Kjøpt sebrafisk, men har et par spørsmål.
Inaktiv bruker

Jeg har nå gått til innkjøp av 7 sebrafisk til 60 litern. Alle ser veldig friske ut, men de er ganske tynne og små
Jeg lurer på et par ting:
- Trives sebrafisk i sterk vannstrøm?
- Akvariet er kun til sebrafisk, men blir 7 for lite?
- Hvor lenge kan sebrafisken leve, og er den hardfør?
Dette er spørmålene mine
På forhånd, takk for alle svar.
Jeg lurer på et par ting:
- Trives sebrafisk i sterk vannstrøm?
- Akvariet er kun til sebrafisk, men blir 7 for lite?
- Hvor lenge kan sebrafisken leve, og er den hardfør?
Dette er spørmålene mine
På forhånd, takk for alle svar.
Postet 28.11.09 kl 16:07
Postet 28.11.09 kl 16:19
Inaktiv bruker

er sterk strøm i akvarie å anbefale hvis man skal ha sebrafisk?
Postet 28.11.09 kl 16:46
Postet 28.11.09 kl 16:48
Inaktiv bruker

jeg har nemlig hørt at de i naturen lever i elver med sterk strøm. derfor jeg lurte
Postet 28.11.09 kl 16:53
Til gutt16
Presiserer at jeg ikke har noe utdannelse i akvakultur eller noen lengre erfaringen innenfor området, men ...
Det ser ut som mine sebrafisker trives best i sterk strøm. Da jeg har sterk strøm rett under vannoverflaten. Og det er hovedsaklig her de oppholder seg. Når det gjelder helsen og levealder er det jo vanskelig å si, men som en nevnte tidligere er fisken i allefall mer aktiv der det er sterk strøm.
Endring: Du kan ha ca 1cm fisk per liter vann. Så du kan jo i følge den regelen ha 60cm fisk. Men dette er jo bare noe han på den lokale zoo'en brukte som tommelfinger regel.
Det ser ut som mine sebrafisker trives best i sterk strøm. Da jeg har sterk strøm rett under vannoverflaten. Og det er hovedsaklig her de oppholder seg. Når det gjelder helsen og levealder er det jo vanskelig å si, men som en nevnte tidligere er fisken i allefall mer aktiv der det er sterk strøm.
Endring: Du kan ha ca 1cm fisk per liter vann. Så du kan jo i følge den regelen ha 60cm fisk. Men dette er jo bare noe han på den lokale zoo'en brukte som tommelfinger regel.
Postet 28.11.09 kl 17:18
Endret: 28.11.09 kl 17:19
Glenn Mathias HinderakerEndring: Du kan ha ca 1cm fisk per liter vann. Så du kan jo i følge den regelen ha 60cm fisk. Men dette er jo bare noe han på den lokale zoo'en brukte som tommelfinger regel.
Vær så snill.... IKKE spre den gamle myten og feilaktige beskjeden videre.
Det er ikke sant, det som står der.
Man kan IKKE ha en cm fisk pr liter vann. Overhodet ikke! Du skjønner sikkert logikken om du ser for deg en halvmeter lang gjedde som skal stappes i et lite 60 liters akvarium...?
Så vær snill og ikke spre den myten videre, for den er utrolig gammel og seig å bli kvitt. Den har vel versert i hobbyen siden jeg var barn på 70-tallet....
Gammelt og usant!
Postet 28.11.09 kl 17:29
mona o[QUOTE=Glenn Mathias Hinderaker]Endring: Du kan ha ca 1cm fisk per liter vann. Så du kan jo i følge den regelen ha 60cm fisk. Men dette er jo bare noe han på den lokale zoo'en brukte som tommelfinger regel.
Vær så snill.... IKKE spre den gamle myten og feilaktige beskjeden videre.
Det er ikke sant, det som står der.
Man kan IKKE ha en cm fisk pr liter vann. Overhodet ikke! Du skjønner sikkert logikken om du ser for deg en halvmeter lang gjedde som skal stappes i et lite 60 liters akvarium...?
Så vær snill og ikke spre den myten videre, for den er utrolig gammel og seig å bli kvitt. Den har vel versert i hobbyen siden jeg var barn på 70-tallet....
Gammelt og usant!
Dette er jo en selvfølgelighet. At du ikke kan stappe en gjedde oppi et 60 liters akvarium. Du må jo se hvor stort akvarium fisken trenger. Men ta småfisk, som bli 6cm (max) kan du ha 10 av disse oppi et 60 liter når de trives i stim, eller kan du ikke?
Det kan godt hende du har helt rett, å som sagt er jeg ganske uerfaren. Bare prøver å svare så godt jeg kan iht til de svarene jeg fikk når jeg spurte samme spørmålene.
I stedet for å legge så mye vekt på at jeg tar feil kan du heller komme med et svar til personen som forsatt ikke har fått svar på spørsmålet sitt.
Postet 28.11.09 kl 17:33
Endret: 28.11.09 kl 17:34
Glenn Mathias HinderakerDet ser ut som mine sebrafisker trives best i sterk strøm. Da jeg har sterk strøm rett under vannoverflaten. Og det er hovedsaklig her de oppholder seg. Når det gjelder helsen og levealder er det jo vanskelig å si, men som en nevnte tidligere er fisken i allefall mer aktiv der det er sterk strøm.
MIne ser også ut til å være glade i strøm, de svømmer støtt og stadig akkurat der utbåset på pumpa sender vannet rett i nærmeste vegg. Mye roligere vann i resten av karet, men sebrafiskene vil vist helst stå der og stange og tidvis puffes bort av vannet. Jeg slipper ned maten der noen ganger, og da blir det tidvis MYE liv
Postet 28.11.09 kl 22:59
siande[QUOTE=Glenn Mathias Hinderaker]Det ser ut som mine sebrafisker trives best i sterk strøm. Da jeg har sterk strøm rett under vannoverflaten. Og det er hovedsaklig her de oppholder seg. Når det gjelder helsen og levealder er det jo vanskelig å si, men som en nevnte tidligere er fisken i allefall mer aktiv der det er sterk strøm.
MIne ser også ut til å være glade i strøm, de svømmer støtt og stadig akkurat der utbåset på pumpa sender vannet rett i nærmeste vegg. Mye roligere vann i resten av karet, men sebrafiskene vil vist helst stå der og stange og tidvis puffes bort av vannet. Jeg slipper ned maten der noen ganger, og da blir det tidvis MYE liv
Ja det virker slik.
Postet 29.11.09 kl 05:59
Postet 29.11.09 kl 12:26