Syk dalmatiner molly....

Hei, jeg har ett 105l akvarie med 3 dalmatiner mollyer, 10 guppy, 2 maller, og 4 palett ciclider(går utrolig nok veldig bra). har bra med planter og røtter, fin sand, forholdsvis lite alger og ellers lite problemer.

tempraturen ligger på ca 25 grader.

har ikke hatt akvarie i mer enn ca 1 mnd, og begynte da med 2 dalmatiner molly og 4 guppy. dette gikk da bra, men i løpet av 4 dager døde den ene mollyen på merkelig vis. den var helt ute av det blå helt "vridd" i kroppen, og svømpe mye sidelengs og "opp ned". fjernet fisken, og ingen andre virket syke.
økte der etter med 2 maller, 2 nye mollyer og 5 nye guppyer, og dette har gått fint. fikk også noen dager etterpå 4 SMÅ palett ciclider inn, og de har vær veldig fredlige, ingen problemer med napping O.L.

dette har fungert veldig bra frem til i kveld da den eldste mollyen min som jeg begynte med i starten ser syk ut og viser noen av de samme symptomene som den som døde hadde. alder på disse er jeg ikke sikker på, men tror nok de er forholdsvis store da de 2 andre jeg har er mye mindre.

ingen av de andre fiskene viser noen form for sykdom, med unntak av en hann-guppy som har noe hakkete hale-slør(mulig da den og en annen hanne har sloss litt). dette er alt.

ph verdier er jeg ikke sikker på i grund. Og har prøvd å lese meg frem til noe, men sliter litt da dette kunn er på denne ene fisken, og ingen av de andre. ser heller ingen parasitter, prikker(men er jo dalmatiner da), eller lignende.

Min sambo var uheldig og gav de litt mye mat en dag, men ville ikke tro at det var det som gjor utslag da vi byttet ut 25% av vannet i 2 dager etterpå.

har dog oppdaget ett par snegler som kom som blind passasjerer med noen planter jeg kjøpte fra dyrebutikken, kan de ha noe med dette å gjøre??

håper noen kanskje har noen peiling på hva det kan være, og hva jeg kan gjøre

håper på svar

Ps. har sikkert glemt noe info, men er bare å nevne det, så skal jeg prøve å skrive ned så godt jeg kan.
Anbefaler deg å kjøpe en nitritttest og teste vannet. Mulig du har nitritt i vannet, og da holder det ikke å fjerne bare 25% med vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne
Reklame for plussmedlemskap