Ciklider i 90 l?

hei, har akkurat satt opp akvariet etter en lang pause. det er på kun 90 l. sist hadde jeg litt av hvert i det, men nå har jeg hovedsaklig lyst på ett ciklidepar. siden det er så lite vil jeg gjerne ha råd.

jeg har hatt scalarer der tidligere og i butikken sier de det går fint selv om jeg tviler.................

jeg kunne tenke meg ett par og en stim, eventuellt tre fire mindre fisk.

det jeg er mest interessert i er scalarer, palettciklider og dernest perlegurami/annen gurami. da tenker jeg ett par av EN av disse typene og en art/stim i tillegg.

hva er mulig på bare 90 l ?
og hvor store bør hulene jeg eventuellt bygger være?
er det best med en eller to hunner til en hann?

takker for svar, hjelpen i butikkene varierer så som så
Inaktiv bruker
Ta en titt på Nannacara Anomala... Jeg har mye god erfaring med fisken Selvstendig og trenger ikke mer enn 70 liter
Du kan ha ett Palettpar, men da kan du ikke ha stort annet der, Scalare trenger mye større kar - butikker vil selge og gir ofte råd deretter er min erfaring. Hva med et dvergciklidepar som f.eks Sommerfuglciklider eller den Bolivianske varianten? Eller et par med Grønn Dvergacara - bare pass på at evnt. samboere i karet ikke er særlig mindre enn Dvergacaraene - de er de verste rovfiskene jeg har sett størrelsen tatt i betraktning, men svært morsomme fisk.

Mange ciklider trives best i par, mens andre trives best i grupper - det er avhenging av hva du velger, fiskebasen her gir vanligvis god info om dette.

Kokosnøtthuler eller noe i den størrelsen passer bra til disse ciklidene.
så glødebåndstetra og to palettciklider blir for trangt?

har hatt sommerfuglciklider tidligere, de la egg som kuliålen raskt fortærte....

trodde kanskje sommerfuglciklidene var litt skjørere? mer kresne på vannkvalitet?

kan sommerfuglciklidene gå med stim?

de artene du nevner, tenker du dem sammen med eller istedenfor "mitt ciklidepar"?

takker
Henger meg på grønn dvergacara her. det er en fantastisk fin fisk som trives best som største fisken i akvariet.
Pål Laumann
Henger meg på grønn dvergacara her. det er en fantastisk fin fisk som trives best som største fisken i akvariet.


betyr det at jeg kan ha mer enn et par av disse i karet?

jeg syns jo set blir litt tomt med bare to fisk i hele karet...............

"trives som den største", men i beskrivelsen står det at den spiser de som er mindre...........

anbefalte venner?

jeg vil gjerne ha en hovedattraksjon og noe attåt.
Inaktiv bruker
Hanne Thanem
[QUOTE=Pål Laumann]Henger meg på grønn dvergacara her. det er en fantastisk fin fisk som trives best som største fisken i akvariet.


betyr det at jeg kan ha mer enn et par av disse i karet?

jeg syns jo set blir litt tomt med bare to fisk i hele karet...............

"trives som den største", men i beskrivelsen står det at den spiser de som er mindre...........

anbefalte venner?

jeg vil gjerne ha en hovedattraksjon og noe attåt.

Nei. ville ikke anbefale mer enn et par av disse i hvert karr. De har en tendens til å jage hverandre når egglegning er iferd med å skje. Moren passer godt på ungene så verken faren eller andre fisker skal komme borti. De har også en tendens til å "svømme tur" nedrest i karret.

Fisk som holder seg i midtnivået eller øverst i karret kan du ha mange av... Feks noe tetra osv.
takker

jeg mente hele tiden å ha bare ett par ciklider

spørsmålet er hvilke andre arter som kan bo sammen med dem på 90 l.
tetra er jo det som er mest nærliggende, men her er det jo mye å velge i....... selv syns je glødebåndstetra ville vært fint med de blågrønne fiskene......

hvor mange tetraer vil det være plass til?

har jo tenkt å skaffe stimen først, og så la den "sette" seg for å være sikker på vannkvaliteten, eller høres det unødvendig ut?
Inaktiv bruker
Hanne Thanem
takker :-) jeg mente hele tiden å ha bare ett par ciklider ;-) spørsmålet er hvilke andre arter som kan bo sammen med dem på 90 l. tetra er jo det som er mest nærliggende, men her er det jo mye å velge i....... selv syns je glødebåndstetra ville vært fint med de blågrønne fiskene...... hvor mange tetraer vil det være plass til? har jo tenkt å skaffe stimen først, og så la den "sette" seg for å være sikker på vannkvaliteten, eller høres det unødvendig ut?


Jeg ville valgt en standar stim. Nå kommer det selvfølgelig helt ann på størrelsen på tetra-arten du velger, men en normal tetrastim (akvariemessig) er på minimum 10-12 stykk. Et forslag her er Hemigrammus erythrozonus Hvis denne arten er mulig å få tak i for deg.

Velg sideart med omhu, for yngelen til Nannacara Anomala er tilnærmet liten og mør for en tetras munn...

jeg ville gått for enten danio eller venusfisk. En stim på minst 15-20 av en av disse artene. Holder seg mest helt i overflaten, og vil neppe forstyrre særlig på bunnen
Interessant tråd. Jeg tenker på det samme i en 115 liter: Dvergciklider + en stim tetra.

Hva med Apistogramma agassizii ? Kanskje sammen med rødfinnetetra?
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap