henger ca 30 cm over vannflaten og det blir veldig flott vekst og ikke noe alger,tilfører ikke noe næring . kan bli for mye av det gode en kan få kjøpt i buttikene til en dyr penge
Plussmedlem
Du kan også kjøpe deg flyteplanter sånn som denne, hvis du ikke allerede har. Den vil hjelpe deg mye med eventuelt næringsoverskudd og demper effektivt lysmengden nedover i karet. Dermed er det mindre igjen til algene.
Planten er noe av det mest vekstvillige jeg noen gang har sett. Hadde selv en del alger i karet før jeg gikk til anskaffelse av denne, nå er det ikke flere alger enn at ancistrusene har til litt å tygge på.
Planten er heller ikke vanskelig å kontrollere, så du vil ikke få typiske andemat-problemer med den.

Jeg kjøpte tre små avleggere på størrelse med tre tjuekroner i en snor. Den største planten dekker nå 45% av overflaten i karet og jeg hiver jevnlig store avleggere for at karet ikke skal gro igjen.
Viktor
Du kan også kjøpe deg flyteplanter sånn som [URLBLOCK1], hvis du ikke allerede har. Den vil hjelpe deg mye med eventuelt næringsoverskudd og demper effektivt lysmengden nedover i karet. Dermed er det mindre igjen til algene. Planten er noe av det mest vekstvillige jeg noen gang har sett. Hadde selv en del alger i karet før jeg gikk til anskaffelse av denne, nå er det ikke flere alger enn at ancistrusene har til litt å tygge på. Planten er heller ikke vanskelig å kontrollere, så du vil ikke få typiske andemat-problemer med den. Jeg kjøpte tre små avleggere på størrelse med tre tjuekroner i en snor. Den største planten dekker nå 45% av overflaten i karet og jeg hiver jevnlig store avleggere for at karet ikke skal gro igjen.


Hei. Takk for svar!
Vil ikke disse flyteplantene ta såpass med lys at de røde plantene mine
visner? Jeg har 2 typer røde planter, den ene heter Alternanthera reineckii "Pink" (roseafolia). Den andre er jeg usikker på navn
Plussmedlem
Roger Bye
[QUOTE=Viktor]Du kan også kjøpe deg flyteplanter sånn som [URLBLOCK1], hvis du ikke allerede har. Den vil hjelpe deg mye med eventuelt næringsoverskudd og demper effektivt lysmengden nedover i karet. Dermed er det mindre igjen til algene. Planten er noe av det mest vekstvillige jeg noen gang har sett. Hadde selv en del alger i karet før jeg gikk til anskaffelse av denne, nå er det ikke flere alger enn at ancistrusene har til litt å tygge på. Planten er heller ikke vanskelig å kontrollere, så du vil ikke få typiske andemat-problemer med den. Jeg kjøpte tre små avleggere på størrelse med tre tjuekroner i en snor. Den største planten dekker nå 45% av overflaten i karet og jeg hiver jevnlig store avleggere for at karet ikke skal gro igjen.


Hei. Takk for svar!
Vil ikke disse flyteplantene ta såpass med lys at de røde plantene mine
visner? Jeg har 2 typer røde planter, den ene heter Alternanthera reineckii "Pink" (roseafolia). Den andre er jeg usikker på navn


Kanskje hvis du tillater den å vokse ukontrollert, men når den begynner å bli for stor er det bare å knipe av noen blader eller bare ta av avleggerne den lager og kaste de største plantene. Som sagt hadde jeg i utgangspunktet 3 planter, nå er det vel ca 30 med smått og stort (på rundt regnet 3 måneder) og jeg har kastet sikkert rundt 20 avleggere. Personlig digger jeg denne planten, og det gjør yngelen i akvariet også
Roger Bye
Takk for mange gode råd! Da kutter jeg i første omgang ut lysrørene og går ned med lystiden. Så får jeg kjøpe flere tester. PO4 vet jeg ikke hva er, men NO3 test har jeg. En Fe test må jeg også ha. (etter et googlesøk har jeg funnet ut at PO4 er fosfat. Skal ta noen bilder og poste vannverdier så snart jeg har alt klart!


PO4=fosfat, ja.
Kva sier NO3-testen da???
Hvis du har trådalger tiper eg at du har faktisk for lite eller ingen NO3 og/eller PO4.
I akvarier med mykje fisk og intens foring er algene sjelden problematisk. Her blir det gjødsling gjennom foring. Andere akvarier med mindre antall fisk og mykje lys er ofte meir problematisk. Tråd- eller skjeggalger kan være ganske kjip her. Og da snakker vi ikke om næringsoverskudd, heller underskudd eller ubalanse.

Kva type alger har du? Bilder av akvariet kan hjelpe også.

Eg ville gå for flyteplanter også, iallfall til problemet er under kontroll.
Hmm...var NO2 test jeg hadde. Fe og PO4 test er bestilt. Skal ut og kjøpe NO3 test senere i dag. Som jeg kan se det etter denne siden http://www.aquariumalgae.blogspot.com/ er det 2 ting som er likt. Grønt vann og brunalger. Ser ut som om jeg må kutte ned litt på co2, og ta daglige vannbytter?
Kor lenge har akvariet vore i drift? Brunalger er nesten vanlig i innkjøringsperioden. De kommer rask og forsvinner på samme måten.

"Grønt" vann bekjemper man veldig effektiv med UV.
Å injisere mindre Co2 når du har algeproblemer med så mye lys er en dårlig idè.
95% av algeproblemer i hightechkar med mye lys relaterer seg til for lite/ustabil Co2.
Det er bare en metode som er brukbar for oss amatører å finne ut hva Co2 nivået er sånn noenlunde på. En dropchecker med 4Dkh buffret løsning.
Jeg anbefaler deg å skru av Hqi lampene, bare bruke T5 rørene.
Lystid på 8timer, og doser NPK.
Les om Estimative Index.
Michael Niesar
Kor lenge har akvariet vore i drift? Brunalger er nesten vanlig i innkjøringsperioden. De kommer rask og forsvinner på samme måten. "Grønt" vann bekjemper man veldig effektiv med UV.


Har vært oppe i cirka 14 dager, etter en skikkelig rengjøring pga. penselalger.
Var vel litt tidlig å flytte fiskene tilbake?
Brunalgene ser ut som de er på retur, og satser på at grønnvannet forsvinner gjennom 30% vannbytte daglig.
Har et uv-filter, men håper å slippe å bruke det
Tilfeldig bekjentskap
© andreas sveinsen
Reklame for plussmedlemskap