Inger Annes akvarieprosjekt (side 92)

Nå er den nye returpumpa satt i gang. Å hoi som det strømmer! Det ble skikkelig futt! Og det surkler og bråker fra overstrømmingsboksen, der vannet suges ned. Det ble jo betydelig mer futt der også, ettersom mengden vann som den skal holde unna økte ganske mye. Jeg tror fisker og reker ble noe forvirret over forandringen, men jeg tror det er til det beste for karet i lengden.
Jeg merker det er mye som må passes på når man skifter returpumpe. I teorien skal det være uproblematisk, da overrenningsboksen skal suge ut like mye vann som fylles inn i karet via returpumpa. Men sånn ble det ikke helt her. Først merket jeg at vannstanden faktisk økte i akvariet, i forhold til hva den var før, selv når hele systemet virket som det skulle. Men så oppdaget jeg at hvis det satte seg det minste rusk i rista til overrenningsboksen, økte vannstanden enda mer, og ville ha rent over hvis jeg ikke holdt ting helt rene. Etterhvert begynte det å ane meg at dette kunne være et problem. Etter å ha sett over tingene litt, oppdaget jeg at det var skrudd en plastikkplate over deler av innsugsristen. Jeg husker det fulgte med en sånn plate da jeg fikk den, og hvorfor jeg faktisk skrudde den på, må fåglarna vite. Jeg har nå skrudd den av, og det ga sus i serken! Vannstanden i akvariet er nå nede på det nivået den har brukt å være. Den eneste tingen som ikke var å juble over da, var at jeg hadde fylt sumpa maks opp før vannstanden i akvariet sank igjen. Og det var ikke plass til å ta unna den økte vannmengden fra karet. Jeg fikk berget det i siste liten, og tappet ut litt fra sumpa. Nå ser det ut som om systemet er i orden, og jeg tror det blir mindre følsomt for rusk i rista også, nå som større del av rista er i bruk. Den eneste bekymringen som er igjen er at det kom betydelig mengde luft inn i boksen på kort tid. Denne boksen fungerer etter hevertprisippet, så store mengder luft er ikke noe å rope hurra for. Jeg har fått sugd ut lufta nå, og må følge med på hva som skjer der videre. Jeg vet ikke hvor lufta kommer fra, og det er det som er bekymringsfullt.
*Bank i bordet* Jeg har faktisk unngått å søle vann denne gangen.
Det er utrolig artig å la pussereka få pusse på fingeren min. Det kiler! Ordentlig! Det er riktignok dårlig med parasitter på fingrene mine, men pussereka prøver likevel den. Ikke det at jeg anbefaler folk å stikke hånda ned i et saltvannskar. Noe skjer nemlig med vannet, slik at skummeren slutter å skumme i et døgn, har jeg hørt fra andre saltvannsakvarister.

Saltvannskaret mitt er ikke noe å være stolt av for tiden. Det er gørrfullt av alger (det er straffen for å ikke bruke osmosevann). Det eneste jeg kan være stolt av, er min store samling av store, flotte glassroser. :-P Det står virkelig respekt av dem...
Ja du kan få sagt det Inger Anne

Sliter litt med alger jeg og ,men nå har det kommet en kråkebolle oppi og den gjør en fantastisk jobb med alger.

Kanskje noe å tenke på ?
Hvordan går det med kråkebolle kontra fisker? Hvilken kråkebolle har du?
Ingen problemer å ha de sammen med fisker ,har aldri merke noe ,ikke med den jeg hadde tidligere heller.

Dette er den jeg har Morsomt å se når den vandrer rundt med alger, kalkkoraller ol. på ryggen
Det skulle jeg ha likt å se. Kan jeg spørre om prisen på kompisen?
Mener den kostet 250 kr, var rabatt den dagen jeg kjøpte den så fikk den litt billigere
Et var på ingen måte noen upris. Det skulle jeg greie økonomisk. Hvor kjøpte du den? Mulig at jeg kan be de på Dahls om å bestille en for meg? Eller den samme butikken som bestilte salarias for meg.
Vi har fått en butikk rett i nærheten av oss som driver med salt og ferskt og har veldig greie priser . Dream-akvarium heter den

face-book
Interessant butikk! Og godt utvalg på salt. Men beskrivelsene av fiskene er tydeligvis oversatt med oversettelsesprogram. Jeg holdt på å le meg i hjel av beskrivelsen av den første salariasen i lista.

På Saltvannsforum skryter de uhemmet av Mespilia globulus. Jeg tror jeg går for den, hvis jeg får tak i den. I følge Reeflex, som er veldig konservativ når det gjelder minste akvariestørrelse, kan disse gå i minimum 50 liter, og det er jo mine 120 liter (+ sump) godt innenfor.
Jeg digger nesehornmallene, men hastige er de ikke! Den største actionen er når de spaserer på bunnen, og det går utrolig treigt. Helt ubeskrivelig treigt. Men å få filmet det, er en utfordring. Jeg fatter ikke hvordan de overlever i naturen, for treigere fisk i matfatet skal man lete lenge etter! Jeg blir nødt til å ta en løfte-ut-av-vannet-og-sjekke-magen-test en dag. Da skal jeg samtidig se om jeg får tatt bilder av munnpartiet, og postet på Planet Catfish for identifisering av kjønn. Jeg ser ikke forskjell på munnene deres.

Det blir litt skravling på Saltvannsforum for tiden. Og jeg fikk den overraskende opplysningen om at også kråkeboller transporteres i poser. Hvordan i alle dager går det an, uten at piggene punkterer alt? Selv finnene til brochiser er skarpe nok til å lage hull (jada, det har jeg opplevd, med mer enn en pose). For ikke å snakke om kulefisker som biter seg igjennom posen. En liten digresjon: jeg husker en gang jeg kjøpte 3-4 farlowella-maller. De er ikke de smarteste fiskene i verden. De ble som vanlig pakket i poser. Der sugde de seg fast i veggen i posene. Da posene ble lagt på disken, havnet alle fiskene oppned fullstendig over vann. Men, hadde de vett nok til å slippe taket og komme seg tilbake i vannet? Neida! Der hang de oppned over vann, inntil vil knipset på posene så de mistet taket. Men, det er vel ikke plass til allverdens til hjerne i de små, trange hodene deres. Men utrolig artige maller er de likevel. Jeg savner dem, selv om det er noen år siden jeg hadde slike.

Finnes det i det hele tatt noe som ikke er bra med mandariner? De er pene, søte og artige. De er vennlige, og krangler aldri med andre fisker, kanskje med unntak av egen art når det gjelder hannene. Og de er, som før nevnt, morsomme å se på når de spiser: de forsøker å stirre maten i hjel før de snapper den. Jeg elsker dem! De er blant mine absolutte favoritter når det gjelder fisker. Jeg savner Lille Mandarin, men er veldig glad for at Klementine fortsatt farter rundt og stirrer på maten. Jeg må smile hver gang jeg ser henne.
Jeg leser om kråkeboller. Utrolig snåle skapninger. En snål ting er at de har munnen underst, og åpningen de sender avfallet ut gjennom på toppen - stikk motsatt av hva vi er vant med. Men det som fascinerer meg mest er at de setter fast rusk og rask på piggene sine for å kamuflere seg. Jeg hadde ikke trodd at de har hjerne nok til det- hvis de i det hele tatt har hjerne.
Link og link
Jeg gjorde noen forsøk på å filme de snodige neshornmallene med mobilen
Greide du å filme spaserturene deres? Mine slutte å gå hvis jeg kommer med kameraet.
Prøvde å bygge filmene direkte inn i innlegget men det gikk ikke, nå er de linket til i forrige innlegg
Hmmm. Det er mer futt i dine enn i mine. Men mine greier jo ikke å grave seg ned - jeg har sett dem prøve - så det gjør dem nok litt mer usikre. Og jeg har ikke lagt merke til at de siler sand igjennom gjellene! Kult! Så det er sånn de får ordnet seg med mat, til tross for at de er treige. Men, jeg kjenner igjen spaserturene og sugemunnen som liksom stikker ut og nedi sanda. Jeg elsker disse mallene! Små krokodiller.
Jeg stod og studerte nesehornmallene, og da oppdaget jeg noe uvanlig i karet: en knappenål!!! Hvordan den har rotet seg nedi der, er heller uvisst. Den foreløpige teorien er at den har ramlet nedi posen med eikeløv, som hang på en stol like ved symaskina, og at den deretter har blitt med eikeløvet ned i karet, knappenåla altså - ikke symaskina.
Det blir litt skravling her i kveld. Jeg har studert nesehornmallene nå ved fôringstid, og jeg tror de er stresset av de andre fiskene. De forsøker nemlig å grave seg ned. Jeg må definitivt sjekke om de har fine, runde mager. Men, det får vente til i morgen. Nå er det køyetid, og dessuten vaske-av-andemattid, etter at jeg måtte stikke armen nedi for å plukke opp knappenåla.

Er det flere enn meg som har dette sære problemet med AF: Når jeg skriver, mister jeg flere av bokstavene jeg skriver inn, så jeg må stadig slette meg tilbake og rette. Det skjer kun på AF, og ikke på andre websider, det er det som er det snåle. Så da har dere også grunnen hvis det skulle dukke opp ynkelig staving her for tiden.
Strever med AF for tiden ja, ofte jeg ikke kommer inn engang...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap