Litt mer om vann...

Hei igjen dere

Når man går til anskaffelse av et akvarie får man instrukser i butikken om hva man skal tilføre i vannet av stoffer for å gjøre det fiske vennlig. Jeg har i senere tid funnet ut at alt dette her ikke er nødvendig, så nå spør jeg en gang for alle.

Hva skal jeg ha i vannet ved vannskift?
da stemmer jeg for ingenting
hvis du ikke har noen veldig spesielle fisker da.
Kenneth Laursen
da stemmer jeg for ingenting :) hvis du ikke har noen veldig spesielle fisker da.


Ingenting? ikke akvariesalt en gang? Har helt vanlige selskapsfisk. Fikk noen hestehode.....ettelerannet, vet ikke om det trenger noe spesielt, men han sa ikke noe om det han jeg fikk de av.
Hva skal du med salt i akvarie ditt? Det er vel vanlig ferskvannsfisk du har?
Jeg bruker absolutt ingenting i akvariet mitt når jeg skifter vann. Fyller bare opp rett fra springen. Nå bytter ikke jeg mer enn ca 15% av vannet om gangen da jeg ikke lufter ut vannet før jeg fyller opp igjen.
jeg tilsetter kun Noraq GH/TH + fordi jeg har noen fisk som vil ha litt hardere vann en det som kommer fra krana mi.. =)
Ok, men dette er jo gode nyheter Penger spart
[QUOTE=LinnPinn

Ingenting? ikke akvariesalt en gang? Har helt vanlige selskapsfisk. Fikk noen hestehode.....ettelerannet, vet ikke om det trenger noe spesielt, men han sa ikke noe om det han jeg fikk de av.


Er det løvehode ciklide du tenker på Linn? Dette er en helt vanlig ciklide som ikke trenger noen form for spesial behandling. Har 13 akvarier jeg bytter ann på ukentlig og bruker ikke tilsetningsstoffer. For et kar som er innkjørt trenger en ikke det. Nybegynnere blir lurt til å bruke aqua safe etc, men dette er bortkastet penger. Ja, penger spart er penger tjent....
Hestehodebotia var det de het, fikk ca 10 stk, også har jeg fått en siamesisk algespiser og en pansermalle.
Fikk de i går, og vet ikke så mye om dem..

Men det ser no ut som de koser seg har laget en sand avdeling til dem i dag, så nå kan de grave seg ned Hihi!!
LinnPinn
Hestehodebotia var det de het, fikk ca 10 stk


Ooops...Har du 10 hestehodebotiaer i en 110 liter...?
This smells trouble...
Vet du at den fisken blir hele 25 centimeter? Det er ikke plass til èn hestehodebotia en gang i en 110 liter, langt mindre en gjeng på 10.
Her antar jeg du har spurt dyrebutikken til råds, og fått "gode råd" om fiskevalg også? Det er egentlig første bud som nybegynner; ikke hør på de Gale-Mattias rådene de fleste zoobutikker presterer å komme med! De sier nær sagt hva som helst, bare det medfører at de kan selge noe til den som spør.
Jeg fikk de av en på forumet her, de passet ikke i det nye karet hans, og ville nok blitt kastet om han ikke fikk gitt de vekk.. har lest at de kan bli store ja. foreløpig er de ca 4 cm vil jeg tippe.

Vokser de fort? Har en venninne med et akvarie på 730l der alle er velkomne om de vokser raskt. Ellers er planen å kjøpe meg et stort akvarie i januar. Hvor stort kar trenger disse?
LinnPinn
Jeg fikk de av en på forumet her, de passet ikke i det nye karet hans, og ville nok blitt kastet om han ikke fikk gitt de vekk.. har lest at de kan bli store ja. foreløpig er de ca 4 cm vil jeg tippe. Vokser de fort? Har en venninne med et akvarie på 730l der alle er velkomne om de vokser raskt. Ellers er planen å kjøpe meg et stort akvarie i januar. Hvor stort kar trenger disse?




Forhold i akvariet for best trivsel:
Min. størrelse i cm: 100 cm
Min. størrelse i liter: 150 Liter

Dette er sakset ut fra basen, men vil tro dette ikke stemmer helt. 10 fisk på 25 cm i 150L karr??? Det murrer i mine ører. Ville tenkt at et så stort kar som mulig vile passe dem, og helst 500/720L karr er et minimum med sine 2 meters lengde.
Jeg har i: AquaSafe,Plante næring og akvaire salt.
Salt har man i for og ikke få sykdommer og sånt, og det er jo for ferskvann så det har ikke noe med saltvann's akvarier og gjøre.
Også har jeg i et hvitt skjell for PH og alt det der.

Aquasafe er vell det viktigeste, og det er noe de fleste bruker.
Anette Frestad
Jeg har i: AquaSafe,Plante næring og akvaire salt. Salt har man i for og ikke få sykdommer og sånt, og det er jo for ferskvann så det har ikke noe med saltvann's akvarier og gjøre. Også har jeg i et hvitt skjell for PH og alt det der. Aquasafe er vell det viktigeste, og det er noe de fleste bruker.




Ut fra det jeg leser du skriver antar jeg du er veldig fersk i dette med akvariefisk. Aqua safe det viktigste? Svært få bruker dette annet enn nybegynnere. Bort kastede penger etter de flestes mening, også min. Ikke skjønner jeg poenget med salt heller. Salt er ikke noe forebyggende mot sykdommer meg bekjent. Tror du er litt på jordet med ditt siste innlegg her
Mange rare svar her..... når man setter opp ett nytt karr og setter i fisk når filtreringen er innkjørt så har fiskene en høy stressfaktor.....

det å tilsette salt i vannet kan hjelpe på denne stressfaktoren til fiskene har funnet seg til rette ( letter på det ormosiske trykket til fisken) brukes veldig mye av oppdrettere og fiskemottak , men her snakker vi om vanlig havsalt (uten jod ) ...... som sagt dette er for å hindre stress hos fiskene som igjen setter ned imunforsvaret og kan forårsake sykdom.... erfarene akvarister som mottar spesiellt viltfanget fisk tilsetter ofte mye salt i en innkjøringsfase, 1-3 g pr liter til fisken har stabillisert seg...

Husk fiskene har ofte en lang reise bak seg ( oftest asia) og er veldig utmagrede før deres forholdsvis korte opphold i butikken før deres endelige hjem...

Dette gjelder tildels aqasafe som optimalisere vannkvaliteten til fiskene har stabillisert seg ......

Det er tre ting man skal huske på som nybegynner: vannkvalitet, vannkvalitet og vannkvalitet....
Haha!! Vannkvalitet skal bli

Men apropos vannkvalitet, hvilke vanntesting saker anbefales å ha i hus? har for ph bare. Har tidligere tatt med vann på zooen når jeg skal teste, men de har en tendens til å gi meg villedende råd så bedre å teste selv å spørre her tror jeg :P

Og de stripsene man kan teste alt på, er de bare tull de? leste det på en annen tråd nemlig...
Du skal bruke dråpetester.... Jeg bruker tetra sine og har du ph så holder det med nitritt i første omgang ...... disse er enkle å bruke og drøye.....
Tusen takk for mange gode svar
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap