Inger Annes akvarieprosjekt (side 96)

Det å dele med andre akvarister, er mye av moroa med denne hobbien.

Håper du lykkes med dinofjerning.
Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Skivene har krøllet seg sammen under en stein, og liker ikke Dinoxalen. Heldigvis går det bedre med sarcophytonene. Men jeg er ikke kvitt dinoen, og å slutte før alt er borte, er ikke bra. Jeg hadde en runde med vannbytte, slamsuging og skraping av alger og dino i går, og jeg håper det hjelper på. Som ventet har børstemarkene tatt kvelden av behandlingen. Det er litt synd, da de hadde vokst seg mange.

Jeg har også startet opp med rotifers-produksjon. De må "vekkes" til live, så nå ligger rotifersstøvet i en petriskål med saltvann og bittelitt phytoplankton. Jeg har også planer etterhvert om å starte opp en runde med artemia, nå som phytoplanktonkulturen går og putrer.
Synd du ikke har ett karantenekar de kunne gått i under behandlinga...
Jeg vet jeg ikke burde gå til innkjøp av koraller akkurat nå, men når en god handel dukker opp, må man bare (hørt det før?). I dag har jeg gjort et kjempekjøp! Jeg har kjøpt en ganske stor hammerkorall (4 greiner, tror jeg) for den nette sum av 200,-. Det var sånn at når han tok den ut av karet sitt, sa jeg DEN? Det er en lekker sak. Jeg hadde faktisk en liten sånn ganske tidlig i saltvannskarrieren min, men den var betydelig mindre og betydelig dyrere. Jeg skal se om jeg får tatt noen bilder av skjønnheten senere i kveld, når den er på plass i karet og har kommet ut igjen. Her har du typen i hvert fall. Men den er skikkelig neongrønn i virkeligheten. Det kommer ikke fram på bildet. Den er forresten ikke helt å spøke med. Den sender nemlig ut lange "sweepere", tynne tråder som kan brenne koraller i nærheten, så derfor må den stå alene. Vi får se hvem som vinner av den og glassrosene.
Det ble selvsagt også tid til litt hyggelig saltvannsprat med selgeren. Han hadde fiine kirurger. Skulle ønske jeg hadde stort nok akvarium til sånt.
Jeg avsluttet Dinoxal-kuren i går, da de få korallene jeg har, sutret skikkelig. Nå har jeg fått satt i gang filtrering over kull igjen, og jeg håper det kan gjøre susen for korallene. Jeg lurer på om det kan være at dinoen har avgitt giftige stoffer når den har dødd, og at det er derfor korallene ikke har det bra. I så fall burde ting snu med filtrering over kull. Jeg er usikker på om jeg egentlig er kvitt dinoen eller ikke. Algene (og kanskje dinoen) har nemlig begynt å ta seg opp igjen. I begynnelsen av behandlingen forsvant en hel del, men nå har altså trenden snudd. Altså er det ikke mye vits i å fortsette det jeg har holdt på med.
Jeg vet jeg lovet bilde av den nye korallen, men jeg finner selvsagt ikke overføringskabelen til kameraet igjen. Jeg skjønner ikke hvorfor den alltid skal bli borte for meg. Dinoen er forøvrig på full fart tilbake igjen, så nå er jeg like langt. Heldigvis ser det i det minste ut som om korallene mine er jublende glade for at jeg avsluttet behandlingen. De ser mye bedre ut, alle sammen.
Jeg var innom Krizoo i dag, og der er det vanskelig å gå inn uten å komme ut igjen med noe. Valget stod mellom en nydelig korall og en yellow watchman goby. Etter litt tvil, gikk jeg for det det rimeligste alternativet: gobien. Jeg har ønsket meg denne siden jeg startet med saltvann, så nå var det på tide. Artige skruer, de der.
Jeg tror det var denne korallen jeg siklet etter i dag. Jeg merker jeg blir mer og mer svak for mykiser.
Jeg har funnet en kabel jeg kunne bruke til overføring av bilder fra kameraet mitt, så her har dere to dårlige bilder av tassen som flytter inn i saltvannskaret i dag. Han er ganske liten, så han har litt å vokse på.

[External Image]

[External Image]

Det var forresten litt morsomt på Krizoo i dag. De har allerede begynt å kjenne meg igjen der. Jeg tror jeg i dag var der for tredje gang, så det er godt gjort av dem.
Gobier er så artige! De gangene jeg har vært fristet av saltvann har det alltid skyldtes at jeg har sett en av disse sjarmørene. Gratulerer med nyanskaffelsen!
Jeg skulle en tur til Moss i dag, og da benyttet jeg sjansen til en tur innom Korallen. Jeg hadde to ting jeg bare måtte ha - det kunne ikke vente lenger. For det første var jeg helt tom for salt til saltvannsakvariet mitt. Jeg har tidligere brukt billigmerket Instant Ocean, men denne gangen ble det et annet billigmerke jeg ikke har hørt om før: Blue Treasure. Det blir spennende å prøve ut. I tillegg måtte jeg ha Aiptasia X, et middel man bruker til å ta livet av glassroser med, så nå blir det glassrosejakt i tiden framover. Men, når jeg likevel var innom Korallen, måtte jeg titte på korallene, og oops, det ble visst med to hjem. :-P Det ene er en acropora, antar jeg, en liten frag. Jeg glemmer alltid å spørre om navnet - det slår ikke feil! Den andre er en skiveanemone. Begge korallene er faktisk grønne. Skiven ser igrunnen ikke ut som en skive. Jeg skjønte det i hvert fall ikke før Kenneth sa det. Den er griselekker.
Det finnes så mange, vakre koraller...
Jeg har en fantastisk skog av glassroser, og nå var det veldig på tide å gjøre noe med saken. Altså kjøpte jeg, etter anbefaling, Aiptasia X. Jeg har bare ett ord for å beskrive dette middelet: WOW! Det er effektivt og veldig enkelt å bruke. Hadde jeg kjent til dette middelet før, hadde glassrosesituasjonen vært en helt annen her i huset! Det virkelig fascinerende er at glassrosene tydeligvis smaker at du kommer med middelet, for de forsøker ikke å stikke av, slik de gjør hvis du kommer i nærheten av dem med noe annet. Det skal også være helt trygt for korallene i karet. Jeg vil anbefale dette middelet på det sterkeste! Det fungerer!
Av og til er det bare umulig å skjønne seg på koraller. I 3-4 dager stod den store sarcophytonen min med polyppene inne, og jeg ble mer og mer nervøs for at den var i ferd med å ta kvelden. Den stakk ikke ut en eneste polypp i ett minutt engang. Jeg var rådvill, og visste ikke hva jeg skulle gjøre med saken. Så jeg gjorde ikke noe. Jeg hadde planer om å bytte vann, men man må jo blande saltvann før man gjør det, og det skal stå litt etterpå også. I går kveld, helt uten at jeg gjorde noe for det, begynte sarcophytonen å stikke ut noen polypper igjen. I dag er de helt ute. Jeg har ikke gjort noe for å få til dette, så hvorfor sarcophytonen sutret i 3-4 dager, vet jeg ikke. Men nå er jeg i hvert fall lettet! Nei, jeg skjønner meg ikke helt på disse mykisene.

Apropos mykiser: jeg får mer og mer sansen for dem. Jeg tror jeg ender opp med hovedsakelig mykiser til slutt. Det og skiveanemoner.
Jeg kom hjem fra ferie i går, etter å ha vært borte i hele 3 1/2 uke. Og her ventet en hyggelig, liten overraskelse. Jeg titta inn i karet til C-121 og septentrionalisene nettopp, og der tøffet det jammen en bitteliten C-121 rundt! De har lekt mens jeg har vært borte! OG septentrionalisene har ikke greid å gafle i seg alle eggene! OG, det har klektes egg! OG yngel har greid å overleve. OG denne lille tassen har unngått å gå i det ikke yngelsikrede filteret! Snakk om å leve tross alle odds! Jippi! Det er første gang jeg har yngel på C-121! De har lekt kun to ganger tidligere her i mitt hus (og jeg har hatt dem i endel år nå), og ingen av gangene greide jeg å få eggene til å klekkes. De bodde hos Mona O en god stund, og heller ikke hun fikk eggene til å klekkes. Men så ordner altså naturen sakene selv. Sånne overraskelser er kjekke å få når man kommer hjem etter å ha vært bortreist lenge.
eSå utrolig greit da Inger Anne Men jeg har prøvd å få kontakt med deg både på mobil og mail via akvaforum ,håper du får anledning til å svare da det haster litt )9
Det snåle er, Sølvi, at jeg ikke ha hørt et pip før meldingen jeg faktisk svarte på.

I dag har jeg funnet en C-121-yngel til. Jeg sier ikke nei takk til noen ekstra slike.
Ja det var jo litt merkelig ,men vi fikk nå kontakt til slut .
Håper du finner flere C-121-yngel , mine har hatt tørketid i evigheter . Men nå har de gått uten vannbytte i over 6 uker så håper det gjør susen når jeg bytter vann en eller annen dag selv om det kanskje ikke er rette tiden å gjøre det nå da men tanke på flytting osv.
Juhu! Nurk nr. 3 observert.

Når flytter dere, Sølvi?
Vet ikke helt ,men vi overtar huset 1 September så vi får se når vi blir ferdig her så vi stresser litt for tiden . Grattis med en til yngel ,du skal se du finner enda flere
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap