Alvorlig algeproblem og ubalanse i vatnet?

Har en 325 L som no har gått i 1 år.
Har i fleire mnd. vore plaga med BLA. Det er no på retur, men til gjenngeld
har anna alge blomstra kraftig opp. Alt av planter blir ødelagt. Innventar blir nedgrodd. Skrubber innventar, men 2 dager seinare gror det til igjen.
Har skifta ut planter, men dei blir ødelagt uansett.
Har fleire typer alger - Grønalger Svarte penselalger, mulig grøne penselalger.
Har prøvd forstopp og mørklegging. hjelp ingen ting.
Trur det er vatnet som er problemet.
Har Nøkkelhullciklider, Rød kurvciklide, Ancistrus, Siamesisk algeeter, og Botia histrionica.
Ph-ca 6,0
KH-3,0 ( lys,lys gul)
GH-2 el. 3 (lys farge) ingen nitrit.
Har ikkje nitrattest.
Kan det vere høg nitrat som får alge til å blomstre opp.?
Har bestillt UV lysrør da dei eg hadde er gåen.
Har lyset på i 9,5 time i døgnet. Ser no at fisken ikkje trives. Har ciklider som står og sturer høgt oppe i vatnet. Har i periodevis sett Sandsnegler heng i vassflata.( sjølv om det ikkje va nitrit) Bør eg skaffe nitrattest, men vis den er høg korleis få den ned?
Skifter 30% vatn kvar veke, det blir aldri slurva med.
Har 2 utvendige filter, pluss 1 lite innvendig for bedre sirkulasjon.
Har vaska slangane innvendig og gjort reine filtera med få mnd. mellomrom.
Grovvask. Algene blomstrer uansett. Råd??
Tilsetter du plantenæring?

Nei. Legg ved bilder.
Algene tar knekken på plantene, dei trives selfølgelig ikkje lenger.
Forslag: kjøp deg vanntester for fosfat og for nitrat. Sjekk hva disse to verdiene er, og se om du finner noe unormalt der.

Hjelper det ikke med snegler eller andre algespisere heller. Jeg syns du har litt lav ph og gh jeg . ....
Slik jeg ser det så har du en pH på 6 som er utmerket for god plantevekst og du har en hel del planter men disse kan ikke vokse av godt lys alene. Det jeg tror du trenger er plantenæring, masse plantenæring. Alt det andre tror jeg er ok. Får du til planteveksten så tipper jeg algene forsvinner også.

Angående nitrat så tipper jeg på at du ikke har mye av det heller.
Bruker et pulver for å øke ph ved kvart vannskifte. Ei lita teskje.
Har eplesnegler, men dei rekk ikkje å ete all denne algen.'
Men skal skaffe meg fosfat og nitrat test.
Vanligvis ligg ph,en på 6,5 Kan selfølgelig øke den litt.
Har lest at høg nitrat øker algeveksten.
Det var jo ikke bare plantene som sturet men også fiskene...tror godt de kan trenge høyere verdier både på ph og gh jeg da uten at plantene tar skade av det.
Fiskane sturer ja. Trives ikkje lengre.
Kanskje ph bør vere nermere 7??
Brukte tidligare uv filter, det er det lysrøret som eg har bestillt.
Skal ta ei grundig reingjering av innventar og skifte ut plantene. Har og kjøpt ei reedmore rot som ligg i bløt. Men tenkte først å finne feilen ved vatnet.
Alle fiskene du har kan fint ha ph 6. Den trenger ikke være høyere. Ingen vits å trikse med vannverdiene hvis man ikke må.
Eller, den botiaen du har vet jeg ikke så mye om, men flertallet av fiskene ville normalt stortrives i ph 6. Ikke noe problem for sør-amerikanske fisk eller fisk fra tropiske jungelstrøk.

Hvilke lysrør har du i akvariet? (modell og navn) Hvor lenge har de sittet i armaturet?
Hvor mange planter har du i karet?

Du bør først starte med å måle vannverdiene nitrat og fosfat. De kan forklare mye. Hvis ikke de viser noe unormalt, så er det andre steder man må lete etter forklaringen på algeproblemet.

Lysrør 2stk. 54w husker ikkje navn. Har vore skifta 1 gang. Har vore i ca halv år.
Har no bestillt nitrat og fosfat test.

Har no fått testveske.
PO4 - Skal resultatet ganges med 2?
Har no hatt 10 ml akvarievatn i kvart glas, så 1 skje pulver i det eine og så 10 dråper i det samme glas. Rista godt. Så vente i 10 min.
Det er JBL test. Står noke med å gange med 2??
Noken som veit.?

Fann bruksanvisning på PO4 (fosfat)- Held på , men er ikkje ferdig.

Har no testa nitrat (No3) og den vise50mg/l

På PO4 testen blir ikkje fargane lik. Fargen i glaset er lik den mørkaste blå.
Når eg ser igjennom glaset med kun vatn så virka det lysare enn i glaset med testveske.
Jeg har dessverre ikke testet for fosfat selv på minst et par år. Men jeg har funnet frem testen her nå, og iflg. bruksanvisningen så kan ikke jeg se noe om at det står at noe skal ganges med 2?

Det som verre er, er jo at du skriver at testresultatet ble lik den mørkeste blå. Det er det nest høyeste fargeresultatet på fargekartet...(!) Mener du altså verdien som er hele 5,0 ? Dette er i så fall en ekstremt høy verdi, når man tenker på at den anbefalte mengden bør være innenfor 0,01 og 0,5.

Siterer fra bruksanvisningen:

"Fosfat er et viktig næringsstoff for plantene, men i naturen finnes det i kun meget små konsentrasjoner. I gennomsnitt ligger verdien omkring 0,01 mg/l i ferskvann og omkring 0,07 i saltvann. Planter og alger er tilpasset disse forhold, og kan derfor klare seg med meget små fosfatmengder. I akvariet stammer fosfat hovedsaklig fra fiskenes avfallsstoffer og fôrrester.
Under ugunstige forhold kan fosfatmengden oppnå verdier som er mer enn 100 ganger så høye som i naturen. Som en konsekvens av dette formerer algene seg nærmest eksplosjonsartet.

Ved en jevnlig måling av fosfatmengden kan denne fare oppdages i tide, og avverges gjennom passende forholdsregler. Her er det viktig å forstå at alger er i stand til å lagre anseelige mengder fosfat, sånn at de selv etter en senkning av fosfatinnholdet er i stand til å vokse uhindret videre.
Jo tidligere man oppdager et stigende fosfatinnhold, jo bedre er mulighetene for å unngå en kommende algeplage.

I feskvannsakvarier kan verdier omkring 0,5/l betraktes som normale.
"

Som du ser av testresultatet ditt på fosfat og det som er sitert fra bruksanv. + set høye nitratnivået du har målt, så har du forklaringene der på algeproblemet ditt.

Men et vannbytte eller to vil altså ikke fikse problemet, om man skal forstå det bruksanvisninger forteller. Dette må gjøres noe med over tid, og jeg tror det er viktig å kartlegge litt av hvordan rutinene dine for vedlikehold og fôring er i dette akvariet, samt hva slags fisk du har. At fosfatverdien er så ekstremt høy, tyder i vanlige fall på at det har vært neglisjert eller feilbehandlet over lengre tid.
Men du skriver at du er nøye med ukentlige vannbytter og det høres jo ut som du er flink med jevnlige rutiner.

Da er det muligens noe med fôringen din eller andre ting du gjør som skaper så ekstremt høye verdier av fosfat og nitrat. Har du veldig tett med fisk/mange fisk i akvariet? Hva fôrer du med, hvor ofte og hvor mye?

Siden du bytter 30% en gang i uka, som skulle holde for et normalt selskapsakvarium uten altfor mange fisk, så må det være et misforhold mellom fôring/antall fisk/vannbyttemengde som forårsaker de høye verdiene på nitrat og fosfat. Da kan det være at du enten har altfor mange fisk og/eller fôrer dem sinnsykt mye.
Det er vanskelig å si noe mere nøyaktig uten å vite noe mer detaljer.

Ja, verdien er på 5,0
Er veldig nøye med delevannsbytte.
Av fisk vil eg sei akvariet er underbefiska.
Har Nøkkelhulciklide - 6 stk. Rød kurvciklide-8stk. 6 Botia histrionica.
1Siamesisk algeeter, (3 stk. død) 13-14 kileflekkrasbora.
Det er alt på 325L.
Forer 2 ganger daglig. Men, eg forer ganske mykje pr. gang.
Ser ikkje heilt vekk for at problemet kan ligge der. Når eg forer så er vassflata nesten dekt med for før det dett ned.
Alle planter skal hivast, men eg må få ned fosfat og nitrat først for ellers blir plantene ødelagt igjen. Dette er fortvilt for algene har eksplodert.
Det er verre enn bilda eg la ut.

Siden du ikke tilsetter plantenæring, så bør du prøve det. De fleste plantenæringer inneholder kun micronæringer og sporstoffer. Hvis plantene mangler desse næringene klarer ikke plantene å gjøre seg bruk av fosfat eller nitrat, dermed får du et stort overskudd av desse stoffene som kan algene har til rådighet. Mens plantene stopper å vokse. Du nevner at du tenker på å tilsette co² på et vis, noe som kan vere en god ide siden plantene trenger co² for å vokse skikkelig.

Vannskifte kan hjelpe på problemet inntil du får plantene til å vokse igjen, og balanse i næringstilgangen. Da først vil du få kontroll på algene. Men det tar tid, så god tolmodighet kommer godt med..

Er plantenæringa i flytande form?
Men kanskje eg bør kaste plantene el. klippe dei heilt ned først og så
kjøpe nye. Trur neppe dei kan berges. Trur eg må starte på nytt igjen.
Bør vel ha hurtigveksande planter i starten.
Tenkte å ta nokre dager med forstopp.
Hvis du virkelig fôrer så mye at vannflaten i en hel 325 liter er dekket, og attpåtil to ganger om dagen, så fôrer du ekstremt mye. Det er sannsynligvis der hovedproblemet ligger. Det går sikkert sinnsykt mye fôr til spille, som faller til bunns og blir liggende der og forurense. Som nevnt i bruksanv. for fosfat-testen er ofte fôringen årsak til fosfat utenfor kontroll.

Jeg har aldri noensinne gitt så mye mat at hele overflaten er dekket i et akvarium. Og at du i tillegg gjør det to ganger om dagen... ja, da er det ikke rart du får alge- og vannverdiproblemer.

Du bør minske fôringsmengden til en brøkdel. Du kan godt gi to ganger om dagen, men kun små mengder pr gang. Prøv å få det til slik at du ser at hver fisk rekker å få i seg noen munnfuller.
Når jeg fôrer i overflaten, er maten borte og spist opp innen det er gått et minutt. Noen ganger i løpet av bare noen sekunder...

Flytende ja, og gjerne i fast form i substratet til planter med stort rotsystem som sverdplanter. Stengelplanter tar hovedsaklig opp næringa fra vannet. Jeg hadde villet la plantene stå så lenge det fortsatt er liv i dem, men fjerna det meste av algene på dem. Nye planter vil bli angrepet av alger omtrent umiddelbart, pluss de bruker litt tid på å tilpasse seg før dem kan begynne å ta opp næring for fullt. Putt gjerne oppi noen flyteplanter, og når du ser plantene som er i karet begynner å vise vekst igjen er tiden for nye planter kommet.

Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap