- Hjem
- Forum
- Karpelaks (Tetra m.fl)
- Er denne tykke tetraen på tur å sprekke?
Er denne tykke tetraen på tur å sprekke?
Postet 25.11.09 kl 21:25
Siden jeg nå har funnet svaret på hvorfor hun var så tykk, kan jeg jo legge det ut her.
Avlivet fisken i dag, da hun med tiden bare har blitt tykkere og tykkere.
Idet hun ble fanget, sprakk mageskinnet, og det viste seg at hun var full av egg som hun ikke fikk sluppet.
Hvorfor legger de ikke eggene om de blir så sprekkferdige?
Avlivet fisken i dag, da hun med tiden bare har blitt tykkere og tykkere.
Idet hun ble fanget, sprakk mageskinnet, og det viste seg at hun var full av egg som hun ikke fikk sluppet.
Hvorfor legger de ikke eggene om de blir så sprekkferdige?
Postet 19.12.09 kl 23:30
Hei
Jeg vet ikke med tetraer, men leste litt om gravide guppyer at de kunne holde yngelet tilbake om de var stressa, eller om vannet var for kaldt...?
Postet 20.12.09 kl 09:58
Har enda en tetra som også "holder" på eggene.
Er ingen vits at den går å pines som den andre, om jeg ikke kan gjøre noe med det, så derfor bør jeg finne ut om noe lar seg gjøre.
Kan være tre årsaker til stress som gjør at de ikke slipper eggene.
For høy pH: jeg har 6.7
Jeg har lyst bunnsubstrat
Plantene er ikke store nok til å dekke store deler av overflaten, og det kan dermed være de ikke føler seg trygge.
Utover dette så jages de ikke av andre fisk, de har GH innenfor anbefalt verdi, og det samme gjelder temperaturen.
Så hva bør jeg gjøre? Ønsker ikke å senke pH.
Er det bare å avlive den som nå går med egg, eller er det noen "triks" jeg kan prøve?
Er ingen vits at den går å pines som den andre, om jeg ikke kan gjøre noe med det, så derfor bør jeg finne ut om noe lar seg gjøre.
Kan være tre årsaker til stress som gjør at de ikke slipper eggene.
For høy pH: jeg har 6.7
Jeg har lyst bunnsubstrat
Plantene er ikke store nok til å dekke store deler av overflaten, og det kan dermed være de ikke føler seg trygge.
Utover dette så jages de ikke av andre fisk, de har GH innenfor anbefalt verdi, og det samme gjelder temperaturen.
Så hva bør jeg gjøre? Ønsker ikke å senke pH.
Er det bare å avlive den som nå går med egg, eller er det noen "triks" jeg kan prøve?
Postet 21.12.09 kl 20:19
Postet 22.12.09 kl 10:43
Postet 13.01.10 kl 15:29
Postet 13.01.10 kl 15:31
Samme skjer med venusdamene mine når overflaten er for åpen. Da holder de eggene til de ser ut som ballonger. Eller de gjorde. Kombinasjonen Salvinia natans og Ceratopteris pteroides løste det problemet.
Men, hvis du har selskapskar kan det være tilstedeværelsen av andre fisker som skaper motviljen til egglegging.
Men, hvis du har selskapskar kan det være tilstedeværelsen av andre fisker som skaper motviljen til egglegging.
Postet 13.01.10 kl 15:48
Gunisa Fisaproblemet kan være for lav ph
Jeg har kardinaltetraer, så isåfall er det fordi pH'en er for høy.
Jeg tror denne fisken nok var for stresset til å legge eggene. Årsaken kan være forskjellig, men man kan jo spekulere i for høy pH, for lite plantedekke i overflaten. Ser ikke ut som om de blir så stresset av de andre fiskene, stimer greit sammen med rødmunnene.
Men holder seg litt i bakgrunnen, der det finnes litt ly i overflaten.
Postet 13.01.10 kl 16:42