Inger Annes akvarieprosjekt (side 6)

Jepp! Hvem andre ville vel ha gumlet i seg rubbel og bit igjen etterpå?
Grattis ,du er vel heldig
Mine har vært hyper en god stund nå men ingen egglegging
mona o
Hvilken killi var det? Golden panchax eller E. dageti monroviae?

Inger Anne
Golden panchax. Min elskede golden panchax. Snufs!


Jeg vet ikke om du har tenkt deg noen tur til Kløfta i nærmeste fremtid, men hvis ikke så bor vel jeg nærmere enn Aquamanias, så du kan få kjøpe den ene Golden Panchax hunnen min, hvis du vil? Var det ikke en femtilapp vi ga for dem pr stk hos Aquamanias?
Jeg trenger egentlig ikke to hunner, og jeg vet ikke hvorfor jeg kjøpte to egentlig. De er temmelig grådige og måten de eter på minner om en løveflokk ved byttet.
Kanskje det blir litt mer til overs til Coryene om en av killidamene flytter :p

ETTER-REDIGERT;
når jeg leste litt lenger nede på siden, så jeg at du hadde tenkt deg til Kløfta, så bare glem forslaget mitt :p Lønner seg å lese ferdig før man skriver.
Det er mye lettere for meg hvis jeg kan kjøpe av deg, så jeg sier takk til det tilbudet. Jeg skal til Oslo trolig på lørdag. Er du hjemme den dagen?
Inger Anne
[B]Noen har hatt seg i natt! [/B]:-D Dessverre hadde de også gjort sitt beste for å utslette alle spor etter seg. Men de hadde slurvet litt bak pumpa: der var det en bitteliten klump med 4-5 egg. Jeg har ingen forhåpninger om at de er befruktet, men kaster dem ikke før jeg er helt sikkert. Uansett: coryer som har lekt én gang, gjør det lettere igjen. :-D


akkurat den setningen høres nå ikke helt bra ut, men jaja.
først trodde jeg det gjaldt deg, til jeg leste at DE hadde prøvd å utslette alle spor, så da trodde jeg det var din datter(hvis du har) til jeg leste at det var egg så da skjønte jeg at det var fiskene, heldigvis. :P
*Knegg!* Hvis du tenker mennesker før fisk, er du sannelig ikke akvaholiker nok.
Jeg har faktisk funnet noen få egg til, på undersiden av et blad. Disse ser også ut til å være fra overskuddslageret, og ikke sunne, friske egg. Men jeg har plukket dem, og lar dem i hvert fall få muligheten til å utvikle seg til yngel. Men mest sannsynlig er det altså ubefruktede egg som de må dytte ut først. De har tross alt gått her i huset i flere år, uten å leke før. Så de har nok et lager av gamle egg som må dyttes ut først. Jeg koser meg i hvert fall nå: 1 isboks med sterbaiyngel, 1 isboks med duplicareusegg som har begynt å klekkes, og 1 isboks med concoloregg. Deilig med småtasser igjen! Og det blir veldig spennende å se om jeg med tiden får til concolorbarn, for det vil jeg ha nå.

Jeg får lyst til å notere ned en liste over coryer som har lekt her i huset (ikke nødvendigvis fått yngel), så jeg husker det til ettertiden:
c. sterbai
c. concolor (foreløpig kun egg)
c-121 (kun egg, ikke yngel)
c-140 (kun egg, ikke yngel)
c. duplicareus
c. trilineatus
c. septentrionalis
c. schultzei
c. atropersonatus

Jeg tror det skal være hele lista. Så jeg har noen arter igjen som jeg ikke har fått til:
CW-06
CW-36 (superarcuatus)
green lazer (disse er for unge ennå)
c. haraldschultzi
b. splendens
b. multiradiatus
c. leopardus

Oisann! Er jeg oppe i 16 brochis- og coryarter nå? Det var flere enn jeg trodde jeg hadde.
Når jeg en gang får fart på concolorene, står brochis splendens for tur (med unntak av superarcuatusene jeg forsøker å få til hele tiden). Da blir det flytting over til lekskar for dem, for å forsøke å narre egg ut av dem. Jeg har så inderlig lyst til å se splendensbarn. De skal visst være utrolig vakre.
Steribaiene mine er forutsigbare: økt sirkulasjon (som f.eks. etter filterrens) betyr lek. Det eneste som ikke var forutsigbart denne gangen, var mengdene de bestemte seg for å skvise ut. Min første tanke er "skyter på alt som rører på seg". Det er vel kanskje litt mer riktig å si "klistrer på alt som ikke rører på seg". De er helt ville! Det er så man får følelsen av at de ikke legger merke til noe som helst utenfor sin egen leksverden. De kan klistre opp egg like ved der jeg holder på å rote rundt etter egg. Jeg greier jo aldri å la et coryegg være i fred: jeg bare må plukke dem, uansett. Men denne gangen måtte jeg til slutt bare lukke øynene. Jeg skulle sove litt. Men hver gang jeg kikket på karet (det står på soverommet), så jeg ei corydame klistre opp egg like ved frontglasset - og da må jeg bare plukke... Til slutt greide jeg å legge meg, men måtte snu meg slik at jeg ikke så akvariet. Og det krevde viljestyrke å ikke snu seg å se likevel. Jeg har plukket egg i to isbokser, og har ikke anelse hvor mange det egentlig er. Heldigvis har jeg faktisk kapasitet til å takle mange småtasser nå, så det passer i grunnen bra. Jeg får bare håpe at ingen brochiser eller store coryer spyr ut egg nå, for da får jeg trøbbel.
Inger Anne
*Knegg!* Hvis du tenker mennesker før fisk, er du sannelig ikke akvaholiker nok. ;-)


nah, er bare at jeg er mere ungdom enn fisk.

:O 2 bokser??
og hittil har du tatt ut ca. halvparten???
De er ikke stablet i isboksen, bare klistret fast på veggene i boksen. Men det ble litt fullt på veggene i den første boksen, så da måtte jeg ta en ny en. Og, nei, det er ikke halvparten av eggene de har lagt. Faktisk har jeg nok kun plukket en brøkdel av alle eggene sterbaiene skviser ut i dag. Når de først åpner den krana, er det utrolige mengder de kan produsere. Jeg vil tro at i hvert fall de digre VF sterbaiene klemmer ut godt over 100 egg hver.

Men det gjør ikke særlig godt for skuldrene å stå og plukke egg. Karet er øverst i reolen, og jeg må stå i gardintrappa. Å løfte armene for å plukke, gjør ikke godt når man sliter med betente armer.
Inger Anne
Det er mye lettere for meg hvis jeg kan kjøpe av deg, så jeg sier takk til det tilbudet. Jeg skal til Oslo trolig på lørdag. Er du hjemme den dagen?


Nå på lørdag, den 6/2? Ja, jeg er hjemme. Tar du det på tilbakeveien da? Fint om du varsler meg med en sms e.l. at du er i emningen, f.eks. når du er klar til å dra fra Oslo.

Jeg opplevde nesten det samme som deg her om dagen, Inger Anne, under akklimatisering av noen Corydoras. Vanligvis gidder jeg ikke styre med akklimatisering når jeg flytter fra et kar til et annet, men mellom disse to var det litt større forskjell i temp. så jeg ville ta det gradvis.
Heldigvis så jeg med det samme at fiskene krøllet seg sammen i en merkelig U-form og fløt opp med buken (!), så jeg bare rev dem ut av akklimatiseringsboksen med fingrene og rett i karet uten noe mere dikkedarer. Det greide de fint. Kviknet til øyeblikkelig, så fort de kom ut av boksen.
Helt merkelig - det skjedde i løpet av få sekunder. Men det gikk bra heldigvis.
Skikkelig skremmende den stressgiften altså . Har heldigvis ikke opplevd det selv ennå,håper det ikke skjer heller selvfølgelig.


Grattis med masse Sterbai-egg da ,utrolig gøy

Sølvi Gullaksen
Skikkelig skremmende den stressgiften altså .

Ja, det er skikkelig skremmende, særlig når man ser "first hand" hvor utrolig fort det kan gå! Det kunne fort ha kosta meg noen Corydoras eques, det der, om jeg hadde gått fra stedet og ikke stått der. Hell i uhellet var altså at det skjedde så fort at jeg ikke hadde rukket å gå fra karet enda :p
Tusen takk, Sølvi. Ja, sterbaiene mine har vært utrolige i vinter. De har bare lekt og lekt og lekt. Og når en hel gruppe c. sterbai har leksdag, da blir det gjerne en del egg. De har tydeligvis uutømmelige lagere å ta av. Den ene hunnen minner om en golfballgullfisk. Hun er så feit at hun vagger rundt. Hvis det blir småtasser av flesteparten av eggene, blir det endelig noe av stimen med sterbai jeg har lyst på i discuskaret. Jeg drømmer om en diger stim med sterbai på bunnen der. Men jeg kan ikke ha en leksgruppe (i hvert fall ikke en jeg vil berge egg fra), da det kun er store, sultne fisker der. Faktisk må sterbaiene bli ganske velvoksne før jeg kan slippe dem ut. Eller blir de kjapt sjokolademallemat tror jeg. Sjokolademaller er noen slukhalser. Ikke rart de er så bollefeite som de er...

Det er igjen ett egg på frontglasset til sterbaiene i kveld. Er det noen som vil vedde på om det fortsatt er der i morgen tidlig? Faktisk er jeg meget overrasket over at det har overlevd så langt. Med en bråte med L-maller, noen få botiaer og 5 SAE, støvsuges det for egg ganske kjapt. SAE-ene ser ut som om de tror de har kommet til himmelen. De synes coryegg er snadder!

Selv om det er kjipt å høre om andre som opplever stressgiftproblemet, er det godt å høre at jeg ikke er alene. Når man mister fisk, så blir det så man går med dårlig samvittighet. Hvis jeg hadde fulgt litt nøyere med...osv.
Er litt misunnelig på alle de eggene fra Sterbaiene da .
Mine går i et 222 liters kar sammen med mange andre fisker så håpet om egglegging er dårlig her.Tok nylig noen over i et mindre kar i et forsøk på å få lek på de , men neida ,ingen egg
Så etter en ukes tid var det bare å flytte de tilbake igjen.
Men mine Sterbai er utrolig bedagelig anlagt da når de legger egg i forhold til det du beskriver.
De bruker uhorvelig med tid for å finne det rette stedet å legge de på og hvis jeg ikke passer på å plukke de med en gang ,så er de borte vekk (spist)
Så det er en prøvelses tid når det gjelder tålmodighet
Den opprinnelige gruppen min med VF sterbai lekte ikke særlig ofte. Men så fikk de utvidet stimen sin med en del ungdommer. Og da ungdommene ble kjønnsmodne, da ble det fart på sakene. De gamle VF fiskene har blitt med på den opphissede leken, de også. Jeg ser at de er litt langsommere i leken enn ungdommene, men det er bare litt. I vinter har faktisk sterbaiene mine vært de som har lekt mest.

Bartesnoppen har jammen vært i slåsskamp igjen. Det er bare ubetydelige spor etter det denne gangen, men nok til at jeg kan se det. Jeg skjønner ikke hvorfor denne herremannen støtt og stadig skal ha spor etter slåsskamp, når de andre hannene meget sjelden viser tegn til slikt (jeg har kun sett det på Bartolomeus 2-3 ganger). Hvordan i alle dager greier Bartesnoppen dette hele tiden? Han må være fryktelig uforsiktig og voldelig når han holder på. Og, ja, skadene kommer helt klart fra slåsskamp. De sitter som vanlig der han kan vrenge ut krokene sine. Makan til aggressiv herremann! Han greier tydeligvis ikke å innfinne seg med at han ikke er kongen i karet lenger.
Kanskje jeg skal få tak i noen av dine når de vokser til da
Mener at mine er viltfangete så det er kanskje kluet da
Det burde la seg gjøre, Sølvi. Skjønt jeg gruer meg til tanken om å transportere sterbaier så langt. Sterbai er de absolutt verste når det gjelder stressgift. Jeg tror det viktige da blir å ta dem ganske unge. De skiller visstnok ut mindre gift når de er små enn store (har jeg hørt), og ha med godt med vannbytte til dem (og sjekke dem ofte, ofte + å pakke dem enkeltvis). Jeg skal til Bergen i mai. Det blir nok litt knapp tid for sterbaibarna (de vokser ikke akkurat kjapt), men vi får se hvor langt de har kommet da. Jeg vil jo gjerne ha med meg noen coryer fra deg også, vet du. ;-D Jeg synes jeg ser bagasjen for den Bergensturen: Vanlige klær og sånt, kanskje bunad (jeg tviler jeg greier å komme i den riktignok), bikkjepute og bikkje utstyr, fisk og utstyr for å holde liv i dem under transporten. Hvis jeg da blir nødt til å bo hos noen venner av broren min (det skal være konfirmasjon, så noen av gjestene blir innkvartert ymse steder), som jeg ikke kjenner fra før, synes jeg jeg ser uttrykket deres når jeg kommer trekkende med fisk og bikkje. *Knis!*
Hei Inger Anne

Jeg sitter og leter etter Det Perfekte Bildet å henge på hedersplassen over sofaen i stua. Da snublet jeg over en kunstner som heter Emily Burrowes, og hun hadde visst litt dilla på hunder. Mange hundebilder. Jeg ser etter blomster eller naturbilder med et kunstnerisk eller "dramatisk" strøk.

Men da jeg så dette bildet av en hund som ligner din, tenkte jeg på deg Det står jo at det er Springer Spaniel, og jeg vet at du har Kleiner Münsterlander, men jeg syns de lignet
Inger Anne
Det burde la seg gjøre, Sølvi. Skjønt jeg gruer meg til tanken om å transportere sterbaier så langt. Sterbai er de absolutt verste når det gjelder stressgift. Jeg tror det viktige da blir å ta dem ganske unge. De skiller visstnok ut mindre gift når de er små enn store (har jeg hørt), og ha med godt med vannbytte til dem (og sjekke dem ofte, ofte + å pakke dem enkeltvis). Jeg skal til Bergen i mai. Det blir nok litt knapp tid for sterbaibarna (de vokser ikke akkurat kjapt), men vi får se hvor langt de har kommet da. Jeg vil jo gjerne ha med meg noen coryer fra deg også, vet du. ;-D Jeg synes jeg ser bagasjen for den Bergensturen: Vanlige klær og sånt, kanskje bunad (jeg tviler jeg greier å komme i den riktignok), bikkjepute og bikkje utstyr, fisk og utstyr for å holde liv i dem under transporten. Hvis jeg da blir nødt til å bo hos noen venner av broren min (det skal være konfirmasjon, så noen av gjestene blir innkvartert ymse steder), som jeg ikke kjenner fra før, synes jeg jeg ser uttrykket deres når jeg kommer trekkende med fisk og bikkje. *Knis!*


HAHA, ser det for meg :P
Skjønner at du gruer deg litt ,det gjør jeg alltid når jeg skal pakke coryer og sende. Men hittil ha det godt veldig bra ,en må bare ta forhåndsregler og pakke på riktig vis.
Selv pleier jeg å først ta vann fra karet opp i nye,aldri brukte (pga. mulig bakteriebelegg), poser. Så fyller jeg et lite kar med vann fra samme akvariet ,fange fiskene og tar de oppi her. Legger gjerne litt planter i så de ikke blir helt frustrert .Så , mens det er like før de skal i posene ,stresser jeg de endel med hoven slik at de skal slippe ut giften hvis de har behov for det. Da er de klar for posene 1 fisk i hver pose så klart


Du er heller ikke helt ulik meg når det gjelder pakking for å reise noen steder. Fiskeposer,hov,pumpe og isoporkasse ,aquasafe mm. er alltid med på ferie uansett . Det kunne jo være det dukket opp noe spennende .Pakker dette før jeg pakker klær og sånt


Tilfeldig bekjentskap
© Martina Rozinek
Reklame for plussmedlemskap