Hvilken cory skal jeg ha?

Akvariet mitt: 120 liter
ph 6,5
gh 1
kh 2

Temp 26.

Har to pleco, to Apistogramma agassizii og 10 neontetra der idag. I butikken har de fått inn corydoras panda og adolfoi. jeg synes disse er veldig fine. ser at pandaen egentli skulle hatt litt lavere temperatur.

jeg har lyst til å få de til å yngle etterhvert. hvilken er lettest å få yngel på? og hvilken passer best i karet mitt? viss jeg skal ha yngel, hvor stor gruppe burde jeg kjøpe. de er ikke kjønsmodne enda så vidt jeg vet. er ganske små..
Corydoras panda er vel lettest å få til å yngle, samt at yngelen er ganske "straight forward" å få til og vokse opp. Men C. panda har en tendens til å "visne bort"

Corydoras adolfoi kan av og til være litt mer vrien, men når de først begynner og leke, så leker de hver uke. Litt kinkig mht å få yngelen til å vokse opp ifht en del andre arter, men det går stort sett greit her hos meg iallefall. Trikset er å gi de nyklekte ynglene levendefôr som nyklekt artemia, og holde ph lav nok (mellom 6.0-6.5).
ok, håpte på å få svar fra deg
men som sagt tidligere, det er 26-27 grader i karet mitt. på profilen til panda står det at den trives best i 20-25 grader. tror du de vil trives i i opptil 27 grader?

jeg synes selv at panda er den fineste.. men hun i butikken sa at det var så vanskelig å få de i lek.
Iflg min erfaring, og andres også for den delen, har ikke Corydoras panda det så bra ved å bli holdt for varmt over tid. Det kan se ut som det går greit, kanskje for en viss tid og noen måneder osv, men over tid vil de begynne og "visne bort".
Dette skjer ofte i form av "uforklarlige" frafall, fisk som plutselig mangler i gruppen osv. Mange ser nok ikke dette i sammenheng med temperaturen de holder denne Corydoras-arten i, men det har nok helt klart en sammenheng.

Med 26-27°C ville jeg anbefale deg Corydoras adolfoi eller Corydoras duplicareus (veldig lik) istedet, da disse trives veldig bra i den temperaturen og kan holdes i det over mange år (i motsetning til Pandaen).

Min anbefaling er derfor at du heller velger C. adolfoi. Med mindre du har planer om å kjøpe et akvarium til da, hehe Da kan du droppe å ha varmekolbe i, og så flytte Panda'ene dit etter en stund. For de tåler jo å leve litt varmere en periode, det er ikke sånn at de dauer som fluer om sommermånedene (da hadde ikke arten overlevd i naturen). Det er bare det å holde dem for varmt, året rundt, over åresvis, som dreper dem på sikt.

Når det gjelder Corydoras panda er det ikke min erfaring at de er vanskelige på noe vis når det gjelder lek og egglegging. De leker hele tiden hos meg og har alltid gjort det Også yngel jeg har fostret opp selv og som har blitt så gamle at de blir kjønnsmodne, har begynt å leke og legge egg her allerede mens de bare var 8-9 mnd gamle.
ok, jeg senker tempen på karet til 25 grader og stikke på butikken å kjøpe meg 10 corydoras panda. så får vi håpe da, om en 6-7-8 mnd at de begynner å leke!

takk for inputen! liker coryer huler forresten? trenger de gjemmesteder?
Tilfeldig bekjentskap
© Ann Marit Handal
Reklame for plussmedlemskap