Akvarie i innkjøring. gh gikk opp fra 5 til 7 tå tre dager?

Hva kommer dette av? Nitritten og PHen har vært den samme (0 på nitritt etter jeg hadde oppi Nitridac, og 7,2 på PH selv om jeg har hatt oppi PH-)Nitritt og PH har vært nesten helt stabile (Nitritten gikk ned fra 0,2 mg/l til 0 eller at jeg begyndte å ha Nitridac i. Og PHen har holdt seg på 7,2 selv om jeg har hatt i PH- for å bikke den ned til 7)

Tenker meg nå uansett til dyrebutikken for å kjøpe GH+- i tilfelle den fortsetter å svaie slik som dette.
Jeg er ingen ekspert på vannverdier, men GH stiger også litt i mitt kar i forhold til springvannet, fra 4 til 6, f.eks.

GH måler hvor hard/bløtt vannet er, mens Ph måler hvor surt/basisk vannet er.

Hvis du har stein i akvariet, kan det påvirke. F.eks. faksekalk eller andre steiner som virker inn på vannet.

Plantene avgir også karbondioksyd, som jeg mener å ha lest kan påvirke GH.

Jeg ville kjørt inn akvariet før jeg begynte å justere vannverdiene.

Hva slags fisk har du tenkt å ha? Det er stor forskjell på hva de forskjellige fiskene trives med og er skapt for å leve i.

Afrikanske dvergciklider f.eks. vil ha hardt vann, mens Sør-Amerikanske tetra vil ha bløtt og surt vann.

Mitt råd er: Kjør inn akvariet. Finn ut hvilke fisker du vil ha, hvis du ikke allerede vet det. Og juster vannet i bøtte utenfor akvariet, slik at du har kontroll på hvor mye som skal til for å heve/senke Ph og GH på springvannet. Det siste kan du jo begynne med allerede nå. Når du skal bytte vann, er det best å justerer vannet før du har det i karet, slik at det har samme verdier som vannet i akvariet.

At Ph er stabil, er positivt.

Tenkt å ha noen kirsebærreker og noen Kuhlii åler. Og en eller annen type altetende stimfisk, eller noen litt større som trives i grupper på to eller tre som jeg kan fore med all dritten som kravler inn vinduet.
Hvor stort er akvariet, da?
Jeg har rundt 15 Kirsebær reker sammen med 7 Kuliåler i ett kar på 27 liter. det funker fint det

Bare pass på at du har masse rør/gjemmesteder så går det helt fint. og helst ett hangover filter. Da slipper du at rekene bare forsvinner inn i pumpen

Karbondioksyd (Co²) gjør ikke noe med gh'n, men ph'n. Å da synker den ikke stiger.

Det kan vere flere grunner til at gh'n forandrer seg, mulig at du har noe i karet som gjør at den stiger. Men siden karet er så lite, vil jeg tro at det er springvannet som har skylden. Springvannet kan ha varierende verdier igjennom året. Å med et lite kar kan vannskifte vere nok til at verdiene forandrer seg, og det er bl.a. en av grunnene til at nybegynnere bør starte med større kar.

Gi blaffen i å justere ph, gh og kh i innkjøringsperioden, det gjør du rett før du skal putte dyr i. Så kan du teste springvannet for å se om det er forandringer i verdiene der. La gjerne test vannet stå en times tid før du tester.


Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap