Kjemi spørsmål?

Tror jeg har driti meg ut! Jeg trodde kh i springen lå på 1 så derfor har jeg hvet kh med kh pluss middel så det ble ca 4. Det som skjedde da var jo at ph gikk opp til ca 8. Jeg vil jo ha ph på ca 7 og har da tatt ph minus i bøtta. Når verdiene i bøttene viste kh 4 og ph 7 helte jeg alt i karet. Men så kom jeg til å tenke på at kh er jo forbigående, hva kommer til å skje etterhvert i karet mitt nå? Kommer ph til å synke mer etterhvert? Eller har jeg misforstått noe her? Setter stor pris på om noen kunne forklart dette!!

Det kunne vi sikkert. Men jeg forstår rett å slett ikke hva du egentlig spør om. Hvis du omformulerer spørsmålet er det nok mye større mulighet for svar..

hvilke verdier pleier du å ha i akvariet vanlig?
og hva har kranvannet?

hos meg har jeg 1-2 i krana og ph 7,5 eller mer i kranvannet.

har 7,2 ca i akvariet og da samme kh, og ting er stabilt nok der..

pleier vel å øke khen om en har noe som senker phverdien i akvariet eller kjører co2.

men du kan jo bytte litt vann hvis du tror det kommer til å bli galt oppi der, eller ta noen ph tester nå og da
Får prøve å omformulere meg. ph i krana ligger på 7,5. kh på 2-3. Jeg lurer på om ph verdien vil synke enda mer etterhvert hvis man først har hevet kh til 4 og så senket ph verdien til 7.

Det kommer an på flere forhold. Både innholdet i karet og hva du bruker til å senke ph'n. Men normalt sett vil jeg ikke tro det, ved så små justeringer. Men jeg er ikke rett person til å svare, siden jeg ikke har erfaring med akkurat dette og det vil kun bli antagelser.

Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap