Inger Annes akvarieprosjekt (side 60)

Da jeg ikke fikk sove helt nå, måtte jeg opp og titte på sullene, og de farter rundt i fin stil. Jeg hadde forventet at de skulle holde seg på bunnen, men det gjør de ikke. De krabber rundt på glasset, og en er allerede halvt over vann. Det hadde jeg ikke trodd de ville gjøre, så jeg blir litt nervøs her, da de er i et kar uten dekkglass.
Det jeg egentlig skulle fortelle i natt, var at eggene fra de grønne klekket i natt. Det er fortsatt ett uklekt egg igjen, men det svømmer i hvert fall 7 små rundt i isboksen. Søte tasser! Jeg får trøste meg med disse, i mangel av reke- og mandarinlarver.

Her er forresten en av sullene på full fart opp glasset.
[External Image]
Oisann! Det bildet kom ut feil vei. Vel, dere får forestille dere at sullen klatrer opp glasset.
I går kveld fant jeg plutselig en hentelapp på gulvet i gangen. Oisann! Pakken fra Florida Aquafarms har ankommet, og lappen måtte ha havnet inni noe reklame. Pakken hadde faktisk ankommet allerede på onsdag. Det er igrunnen ganske kjapp levering; 6 dager fra USA. Av en eller annen merkelig grunn slapp jeg å betale mva. også, selv om bestillingen var på ca. 500,-. Vel, jeg klager ikke. Det var igrunnen ikke så mye i pakka. Det viktigste var den boksen med netting i bunnen. Det er egentlig en planktonfanger, men jeg skal altså bruke den i mandarinoppdrettet i stedet - dvs. hvis mandarinene en eller annen gang endelig skviser ut egg til meg. Det var også endelig en flaske med gjødning til phytoplanktonet, men hvorfor i alle dager hadde jeg bestilt en hel liter? Vel, da har jeg for resten av livet. Jeg bruker bare 5-10 ml pr. flaske med phytoplankton, ca. én gang i uka. Den tredje tingen i pakka var startkultur til phytoplankton. Denne bestilte jeg før jeg kjøpte fra Korallen. Men, hvis jeg ikke tar feil, er dette en annen type phytoplankton, så jeg tror jeg skal sette igang denne også.

Når det gjelder mandarinene, så jeg kanskje en antydning til framgang i går - men det er bare en antydning. Da lyset gikk for kvelden, befant mandarinene seg faktisk sammen en liten stund, før Lille Mandarin gjorde sitt vanlige forsvinnelsesnummer. Kanskje de bare ventet på at jeg skulle få pakka mi? Uansett hvor de kniper igjen når det gjelder, de er utrolig vakre når de leker. De virker så inderlig glade i hverandre.

For noen dager siden tok den ene sjokolademalla mi kvelden. Død fisk putter jeg i søppelet. Men, nå er søppelspannet ute fullt, og jeg får ikke stappet noe nedi der. Så nå hadde fisken begynt å stinke, og jeg måtte få den ut. Vel, da kaster jeg den i komposten, tenkte jeg. Jeg tok den i en isboks, og tok den med da jeg likevel skulle ut i hagen med bikkja. På vei dit forvant plutselig beina vekk under meg (pga. is), og jeg ramlet. Den digre døde fisken ble slengt opp i lufta, og forsvant. Det var mørkt ute, så jeg greide bare ikke å finne den igjen. Jeg så ingenting. Nå i dag finner jeg den heller ikke, men jeg kjenner på lukta at den er der. Jeg håper inderlig ikke bikkja finner den, for hun elsker halv- og helråtne ting, særlig til å rulle seg i. Og, ja, hun har tidligere testet det å rulle seg i død fisk. I fjor sommer gjorde hun det mange ganger på hytta hos foreldrene mine. Himmel som det stinket!
I dag fant jeg endelig den forsvunnede døde sjokolademalla som tok seg en svevetur her før en kveld. Og jeg måtte le da jeg fant den. Den hang pent dandert på en grein oppi en busk! Vel, da slapp jeg å være redd for at Kaisa skulle rulle seg i den i hvert fall.
FANFARE! TARARAMTAMTAMTAAAA! Da ble det ENDELIG MANDARINEGG! Alle de timene med tålmodighet har endelig blitt belønnet!

I dag skjønte jeg at det bare måtte bli. Klementine var enda feitere enn før, og de lekte med en intensitet som jeg aldri før har sett. Til mandariner å være, var de helt ville. De vek knapt fra hverandres side, og var i konstant bevegelse. Selv da jeg måtte ta lysarmaturet til side, og renske opp dritten som lå i overflaten (ellers ville de bli umulig å se egg), så var de igang igjen nesten med en gang hånda mi var vekke. Og i kveld fikk jeg svar på noen av spørsmålene mine - hvorfor ting ikke har gått som de skulle fram til nå:

1. Fjottene gytte et halvt minutt FØR lyset sluktes! Det følger definitivt ingen lærebok. Mandariner skal gyte i mørket. Punktum! Men, mine er som eieren sin; de vil ikke være helt som alle andre. Heldigvis tok jeg plass foran akvariet i tide, og jeg fulgte nøye med, slik at jeg fikk tatt dem i gjerningsøyeblikket (som er ganske fort unnagjort). Heldigvis hadde jeg lest nok til å vite akkurat hva jeg skulle se etter når de gyter.
2. Jeg hadde ventet at eggene skulle ligge samlet. Det eneste bildet jeg har sett av mandarinegg i overflaten, så nemlig slik ut. Men eggene lå såvisst ikke sammen, men hver for seg. De blir sprøytet ut i vannet, mens fiskene farer bortover helt oppunder overflaten.
3. Eggene var helt gjennomsiktige, og nesten umulige å se. Man må virkelig vite hva man ser etter. De er ikke akkurat store heller... Hvis man lyser rett ned i vannet med en lommelykt etter at det har blitt mørkt, kan man se dem flyte forbi. Men igjen, man må vite hva man skal se etter. Jeg skjønte det først da jeg så eggene bli sprøytet ut av Klementine, hvordan de egentlig så ut, og hvor vanskelige de ville være å se. Jeg kunne såvidt skimte at det kom noe som helst ut av fisken.

Spørsmålet som gjenstår nå er, hvordan i huleste skal jeg kunne se om de er befruktet? For ikke snakk om at jeg kommer til å se om de klekker. Eggene synker jo etterhvert også, så de blir helt umulige å finne igjen. Jeg har øst dem over i den nye planktonsankeren som jo kom med posten før helga (det var nok det mandarinene ventet på ), som er plassert i akvariet der reketrommelen stod. For det blir ikke rekeoppdrett på en stund, så da nappet jeg like gjerne ut trommelen, og erstattet den med planktonsamleren. Det ble skikkelig lystring etter egg, for jeg fikk jo bare med meg litt av det mandarinene produserte. Så jeg måtte altså stå med lommelykta å øse opp eggene enkeltvis etter at hovedslumpen med egg var tatt hånd om. Hvor mange egg jeg fikk tak i, vet jeg ikke. Ikke veldig mange, tror jeg. Og det går ikke akkurat like greit å telle dem som med coryegg. Så hva skal jeg gjøre når eggene kanskje klekker? Eggene klekker etter ca. 24 timer, men larvene har da ikke munn. Munn får de ikke før etter 3-4 dager, og det er da man må begynne å fôre dem. Det jeg får gjøre, er å fôre karet som om det er larver der, og håpe at det dukker opp noen som er store nok til å se etterhvert. Det skal ikke være verdens enkleste ting å få til yngel, da mange sliter med å måtte forsøke på mange kull før man får dem til å leve opp. Problemet mitt blir da altså at jeg kan risikere å fôre et tomt akvarium en stund.

Vel, nå skal jeg ta noen vannbytter, før jeg velfortjent kan ta kvelden. Mandarinene har i hvert fall tatt kvelden. Jeg så ikke snurten av noen av dem etter at lyset ble slukket. I kveld trengte ikke Klementine å lete etter Lille Mandarin, da han jo allerede hadde gjort jobben sin, og hun endelig hadde fått lettet på trykket.
Når jeg tenker over det, må de mandarinene ha en utrolig god innebygd klokke i seg, siden de treffer tidspunktet lyset slukker på så godt. De gytte maks et halvt minutt før lyset sluktes.
Hurrraaaa! Det var ikke et øyeblikk for tidlig, nå krysser jeg fingrene for fortsettelsen :o)
Så gøy at det endelig lykkes ,nå blir det spennende å følge med hva som skjer videre

Måtte ellers le når jeg ser for meg synet av sjokolademallen dandert på en grein he he .
Inaktiv bruker
Nice. Nå er det bare å vente på resultater.
Død flyvefisk og mandarinegg, her skjer det masse :oD
Det skulle ikke forbause meg om det blir lek i dag også. Når mandarinene farter rundt sammen slik som de gjør i dag, blir det som regel noe på kvelden. Vel, jeg sier ikke nei takk til en ny ladning egg. Og nå vet jeg hva jeg skal se etter, og når. Men jeg bør egentlig ikke forvente altfor mye, da jeg skjønner at de har holdt på mange ganger uten at det har blitt egg.

Eggene er virkelig usynlige. Jeg har forsøkt å se etter dem i planktonsamleren, men de er bare helt klin umulige å finne. Jeg ser ikke et eneste ett. Det blir unektelig vanskelig å se om det blir larver. På MOFIB anbefalte de meg å bruke mikroskop, men det vil også være umulig, da jeg jo ikke kan finne eggene, slik at jeg kan titte på dem i mikroskopet.
I teorien skal mandarineggene begynne å klekke rundt denne tiden. De skal normalt klekke etter ca. 24 timer. Og nå nettopp fant jeg faktisk eggene igjen. Det viste seg at de flyter! Jeg trodde da de skulle begynne å synke etter en times tid, eller noe sånt. Jeg har forsøkt å se litt nærmere på dem med en lupe, men dessverre forstørrer ikke den mer enn 4X på det meste, så det er svært begrenset hva jeg greier å se. Men, jeg tror jeg kan skimte noe i ett av eggene. Jeg får bare følge med videre, og se om eggene forsvinner. Gjør de det, kan det jo tyde på at de klekker.

Mandarinene har såvidt begynt å fyre opp igjen for kvelden, men i kveld tror jeg ikke det blir noe spennende. Det er såvidt de gidder å prøve - i hvert fall så langt. Lille Mandarin gjør seg selvsagt lekker, men så langt har jeg ikke sett dem stige opp mot overflaten. Men, jeg skal selvsagt holde et øye med dem.

Det slo meg plutselig: jeg må jo lage bildebevis. En tur full fart inn på kjøkkenet, og vips: her er de. Slik ser mandarinegg ut. Her får dere kanskje en anelse om hvor vanskelige de er å se også.

[External Image]

[External Image]
Det flyter fortsatt rundt mandarinegg i overflaten, så da har de ikke klekket - I hvert fall ikke alle. Det kan jo være at det har klekket noen få - det har jeg ingen mulighet til å vite. Jeg skal likevel begynne å fôre i morgen, sånn i tilfelle det er noen få slengere nedi der. Klementine er fortsatt smellfeit, så det er gode muligheter for flere egg i nær framtid. I går var de tilbake til vanlig oppførsel, dvs. lek, men ingen egg. De var betydelig mer halvhjertet i leken enn de var dagen før, Men de danset vakkert likevel.
De uklekkede mandarineggene har nå faktisk fått en velkjent farge: de har blitt hvite i midten! Jammen blir altså disse eggene også slik når de er ubefruktede!
Jeg vet jeg gjentar meg selv til kjedsommelighet akkurat nå, men jeg er virkelig imponert over iherdigheten til mandarinene mine. De lekte onsdag og torsdag. Så tok de pause i går, og nå er de igang igjen! Men, jeg klager ikke...
Det er ikke kjedsommelig; bare spennende
Det ble faktisk egg i går igjen. Det ble ikke mange, da jeg ikke så selve gytingen. Jeg tror faktisk de gytte i mørket i går. Etter en stund gikk jeg bort og kikket med lommelykta, og da fant jeg noen få. De er selvsagt flyttet over i planktonsamleren. Fortsetter mandarinene i dette tempoet, må det da bli befruktede egg før eller senere.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap