Inger Annes akvarieprosjekt (side 32)

En ide med skummere er å kjøre de i eddikvann et par ganger i året.Dette løser opp dritt og kalkalger som tetter igjen. Hmmm en påminnelse til meg selv ,må se å få gjort dette etter ferien
Takk Sølvi! Det er godt med en "mentor" nå i oppstarten. Jeg setter virkelig pris på rådene dine.
Prøver så godt jeg kan med mine erfaringer, men du får jo gode råd på Saltvannsforumet og av "gamle" erfarne saltiser.
Godt det er råd og hjelp å finne flere steder, synes bare det er så gøy at du har kommet igang
Her er bilder av den siste korallen min. Bildene lyver litt på fargen.

[External Image]

[External Image]
Den var rett og slett vakker!
Tusen takk, Astrid. Det var jo også derfor jeg kjøpte den. Så får jeg håpe at jeg greier å få den til å trives her. Dette er jo tross alt det første saltvannsakvariet mitt, og mye kan gå galt i begynnelsen. Jeg føler det som om jeg starter under nybegynnernivå.

Jeg må bare gi et sitat fra TPF igjen. Det sies så mye bra der. Dette er om en av de mest aggressive kulene der ute, og er uttalt av en som kaller seg RTR (han er forøvrig meget kjent i akvariemiljøet, da få andre i verden har så lang erfaring som han): Fahakas do not have tankmates, they may have swimming food reserves.
Det blir litt lesing om saltvann for tiden, og da kommer man over mye rart. Disse to trådene gir en ny mening til "blindpassasjer i levende stein".





Og hvis du virkelig, virkelig har lyst til å bli kvalm, kan du titte inn på YouTube-klippet i innlegg 24 i den første tråden. [External Image]
Trallala! En megapakke fra Aquaristikshop venter på meg på postkontoret i dag. Jeg tror aldri før jeg har hatt avgårde en så stor bestilling. I pakka venter bl.a. bedre lys til saltvannskaret og en liter (!) Esha Optima til ferskisene mine. Jeg har fått en veldig god vane med å gi vitaminer når jeg bytter vann, så Optimaen går faktisk unna her i huset! Og fiskene setter jo pris på det!
Litt intern saltvannshumor.

I går kom det altså en megapakke fra Aquaristikhop. Trøste og bære så mye fôr jeg har bestilt! Jeg pakket opp boks etter boks! Og det var jo store bokser også! Jeg må nesten ta en liten klipp og lim fra bestillingslista:
2 X Hikari Sinking Wafers 110 g
JBL NovoTab 1000 ml
JBL Krill 100 ml
JBL NovoFex 100 ml
JBL Novo Pleco XL 250 ml
TetraPro Crisps 500 ml
TetraTips Adhesive food tablets 1300 Tabl.
Tetra Diskus 1000 ml
Tetra TabiMin 4000 Tabl.
Tetra Wafer Mix 1000 ml
JBL Nano Betta
Jeg tror jeg har fôr så det holder en stund nå...
Det var også denne literen med Optima, og en litt mindre flaske med Minaroll. Det som gjorde størrelsen på pakken så diger, var et lysarmatur til saltvannskaret. Inntil nå har jeg hatt et bittelite T8-armatur stående på tvers av akvariet som en kriseløsning. Nå kom det et 2 X 39 W T5-armatur. Hvis jeg husker riktig er det [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=798105+*+798106+*+798107+*+798108&t=temartic_e&userid=1EioTFOz0xygkXyCIdNmfEQ237BXhDLzRx4]denne.[/URL] I følge folkene på Saltvannsforum, er dette for spinkelt, men vi får se hvordan tingene utvikler seg. Jeg må i hvert fall si at forskjellen til T8-lys var stor! Dessverre har jeg tydeligvis vært litt i ørska da jeg sendte bestillingen, for jeg har greid å bestille bare én reflektor. Dette armaturet hadde forresten én stor fordel, oppdaget jeg da jeg pakket den ut: den har skikkelig lang ledning!

Da jeg pakket opp hele den store pakka, viste det seg at det var lysrørene som tok størst plass. De var så godt polstret at de tok større plass enn lysarmaturet. Jeg måtte humre litt da jeg så det. Alt hadde forøvrig tålt transporten fint, bortsett fra den miste fôrboksen - en bitteliten boks med bettafôr. Av alle ting var det altså det aller minste som hadde blitt knust. Akkurat det var ikke verre enn at jeg kunne helle innholdet over i en liten pose. Boksen lå nemlig i en bitteliten pappeske, så innholdet var ikke havnet ut i den store eska. Det er jo mer upraktisk med maten i en pose, men det er innholdet som teller.
såpass ja. Fra Tyskland eller?
Mye toll og frakt?
Må også snart ta meg en stor bestilling på div ting.
Hvilket firma bestiller anbefaler du fra?

Espen
Black_Flys
såpass ja. Fra Tyskland eller? Mye toll og frakt? Må også snart ta meg en stor bestilling på div ting. Hvilket firma bestiller anbefaler du fra?

Jeg bestiller fra Aquaristikshop, og de holder til i Tyskland, ja. Det er ikke toll på akvarieting, men man må betale moms (25%) hvis bestillingen overstiger 200 kr. Momsen betaler du når du henter pakken på postkontoret. Aquaristikshop er så greie at de automatisk fjerner den tyske momsen når en nordmann bestiller. Faktisk får du opp prisene uten moms når du har logget inn på sidene deres (men prisene vises med moms hvis du ikke har logget inn) Hvor mye frakten kommer på, husker jeg ikke, men det må være mulig å finnet ut på sidene deres. Av utenlandske butikker, bruker jeg bare denne.

Jeg har i dag vært på Tam på Lade, for å se om de kunne ha noen peppermyntereker, og det hadde de! Og det viste seg at de faktisk også hadde samtlige saltvannsfisk som jeg har lyst på. Dessverre har jeg ikke råd til å kjøpe dem alle, så jeg må nok velge, og det blir ikke lett. Jeg vet én som skal få bli med meg hjem: salariasen. Jeg har alltid visst at jeg skulle ha en sånn en. Og da jeg så den i butikken, spurte jeg om de hadde fått den til å ta annen mat, og det hadde de! Dermed kan jeg altså kanskje anskaffe en salarias som ikke er veldig vanskelig å få til å spise. Jeg hadde planer om klovner også, men akkurat det kan vente til jeg er hjemme igjen. Klovner må vel være den saltvannsfisken som er lettest å få tak i. Jeg har forøvrig planer om å evt. ha en annen klovneart enn ocellarisen, men jeg får se hva jeg får tak i. Det var forresten utrolig morsomt å se de fôre saltvannsfiskene mens jeg var der. Rekene danset! De stod og steppet og hoppet rundt da de så at maten kom dalende. Jeg gleder meg noe veldig til å få mer enn koraller på plass! Er det forresten noen grunn til at peppermyntereker og en single pussereke ikke skulle kunne gå sammen?
Jeg har bitt i det sure eplet, og bestilt overrenningsboks nå. Jeg har kommet fram til at jeg ikke orker å lage selv, samtidig med at det føles tryggere å ha noe som ikke er selvlagd. Ebay er et kjekt sted å få tak i sånt... Når den kommer i hus, kan jeg endelig få satt igang sumpa, og det gleder jeg meg skikkelig til. Det skal bli deilig å få kastet utstyret ut av hovedkaret. For øyeblikket tar det for stor plass, særlig skummeren. I tillegg gjør skummeren det slik at jeg ikke får lagt lysarmaturet skikkelig på plass. Nå må det bare ligge på skrå over karet. Jeg ser forøvrig en endeløs rekke av innkjøp som må til når det gjelder saltvannskaret: bl.a. en haug med vanntester. Jeg må bare sjekke hvilke av JBL-testene jeg har som også kan brukes til saltvann. Jeg vet at jeg har minst én som kan brukes til saltvann, men jeg husker ikke hvilken det er. Ikke aner jeg om jeg kan bruke PH-pennen min i saltvann heller.
Så var jeg hjemme fra ferie igjen, og sammen med meg kommer 2 peppermyntereker, en pussereke og et sjarmtroll av en Salarias. Men her hjemme stod ikke ting helt godt til i saltvannskaret. Fiske- og fuglepasseren min greide å overfylle saltvannskaret da hun skulle etterfylle med vann. Dermed har saltinnholdet i karet falt ganske så mye. I tillegg hadde hun latt de søkk våte håndklærne hun hadde brukt til å tørke opp med, ligge utover gulvet. Sånt liker ikke laminat... Det plutselige lave saltinnholdet har fått to av korallene mine til å skrante, og det er meget mulig de rett og slett er døde. Den ene av dem er "soppen" min - den som trivdes best av dem før jeg dro på ferie. Jeg er svært usikker på hva jeg skal gjøre med vannet akkurat nå. Rekene og salariasen går i et betydelig saltere vann, og jeg vet ikke helt hvordan livet jeg allerede har i akvariet vil tåle en såpass stor stigning i saltinnholdet. Men jeg MÅ øke saltinnholdet for de nye innbyggerne - jeg kan ikke slippe dem ut i vannet slik det er nå.
Uff,det var dumt og høre,får håpe dette ender bra for deg!
Må forresten spørre,hva er egentlig PH-pennen for noe?
En PH-penn er en elektronisk PH-måler. Her er et eksempel.
Pussereka mi har allerede greid å skremme meg! Jeg fant den på bunnen med beina i været. Så viste det seg at fjompen bare hadde benyttet sjansen til å skifte skall. Og jeg går på limpinnen hver gang!

"Soppen" er faktisk i live. Men jeg aner ikke om den takler den plutselige økningen i saltinnhold igjen. Den trakk til seg tentaklene, og sitter og furter akkurat nå.
Salariasen min har sittet og furtet i et hjørne i hele natt men nå har den endelig gått i skjul. Det tar vel litt tid før den blir vant med sine nye omgivelser. Pussereka har også tittet fram, etter nattens skallskifte. Pussereker er bare nydelige! Peppermynterekene har funnet boplass under en av steinene, og der kommer de nok til å fortsette å bo. Jeg la merke til det i butikken; at de foretrekker å holde til under steiner. Men så lenge de gjør jobben sin, og spiser glassroser, så gjør det ikke noe om jeg ikke ser dem. Reker generelt er skikkelig kule. Innimellom står de og gynger fram og tilbake, og de er virkelig morsomme å se på.

Jeg grubler på hvilket navn jeg skal gi salariasen. Denne er virkelig en personlighet, og da må den jo få et navn. Forslag mottas.
Det blir mange småturer bort til saltvannsakvariet for å titte på de nye dyrene. Og ikke minst for å sjekke om ting har overlevd den hardhendte behandlingen de har fått mht. saltinnhold. Nå nettopp var det et morsom situasjon som innvolverte den ene peppermyntereka mi og en børstemark. Børstemarken hadde nettopp våget seg fram med vifta si, og stod og filtrerte vannet. Reka var kommet litt fram, og stod og spiste. Reka kom såvidt borti børstemarken, og "svupp"; marken forsvant inn i røret sitt (og det skjer lynraskt!). Litt etterpå kom den fram igjen... i noen få sekunder, før reka kom borti med det ene følehornet sitt. Og der sa det "svupp" igjen. Og sånn holder de på, gang på gang!
Det høres morsomt ut med saltvann når du beskriver livet i karet ditt :o)

Har lest lite om de andre fiskene, så lurer på hvordan det går med bl.a. narsissusene dine :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap