Fluval eller eheim?

skal kjøpe ytterfilter til 112 l. valget står mellom fluval 205, og eheim prof 2224. fluval er jo en god del billigere. men er eheim bedre?
Har du sett på TetraTec sine filtre? EX600 eller EX700 må være egnet til deg.
Gikk selv for EX600 nettopp.
hvorfor er tetratec bedre da? kan få fluvalfilteret billigere.
Plussmedlem
Wikdahl kunne jo linket til noe rimeligere

Aquamanias har også Fluval.
det var jo billigere, men på herkules zoo i gøteborg får man fluvalen til ca 500 norske, og eheim til ca 1000. hva er forskjellen på filtrene da?
Plussmedlem
Tror du har rundet godt av nedover da
Sender Herkules Zoo til Norge?

Smaken er som baken. Jeg er fornøyd med både Eheim og Tetratec.
Støysvake filter er de begge.
Fluval har jeg kun som innvendig filter.

Alle filtrene går bra til 112 liter.
Fluval eller eheim
hei jeg skal gi deg et godt råd,når du kjøper filter nytter det ikke bare å se på prisen.du må også se på kvaliteten det er like viktig, det hjelper lite å kjøpe et filter som begynner å lekke,bråke.eller ikke klarer å levere det som det er oppgitt til.kjøper du eheim 2224 filter skal jeg garantere deg et filter du blir fornøyd med.fluval filteret har jeg ikke prøvd,men eheim filteret har jeg prøvd,aldri tull med det.
jo. det er jo det jeg prøver å finne ut. hvilket er det beste? men skjønner det er en smakssak da. men hørt at det har vært noen lekkasjer på eheim. rundet litt av ja, ser jeg. men 715 svenske er 585 norske.
Eg e fersk i akvariehobbyen, og har ingen erfaring med noen av filtrene du nevner, men har merket meg noe siden eg begynnte...
Hadde en tetratecex1200, den var det bare tull med, mye lekkasjer!! Fikk Eheim 2028 istedet og ikke hatt problemer med den...
Vurderer å kjøpe større pumpe, og har da sjekket litt rundt på forumet og andre steder og det virker som Eheim pumper har større kvalitet enn de andre... Kan være det bare er mitt inntrykk..

http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1100622

Les på denne adr, ikkje samme filter som du nevner, men ser vel litt om produsentene uansett??


Uansett, lykke til i jakten...
Inaktiv bruker
Eheim er bra kvalitet, men den betaler man pokker ta meg mye for å.

Fluval var jeg forsåvidt fornøyd med (har hatt 305 og 405) men disse bråkte en del i forhold til noe annet av utvendig jeg har hatt helt fra de var nye. men filtrering å sånn fungerte jo helt fint.

Eheim har jeg aldri hatt tulle med, bortsett fra en O-ring som har lekkt en gang, men dette er jo en slitasje del som må byttes etter noen år på alle filter som regel. Disse hører man knapt at er i drift, men noe jeg syns er ett minus med disse pumpene er trykker ut fra dem, det er lite, så man får litt lite bevegelse i vannet syns jeg da.

Tetratec har jeg hatt mange av, flest 1200 men også ett 700, og disse har fungert utmerket, stillegående og fine, hadde aldri noe tull med noen av de, ingen lekkasjer o.l. disse har også den genial self priming funksjonen, man bare pumper ett par ganger, så fyller filteret seg selv

AM TOP har jeg lite erfaring med, men jeg har hatt ett filter av disse tidligere, husker ikke hvilke i.o.m det er 3-4 år siden, men dette fungerte fint så lenge jeg hadde det og jeg kjøpte det brukt. Det var stillegående og filtrerte bra. Etter hva jeg har forstått er dette en JBL patent som blir laget på samme fabrikken som eheim i kina.

Jeg kjøpte netopp nytt filter selv, og grunnet pris endte jeg på en AM TOP 3337 denne gangen, Jeg har ikke satt det i drift enda, men jeg tviler ikke på at jeg blir fornøyd
Plussmedlem
Johan M
AM TOP har jeg lite erfaring med, men jeg har hatt ett filter av disse tidligere, .... Etter hva jeg har forstått er dette en JBL patent som blir laget på samme fabrikken som eheim i kina.


Nei, ikke spre disse ryktene er du snill.
AM-top har ingenting med Eheim å gjøre.

Jeg kan sitere meg selv i en annen tråd på et annet forum hvor det ble påstått som helt sikkert at Eheim eier AM-top:

meg selv
Atman og AM-TOP ser ut til å være akkurat [URLBLOCK1]. De bruker også de samme modellbetegnelsene 3335, 3336, 3337 og 3338. Atman blir produsert av Chuang Xing Ltd. I pdf-filen på [URLBLOCK2]så finner dere deres produkter. Inkludert Atman-produktene over. De innvendige AM-top-filtrene blir også produsert her (AT-600F osv.) Da må altså Eheim eie Chuang Xing Ltd. Dette vil jeg til bunns i, så jeg har sendt Eheim en mail En tidligere mail fra Eheim forteller hvilke Eheim-filtre som blir produsert i Kina. [I]The classic filters 2211 - 2217 are produced in China, with the same quality standards and controls like in Germany. All other filters are still produced in Germany[/I].



Da har jeg omsider fått svar fra Eheim (etter et par purringer)..

Jeg spurte om Eheim har eierinteresser i AM-top, og om AM-top er "kinaversjonen" av Eheim.

Thank you very much for your inquiry by email. The filters you have told us in your last email “Am-top” are NO EHEIM filters and there are also NO parts on these filters which are made from EHEIM.

Mit freundlichen Grüssen / Yours faithfully

i.A. Cornelia Veith
Service
EHEIM GmbH & Co. KG

Espen P
Hadde en tetratecex1200, den var det bare tull med, mye lekkasjer!! Fikk Eheim 2028 istedet og ikke hatt problemer med den.


Har helt andre erfaringer enn deg her Espen. Jeg har hatt mere problemer med mine eheim 2028 enn mine Teratec 1200. Problemet med Eheim 2026 -2028 er slik jeg ser det at rund pumpeknappen til selvprimingen ligger det en O ring. Hvis denne ikke blir smurt jevnlig vil du få en lekkasje der, og denne er ikke helt enkel å tette. Hvis du har et slik eller tilsvarende eheimfilter og pumpeknappen ikke kommer opp igjen av seg selv, er det dessverre like før du får lekkasje på ditt filter.

Eller er vel min erfaring at de fleste av de anerkjente merkene lager gode filtre og pumper, noen selvfølgelig med noen tekniske løsninger som ikke er så bra men dette gjelder vel egentlig alle produsentene.

I dag sitter jeg vel både med eheim, tetratec og fluval filtere og opplever vel at det som skiller dem er prisen.

Frank skriver i sin annonse;
Mange lurer nå sikkert på om ikke deler fra Eheim også passer begge veier, slik mytene sier.
Jeg har nå hatt liggende deler fra en rekke Am-top, JBL og Eheim foran meg i en periode for å se om de passer overens.
Og akkurat som forventet; Eheim er ikke kopiert. Eheim har ikke kuppet det Asiatiske markedet med Am-Top slik noen hevder. Eheim har heller ikke solgt patenter til asiatiske produsenter.

Den store forskjell mellom de ulike synonymfiltrene er rett å slett utformingen av dekselet på pumpehodet. Derfor vil ikke ett Am-Top hode passe rett på ei JBL-bøtte. Ikke uten at du rett å slett bytter denne plastbiten.

Og dette skulle vel støtte det Loomis skriver overfor .
jeg er enig med nils,når det gjelder eheim 2026,2028,2126,2128.når du kjøper nytt filter av nevnte modeller,er det viktig at o-ringen er godt sprayet av eheims spesialspray,viss ikke det blir gjort får en ganske sikkert problemer med lekkasje.å ryker o-ringen så får du et stort problem,på grunn av o-ringen selges ikke som reservedel.jeg vil anbefale å spraye o-ringen på filteret regelmessig på nevnte modeller,gjør en det vil man trolig ikke få problemer med nevnte modeller.
Inaktiv bruker
Loomis
[QUOTE=Johan M]AM TOP har jeg lite erfaring med, men jeg har hatt ett filter av disse tidligere, .... Etter hva jeg har forstått er dette en JBL patent som blir laget på samme fabrikken som eheim i kina.


Nei, ikke spre disse ryktene er du snill.
AM-top har ingenting med Eheim å gjøre.

Jeg kan sitere meg selv i en annen tråd på et annet forum hvor det ble påstått som helt sikkert at Eheim eier AM-top:

meg selv
Atman og AM-TOP ser ut til å være akkurat [URLBLOCK1]. De bruker også de samme modellbetegnelsene 3335, 3336, 3337 og 3338. Atman blir produsert av Chuang Xing Ltd. I pdf-filen på [URLBLOCK2]så finner dere deres produkter. Inkludert Atman-produktene over. De innvendige AM-top-filtrene blir også produsert her (AT-600F osv.) Da må altså Eheim eie Chuang Xing Ltd. Dette vil jeg til bunns i, så jeg har sendt Eheim en mail En tidligere mail fra Eheim forteller hvilke Eheim-filtre som blir produsert i Kina. [I]The classic filters 2211 - 2217 are produced in China, with the same quality standards and controls like in Germany. All other filters are still produced in Germany[/I].



Da har jeg omsider fått svar fra Eheim (etter et par purringer)..

Jeg spurte om Eheim har eierinteresser i AM-top, og om AM-top er "kinaversjonen" av Eheim.

Thank you very much for your inquiry by email. The filters you have told us in your last email “Am-top” are NO EHEIM filters and there are also NO parts on these filters which are made from EHEIM.

Mit freundlichen Grüssen / Yours faithfully

i.A. Cornelia Veith
Service
EHEIM GmbH & Co. KG



Påstår heller ikke at eheim eier am top, så sprer ikke slike rykter. Om de eller deler produseres på samme fabrikk i Kina har ingenting med eierforhold og gjøre.
Plussmedlem
Forstod det slik da du skrev at AM-top og Eheim lages på samme fabrikk
Ildhale
jeg er enig med nils,når det gjelder eheim 2026,2028,2126,2128.når du kjøper nytt filter av nevnte modeller,er det viktig at o-ringen er godt sprayet av eheims spesialspray,viss ikke det blir gjort får en ganske sikkert problemer med lekkasje.å ryker o-ringen så får du et stort problem,på grunn av o-ringen selges ikke som reservedel.jeg vil anbefale å spraye o-ringen på filteret regelmessig på nevnte modeller,gjør en det vil man trolig ikke få problemer med nevnte modeller.


Hvor er denne o-ringen? spesial spray? Silikon, vaselin?
Plussmedlem
Denne Eheim vedlikeholdssprayen er god.

Den kommer bra til ned til pakningen / O-ringen rundt "selvprimingen".
Altså knappen på toppen du trykker ned for å få vann inn i systemet.
takk loomis for at du henviste til sprayen,som jeg anbefaler viktig at folk, forstår viktigheten av den sprayen.
Plussmedlem
Ja, den er viktig
Kan kanskje synes dyr, men grei forsikring mot vannlekkasjer på grunn av tørre og sprukne pakninger.
prisen på sprayen kan vere stor på vilken nettbutikk man kjøper fra.webzoo er en del billigere,eventuelt tysk nettbutikk.
Tilfeldig bekjentskap
© Carola Ukkelberg
Reklame for plussmedlemskap