Hva slags/hvor mye

Hei! Jeg og ei vennine har nå fått oss en Guppy. Det er en jente og vi kjøpte den fra dyrebutikken i går. Vi har den i en ganske stor fiskebolle. (Imorgen skal vi kjøpe en til fra samme sted, også Guppy.
Men det vi lurte på da. Er hva slags type mat trenger den og hvor mye. Noen foranbefalinger dere vil komme med?
Laks&Wonka
Hei! Jeg og ei vennine har nå fått oss en Guppy. Det er en jente og vi kjøpte den fra dyrebutikken i går. Vi har den i en ganske stor fiskebolle. (Imorgen skal vi kjøpe en til fra samme sted, også Guppy. Men det vi lurte på da. Er hva slags type mat trenger den og hvor mye. Noen foranbefalinger dere vil komme med?

det fisken klarer å spise på 3 min er ett greit mål

Men guppy i glassbolle... det ville jeg nesten tatt som dyreplageri...
Men om dere ikke bryr dere om velferden til fisken er det jo bare å kjøre på...

1 GUTT så må du ha minst 3 JENTER... ellers blir den ene jenta plaget vettet av.. ( eller på godt norsk pult ihjel..)

Når man har fisk i bolle, så er det svært viktig med hyppige delvannsskifter (antar at bollen er uten filter).

Anbefaler å skaffe nitritt-test (NO³, dråpetest ikke strips) hvis dere ikke har. Da kan dere ungå at vannet blir så giftig at fiskene stryker med.

Nå er det ikke å anbefale å ha fisk i bolle, men når dere først har skaffet det så kan dere gjøre det beste dere kan for fiskene inntil dere skaffer dere akvarier. Og det bør ikke vere mindre en 60l for nybegynnere, helst 100l eller mere. Da det er mye enklere å holde stabile vannverdier jo større det er.

Så bør dere lese hva som står her om guppy. Spesielt det som står nederst på siden, om anbefalt minimumstørrelse på kar, tmp., ph område og gh. Det er viktig for trivselen til fisken. Hvis dere vil ha frem de flotteste fargene må fisken trives. Er fisken stresset eller av annen grunn mistrives, vil dere ende opp med sykdom. Og der ender opp med å forbanne alt som har med fiskehold å gjøre. Får dere fisken til å trives, er det fare for å ende opp med kronisk litersyke. Noe som mange her på forumet "sliter" med...

Dere kan bruke vanlig flak/tørrfor på boks, eller flakfor til guppy til å begynne med. Vær kjip med foret, vanligeste begynnerfeil er at folk forer alt for mye. Magesekken vår er ca. en knytteneve stor, så dere kan tenke dere hvor små magesekkene til guppyen er. I tillegg så spiser de så lenge at der er for, å da kan dem sprenge magesekken og dø. Mange som har drept stakkars sultne guppyer på det viset.

Hakke
Og der ender opp med å forbanne alt som har med fiskehold å gjøre. Får dere fisken til å trives, er det fare for å ende opp med kronisk litersyke. Noe som mange her på forumet [I]"sliter"[/I] med...

jeg har den sykdommen der.. og den er ikke lett å kurere....
Flashy
[QUOTE=Hakke] Og der ender opp med å forbanne alt som har med fiskehold å gjøre. Får dere fisken til å trives, er det fare for å ende opp med kronisk litersyke. Noe som mange her på forumet [I]"sliter"[/I] med...

jeg har den sykdommen der.. og den er ikke lett å kurere....

Kan vel ikke lyge fra meg dem jeg heller. Snart 30 år siden jeg fikk mitt første kar, og hadde det ikke vert pga. plass og økonomi så hadde det vert x antall m³ mer vann i hus en det jeg har nå..

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap