Et lite problem . coop kattesand :(

igår kjøpte jeg en pose med prix sin x-tra kattesand, den ble vasket grundig en GOD stund og puttet i akvariet. Jeg fylte opp det 64 liters akvariet og det så ikke ut. Helt oransje. kunne ikke se mer en 1 cm inn i akvariet på hver side. Alle fiskene stod i bøtter med pumpe, planter, kokosnøtt huler og varmekolbe. Til morran idag var det like ille. Så jeg tok ut alt vannet, all kattesanda og nå har jeg stått i kanskje 2-3 timer å vasker. Blir litt og litt bedre. Nå koker jeg vann i kjeler og vannkokere som jeg skal bruke. Noen som har noe tips som har brukt sanda før? Hvor lang tid tar det før vannet blir klart og jeg kan ha fisk i det?
Når jeg har fylt opp vann, skal pumpa settes inn igjen da, og stå på?

Takk for alle svar
Du skulle bare latt det stå, det vil bedres...

Sett inn pumpa, ja. Hvis vannet farges, så må du bare bytte vann.
Mathias Kippenbroeck
Du skulle bare latt det stå, det vil bedres...


Men det stod jo i sikkert 20 timer?
Kattesand?
Jeg er litt skeptisk til bruk av kattesand. Dette er jo ikke vanlig sand, men sand tilsatt ymse tilsetningsstoffer for oppsuging av væske osv...

JEG hadde nok ikke brukt den sanden i et akvariet av hensyn til fiskene og sånt. Da hadde jeg heller gått til biltema og kjøpt en 25kg sekk med blåsesand til 50-60kr...
Les denne, Christian..

Sist gang jeg bytta bytta bunnsubstrat så tok det bortimot 2-3 dager før det ble bra og det la seg. Tålmodighet
Den suger ikke opp vann, det er bare brent dansk leire(?) og passer derfor ikke så bra til til katter osv, men bedre til planter.
Kattesand ??? Hvorfor har du ikke kjøpt Akvariesand, som fåes i alle fargevalører?
fordi akvariesand er steindyrt og ikke verd pengene?

biltema sin "store" blåsesand er kjempefin for de som driver med coryer...
nå er tydeligvis katteleire optimalt for de som driver med planter...
Heidi Flood
Kattesand ??? Hvorfor har du ikke kjøpt Akvariesand, som fåes i alle fargevalører?


Hvorfor ikke velge kattesand hvis den er egnet til akvariebruk, fin til plantene og du liker fargen? Les denne tråden, der står det litt om hvorfor man kan velge akkurat denne kattesanden
Christian80
fordi akvariesand er steindyrt og ikke verd pengene? biltema sin "store" blåsesand er kjempefin for de som driver med coryer... nå er tydeligvis katteleire optimalt for de som driver med planter... :)


Coop kattesanden er ganske billig...

Heidi:
Kattesanden er kjempefin for plantene og mange liker fargen.
Hva i all verden?! kattesand? er det mulig.?!!
Hvis du skal ha et akvarium, så må du vite at det koster penger!
anbefaler at du kjøper deg vanlige akvariesteiner på en dyrebutikk.
Kattesand, høres jo helt dumt ut, hvordan kom du på det?
Anette, jeg anbefaler deg å lese hele tråden. I et innlegg over har både jeg og Mathias Kippenbroech linket til en tråd som viser hvorfor akkurat denne kattesanden kan brukes, samt vi har skrevet hvorfor.

Hvis man finner billige alternativ som funker til akvarium, så er det ikkeno i veien for å bruke det istedet for å bruke penger på noe du ikke vil ha. Hvorfor tror du for eksempel mange kjøper biltemasand istedet for rådasand? Biltemasanden var opprinnelig blåsesand, selv om den nå selges som blandt annet akvariesand.
Anette Frestad
Hva i all verden?! kattesand? er det mulig.?!! Hvis du skal ha et akvarium, så må du vite at det koster penger! anbefaler at du kjøper deg vanlige akvariesteiner på en dyrebutikk. Kattesand, høres jo helt dumt ut, hvordan kom du på det?


Ro deg ned, og i allefall gjør som Maretard sier, og i allefall gidd å les igjennom det som står før du buser ut med kjeft... Vi har skrevet på flere steder BÅDE her og i den andre tråden at den er perfekt for plantene og grei for fiskene. Det er mye man kan bruke i akvarier som ikke er fra en dyrehandel. Som f.eks. røtter, steiner o.l.

Det du sier om at man må tåle at ting koster litt er bare tull. Kattessanden er trolig dyrere enn å kjøpe mange andre typer sand. Den består av brent leire (?) og er helt trygg.

Så les gjennom alt og tenk om igjen.
Inaktiv bruker
Å neei
Det skal dere vere forsiktig med!!!, kattesand er til for at katten skal
gå på do i, den er ikke laget som akvarie sand.
Noen typer kattesand tilsetter de farlige kjemikalier i for at
det skal tiltrekke seg veske.'` Eller ikke lukte så vondt.
Slike stoffer kan vere farlige for fisken og den kan dø av det.
Jeg vet hva jeg snakker om, jeg har kjøpt kattesand i mange år og er
klar over en del av kjemikaliene som er i den.

SÅ nei, kjøp akvarie sand som er ambefalt for fisk,
kattesand er trossalt for katter, ikke for fisker.

MEN viss det funker så er det ikke noe galt i å bruke kattesand,
Men dere bør vere forsiktige med hvilke dere velger.

Og kattesand er ikke bare brent leire, det er mer enn det, mye mer.
den aktuelle sanden er faktisk kun leire, det står på pakken og det er faktisk ulovlig å utelate ting fra innhold i produkter.
anbefaler folk å lese hele tråden, inkludert lenker, og ikke bare første innlegg.
Inaktiv bruker
Jeg har lest deler av lenkene og hele tråden.
det ville vere dumt å utale seg når man ikke har fult peiling
på tema.
akva34
Det skal dere vere forsiktig med!!!, kattesand er til for at katten skal gå på do i, den er ikke laget som akvarie sand. Noen typer kattesand tilsetter de farlige kjemikalier i for at det skal tiltrekke seg veske.'` Eller ikke lukte så vondt. Slike stoffer [B][/B]kan[B][/B] vere farlige for fisken og den kan dø av det. Jeg vet hva jeg snakker om, jeg har kjøpt kattesand i mange år og er klar over en del av kjemikaliene som er i den. SÅ nei, kjøp akvarie sand som er ambefalt for fisk, kattesand er trossalt for katter, ikke for fisker. MEN viss det funker så er det ikke noe galt i å bruke kattesand, Men dere bør vere forsiktige med hvilke dere velger. Og kattesand er ikke bare brent leire, det er mer enn det, mye mer.


Les de to svarene over deg, ikke kun det første innlegg.
akva34
Det skal dere vere forsiktig med!!!, kattesand er til for at katten skal gå på do i, den er ikke laget som akvarie sand. Noen typer kattesand tilsetter de farlige kjemikalier i for at det skal tiltrekke seg veske.'` Eller ikke lukte så vondt. Slike stoffer [B][/B]kan[B][/B] vere farlige for fisken og den kan dø av det.


Nok en gang... Les HELE tråden her og den tråden vi har lenket til! Der står det på flere steder at denne typen kattesand er ett unntak! Den er ikke så bra egnet som kattesand, faktisk bedre til akvarium, har det blitt sagt
Inaktiv bruker
Javel, sorry
min feil.
Anette Frestad
Hva i all verden?! kattesand? er det mulig.?!! Hvis du skal ha et akvarium, så må du vite at det koster penger! anbefaler at du kjøper deg vanlige akvariesteiner på en dyrebutikk. Kattesand, høres jo helt dumt ut, hvordan kom du på det?


Ja det er mulig
Jeg har brukt vanlige akvariesteier fra dyrebutikken helt fra jeg kjøpte akvariet, men leste den tråden og syntes det var kjempe fint så derfor prøvde jeg det
Nå har det blitt kjempe fint, syntes jeg ivartfall.
Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap