Brakkvannsfisk?

Hei!
Jeg skal gå til innkjøp av et akvarium,og der er det brakkvannsfisk... dette er noe nytt for meg. Har fra før noen fisker jeg hadde tenkt å ha sammen med disse. Men hvordan går det??
Har bl.a papegøyefisk, ål, maller, neontetra og noen litt større sølvfarget som jeg selvfølgelig ikke husker navnet på.
Er det slik at brakkvannsfisk må ha spesielt vann som vanlig ferskvannsfisk ikke går i? Prøvd å lese litt.men blir veldig forvirret...
Brakkvannfisker er de fiskene som lever der elver munner ut i haver. Dette er en sone som ikke ferskvann eller saltvann, men noe midt mellom.

De aller fleste ferskvannsfisker og saltvannsfisker kan bare overleve i denne sonen i kortere stunder.

Skal du ha brakkvannsakvarie må du bruke spesielt salt for å lage saltvann eller bruke sjøvann. Viktig å måle salinitet og fylle på med ferskvann etterhvert som vannet fordamper for å holde en konstant salinitet i vannet.

Du kan ikke blande de fiskene du har i et brakkvanns akvarie.

Takk for svaret.
Han jeg skal kjøpe av sa at han ikke brukte salt,men hadde i noe brakkvanntabletter innimellom...for en brakkvannsfisk kan ikke leve i ferskvann skjønner jeg...?
Hva slags utstyr kreves for å måle disse verdiene?
Blir mange sp.mål dette...
Du bruker Refraktometer eller Salimeter for å måle saltkonsentrasjonen i vann.

Nei, de fleste brakkvannsfisker mistrives eller dør fort hvis du setter dem i rent ferskvann, da de ikke klarer å holde opp saltnivået i kroppsvæskene sine.

Jeg får en følese av at du er blitt forklart med harelabb her, og ville nok ha lest litt mere om dette før jeg kjøpte brakkvannsfisker hvis jeg var deg.
Du kan bruke vanlig salt/saltvannstabletter som du får i dyrebutikken, men pass på at du bruker riktig mengde i forhold til vannet. Tror ikke det er noen egne brakkvannstabletter som skal brukes, akvariesalt er akvariesalt, men det du må passe på er mengden.
Dette måler du med et salimeter som de bør har på dyrebutikken, eventuelt kan kanskje butikker av typen clas ohlson og jernia ha det, de har jo alt mulig rart.

Jo, brakkvannsfisker kan gå i ferskvann, men bare i kortere stunder, og ikke i lengden, det vil ikke gå bra. Dog tror jeg det finnes fisker som skal ha en varierende salinitetsgrad som etterlikner tidevann og fjære men der har jeg liten kunnskap.
Må nok lese litt mer om dette før jeg begir meg ut på det ja tror jeg
Slik det hørtes ut for meg var det ikke noe problem å ha disse fiskene sammen. :s
Tusen takk for svarene
Maretard
akvariesalt er akvariesalt
Det er nok ikke så enkelt, da det er store forskjeller på de ulike merkene av salt. Det er bl a stor forskjell på hvor mye salt du må tilsette og hvor mye /hvilke sporstoffer den enkelte produsent har i sine produkter.

Og nå snakker vi ikke om havsalt eller andre lignede produkter du får kjøpt i dagligvarebutikker men spesielt salt som er fremstilt til bruk i saltvannsakvarier for å lage kunstig sjøvann, som nok er det enkleste når en bor i innlandet.
Før høre litt mer med han som har det tror jeg. Han har hatt det en stund så noe lurt må han ha gjort
Hvor enkelt er det egentlig å skaffe seg slike fisker?
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap