Plante går i oppløsning

Har en 25-30 cm. høy plante hvor flere av stilkene er begynt å bli mørkegrønne. Da jeg pirket borti dem med håven oppdaget jeg at de var helt vassne og løsnet. Bladene over disse punktene var helt vanlige, men alt under var som om man skulle ha varmet opp et salatblad som hadde ligget i fryseren.

Noen som vet hva dette kommer av?
Har du et bilde av planten det gjelder?
Det høres ut som frostskade/kuldeskade, en del tropiske planter tåler ikke mye før noen blad blir ødelagt. F.eks. for kald transport hjem fra butikken.

Men, vanskelig å si før man har sett bilde.
Det kan i verste fall være at du har blitt solgt en plante som ikke er akvarieplante, men rett og slett stueplante. Det skjer ofte i zoobutikker, utrolig nok, og de plantene vil ikke leve lenge under vann. De råtner og går i oppløsning etter en stund.

Denne trenden med at zoobutikker selger potteplanter som akvarieplanter er en uting de burde vært straffet for, for det er rene skjære bedrageriet etter min mening!
Har desverre ikke noe kamera. Har mobilkamera, men det blir så kornete at alt jeg tar bilde av ender med å se ut som et screencap fra bigfoot videoen. Hadde og en merkelapp på planten med navnet dens på, men det kastet jeg i søpla.

Frostskader på hjemveien er utelukket, ettersom jeg bare gikk ute med den i fem minutter.
Kan muligens være skaden kom før planten kom til dyrebutikken, men jeg har hatt den i to uker nå. La først merke til noe ugler i mosen for en halv uke siden. Vet ikke hvor fort dette egentlig sprer seg. Trodde isåfall at hele planten ville dødd for lenge siden.

Og at de solgte meg en potteplante tviler jeg egentlig på. Jeg forstår det slik at Sentrum Zoo er en av de dyrebutikkene i Bergen med best rykte, og jeg tviler på at de ville risikert det.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap