Inger Annes akvarieprosjekt (side 105)

Så bra at det ser ut til å gå framover med Ragnhild! Krysser fingre. 😊

Ang. jordspisere/Geophagus: Disse har jeg altså ikke peiling på i det hele tatt. Men er Microgeophagus et alternativ? De er små nok til 180L. Tenker da helst på M. altispinosus, som har litt av den derre "jordspiser-looken". Mulig du er ute etter noe mer spesielt/uvanlig, men tenkte jeg kunne forslå det likevel.
Ettersom Ragnhild og jeg har blitt så gode venner nå, har jeg sjansen til å studere henne skikkelig. Og hun gjør noe jeg ikke kan huske å ha sett på noen av mine tidligere kulefisker: Hun kan bevege neseborene sine! Det stikker jo en bitteliten bit ut, og den er tydeligvis mulig å bevege på. Artig å se!
I dag så Harald Ragnhild! Jeg har lagt et papirark mellom de to akvariene, for å hindre dem i å se hverandre, men det er en glipe der. Og Harald forsøker veldig å komme seg bort til den glipa akkurat nå. Dessverre (for han) er det en varmekolbe i veien, og det er bak filteret, så han kommer ikke skikkelig til. Men han prøver! Han synes tydeligvis at det er veldig spennende. Jeg får følge med på om det blir for stressende for de to på sikt. Om jeg må legge et papirark til der. Men det er litt hyggelig å se at Harald får litt spenning i hverdagen og. 

Det er alltid litt vanskelig å få sett skikkelig på den siste flekken til Ragnhild, for hun blånekter alltid å vise meg den siden av seg. Men i dag fikk jeg et lite glimt. Det er bare litt igjen nå! Den er nesten grodd! Så godt å se, bare to uker før flytting.
Nå er det bare en antydning igjen av den siste flekken til Ragnhild. Og matllysten er det ikke noe å klage over! Hun synes reke er vedig godt, i tillegg til meitemark. Hun tar maten så snart den når bunnen av akvariet. Lurer på om jeg skal teste blåskjell på henne i morgen. 
Nå er det bare fire dager igjen til flytting, og endelig har jeg fått på plass at jeg kan få stikke innom en dyrebutikk i Trondheim når vi passerer på tirsdag, og få litt filterguffe av dem, så jeg får kickstartet filterne mine. Da er stort sett alt på stell når det gjelder flyttinga av fiskene mine i hvert fall. Men det skal bli litt tungt å sette igang med fylling av akvarier og oppsett av filtere når vi kommer fram etter en hel dag i bil. Slitsomt blir det også når flyttebilen kommer noen dager seinere, og jeg skal sette opp resten av akvariene mine, skylle ny sand og flytte de fiskene som midlertidig har vært nødt å flytte sammen i påvente av flyttebilen. Flytting er slitsomt! Flytting med mange akvarier er enda mer slitsomt! Men det blir forhåpentligvis bra når vi kommer i orden. Og kanskje får flyttinga noen av fiskene mine igang med lek igjen? Det hadde vært kjekt. For jeg er veldig klar for småttiser igjen, selv om jeg er takknemlig for at Bartesnoppen og palettene mine har knepet igjen den siste tiden før flyttinga. 
I dag fikk jeg bekreftet at det ikke er en antydning engang igjen av den siste flekken til Ragnhild. Ikke et spor! God matlyst har hun og. Ragnhild er helt frisk! Frisk som en fisk! Så får vi håpe at det ikke blir en ny runde etter flyttinga. For sikkerhets skyld, tar jeg med pakken med akvariesalt i bilen. Medisinene er allerede pakket ned i esker, så de kommer først noen dager senere med flyttebilen. I kveld skal akvariene få et siste vannbytte før flyttinga. Så fiskene har noenlunde reint vann med seg på turen. Jeg gruer meg til innfanging av fisker og tømming av akvarier på mandag. Det kommer til å ta tid! Og jeg er spent på om jeg får plass i bilen til at jeg må ha med oppover og. For i bilen må jeg ha med 2 akvarier (120-litere), 2 bøtter med sand, en haug med fisker (coryene må pakkes enkeltvis i poser, og kulene og en annen fisk, må få ei bøtte hver - her duger det ikke med poser), filter til 2 akvarier, lysarmartur eller dekkglass (kulene må ha det, for de kan hoppe), varmekolber, akvarieplanter, hageslanger til inn- og uttapping av akvarier, og en flaske Aqutan (vanligvis bruker jeg ikke sånt, men synes det er greit når man skal fylle hele karet med vann fra springen, at det er noe som kan ta unna evt. skadelige stoffer). Og det er bare det som angår akvariene. I tillegg kommer en koffert, en pc-bag, endel planter, en frysebag med mat, en sekk hundemat, pluss at vi er to mennesker og en hund. Det blir fullt! Veldig fullt!
For en uke siden kom jeg endelig i hus i Trøndelag. Det ble veldig fullt i bilen min. En stund var jeg ikke sikker på at jeg skulle få plass til alt. På et tidspunkt tenkte jeg at dette går bra. Nå er det ikke mye mer som skal inn i bilen. Til venninna mi som hjalp til sa: "Enn fiskene da?" Oops! Jeg hadde glemt dem. Men alt fikk plass til slutt, selv om jeg da hadde stappet ting inn i hvert minste hulrom. Jeg var også nervøs for at ikke alt skulle få plass i flyttebilen. Også der gikk det med et nødskrik. To ting måtte bli igjen. Men det var ting som jeg på forhånd hadde sagt at kunne stå igjen hvis det ikke ble plass. Alle akvariene som skulle bli med, ble med. Og de akvariene jeg nå har fylt med vann, har ikke sprunget lekk på turen. 

Når det gjelder fiskene, har jeg dessverre mistet endel. Jeg har mistet alle grenmallene mine. Snufs! De var jeg så glad i. Håper jeg får muligheten til å få tak i slike igjen. Jeg mistet leksparet med paletter. Akkurat det er ingen krise. Paletter er meget lett å få tak i igjen. Jeg har forøvrig en haug halvvoksne paletter som jeg ikke blir kvitt. Ingen dyrebutikker vil ha paletter. Ikke en gang hvis de får de gratis. Jeg mista en cory. Jeg trodde opprinnelig det var en av brochisene. Men brochisene er fortsatt fulltallige, så det kan ikke være dem. Jeg tror kanskje jeg mistet en septentrionalis. Og det er kjempekjipt, da det nå bare er to igjen. Jeg mista jo noen til stressgift da jeg kjøpte dem. Håper de dukker opp på lista til Imazo igjen. I tillegg mistet jeg den digre stripete sjokolademalla. Akkurat det var helt greit, da jeg egentlig ikke har noen bra plass til den etter flyttinga. Det som overrasker stort etter flyttinga, er at den jeg trodde skulle takle de dårligst, Ragnhild, har taklet flyttinga veldig godt. Hun er i godt humør og har god appetitt. Harald har så langt taklet det dårligere. Appetitten hans er dårligere. Det har gått bra med Herr og Fru Bartesnoppen, og alle de små bartisbarna deres. I går fikk Bartesnoppen to nye huler, og det var han veldig glad for. Det tok han ikke mange minutter før han var igang med å pusse opp og stelle den ene hula. Nå veksler han mellom å ligge i de to hulene. 

Oppstillinga av akvarier er nå sånn: to reoler med 3 x 120-litere står på soverommet, på hver sin side av senga. Foreløping er det fisk bare i 3 av dem. Det er kjempekoselig å ha fiskene så nær. De bodde på soverommet i Askim og, men ikke så nære. 180-literen har også fått flyttet inn på soverommet. Den har stått tom i mange år. Men nå gleder jeg meg til å sette den i stand igjen. Jeg tror det blir kjempekoselig. En 112-liter har havnet på stua. Den er foreløpig tom. Resten av akvariene har blitt mellomlagret i kjellerstua. 325-literen skal en eller annen gang få flytte opp på stua. Men det blir sikkert minst et år til. Det er det jeg skal konvertere til saltvannsakvarium. Men det er leeenge til jeg får råd til å kjøpe inn det utstyret jeg trenger til det. Det er mye jeg må prioritere til huset først.
Jeg liker Ragnhild bare mer og mer. Nå viser hun at hun har ekte kulefisktemperament! Hvis hun kommer bort til meg når jeg står ved akvariet hennes, bruker jeg å sette fingeren bort på glasset, så hun har noe å fokusere på, og som samhandling mellom oss. I dag smalt hun i glasset to ganger, i forsøk på å bite meg. Det er første gang hun gjør det, men det viser at hun tør være seg selv. Hun har null respekt for et digert menneske! Og det er sånn jeg liker kulene mine: hissige. Herlig kulefisk!
Tilfeldig bekjentskap
© Asbjørn Steinsrud