Malleforet spiser av de andre

Hva i allverden skal jeg gjøre når de andre fiskene i akvariet spiser opp foret jeg gir til mine 4 corydoras? Jeg begynte med å fore samtidig om morgenen. Så oppdaget jeg at de andre spiset mallenes for. Så prøvde jeg å fore mallene om kvelden i stedet, en før jeg slukket lyset. Fremdeles ingen suksess. I dag puttet jeg oppi foret etter at lyset hadde blitt slukket, emn likevel ser jeg etter en liten stund at alle guppyene er i full krig på bunnen, hiver seg over, napper etter mallene og spiser opp alt..
Noen med noen enda bedre ideer?
det der opplever jeg oxo, men ser at mallene mine er tøffe og store nok til å ta det de trenger, det vil nok dine gjøre oxo, bare de blir sultne uansett, det er jo greit at de andre fiskene eter det som gjerne blir igjen av malleforet... hvas mater du de andre fiskene med ? jeg har funnet ut at frossen artemia et par ganger i uken får fiskene opptatt med det lenge nok til at malleforet blir spist av sine respektive etere ikke at jeg er noen ekspert, og håper noen andre oxo gidder å svare deg, serlig hvis mallene dine ikke spiser i det hele tatt.. men, kanskje om du har en hule eller noe mallene oppholder seg i, at det hjelper å dytte maten litt innunder der, så ikke de andre kommer så lett til?... lykke til, iallefall
mokki
Hva i allverden skal jeg gjøre når de andre fiskene i akvariet spiser opp foret jeg gir til mine 4 corydoras? Jeg begynte med å fore samtidig om morgenen. Så oppdaget jeg at de andre spiset mallenes for. Så prøvde jeg å fore mallene om kvelden i stedet, en før jeg slukket lyset. Fremdeles ingen suksess. I dag puttet jeg oppi foret etter at lyset hadde blitt slukket, emn likevel ser jeg etter en liten stund at alle guppyene er i full krig på bunnen, hiver seg over, napper etter mallene og spiser opp alt.. Noen med noen enda bedre ideer?


Hvis det er malleror som er beregnet på algeetere, så er det ikke så rart at guppyene tar foret. Corydoras foretrekker mer kjøttbasert for. Malletapeletter for algeetere er basert på alger og grøntfor, noe guppyen er veldig glad i. Men side jeg ikke vet hva foret heter blir det bare gjettning fra meg.


mokki
I dag puttet jeg oppi foret etter at lyset hadde blitt slukket, emn likevel ser jeg etter en liten stund at alle guppyene er i full krig på bunnen, hiver seg over, napper etter mallene og spiser opp alt.. Noen med noen enda bedre ideer?
Vent med å fôre til en en time etter at lyset er slukket. Da sover guppyene og mallene får spise i fred.
Jeg har samme utfordring, og det hjelper ikke om jeg venter en time eller 4 etter at lyset er slukket. Det blir Frenzy uansett. Sverdrager og Guppyer blir helt ville.
Det er nok bare å vente til mallene blir store nok så de tar litt mer eierskap.
Innemellom slipper jeg oppi litt fler, og sprer de godt rundt akvariet, da får noen av de ligge i fred til mallene, men da blir det jo litt overforing i karet, så jeg gjør det ikke så ofte.
For med granulat istedefor tabeletter, sånn fint granulat. Da spiser guppier det om er på vei ned, mens mallene får tid til å tøffe rundt på bunnen og gomle det som lander der.
Evnt sleng oppi en tabelett samtidig som du forer med granulat. Er bare å prøve seg frem, hvis du har mulighet burde du kanskje prøve å skaffe noen fler maller av samme type oxo, slik at de blir tryggere.
Galemor
For med granulat istedefor tabeletter, sånn fint granulat. Da spiser guppier det om er på vei ned, mens mallene får tid til å tøffe rundt på bunnen og gomle det som lander der. :) Evnt sleng oppi en tabelett samtidig som du forer med granulat. Er bare å prøve seg frem, hvis du har mulighet burde du kanskje prøve å skaffe noen fler maller av samme type oxo, slik at de blir tryggere.

Flere maller er planen. Men jeg har en aldri så liten innkjøringskrise i et for belastet kar, så før alt er stabilisert får de fire stakkarene klare seg alene.
Forer de foresten med sera wels-chips. Har hatt røde mygglarver oppi også, men de andre fiskene er jo like glad i dette,..
tusj
Jeg har samme utfordring, og det hjelper ikke om jeg venter en time eller 4 etter at lyset er slukket.
Er det lys i rommet slik at akvariet er opplyst selv om lyset er avslått, slik at fiskene ikke "legger" seg?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap