Sette opp akvarie:

Hei!

Skal sette opp ett 340L akvarium og har ett par "issues" før jeg går i gang.

Lurer litt på hvordan det er med forsikringer generelt med akvarier, spesielt da mitt er hjemmelaget, og eventuelt om skader forårsaket av akvariet vil gå på innbo eller hus forsikringen?

Akvariet har vært i bruk i ca 2 år (men er ett par år siden det ble tømt også), og er ganske overdimensjonert med Alu ramme og tykt glass så skjønner ikke helt hvorfår noe skulle gå galt, men er likevell grenseløst bekymret!

Akvariet er også noen "skittent" i øvre halvdel etter at det ble stående tomt for fisk(men med vann) en stund før det ble pakket sammen. Vet ikke helt hva dette er men går utifra at det er noen slaks rester fra vann overflaten. Har gnikket og gnikket på det uten noe særligt resultat(har ikke brukt noe såpe da det helst ikke skal brukes i akvarium så vidt jeg vet. Noen som vet hvordan jeg kan bli kvitt det, eventuelt om det burde forsvinne hvis jeg fyller tanken med vann og lar det stå?

Ellers noen som har en god og enkel/billing løsning på akvarie bord? :p
Svarer kun på det jeg vet Angående vasking, funket det veldig godt med en algeskrape for å få bort gammel møkk på glasset. Evt en slik skrape for å ta bort lim fra glass, som en får kjøpt på malingbutikker. Det tok ihvertfall alt på mitt akvarie. De andre spm lar jeg andre få svare på.
Vanligvis dekker innboforsikring/husforsikring følgeskader som følge av plutselig skade, men det enkleste og mest sikre er jo å sjekke med ditt forsikringsselskap.

Jeg har et akvarium på 440 liter som jeg limte sammen for ca 25 år siden. Har både stått tomt og vært i bruk i lange tider. Plutselig etter gav silikonen etter, men det var som sagt etter ca 25 år. Samtidig har jeg kjøpt nye akvarium der silikonen slapp etter noen måneder.

Ideer til akvariebord finner du her.
Når det gjelder forsikring så kommer det an på hvilket selskap du har. Jeg har ikke oversikt over hvem som tilbyr hva, men vet at det varierer og noen dekker mer eller mindre. Det er innboforsikringen uansett som tar dette. I mitt selskap så spurte jeg konkret om det var forskjell på om karet var nytt, gammelt eller hjemmelaget i forhold til evt. erstatning ved skade - det var det ikke.

Jeg anbefaler deg uansett å sende mail eller ringe til ditt forsikringsselskap - veldig mye bedre å ha slikt avklart før ting skjer. Viktige spørsmål å få svar på er; følgeskader på bygningsmasse; altså ditt eget hus og evt. leilighet under o.l.; finn også ut om selve akvariet dekkes og også hvordan det er med teknisk utstyr som blir ødelagt som følge av at akvariet ryker; som varmekolbe og filter. Spør også om de dekker selve fiskene; i enkelte akvarier kan jo dette være en voksen sum kroner. Jeg ville også spurt om de dekker skade som følge av uhell/uforsiktighet; ref denne fyren. Alle disse spørsmålene, eller rettere, svarene på de - kan variere fra selskap til selskap, og det er veldig greit å vite hva som er status i ditt tilfelle.

Billig akvariebord? Tjaaa, leca-blokker er det noen som bruker - om du ikke bryr deg ut hvordan ting ser ut. I nærheten av der jeg bor er det et bruktmøbel-utsalg; hvor de stadig vekk har skjenker, kraftige kommoder o.l. som kan brukes. Kanskje de kan være noe? Ellers så er det jo ikke så veldig dyrt med porsa-rør da? Det er jo det de "proffe" bruker.

Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap