Noen spørsmål om enkeltmannsforetak (side 2)

Jeg har kjøpt domene gjennom domenetorget.no, men jeg ser at de selvsagt er innom Norid de også (alle er vel det).

Så nå holder jeg på å registrer et foretak. Men på skjemaet vil de ha dato for start av virksomhet, og det veit jeg jo ikke. Holder jo bare på med små forberedelser. Hva skriver jeg der mon tro? For det var greit å registere virksomhet selv om man ikke veit riktig når ting er oppe å går (ellers er det jo vanskelig å sikre seg domenenavn som stemmer) ?
Jeg har bare bestillt .no domene etter firma ble satt opp. så jeg vet ikke hvordan du kan gjøre det. Send en email til domenetorget.no. De bør kunne svare deg på det du lurer på..
Ja, nå blei jeg litt i tvil.

For meg er det ikke noe poeng i seg selv å registrer et firma nå, men dersom det må til for å kunne benytte meg av domene mitt bør jeg jo det. Jeg får sende en e-post.
Les regelverket på Norids hjemmesider for info om registrering av .no domener. Det fremgår ganske klart der.




Kan jeg sette startdato for virksomheten f.eks. i dag, når jeg i realiteten ikke er i gang med noen virksomhet? Siden det er påkrevet mener jeg? Det virker jo som det er enighet om at man kan så i Enhetsregisteret uten at man faktisk har en aktiv virksomhet?

Det er det eneste som ikke går igjennom, så må nok sette noe der....

EDIT: Har sendt en e-post til Altinn om utfylling av skjemaet.
Det er både spenstig og spennende å starte firma. Veldig mye er allerede sagt om dette tema, men få med deg mest mulig, for veien frem er både kronglette og lang.

Enkeltmannsforetak kontra aksjeselskap er jo bestandig den store frågan. Begge har jo sine fordeler. Uansett selskapsform må du ha tilgang på kapital. Selv om du ”pusler” i det små, kommer du ikke unna, dersom du ikke bruker mange, mange år eller salget går strykende.

Går du for aksjeselskap, hefter du kun for aksjekapitalen, men her er et men, de fleste låner til denne, og bankene vil garantert forlange pant. Har du god kontroll og økonomisk disiplin, kan du tillate deg å tape litt i ett enkeltmannsforetak, uten at du taper mer en det beløpet du har satt inn i aksjekapital.

En annen viktig ting er at en må bet. arbeidsgiver avgift av din egen lønn i et A/S. Forbered deg på at lønnsuttak også ligger noe frem i tid! Du har også revisor plikt i et A/S og denne er heller ikke gratis.

Starter du et enkeltmannsforetak er det fullt mulig å omdanne dette til A/S senere. Du kan også dersom det er verdier i firmaet konvertere noe av dette til aksjekapital, her finnes imidlertid noen begrensninger.

Rekneskapsfører kan du være selv med et godkjent rekneskapsprogram.

Det forventes nok et visst varelager, men erfaringsmessig er det påfallende mange nettbutikker som får varer ”neste” torsdag.

Lykke til.
Takk for svar.

Jeg har lekt med tanken om nettbutikk lenge; det er spennende og tiltaler meg av mange grunner. For min del ligger usikkerheten nettopp i det å starte opp (det gjør det sikkert for de fleste).
Hvordan starte opp i det små, men alikevel tiltrekke kunder? Bør jeg f.eks. starte opp med godt utvalg i èn kategori varer, og utvide derfra, eller bør jeg satse på å ha litt av alt? Dette er spørsmål jeg veit det ikke fins noe fasitsvar på, men det er denne typen ting jeg funderer mye på.

Jeg hopper også fram og tilbake når det gjelder enkeltmannsforetag contra AS, men tror jeg ramler ned på enkeltmannsforetag. Jeg tror det er lettere når man er novise i det å starte firma.

Uansett, dette er et stykke fram i tid, og jeg må tenke litt over hvordan jeg skal skaffe startkapital. Man har tross alt familie å tenke på i tillegg, ellers kunne jeg nok ha tatt noen sjanser når det gjelder penger.
Om jag har fattat rätt så kostar det ingenting att reistrera enkeltpersonforetak om man inte har fler än 5 anställda. Har man det, så kostar det 2250 kr för då måste man registrera sig i Foretaksregistret.
Min man och jag funderar på att börja att odla matfisk i tankar i vår ladugård. Är det någon som har erfarenhet av detta så tas dessa tacksamt emot.
Til informasjon så er denne tråden over åtte år gammel, så det er ikke sikkert at du får svar fra noen av dem som deltok den gang da.

Når det er sagt, ser jeg ikke personlig noe problem med å vekke gamle tråder fra de døde, så hvis noen har innspill så håper jeg de kommer med dem.
Du kan få startkapital ved å ta lån for eksempel fra https://smalan-norge.com/, som en kvalitetsmessig og pålitelig långiver. Det er helt vanlig praksis at folk tar opp lån for å starte egen virksomhet. Hovedsaken er at det lønner seg og begynner å generere inntekter
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap