Inger Annes akvarieprosjekt (side 103)

Den nye kula ankommer trolig allerede i morgen! Den kommer i fra Special fish, og tro det eller ei: Jeg får den gratis! Snakk om å være veldig, veldig heldig! Det skal bli så spennende å få den i hus. Det skal i teorien være en tetraodon cutcutia. Men kulefisker er kronisk feilidentifiserte, så det skal bli spennende å se hva den faktisk viser seg å være. Jeg tror jeg har landet på å kalle den Ragnhild. Haralds fulle navn er jo Harald Hårfagre, og Ragnhild Eiriksdatter var en av konene hans. Nå kommer jo ikke Harald og Ragnhild til å bo sammen, men det er jo litt artig og greit å holde navnene innen "familien" Det betyr litt jobbing i kveld. Jeg har et utvendig filter som skal settes opp i det karet Ragnhild skal flytte inn i. Det er jo ikke innkjørt ennå. Men Harald har to innkjørte Fluval 3 Plus i sitt kar, så han får låne ut ett av sine i en kort tid, inntil det utvendige filteret er kjørt inn. Personlig synes jeg det blir litt lite med en eneste Fluval 3 Plus i en 120-liter det går en kulefisk i, men det får gå greit i to uker. Jeg mener å huske at man kan kjøre inn et filter på 2 uker hvis det går side om side med et som er innkjørt. Ellers har jeg jo muligheten til å kickstarte filteret med guffe fra et av de andre. Men, jeg har ikke så lyst til å fikle for mye med vann i dag. Jeg hadde nemlig et uthell i natt. I 2-tida i natt våknet jeg av lyder fra det ene utvendige filteret her på soverommet - en Eheim 2224. Det var tydelig at den dro falskluft. Da jeg sjekket litt nærmere, viste det seg at det kom mye luft inn i den "kroken" over akvariekanten der innsugsrøret var. Jeg bestemte meg for å bytte det. Da jeg forsøkte å dra det av slangen (etter å ha stoppet filteret selvsagt), satt det grundig fast, og til sist brakk faktisk tuppen som var i slangen av. Den var nok sprukken fra før, og at det var derfor den lakk luft inni systemet (dette er forøvrig det samme filteret der det brakk en bit av slangeadapteren i sommer, så jeg antar at det må ha fått en trøkk samtidig en gang). Så måtte jeg finne en skarp saks, for å forsøke å klippe av den delen der tuppen satt fast inni. Jeg tok skikkelig i, og saksa gikk plutselig igjennom, og traff tommelen som også tydeligvis var imellom. Skarp saks + hardt trykk + tommel = auau! Derfor er jeg lite lysten på å stappe tommelen som fikk et ganske dypt sår, ned i akvarievann, for ikke å snakke om filterguffe. Jeg har blødd litt i dag og, etter å ha bært litt på noen tunge flytteesker. Så jeg bør nok være litt forsiktig i dag ja. Her er man akvarist både dag og natt! Men takk og pris for at jeg ofte har et ekstra innkjørt filter gående. Det kommer ofte til nytte.
Ting gikk ikke helt etter planen i kveld. Jeg skulle stjele det ene filteret fra Harald, og da viste det seg at ingen av dem gikk! Puh! Godt jeg oppdaget det! Hvor lenge det har vært sånn, aner jeg ikke. Trolig ikke lengre enn siden i går, da jeg byttet vann der. Da stoppet jeg filterne under vannbyttet, og trolig kom de ikke igang igjen da jeg plugget dem inn igjen etterpå. Men siden jeg ikke vet sikkert, blir det å likevel måtte åpne et av mine utvendige filtre og stjele filterguffe derfra, både til Harald og til karet til Ragnhild. Hmmm...dette kan jo være noe av grunnen til at Harald for øyeblikket ikke vil ha mat. Vi får se hva dagene bringer. Han vil nemlig fortsatt ikke ta reke. Men nå har jeg renset begge filterne, og jeg fikk kun det ene igang igjen etterpå. Noen av grunnen til at jeg ikke fikk det andre igang igjen etterpå, kan være at impelleren ikke passer. Ett av disse filterne har nemlig feil impeller. Det funket greit i begynnelsen, men kanskje det ikke går lenger? Jeg vet ikke om det er akkurat det filteret som ikke funker altså. Jeg må visst ta et skikkelig vannbytte hos Harald og, siden tingene tydeligvis ikke har fungert. Han fikk vannbytte i går, men fortjener ett til i dag, for å få ut guffe og kjedelige ting. Stakkars gutten min! Han må ha hatt en tøff dag i dag.
Ragnhild har ankommet! Hun er fortsatt i posen sin, så jeg har ingen bilder ennå. Hun er ei vakker frøken! Det blir spennende å se hvordan Harald og hun kommer til å trives som naboer. De vil nemlig kunne se hverandre. Blir det et problem, er det bare å putte et papirark mellom akvariene, for å hindre sikten. Når Ragnhild har fått kommet skikkelig på plass i akvariet, og roet ned, vanker det meitemark i velkomstmiddag.
Spennende!
Gleder meg til å se bilder av henne. 
Hadde det vært meg hadde jeg gjort det så kulene ikke kan se hverandre helt fra start. Minker stress og fare for at de skader seg selv. 
De fleste kulefisk er jo noen hissigpropper, å Leiodon cutcutia er av de aller hissigste. 
Det tar litt tid før det blir bilder av Ragnhild. Foreløpig ligger hun bare og gjemmer seg. I tillegg har jeg lyset avslått, så hun skal føle litt trygghet de to første dagene. Før jeg slapp henne ut i går, oppdaget jeg at hun hadde en liten flekk med sopp like ved den ene finna. Og alt jeg har av medisiner har gått grundig ut på dato. Faktisk ryddet jeg og pakket ned akvarieskap nr. 3 i dag, og det var skapet der jeg hadde medisinene. Gud bedre så mye medisiner jeg hadde stående (bl.a. 3 flasker Esha Hexamita!), og alt var gått ut på dato for minst 6 år siden. Så det var bare å kaste hele greia. Ragnhild fikk meitemark til mat i går. Men om hun spiste, vet jeg ikke. Det er massevis av gjemmesteder i det karet hun har flyttet inn, så jeg så ikke mye til henne i det hele tatt i går (og heller ikke så langt i dag). Det har tidligere vært mallekar, med masse huler og røtter, så hun har mange steder å stikke seg bort. Og hun er nok veldig stressa, etter først å ha flyttet fra Sverige, og deretter ny flytting til meg.

I går hadde jeg åpent et av mine utvendige Eheim-filtre. Det trengte å renses. Alt så greit ut da jeg satte det igang igjen. I dag da jeg stod opp, var det vått på gulvet. Hmpf! Det lekker! Vel, jeg var forutseende sist jeg hadde en bestilling til Aquamanias. Jeg bestilte da 3 pakninger til disse filterne. Så håper jeg at det er der problemet ligger, og at å bytte pakning løser problemet. Dette er filteret som går i karet der jeg har coryene, Herr og Fru Bartesnoppen og deres avkom og Kong Valemon. Det ble endel bedre strøm i vannet etterpå, så jeg håper det kan trigge både coryene og Herr og Fru Bartesnoppen til lek. På den annen side er kanskje ikke det det mest fornuftige å ønske, da det nærmer seg flytting. Sugemalle- og corybarn og langveisflytting er en dårlig blanding.
Inaktiv bruker
Hei Inger hvordan går det hos dere, fikk du satt opp temp og salinitet? Hvis det var et så lite utbrudd burde det holde, men forsikerhetskyld kan du bestille Methylen blue å la den bade litt i. Styr helst unna medisiner i norske dyrebutikker, de fleste har coppersulfat i seg. Salt pleier ta alt på kulefisker og de tåler høy salinitet over lengre tid. Men øk temp så forkorter du den tiden. kontakt meg hvis det ikke blir bedre eller utvikler seg mer. Send meg gjerne et blde av den på sms hvis du får tid og mulighet.
I dag ser det ut til at Ragnhild er bittelitt bedre. Men hun har et stykke vei å gå. Men jeg har i hvert fall sett henne gafle innpå med meitemark, så hun spiser i hvert fall! Og hun svømmer rolig rundt av og til. Jeg har valgt å fortsatt la lyset være avslått, for at hun skal få ha ro og fred. I går så jeg henne blåse seg opp! Hun greide trolig å skremme seg selv. Jeg hørte et smell fra akvariet, som om varmekolba smalt mot glasset. Og da jeg kikket etter, så jeg en ball sveve sakte rundt i vannet, før den ble til en normal fisk igjen. Sannsynligvis har hun dulta borti varmekolben, og fått panikk av smellet. Enda så mange kuler jeg har hatt oppover årene, så er det ikke mange ganger jeg har sett dem blåse seg opp. Jeg kan bare huske to ganger tidligere. Det er like fascinerende hver gang. Jeg husker jeg fikk hetta første gang jeg så det, for jeg trodde kula hadde blåst seg opp på luft. Dette var palembangensisen jeg hadde (den som tidligere bodde i karet der Harald nå bor). Men da kula så at jeg så henne, ble hun kjapt normal igjen, og lot som absolutt ingenting hadde hendt. Det var som om hun ikke likte at jeg så henne oppblåst (men er det noen som liker å bli sett oppblåst? ). 

 
Selv om Ragnhild foreløpig stort sett består av bekymring for min del, har jeg blitt glad i henne. Som alle kulefisker, er hun er personlighet. Etter å ha vært rolig i hele dag, fant hun nå ut at det var på tide å plaske litt. I morges blåste hun seg opp igjen, uvisst av hvilken grunn. Mulig fordi hun føler seg litt utilpass? Eller fordi hun fortsatt føler på stresset etter to flyttinger? Eller bare et en "blåsetest"? ,-)  Men det er uansett godt å se at hun ikke ligger i ro hele tiden. Jeg tror hun og jeg skal bli gode venner etterhvert. Hun er i hvert fall velkommen inn i familien min,   Hun og Harald har ikke oppdaget hverandre ennå. Jeg lurer på når de finner ut at de er naboer, og hva de gjør da.
Inaktiv bruker
Hei Inger. Det finnes ingen grunn til at den skulle blåse seg opp i dag etter 5-6 dager i et rolig mørkt akvarium , du burde grave dypere i hvorfor den gjør dette. Dette er ikke normalt , anbefaler deg lese opp om dette. Jeg kan garantere deg at enten er noe galt i akvariumet eller så er den syk. Du kan kontakte meg direkte hvis du ønsker , eller andre du kjenner/stoler mer på. Noe er veldig galt hvis den blåser seg opp nå uten grunn. mvh
Når det gjelder Ragnhild, vet vi jo at hun ikke er helt frisk. Hun sliter fortsatt med soppinfeksjonen sin. I tillegg har hun jo vært igjennom mye stress den siste tiden, med to flyttinger. Men at en kulefisk blåser seg opp, er ikke nødvendigvis et tegn på at noe er galt. Noen kuler kan blåse seg opp uten grunn. Enkelte arter mer enn andre. F.eks. baileyi er kjent for å gjøre det. Jeg har riktignok ikke erfart det med Harald. Ragnhild har nå fått på lyset i karet sitt, noe hun synes er litt skummelt. Men hun titter fram av og til, når hun tror jeg ikke ser henne. Og hun spiser fortsatt, så det er et godt tegn.

I kveld ser jeg til min store glede lekstegn hos loxozonusene. Håper det blir mer enn bare tegn, for jeg føler meg veldig klar for litt corylek, selv om tidspunktet jo ikke er det beste, med tanke på flytting. For jeg kommer ikke til å greie å la være å plukke coryegg, hvis det skulle bli noen. Det er leeeenge siden sist jeg hadde coryegg! 
Inaktiv bruker
[External Image]
Du har delvis rett i at Pao Baileyi puffer seg opp. Men det er stor forskjell på ( 3,0 ) innsug av vann ( betydelig størrelse forskjell ) fra stress, frykt eller andre hardt belastende på kjenninger og (1,3 ) ved innsug av vann for "blåse bort sand i leting etter mat" eller andre mindre påkjenninger. Baileyi er en av de som gjør dette mer enn de andre pao artene , ved full mage av vann er den redd eller høyt stresset. Din er 1 av de 5 VF på bildet over som jeg tok inn i sist November , etter 20 timer på fly og deretter tatt i mot på gardermoen for så videre til nye kar. Ikke 1 av de fylte seg med vann , heller ikke i dyrebutikken de ble solgt til. Av alle arter og typer kulefisker har jeg kun sett 2 blåse seg opp av XXX. Om den har fått et lite sopp utbrudd er det også lite trolig grunnen. Det har du vel behandlet til nå?  Du har selvfølgelig rett til dine meninger , men kan da ikke skade å bruke litt tid på å forsikre seg. Jeg er ingen super ekspert eller har fasiten , jeg tror feil ofte selv. Så kanskje du har rett og jeg tar feil , åpen for det jeg og innrømmer isåtilfelle. Jeg henter dog ikke info om arter fra fishbase, wikipedia, pufferpunk eller seriusly fish men fra google.scholar. orcid eller researchgate. Med andre ord, jeg håper at du har rett . Lykke til
Mitt "orakel" på kulefisksiden er the puffer forum. Jeg finner få andre som sitter på så mye kunnskap som dem. Jeg var selv moderator der i noen år, så jeg kjenner siden godt. 

Det går sakte framover med Ragnhild, heldigvis, og det er godt å se. Men hun er ikke fornøyd med at det nå er lys i karet hennes på dagtid. Hun er ikke å se så lenge det er lys der. Med unntak av nå i kveld. Hun lå sånn at hun så at jeg slapp to meitemarker ned i karet hennes. Og jeg skal si at det ikke er noe galt med appetitten hennes! Hun tok ikke betenkningstid engang. Hun kom fram og slukte de to meitemarkene på rekordtid. Selv om det var lys i karet og jeg var i nærheten. Godt å se henne spise så godt! Og jeg er også veldig glad for at hun ser at det er jeg som serverer maten. Da blir hun forhåpentligvis fortrolig med meg etterhvert. For foreløpig synes hun jeg er skummel. 
Inaktiv bruker
Mange med kunnskap på puffer forum , god info kilde generelt. Pufferpunk er da den siste jeg ville tatt råd fra men det er så mange andre medlemmer der at du får bra svar på det du lurer på. Kjempeflott at det går riktig vei , lykke til videre.
Heldige du som nå har en L. cutcutia! Får håpe den blir fort frisk igjen. Jeg leste tråden din på the puffer forum. Ang. kjøp av methylenblått: Akvarieboden pleier å sende veldig kjapt det de har på lager, men man kan jo selvsagt være uheldig med postgangen. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men om det skulle være i nærheten av Nesodden og du evt. har mulighet til å komme hit, så har jeg methylenblått her.
Takk for tilbudet, Kuledrøm. Jeg bor i Askim, men er billøs for tiden. Så det er ikke så lett for meg å komme meg til Nesodden. Jeg har forresten ikke brukt Methylenblått før. På the puffer forum anbefales det å gi kulefisken dette i bad utenfor akvariet, to ganger daglig i minst ei uke. Men jeg har så lite lyst til å være nødt til å fange inn Ragnhild to ganger om dagen. Det siste hun trenger er stress, og bli fanget inn daglig er stressende. Hvordan har du brukt Methylenblått, Kuledrøm? Hvordan har du gjort det? Har du hatt det i karet? Hvordan har det i så fall gått med filterbakteriene? Ragnhild har forresten begynt så smått å stole på meg, og jeg har også lite lyst til å ødelegge det. 4 dager på rad har hun ligget klar for å få maten sin, så hun har funnet ut at det definitivt er fordeler med meg. Hun titter fram når hun ser meg sånn rundt fôringstid. Tidligere har hun jo bare gjemt seg grundig vekk. Og hun tar ikke et sekunds betenkningstid når maten kommer oppi karet hennes! Namnam! Jeg begynner å se litt av personligheten hennes, og jeg liker henne veldig godt. Hun virker å være ei tøff dame, akkurat sånn kulefisker skal være. Jeg er så glad for å ha fått henne i hus her!
Mine kulefisktriks fungerer. Etter trøndelagsferien min, har Harald nektet å spise noe annet enn meitemark. For det var det han fikk servert av fiskepasserne mine. Og meitemark er det beste han vet. I tillegg tror jeg han har vært litt uheldig med noen biter reke han har smakt på. For han har funnet gamle rekebiter jeg ikke har sett i akvariet hans, og han har spist disse bitene, uavhengig av hvor gamle og råtne de var. Så jeg tror han ganske enkelt har fått avsmak for reke. Så i dag var det tilbake til de gamle teknikkene for å få kuler til å ta død mat. En av teknikkene er å henge maten i en tråd slik at det blir hengende i strømmen fra utblåset av filteret. Dermed beveger jo maten på seg, og bilr mer fristende for ei kule. Så i dag gikk jeg tilbake til basic når det gjelder Harald. Jeg hengte opp ei reke i ei tråd, så den blafret og bevegde på seg. Og da tok det ikke mer enn 1-2 minutter før Harald var på plass og forsynte seg. Da ble jeg glad! Jeg skal fortsette med det en liten stund, til han er vant med at reke er mat som smaker godt, og som da godt kan ligge i ro for at han skal spise det. Jeg tror jeg snart skal forsøke dette på Ragnhild, så hun også blir vant med å spise annet enn meitemark. For tilgangen til meitemark er dårlig på vinteren.
Inaktiv bruker
meitemark er bra for, økologiske uten parasitter. Både norske gårder og Riverside har de hele året. Jeg bestilte 6 bokser meitemark og 2 bokser maggots fra en Norsk gård, familiebedrift. Kom 2 dager senere i posten , kosta ikke stort. Men bra med variert kost så bland det med annet. 
 
Jeg kjøper meitemark på sportsbutikken (mener å huske at de heter Riverside, ja). Men på vinteren har de ikke meitemark på sportsbutikkene. Da selger de bare maggot. Nei, jeg fôrer normalt ikke bare med meitemark. Harald bruker bare å få det som søndagsmiddag. Med unntak av når jeg er bortreist. Da får han det hver gang fiskemateren min er innom. Det er enklest for fiskemateren å fôre med meitemark, da de kun trenger å skylles litt jord av. Skulle de ha fôret med reke, som er det jeg vanligst fôrer med, må jo den tines først, og det funker jo dårlig når det bare er en fiskemater som er innom. I tillegg er jeg jo sikker på at det ikke blir liggende igjen rester av meitemark. Med reke kan jeg risikere at Harald lar de ligge. Og det vil jeg jo ikke når jeg ikke kan fiske dem opp eller bytte vann når jeg er borte. Ragnhild har foreløpig bare fått meitemark, da jeg vil være sikker på at hun spiser godt mens hun er syk. Eller i går forsøkte jeg med en rekebit. Jeg tror hun tok den, men sikker er jeg ikke. Den havnet nemlig ned et sted der jeg ikke kan se den. Men jeg så hun var i nærheten av den i hvert fall, og hun var i hvert fall interessert. I dag har jeg kjøpt noen få melormer for å prøve på kulene mine. Det har jeg aldri gitt kuler før, så jeg er spent på hvordan de tar det. Det kan være greit å ha et alternativ til meitemark til vinteren. Ragnhild var forresten skikkelig sinna på morgenkvisten! Hun plasket skikkelig flere ganger, og fartet rundt. Jeg mistenker at hun rett og slett så sitt eget speilbilde. 
Eksperimentet med melorm var bare delvis vellykket. Jeg kastet nettopp nedi to til Ragnhild. Og de fløt i begynnelsen! Og når de flyter, ser ikke Ragnhild dem. Hun forventer at mat synker. I tillegg lander de jo på fullstendig vilkårlige plasser når de endelig synker. Men Ragnhild så heldigvis den ene da den sank, og hun gomlet i seg den. Hun hadde egentlig allerede fått middag (meitemark), men syntes tydeligvis at det var aaalt for lite. For hun var plutselig tilbake på plassen hun ligger på når hun venter på mat, så halvveis innunder ei rot. Og da jeg gikk bort til akvariet og tittet på henne, og så gikk litt unna, kom hun helt fram og så etter meg (og hjertet mitt smeltet). Det er ingen tvil om at hun vet at jeg betyr mat! Nok en gang: det er ingenting i veien med matlysten hennes! Og det gleder meg veldig!
Jeg har nå også fått en sikker ID på Ragnhild, og hun ER en cutcutia! Jippiii! Heldige meg! Jeg er utrolig takknemlig for Specialfish, som skaffet henne til meg.
Steg for steg blir Ragnhild mer og mer hjemmevant. I ettermiddag har jeg sett henne svømme litt rundt, selv om lyset står på.. Hun gjør det endel i mørket, men i dag våget hun seg altså ut i dagslys for første gang. Sikkert i håp om at det skal dukke opp enda mer mat.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap