Hjelp-diskusmobbing!

Jeg kjøpte 4 diskuser på ca.10cm for omtrent en uke siden. 2 av dem har veldig klare farger, og to er mørkere og tynnere i kroppsfasongen. De har aldri svømt sammen som en stim, men heller holdt seg i to grupper forskjellige steder i akvariet. Akvariet mitt er et Juwel Vision 350.

I dag kom jeg hjem og oppdaget at den ene har et stort sår under "magen". Jeg studerte dem en stund og la merke til at de to med klarest farger biter og mobber begge de to tynne - og da spesielt den med såret. Tipper at den har blitt skadet av de andre diskusene..

Hvorfor skjer dette?
Hva kan jeg gjøre med det?
Kommer de til å drepe de to "svakeste"?

Jeg har nå tatt akvariebøtten (en vanlig vaskebøtte kjøpt for akvariebruk), puttet en pumpe, varmekolbe og noen lotusblader oppi og flyttet de to tynne med sår over dit. Men her kan de vel ikke overleve lenge?

Håper noen diskusguruer svarer kjapt på mine rop om hjelp!
Inaktiv bruker
Vell, jeg har ikke peiling på diskus det hele tatt, men jeg vet hvorfor dette skjer(mobbingen).
Jeg tar først Mobbingen.
DEN skjer fordi at de diskusene som har svakere fagre og er tynnenere er svakere og outsidere(ja, rett og slett).
De diskusene som har sterkere farge og byggning(er tykkere) er best på naturen sin side, det ligger i deres natur og ta ut dei svake. Derfor mobber dei(Diskusene). Dei er annerledes, og vill derfor ikke bli akseptert.
Det er på grunn av at noen av oss er annerledes at vi mennesker også mobber.
Viss du lar dem vere i akvariet med det to andre, kan dem komme til å drepe dem, ja.
DU bør helst flytte de svake over til et eget kar(slik at det overlever).
. Eller få inn mange planter som dem kan gjemme seg i.( jeg er ikke sikker på om diskuser gjør slikt, men det er jo vert et forsøk).
Jeg vill gjerne også få vite hvilke kjønn det er på diskusene, hviss det er hanner forklarer det en del.

Ja, jeg har også opplevd mobbing blant fisker.
Mobbing blant discus er velkjent. Dette er en av grunnene til at det anbefales å skaffe seg minimum 6 discus for å fordele stresse på flere fisk.

Det er ikke noe vits å ta ut den som blir mobbet, fordi da er det ofte nestemann som er nederst i hierarkiet som får gjennomgå.

Du skriver at to av fiskene er mørke og tynne, dette er et typisk tegn på at det er noe galt med disse discusene. De blir ikke tynne på ti dager , så dette har nok pågått ei stund. Hvor kommer fiskene fra? Spiser de? Har de gjellemark? Oppdrettsfisk eller VF?

Jeg ville nok ikke ha satt to diskcus i ei bøtte, da er det mere humant å avlive dem.

Har du sjekket vannverdiene i akvariet ditt? 90 % av alle problemene med discus mener jeg har et opphav i dårlig / feil vannkvalitet og resten eventuelt pga av parasitter.

Du har sikkert lest om nødvendigheten for å holde NO2 og NO3 så lavt som overhode mulig og at til dette trenger du både gode filtre og vannskifterutiner.

Det er meget vanskelig å komme med eksakte svar så lenge vi vet så lite om fiskene. Derfor bør man være forsiktig med å svare når man ikke har noen erfaring med discus. Noen bilder av fiskene helper godt på.

Husk på at discus er stimfisk og det er ikke naturlig for de å være splittet opp. Det som er normalt er at det dannes et hierarki. De vil innbyrdes sette opp rangordningen slik at de kan fungere som flokk. Den som lander nederst vil slite, men skjeldent så alvorlig at den blir tatt livet av. Det er viktig at man forer i hele karrets bredde slik at det er mulig for alle å få mat. Denne flokkmentaliteten ser man best om kvelden da discusen samler seg for å gjøre seg klar for natten.

Disse har ikke fått slått seg til ro siden de kun har vært i karret i kort tid. God vannkvalitet er viktig nå siden det kan bli sår og skrammer. Discusen fikser dette selv bare de har gode nok forhold.

Hvis de står to og to om natten også så kan det være en mulighet for at det er er et par som jager vekk inntrengere. Du sier at diskusen er 10 cm, men det er umulig å si noe om alderen uten å få bilder. Jeg vet ikke om de er kjønnsmodne så her råtipper jeg en mulighet.

Hva med i natt?
Nå håper jeg det er noen som fortsatt er våkne her så sent på kvelden, klare til å svare på et nytt spm

Skal jeg flytte de to fra bøtten tilbake i akvariet for natten?
Jeg er redd for at de dreper den svakeste..
Du kan ikke ha diskus i bøtte, det er døden for en så sart fisk! Du må ta dem ut ja, og slippe dem tilbake i akvariet.

Har du noen andre fisker i akvariet? Hva med sugemaller, algespisere?
Det er nesten umulig å svare noe sikkert, men det er en risiko uansett hva du velger. Hvis de overlever natta i ei bøtte, hva skal du gjøre med dem i morgen?
Hmmm..
Nils: De var litt tynnere enn resten da jeg kjøpte dem, men tenkte egentlig ikke noe spesielt over det. De er ikke tynne, men tynnere enn de to andre. De spiser bra (diskusgranulat, oksehjerte, kalkunhjerte, røde og sorte mygglarver). Ingen synlige sykdommer. Oppdrettsvarianter. Vannkvalitetene var gode i går (det var da jeg sjekket sist) i hvertfall.

Geir: Jeg tar bilder i morgen så dere får se forskjellene på dem.

Mona: Har en stim med kileflekksrasbora og en med rødmunnstetra. Og corydoras, SAE og Otto. Men ingen av disse har plaget diskusene.

Nils: Ja, det er det som er dilemmaet mitt.. Hva gjør jeg frem til mandag?
Jeg har et 80L akvarium også.. Putte den med skader i det akvariet?

Den med skaden ser så slapp ut nå at jeg tror ikke den overlever natten
Hvordan avliver man en diskus? Den er vel for stor til å bruke kokende vann?

Men da slipper jeg den andre ut igjen i det store akvariet, så får vi håpe han ikke blir nappet på. Men jeg tør ikke slippe den med skade ut igjen, det kommer han i hvertfall ikke til å klare.

Mandag morgen skal jeg skaffe flere diskuser, så får jeg håpe at en større stim vil "lette trykket". Kan det være at de andre stimfiskene stresser dem ekstra?

Flere gode råd tas imot med stor takk!
(Jeg holder meg våken en stund til, så svar gjerne om dere ikke har tatt kvelden!)
Hva var de "gode vannkvalitetene"?
Temperatur?
Hvor ofte og hvor mye vann bytter du?
Filteroppsett? Har du bare originaljuwelfilteret i karet?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap