Kan man lage akvariepynt selv?

Hvis man vil lage slott og sånne ting selv, er det noen som har en idè om hva slags materialer som kan brukes. Jeg jobber på et ortopedisk verksted, så vi har tilgang til å skaffe ulike støpematerialer, og kan lage former i gips etc. Og hva slags maling til figurene vil evt. være brukbart? Det handler jo om ikke å putte noe ned i akvariet som tar livet av dem som bor der i alle fall.
Gips vil øke GH'en, så det tror jeg ikke er noe lurt å bruke. Blåleire går ihvertfall bra, det har jeg lagd mallehuler av. I følge min keramikklærer skulle det være trygt å bruke glasur på blåleira og, men jeg mener å ha lest at glasuren kan lekke stoffer ved sur PH, så jeg brukte kun leira.

Spørs om det ikke ville gått an å forsegle gipsen med et eller annet da?
Inaktiv bruker
ingerh
Hvis man vil lage slott og sånne ting selv, er det noen som har en idè om hva slags materialer som kan brukes. Jeg jobber på et ortopedisk verksted, så vi har tilgang til å skaffe ulike støpematerialer, og kan lage former i gips etc. Og hva slags maling til figurene vil evt. være brukbart? Det handler jo om ikke å putte noe ned i akvariet som tar livet av dem som bor der i alle fall.


Ikke for å ødelegge drømmen din om å lage dekorasjon til akvarie ditt, men jeg vil anbefale deg å bruke ting som finnes i naturen til å dekorere med da det er naturlig, og ikke inneholder masse rare kjemikaler o.l. som er unaturlig for fisken og som kan være skadelig eventuelt føre til fiskedød.

Selv finner jeg steiner, røtter og alt mulig annet i naturen, drar fram sag, vinkelsliper, hammer og kjører på til jeg er fornøyd med utfallet
Jeg laget bakgrunnen min i isopor, og formet huleganger og røtter og forskjellig. Male med ønskede akrylfarger og deretter forsegle med drikkevanns-godkjent epoxy. Epoxy er litt dyrt.
ellers har jeg laget en hule av en halv kokosnøtt, som jeg hadde silikon på og dyppet nedi tørr sand slik at den ikke stikker seg sånn ut. Fornøyd med resultatet. Skal også mekke no anubias eller no på kokkosnøtta.. For min del bør alt som ikke er naturlig, ihvertfall _se_ naturlig ut.

Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap