Inger Annes akvarieprosjekt (side 102)

Som før nevnt skal jeg flytte til høsten. I dag skulle jeg pakke ned innholdet i det største akvarieskapet mitt. Der har jeg tydeligvis ikke tittet inn på noen år, for der var det mye rart! Det var en oppdagelsesferd. X antall matter filtersvamp (flere enn jeg visste jeg hadde), X antall biter av slanger i diverse dimensjoner og lengder, en merkelig konstruksjon av et invendig filter jeg en gang trolig har fått, samt fire bæreposer med eikeløv. Jeg husker jeg plukket masse eikeløv til å ha i cory-karene mine, men endte opp med å bare bruke litt av det. Jeg likte ikke å ha det i karene mine. Det innvendige filteret var en morsom greie. Jeg husker det når jeg ser det, men jeg kan ikke for mitt bare liv huske i hvilket kar jeg har hatt det, hvis jeg i det hele tatt har brukt det. Jeg aner ikke hvilket merke det er. Sannsynligvis har det fulgt med et akvarium noen har kjøpt, for jeg ser ikke for meg at dette er noe som har vært mulig å kjøpe for seg selv i en butikk. En virkelig, virkelig snål konstruksjon.

I går var det på tide å rense et av mine utvendige Eheim-filter, en Eheim 2224. Det var nemlig rimelig tett. Jeg må ha hatt mistanke til lekkasje sist jeg hadde det åpent, for jeg hadde satt det oppi ei bøtte. Jeg fikk litt sjokk da jeg oppdaget at bøtta var breddfull med vann. Men det så ikke ut som om noe hadde rent ut på gulvet, heldigvis. Etter rens, fikk jeg mine mistanker bekreftet: filteret lekker. Det mest logiske er jo at det er pakningen som ikke er tett. Den er jo gammel. Men jeg føler meg ikke helt sikker på det. Vannet kommer ut på en merkelig plass, så jeg har en mistanke på at det kan være en sprekk i selve bøtta. Men det er lett å finne ut. Jeg har tre andre Eheim 2224 som står til innkjøring i andre akvarier. Hvis jeg bare stjeler toppen fra en av dem, så finner jeg fort ut om det er pakningen eller bøtta som er lekk. Jeg håper jo selvsagt på pakningen, da den er billigst å erstatte. Ellers må jeg si at Eheim 2224 er fantastiske filtre. Akkurat passelig for mine 120-litere. Enkle, gode og varige konstruksjoner. Definitivt brukervennlige. Min favoritt blant utvendige filtre. Blant innvendige filtre holder jeg en knapp på gode, gamle Fluval 3 eller 4 Plus, som jeg har modifisert. De er også Enkle, gode, varige og brukervennlige. 
Å teste ut det filteret som lakk, ble mer omstendelig enn jeg hadde tenkt. Først bytta jeg topp med et annet filter. Resultatet ble at filteret lakk MER! Så byttet jeg bøtte mellom filterene. Problemet ble enda verre. Så testet jeg toppen fra et filter nr. 2. Elendigheten lakk da også, og nå var det helt sikkert at det var pakningen. Jeg så det rant vann ut der. Da jeg forsøkte å bytte topp med et tredje filter, og da fosset nesten vannet ut. Men så oppdaget jeg at jeg hadde greid å knekke en av klemmene som holdt filtertoppen på plass. Og da jeg byttet den i en hel en, ble det i hvert fall tilsynelatende tett...der... For jammen pipler det visst ikke litt vann der slangene går inn i filteret også. Jeg tror moralen er: Dette er filtre jeg har hatt i huset lenge, og det er veldig lenge siden jeg har skiftet pakninger på de. Kanskje de rett og slett må ha nye pakninger hele gjengen? At de bare var tette inntil jeg var dum og åpnet dem? For nå orker jeg ikke å fikle med de tre filterne som jeg har lånt filtertoppene av. Noen av de kommer definitivt til å lekke når jeg setter de igang, og nå orker jeg ikke mer i kveld! Jeg får heller sette de til innkjøring på nytt når jeg har fått fikset de. Og så får jeg sende en bestilling på reservedeler til Aquamanias. Litt kjipt å legge seg frustrert, men sånn er livet. Det er typisk meg å begynne å fikle med ting ved sengetid. Stakkars bikkja fikk dessverre endel ufortjent kjeft. Hun skal på død og liv stikke snuten sin borti alt, og det orker jeg ikke når jeg er frustrert. Da vil jeg jobbe i fred! Men nå skal hun få kose under dyna mi. 
Men så inn i.... Det lekker fortsatt! Men hvor vet jeg ikke. I hvert fall litt der slangene kommer inn. Men jeg tror ikke den lille lekkasjen er den som gjør at det blir vann i bøtta filteret står i. Jeg tror det lekker noe annet sted og, uten at jeg kan se hvor! Ingen god avslutning på dagen.
Vannet økte såpass fort i bøtta jeg hadde satt filteret i i går, at jeg ikke kunne legge meg og sove før jeg hadde løst problemet. Så jeg bestemte meg for å bytte den dingsen som man tar ut av filteret for å koble av slangene. Jeg kunne se at det i hvert fall lakk der. Og da jeg skulle trekke av slangene, brakk den ene biten som slangene sitter fast på. Jeg regner med at det var det som var problemet; at det var en sprekk i den. For da jeg fikk satt på en "ny" sånn dings, så ser det ut til at det er slutt på lekkasjen. Jeg kunne legge meg med god samvittighet, dog fortsatt litt stressa. Jeg bestilte også tre pakninger og ei klype fra Aquamanias, dessverre før den dingsen brakk. Så jeg fikk ikke bestilt den. Jeg sjekka bøtta filteret står i nå på morgenkvisten, og det ser ikke ut som om det har lekket noe vann ut i den i løpet av natta.
I dag har det vært nedpakking av akvarieskap nr. 2, og det var en ny oppdagelsesferd. Det dukket opp mange små innvendige filtre jeg ikke visste jeg hadde. Det dukket også opp mange løse deler til akvariereol. Ikke særlig pene, men sikkert helt brukbare. Jeg lurer på om jeg noensinne kommer til å bruke dem. I tillegg var det massevis av slanger av ymse dimensjoner, mer enn i det første skapet. Og det var utrolig mye diverse ting og dingsedupper. Endel ble kastet, rett og slett. Filterne ble testet, og ett av dem fungerte ikke. Akkurat det var ingen krise, for det var en Fluval 1 Plus, så smått at jeg aldri i livet får bruk for det. Hvem i all verden bruker så små filtre? Nå har jeg fylt 2 1/2 flyttekasse med akvarieting, og det er mye igjen! Blant annet et tredje akvarieskap. Men det er mindre enn de to første, og jeg har litt mer oversikt over hva som er i det. Der går det i medisiner og tilsetningsstoffer. Ting på flaske, rett og slett. 

Når det gjelder filteret jeg slåss med i går kveld/natt, ser det bra ut nå. Det ser ut til å være tett, endelig! Bytte av den dingsen der slangene settes inn i filteret gjorde susen. 
Brochisene er faktisk ganske propell i ettermiddag. Jeg gjetter på at tordenværet i natt og regnbygene utover dagen i dag, har gjort at de føler det er regntid. For Sør-Amerikanske maller (både L-maller og coryer) leker jo i regntiden. Jeg har null tro på at det faktisk blir lek, men det er herlig å se dem stresse rundt sånn. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte denne lille gruppen. Jeg synes fortsatt at de er grisefine, flere måneder etter at jeg kjøpe dem. Bortsett fra Harald og Bartesnoppen, er nok disse mine favoritter. Grunnen til at Harald og Bartesnoppen blir rangert høyere, er at jeg har et personlig forhold til dem som individer. De er personligheter, begge to. Og ingenting slår jo ei kule, som Harald. Og som trønder er jeg jo svak for fisker med barter, som Bartesnoppen. Det er forresten litt rart med den ene brochisen. Den har en hvit flekk på nesa. Da jeg fikk dem i hus, trodde jeg at det kanskje var en liten skade, eller noe sånt. Men flekken er der fortsatt den, og har ikke endret på seg. Så akkurat den fisken har visst bare en hvit flekk på nesa. Han/hun er lett å kjenne igjen da.
Det er en liten stund siden sist ancistrusene mine fikk agurk, men i dag fikk de en liten skive. Og de stod faktisk i kø i hjørnet, og ventet på at jeg skule slippe den nedi. De elsker agurk! Det er nok heller ikke lenge før Bartesnoppen kommer fram og forsyner seg, for han elsker agurk, han og. Det er nok han som spiser mesteparten. 

Jeg begynner å vurdere å flytte palettbarna over i et eget akvarium, for paletthannen har faktisk begynt å jage de litt rundt. Jeg mistenker at paret har lekt igjen, og at det er egg i hula til hunnen. Men det er litt vanskelig å si, for hunnen oppholder seg mye i hula uansett. Hannen er nemlig ikke snill med henne, så hun trives best i hula si. Men jeg synes kanskje at hun holder seg der litt mer enn vanlig nå. Og siden hannen har begynt å jage sine egne barn, kan det jo være at han vet at et nytt kull er underveis. Vi får se. Jeg holder i hvert fall øye med situasjonen. Jeg hadde egentlig tre akvarier som stod til innkjøring, eller egentlig var ferdig med innkjøring for lengst. Men etter trøbbelet med utett filter, har jeg satt to av filterne ut av "produksjon" igjen. Heldigvis er det tredje filteret fortsatt igang, så jeg har et akvarium de kan flytte inn i. Det må bare møbleres litt først, for det er dårlig med både planter og skjulesteder. Det er en 120-liter de kommer til å få helt for seg selv. Jeg skjemmer dem bort når de får flytte dit Men, som sagt, jeg avventer situasjonen litt. Jeg vil helst at de skal vokse seg litt større før flytting, både fordi de er såpass små at det blir vanskelig å fange dem inn, og fordi jeg mistenker at flytting av de i den størrelsen kan bli en stor belastning for de. 

Ja, jeg vet, å skrive om paletter og ancistruser er ikke det mest spennende. Men så lenge ingen coryer eller brochiser leker, eller eigenmanniene heller ikke leker, skjer det ikke så mye spennende å skrive om. Ja, unntaket måtte i såfall være Harald. Men det har ikke skjedd så mye spennende der heller i det siste. Jeg må forsøke å gi han litt mere ting som kan være aktuelle for Harald å finne ut av. 
Plussmedlem
Du har hatt yngel på eigenmanni, ja?
Kanskje du trenger å bli kvitt noen av dem etter du har flytta nordover også?
Jeg tar gjerne noen jeg, i så fall. 
 
Jeg skjønner meg ikke helt på palettene mine. De voksne er nemlig ikke særlig glad i flakfôr. De foretrekker å spise på malletablettene jeg hiver oppi for eigenmanniene mine. Heldigvis er barna deres mindre kresne. Der er det full jubel når de får flakfôr. Bittesmå fisker som prøver seg på store flak! Eller crisp er riktigere å si. Det jeg bruker av flakfôr er Tetra Pro Crisps. Jeg synes vanlig flakfôr forpester vannet litt. Jeg stakk forresten innom en av de lokale dyrebutikkene i dag, den eneste av dem som har fisk. Jeg lurte på om jeg kunne overlate palettbarna til dem når jeg flytter. De ville IKKE ha dem. Så da må de nok bli med på flyttelasset. Håper ikke foreldrene produserer et kull til, men det er vel for mye å vente at de skal være dydige. Paletter produserer stort sett nonstop. 

I dag fikk jeg pakke fra Aquamanias. Ikke så mye spennende der. Det er jo reservedelene til de filterne jeg måtte åpne da det ene begynte å lekke: tre pakninger og ei klype av de man lukker filteret med. Og så hadde jeg visst bestilt en liten boks med NovoFex - frysetørrete terninger av tubifex. Jeg husker den forrige bikkja mi spiste en hel, stor boks sånne for mange år siden. Jeg hadde kjøpt en stor boks i på Akvariemagasinet i Oslo (har de forresten lagt ned?). Da jeg senere skulle bruke boksen, var den søkk vekk. Etter en stund fant jeg først lokket, deretter boksen, som nå var tom. Men det var tannmerker på begge deler, så da var det lett å regne ut hvem synderen var. Merkelig nok ble hun ikke dårlig i magen, så tubifex funker tydeligvis som hundefôr. Veldig, veldig dyrt hundefôr!
Det er noen år siden jeg har hatt yngel på Eigenmanni, og jeg har nettopp utvidet flokken min litt. Kanskje de kommer i lekshumør etter flyttinga? Det er lov å håpe. Akkurat i dag er det faktisk håp om endring. For i dag har to av eigenmanniene okkupert hula til palettene! Kjenner jeg palettene rett, greier de nok å jage vekk eigenmanniene, for paletter har ikke respekt for så mye. Men akkurat nå ligger det altså to maller i hula. Den så jeg ikke komme! Dukker det opp egg inni der, blir jeg helt klart nødt til å flytte palettparet mitt. For ikke snakk om at små eigenmannibarn overlever i et kar med glupske paletter. Men i så fall må eigenmanniene skynde seg. For jeg skal reise bort om noen dager, så jeg må evt. flytte palettene før det. Og jeg har ikke lyst til å flytte dem uten grunn. De trives godt der de bor. 
Jeg håper og tror på eigenmannilek. Den ene av mallene har stelt og styrt der i dag, og palettene er fortsatt hjemløse. Det ligger også en feit malle utenfor hula - jeg tenker at det kanskje er en eggtung hunn? Men de har i så fall valgt ei hule som ikke er etter "forskriftene" for eigenmanni. De vil helst ha åpning i begge ender av hula, og det har ikke denne. Det er en vanlig kjeramikk-mallehule. Jeg bør nok flytte palettene, som jeg jo kanskje tenkte. Selv om jeg i teorien har innkjørt filter, har jeg ikke kastet mat oppi det akvariet der filteret går. Så hvor innkjørt det faktisk er, er jeg usikker på. Jeg får satse på å putte oppi litt filtergugge fra et av de to filterne som går hos Harald. Det er innvendige filtre, så det er litt mer lettvint å ta filtergugge derfra (og jeg skal bytte vann der i dag uansett). Og to paletter alene i en 120-liter blir ikke all verdens belastning på et nyinnkjørt filter. Litt verre er det med planter. Jeg har foreløpig ingen planter i det akvariet jeg skal flytte dem til. Og det bør det være, synes jeg, av trivselsårsaler. Og når jeg tenker på det, bør jeg jo gi dem en hule og. De trenger jo en ny bolig! Jeg håper palettene kommer til å trives med masse plass for seg selv. Litt trist er det å gi dem akkurat det akvariet, for bunnlaget er perfekt for coryer. Kanskje det akvariet jeg har som har den beste og mykeste, finkornete sanda. Deilig å rote nedi med cory-nesegrev.
Bilde 1: her stikker det ut en mallehale av hula. 
Bilde 2: den til høyre er en eggtung dame. Man kan faktisk se eggene i buken. Eigenmanni har nemlig grønne egg. 
Bilde 3: jeg vil ha tilbake hula mi!
Det gikk visst dårlig å legge inn bilder fra iPhonen min. Jeg forsøker igjen fra PC-en. Bilderekkefølgen ble litt annerledes og.
Akkurat nå er det underholdning å se på eigenmanniene. Nå titter det tre haler ut av hula. Tidligere i dag lå det to eggtunge hunner utenfor, og håpet at de skulle få slippe inn. Det er noen år siden det var lek der sist, så "gamlisene" har spart opp egg i hvert fall. Og det er ikke lenge siden at det utvendige filteret fikk en rens, så strømmen i vannet og oksygentilførselen ble mye bedre (i tillegg til at det ikke er lenge siden det flyttet fire nye inn i karet). Det har nok trigget de skikkelig! Jeg blir veldig skuffa om det ikke er småttiser i karet om noen uker!
Plussmedlem
Dette synes jeg er veldig kult!

Noen ganger skal det ikke mer til enn å få litt "ferskt kjøtt" inn i miksen.
Jeg kom hjem fra ferie i dag, og var dritspent på om det var eigenmannismåttiser i hula. Men hula ligger sånn til at jeg akkurat nå ikke en gang greier å se om hannen fortsatt ligger der. Så jeg må bare smøre meg med tålmodighet, og vente og se.

Palettbarna har vokst masse mens jeg var borte. De har alle fått voksenfarger, men de største har farget ut mer siden jeg reiste. De største er faktisk såpass store nå, at det kan være at de greier å stappe eigenmannismåttiser i kjeften hvis det er noen. Men bare kanskje, altså. Jeg flyttet jo ut det voksne palettparet av karet før jeg reiste, og jeg krysset fingrene for at de ville finne seg til rette i det nye karet. Men så langt har jeg ikke sett snurten av dem, så jeg håper de er OK.

Ferien jeg har vært på er en tur til Trøndelag, dit jeg skal flytte i høst. Og det var faktisk en nyttig tur. Jeg har løst noen problemer bare ved å være der, bl.a. et akvarieproblem. Jeg har nemlig lyst til å ta med meg 180-literen oppover, og før reisen kunne jeg ikke komme på et eneste sted det kunne stå. Men nå fant jeg faktisk en plass, så akvariet blir med meg oppover det. Det får slå følge med de 6 120-literne som skal stå på soverommet (de står i to reoler - de står på soverommet her jeg bor nå også). Faktisk kommer brorparten av akvariene mine til å stå på soverommet. Så da er alle akvariene avklart hva jeg gjør med. Jeg drømmer jo om å atter en gang gjøre 180-literen til mallekar. Jeg hadde mange ancistruser i det karet i sin tid, bl.a. den første Bartesnoppen jeg hadde (han jeg har nå er egentlig Bartesnoppen 2). Det var to lekspar der, og jeg elsket å sitte i sofaen ved siden av det og følge med på ancistrusene. Jeg elsker ancistruser, særlig når de er velvoksne. Og jeg skal definitivt ha albino ancistrus igjen. Egentlig liker jeg ikke albino fisker, men ancistruser er unntaket. De er skikkelig fine. 
Joda, de voksne palettene er på plass. De ser ut til å ha flyttet inn under den ene rota i karet jeg flyttet dem til. Godt å se at de er i live og forhåpentligvis også i fin form. Det ble litt sånn hurtigflytting på de da jeg skulle dra. 

I dag ligger det to eigenmannier i hula, så jeg tar det som et tegn på at de ikke har lekt mens jeg var borte. Fillern! Jeg var så klar for eigenmannismåttiser nå! Men jeg tror at palettbarna i det karet er store nok til å takle kaldtvannsbytte, så jeg skal forsøkte å trigge til lek ved neste vannbytte.
Harald har blitt kresen mens jeg har vært borte. Fordi det ikke er fare for at Harald lar meitemark ligge igjen når han får servert det, lar jeg fiskepasserne mine mate han med nettopp meitemark i stedet for reke. Så han har bare fått sin yndlingsrett mens jeg var i Trøndelag. I dag var det tilbake til kjedelig reke igjen, og det ville han IKKE ha. Kulefisker altså! Vel nå får han ikke servert annet inntil han godtar reke igjen. Blir han sulten nok, går det nok ned på høykant.
Plussmedlem
Hehehe.
Kulefisk som "har blitt" kresen. De er som unger, den gjengen der.
Jeg ble lovet en kulefisk i begynnelsen av sommeren. Den har vært i Sverige, og jeg har ventet på at den skulle komme til Norge. I dag fikk jeg beskjed om at den er på plass. Jeg får ikke hentet den på litt tid ennå, men jeg gleder meg til å få den i hus. Den rakk heldigvis å komme til landet før jeg flytter! Jeg gleder meg til å få den i hus. Men det betyr også at det blir enda en fisk å ta hensyn til når jeg flytter. Det kompliserer saken litt, da mesteparten av akvariene kommer med flyttebil, og jeg har bare plass til to akvarier i bilen. Det står et lite akvarium dit jeg flytter, så jeg kan bruke det i en nødløsning og. Kulefiskene må jo at ett akvarium hver. Nå er jo planen å reise oppover dagen før flyttebilen kommer, så det er jo ikke snakk om lang tid. Men kulefisker er følsomme på vannkvalitet, så det er mest krise for dem. Jeg gleder meg sånn til å bli kjent med den! Men så må jeg finne et navn til tassen og. Forslag tas imot med takk! Jeg må bare si det igjen: jeg gleder meg!
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap