Yngelen min har fått prikk på halen.

ene yngelen min har fått en prikk på halen sin. Den har en typisk rund haletupp som hunnen har, og nå er det en liten svart prikk på den, helt neders ved rompa.

kan jeg da ts den konklusjonen at det er en hue?
Det kommer vel an på hvilken art den er
Prikk på halen
om den har prikk på halen er ikke noe sikkert tegn om det er en hunn eller ikke, kommer vel an på hvilke type fisk det er,. han guppyer feks, har "tiss"(gonpodium) mens hunnene har rundere buk, og blir mørke, ved gattåpningen når de er gravide,.

hva slags fisk er det du har ?
Oj, så nettopp at jeg hadde glemt å skrive at det var guppy:p Beklager!

min er vel ikke mere enn 8-10 uker nå.

Hvorfor jeg spør er for at moren har jo sånne prikker, så hadde vært morro å finne ut om det er en jente ell gutt.
Guppy
er nok litt tidlig å se enda om det er jente eller gutt,. men en av delen er det nok,. se etter "tissen" mangler den så er det nok jente,.
men åssen ser man den da??

Hann-guppy'n min daua her om dagen, så har heller ikke noe å se etter
Guppy
den ligger mellom de to gattfinnene under buken, som en liten tynn strek, hunnfisk mangler denne streken,.

guppy hannen, daua sa du ? hmm hvor lenge er det siden du byttet vann sist ? og når tok du vanntester sist ?.

-er det lengesiden du startet opp akvariet?
-husk at nitritt er dødlig for fisk, og skal ikke forekomme,.
-i alle nystartede akvarier vil nitritten komme,etter noen uker etter oppstart. og vare noen uker,.derfor er vannbytter og NO2 test superviktig,.
det er derfor de fleste mister fiskene sine etter bare kort tid, pga nettop nitritt,og altfortidllig puttes fiskene i akvariet,.
jeg hadde 50 yngel, plutselig døde det 10 stk, så jeg posta en tråd her, for det var ikke morro å miste så mange. Da fikk jeg beskjed om å bytte over 20% vann, det resulterte i at nesten alle døde, det vil si at nå i dag så lever bare 2 stk igjen.

han lå død på bunnen da jeg våknet om morgnen, så måtte jeg avlive den ene guppy hunna fordi den svømte merkelig og var rett og slett rar.
Så har igjen da moren til de to små da.

Jeg bytter regelmessig hver uke, vasker filter, klipper planter og noen ganger støvsuger jeg bunnen.

karret er jo egentlig nytt, hvertfall i mine øyne, har vil hatt det snart i 3mnd. Men det er plutselig nå jeg har hatt dødsfall da.
Plussmedlem
Tessan
jeg hadde 50 yngel, plutselig døde det 10 stk, så jeg posta en tråd her, for det var ikke morro å miste så mange. Da fikk jeg beskjed om å bytte over 20% vann, det resulterte i at nesten alle døde, det vil si at nå i dag så lever bare 2 stk igjen. han lå død på bunnen da jeg våknet om morgnen, så måtte jeg avlive den ene guppy hunna fordi den svømte merkelig og var rett og slett rar. Så har igjen da moren til de to små da. [B]Jeg bytter regelmessig hver uke, vasker filter, klipper planter og noen ganger støvsuger jeg bunnen.[/B] karret er jo egentlig nytt, hvertfall i mine øyne, har vil hatt det snart i 3mnd. Men det er plutselig nå jeg har hatt dødsfall da.


Vasker filter? Det skal du ikke gjøre med mindre filteret har gått tett, og da egentlig bare skylle det lett i akvarievann. Du trenger heller ikke skifte vann hver uke under normale omstendigheter. Selvsagt, hvis karet ditt er lite kan det være fordelaktig å gjøre det, men ikke til vanlig altså.

Sånn sett er det ikke rart at guppyene døde. De var sannsynligvis nitrittforgiftet. Nitritt tar lett livet av voksen fisk, så yngelen er nærmest sjanseløse.
Såpass ja.
har 60l karr, skylder jo filteret da det er veldig møkkete.

Jeg fikk jo beskjed om å bytte vann, men hvordan blir man da kvitt nittritt om man ikke skifter vann?
Har også fått råd om å ikke kjøpe masse tabletter og etc å putte det i karret...
Ukentlige vannbytter er absolutt å anbefale i et såpass nystartet og lite kar. Selvsagt ikke alt vannet men en liten andel er alltid lurt. Når karet er etablert og velfungerende er det kanskje ikke så viktig med hver uke. Men i ditt tilfelle er ukentlige vannbytter å anbefale. Ved Nitritt-forgiftning bør du bytte daglig til verdiene ikke gir utslag på testen. Ang filter har Victor rett. Ikke rør det, med mindre du opplever vesentlig dårligere/svakere gjennomstrømning.
Det er så mange som sier så mye forskjellig, blir faktisk litt forvirret av det:p
Det skjønner jeg godt. Mange meninger om god akvaristikk. Men er det ÈN ting de fleste er enige om, er det at det kun er vannbytter som fjerner No2 (nitritt). Og at rent vann - via vannbytter - er et gode for alle fisk. Utfordringen ligger ofte i å få det rene vannet til å være tilnærmet lik verdiene i det vannet du bytter ut. (Bortsett fra Nitritt, Amonium/Amoniakk o.l... )
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap